Gå till innehåll

BOK: How to Dominate $1 and $2 No Limit Hold 'em


Bogust

Recommended Posts

Hej!

 

Hittade denna titel på adlibris alldeles nyss: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=143430289X

 

Tycker det låter som en mycket intressant bok eftersom det mig veterligen inte finns någon annan bok som speciellt inriktar sig på low stakes när det gäller NL.

 

Såg också att den verkar ha fått helt okay kritik på 2+2, orkade dock inte plöja igenom hela tråden där :P

 

Nu till frågan: Har någon här läst denna bok och är det isf något att ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär väl inte behövas en hel bok för att dominera de nivåerna?

 

Å andra sidan, skönt att de inte lovar nåt de inte kan hålla iaf.

 

EDIT: Menar alltså att en vinnande strategi bör gå att lära ut på ca en halv sida, den behöver inte vara komplicerad.

 

EDIT igen: Se inlägg nedan, trodde det gällde micronivåer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär väl inte behövas en hel bok för att dominera de nivåerna?

 

Å andra sidan, skönt att de inte lovar nåt de inte kan hålla iaf.

 

EDIT: Menar alltså att en vinnande strategi bör gå att lära ut på ca en halv sida, den behöver inte vara komplicerad.

 

det går det säkert, men det finns väl olika grader av vinnande antar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär väl inte behövas en hel bok för att dominera de nivåerna?

 

Å andra sidan, skönt att de inte lovar nåt de inte kan hålla iaf.

 

EDIT: Menar alltså att en vinnande strategi bör gå att lära ut på ca en halv sida, den behöver inte vara komplicerad.

 

Beror nog helt på vlken nivå man kommer ifrån?

 

Är jag helt dum eller var ditt inlägg dumt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror nog helt på vlken nivå man kommer ifrån?

 

Är jag helt dum eller var ditt inlägg dumt?

 

Mitt inlägg var dumt :-D

 

Jag fick av nån anledning för mig att boken gällde SnGs med $1/$2 inköp. Vettifan var jag fick det ifrån :roll:

 

Iofs är titeln rätt skum: "1$ and 2$ NL holdem". Det är ju inte riktigt standardbegreppet för NL200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också begreppet "1 and 2 $ No Limit" är skumt. Men visst måste dom väl syfta på 1/2 d.vs. NL200? (Kan ju iofs vara större maxinköp än 100bb)

 

Tror förövrigt att jag ska göra en chansning och beställa den plus en till NL bok. Tycker ni jag ska satsa på TaP då eller den där Professional No Limit Hold Em?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha om man måste ha en bok för att klara av den nivån har man en del att lära

 

Du är bra jävla stor i käften för någon som spelar tre nivåer under den som boken handlar om. Men stor i käften, otrevlig och dryg verkar ju vara din grej här på forumet.

 

För övrigt är jag helt säker på att denna bok har en inriktning som oerhört mycket fler människor har nytta av än exempelvis HPFAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hittade denna titel på adlibris alldeles nyss: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=143430289X

 

Tycker det låter som en mycket intressant bok eftersom det mig veterligen inte finns någon annan bok som speciellt inriktar sig på low stakes när det gäller NL.

 

Såg också att den verkar ha fått helt okay kritik på 2+2, orkade dock inte plöja igenom hela tråden där :P

 

Nu till frågan: Har någon här läst denna bok och är det isf något att ha?

 

Hej, jag har läst den och tycker att den är en trevlig bok och lär ut en spelstil som bygger på tighthet, aggression och position med en del vältajmade bluffar.

 

”Felet” med den spelstilen är naturligtvis att man vinner en massa små potter för att sedan stacka av när motståndaren kan klå TPTK.

 

Målgruppen är väl snarast den som redan kan spela men inte är en vinnande spelare ens på NL50 online eller NL200 live, då kan de här råden vara tillräckligt för att lyfta ditt spel till en nivå där du vinner från andra medelmåttiga spelare.

 

Sammanfattningsvis så tycker jag att det är en trevlig bok som ju bara kostar motsvarande en medelstor pott på mikronivå så för den som har problem med att klå dessa nivåer så är det väl använda pengar.

Mycket bättre böcker om du redan kan ABC-poker är Sklansky Miller; ”No Limit Holdem” och Flynn et al ”Professional No-limit Hold’em”.

 

Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bläddrat lite mer i boken och boken och tänkte komplettera vad jag skrev ovan med att huvudtesen i boken är "Poker is not a card game played by people. Poker is a people game played with cards." och riktar sig därmed mot att förstå motståndarens spel och därmed hitta en vinnande strategi gentemot den motståndaren. Fast utan en massa Ev beräkningar a la Sklansky förstås.

 

Första halvan av boken kan verka lite förvirrande eftersom han går igenom olika spelstrategier utan att ange detta och råden växlar från att vara weak-tighta till LAG etc.

 

Insprängt i texten finns olika anekdoter som när Texas hold’em kom till Las Vegas m.m.

 

Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något off-topic: Såg att några här har läst "Professional No-Limit Hold 'em Volume 1". Har läst lite om den på 2+2 bland annat. Men lyckas aldrig klura ut vad SPR betyder. Ett begrepp som tycks återkomma ständigt. Nån vänlig själ kanske kan förklara?

 

edit: Efter många timmar sökande: "SPR is how we abbreviate stack-to-pot ratio in Professional No-Limit Hold 'em Volume 1.

A stack-to-pot ratio between two players is the smaller remaining stack AT THE FLOP before any postflop betting occurs, divided by the final preflop pot. for example:

You have $100 and raise to $10 first in from the small blind. The big blind calls. He has more than you. The final preflop pot is $20. You have $90 left and have the smaller stack. The SPR is $90 / $20 = 4.5. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också begreppet "1 and 2 $ No Limit" är skumt. Men visst måste dom väl syfta på 1/2 d.vs. NL200? (Kan ju iofs vara större maxinköp än 100bb)

 

Tror förövrigt att jag ska göra en chansning och beställa den plus en till NL bok. Tycker ni jag ska satsa på TaP då eller den där Professional No Limit Hold Em?

 

Gissar att du inte spelat livepoker ? Du vet men en riktig kortlek och inte en dator.

 

Live talat man om mörknivån för där är det - till skillnad från nätet - inte så att inköpet alltid är 100BB. Så NL200 är helt fel att kalla det live.

 

Detta är en bok om LIVE-spel inte nätspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du inte spelat livepoker ? Du vet men en riktig kortlek och inte en dator.

 

Live talat man om mörknivån för där är det - till skillnad från nätet - inte så att inköpet alltid är 100BB. Så NL200 är helt fel att kalla det live.

 

Detta är en bok om LIVE-spel inte nätspel.

 

Visst är det en viss skilnad på live och nät spel, men den är väl långt ifrån fundamental? Inte är väl Super System samt Skalanskys böcker förkastliga om man bara spelar nätpoker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något off-topic: Såg att några här har läst "Professional No-Limit Hold 'em Volume 1". Har läst lite om den på 2+2 bland annat. Men lyckas aldrig klura ut vad SPR betyder. Ett begrepp som tycks återkomma ständigt. Nån vänlig själ kanske kan förklara?

 

Google är din vän.

 

http://www.spr.org/

 

Ehm. Stack-to-pot-ratio är det som det står för i PNL-boken ivf. Om potten är $15 och du har $60 kvar i stacken så är ditt SPR 60/15=4. Det är eg bara ett mått för att se hur många bet du har kvar i (den effektiva) stacken. Ett annat sätt är ju att räkna ut hur många pottbet/½-pottsbet du har kvar i stacken etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du är bra jävla stor i käften för någon som spelar tre nivåer under den som boken handlar om. Men stor i käften, otrevlig och dryg verkar ju vara din grej här på forumet.

 

För övrigt är jag helt säker på att denna bok har en inriktning som oerhört mycket fler människor har nytta av än exempelvis HPFAP.

 

kan väl fan säga att det inte är 2 dollar inköpet gällde för övrigt har ja spelat högre än 1-2 dollar no limit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...