carl_nica Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Det är ju ingen som utesluter att det var Gud som skapade evolutionen. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna acceptera evolutions läran som troende. Citera
heltok Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 vetenskapen har aldrig uteslutit någon högre intelligens. savant har högre intelligens än mig. snarare är att det att det skulle finnas någon onaturligt fenomen i vår natur som vetenskapen inte köper förrän det sett något som indikerar det. evolution ger bara en förklaring till hur liv uppstod på jorden. att angripa den teorin för att den inte förklarar vad som hände innan big bang är ju löjligt. den har aldrig gett anspråk på att förklara det. där har vi anstronomi och fysik som kan förklara det. big bang är vedertagit också. alla mätningar på hur galaxer rör sig, hur bakgrundstrålning från olika håll ändrar sig etc är entydiga. en gång i tiden var allt samlat till en plats. det är vad big bang teorin gör anspråk på att förklara. vetenskapen saknar för tillfället en förklaring till hur singulariteten big bang uppstod. men att stoppa in "gud gjorde det" eller "man kan inte bevisa att gud inte gjorde det" etc är meninglöst. religiösa har skjutit på frågan så många gånger förut och för varje ny sak vetenskapen kan förklara skjuter man frågan ett steg längre "men det kan ni förklara (än), alltså skulle det kunna vara gud". finns rätt intressanta teorier på området. se t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hartle-Hawking_initial_state http://en.wikipedia.org/wiki/Ekpyrotic_universe http://en.wikipedia.org/wiki/Brane_cosmology jag har min egen lilla religion inom det. jag vill tro att vårt universom bara är en punkt i ett vektorrum där axlarna avgör egenskaper. så kan man lätt förklara varför det fanns så bra förutsättningar för att vi skulle kunna betraka oss själva. vet att jag antagligen har fel, forskareliten håller inte med mig, så jag gör inga anspråk på att min teori ska undervisas i skolan. däri ligger skillnaden gentemot kreationister. Citera
Macroman Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Det sjuka är att när jag gick i skolan så framhölls evolutionsläran (en teori) som ett faktum, trosläror som syftar på Intelligent Design avfärdades som "religiösa påhitt". Detta är skrämmande då varken den ena eller den andra har bevisats vara den rätta. Jag personligen tror på ID eftersom jag anser att det räcker med att titta på naturen, för att inse att något så komplext ska ha skapats genom en jättesmäll känns osannolikt. Jag är dock inte så insatt i det vetenskapliga men http://www.gluefox.com/skap.shtm tar upp ämnet lite mer. Ibland tror man inte sina ögon när man läser vad folk skriver på the interwebs... Citera
manshora Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Det är ju ingen som utesluter att det var Gud som skapade evolutionen. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna acceptera evolutions läran som troende. joho! gud skapade adam av jord osen eva av ett reben från adam, basta Citera
Burning Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Jag skrev nog lite fel, jag tror på evolutionsläran i den bemärkelsen att människan utvecklas i vissa avseenden men att vi i grunden är skapade. Jag kan ha fel men detta är vad jag tror. Jag tror inte på Big Bang-teorin. Intressant artikel. EDIT: Är väldigt trött just nu men ska försöka svara lite mer utvecklande så småningom. Citera
heltok Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Jag skrev nog lite fel, jag tror på evolutionsläran i den bemärkelsen att människan utvecklas i vissa avseenden men att vi i grunden är skapade. Jag kan ha fel men detta är vad jag tror.Jag tror inte på Big Bang-teorin. var i universums historia från efter big bang har gud påverkat något? och hur har gud gjort det? flyttat runt lite atomer i bakterierna rna-strängar med telekinesis? vad i big bang teorin tror du inte på? att universum expanderar? att om man följer den logiska tankegången av ett expanderande universum bakåt att man inte hamnar i en singularitet? Citera
eurythmech Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Jag skrev nog lite fel, jag tror på evolutionsläran i den bemärkelsen att människan utvecklas i vissa avseenden men att vi i grunden är skapade. Jag kan ha fel men detta är vad jag tror.Jag tror inte på Big Bang-teorin. Vad har du för indikationer på det? Citera
manshora Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Vad har du för indikationer på det? gud skapade världen på 7dagar.. visste du inte detta? Citera
wingman Postad 3 September , 2007 Rapport Postad 3 September , 2007 Det är ganska skrämmande att det finns kreationister här ibland oss.Det känns mycket tryggare när kreationister bara finns på internet, i USA. WORD! Hemskt att veta att alla inte har samma åsikter och tro, tttänk om dom andra e farliga Bosätt dig i nordkorea för allt i världen! Citera
greywolf Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 WORD! Hemskt att veta att alla inte har samma åsikter och tro, tttänk om dom andra e farliga Bosätt dig i nordkorea för allt i världen! det är ju hemskt när man ser att folk har åsikter som är helt befängda. Lite som att jag blir mörkrädd för folk som sympatiserar med herr A.Hitler eller när man ser affisher på stan för att hålla stödaktioner till ära för Maoismen i Kina. Citera
eurythmech Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 WORD! Hemskt att veta att alla inte har samma åsikter och tro, tttänk om dom andra e farliga Bosätt dig i nordkorea för allt i världen! Yrar mycket? Citera
Fido Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 Det är ganska skrämmande att det finns kreationister här ibland oss.Det känns mycket tryggare när kreationister bara finns på internet, i USA. Word. Kreationism är djävulen och ID är hans högra hand. Det är sjukt skrämmande att folk verkligen tror på det förespråkarna säger. Att det går att dupera sig själv och andra på en sådan extrem nivå är helt otroligt. Jag har inget emot religiösa människor så länge de utövar sin tro utan att påverka mitt liv. När de börjar förvanska vetenskapliga fakta för att bättre passa sin egen trånga världsbild, tja, då når jag min gräns. Mina barn ska inte behöva växa upp i en värld där kyrkan ljuger ihop en världsbild. Det fick mina förfäder göra och det var nog illa för dem. Citera
Fido Postad 4 September , 2007 Rapport Postad 4 September , 2007 Jag skrev nog lite fel, jag tror på evolutionsläran i den bemärkelsen att människan utvecklas i vissa avseenden men att vi i grunden är skapade. Jag kan ha fel men detta är vad jag tror.Jag tror inte på Big Bang-teorin. Vad baserar du denna tro på? Något du sett själv? Något du upplevt själv? Eller är det helt enkelt så att dina föräldrar varit snälla och lärt dig denna otroliga kunskap? Kan det helt enkelt vara så att din omgivning har fått dig att tro så? Att du inte fått chansen att växa upp i en famlilj som brydde sig om dig så att du fick chansen att själv ta ställning? Jag undrar jag. Fast det är klart, du har kanske tagit ett snack med Gud och han har förklarat det hela? Citera
Ignatius Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 OBS: Har ni tänkt på att ljuset från en stjärna som befinner sig på hundra miljoner ljusårs avstånd från jorden inte borde synas om jorden bara vore några tusen år gammal. Inget problem för Henry Morris, rektor för Institutet för kreationsforskning i San Diego. Förklaringen är att ljuset, som är skilt från stjärnan, befinner sig tillräckligt nära jorden för att det skall ha hunnit hit på några tusen år. Detta följer logiskt av Första Mosebok som säger att stjärnorna skapades av Gud för att lysa upp jorden. Citera
hersby Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 OBS: Har ni tänkt på att ljuset från en stjärna som befinner sig på hundra miljoner ljusårs avstånd från jorden inte borde synas om jorden bara vore några tusen år gammal. Inget problem för Henry Morris, rektor för Institutet för kreationsforskning i San Diego. Förklaringen är att ljuset, som är skilt från stjärnan, befinner sig tillräckligt nära jorden för att det skall ha hunnit hit på några tusen år. Detta följer logiskt av Första Mosebok som säger att stjärnorna skapades av Gud för att lysa upp jorden. :lol: Citera
heltok Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Hemskt att veta att alla inte har samma åsikter och tro, tttänk om dom andra e farliga Bosätt dig i nordkorea för allt i världen! slut på argument redan? Citera
wingman Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 slut på argument redan? hehe ingen fara Den här gången är du fel ute, dina o eury´s tidigare inlägg är ofta bra och för resonemanget framåt även om jag oftast inte tycker lika. Men säger man att andras tro är farlig/skrämmande så tycker jag man passar väldigt bra att bosätta sig på nåt ställe där åsiktfrihet inte gäller tex. nordkorea. Kul förresten att se att du och eury ALLTID stöttar, backar upp och försvarar varandra! Dock skulle det kunna vara så att en blind leder en blind...only time will tell Citera
Macroman Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 hehe ingen fara Den här gången är du fel ute, dina o eury´s tidigare inlägg är ofta bra och för resonemanget framåt även om jag oftast inte tycker lika. Men säger man att andras tro är farlig/skrämmande så tycker jag man passar väldigt bra att bosätta sig på nåt ställe där åsiktfrihet inte gäller tex. nordkorea. Kul förresten att se att du och eury ALLTID stöttar, backar upp och försvarar varandra! Dock skulle det kunna vara så att en blind leder en blind...only time will tell Nej, de backar upp varandra för att det har rätt. De är med rätta kritiska mot folk som tror på tomtar och troll. Eury har iofs oftast fel när det gäller politik men det beror ju på att endast Gud är felfri... Citera
heltok Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 hehe ingen fara Den här gången är du fel ute, dina o eury´s tidigare inlägg är ofta bra och för resonemanget framåt även om jag oftast inte tycker lika. Men säger man att andras tro är farlig/skrämmande så tycker jag man passar väldigt bra att bosätta sig på nåt ställe där åsiktfrihet inte gäller tex. nordkorea. Kul förresten att se att du och eury ALLTID stöttar, backar upp och försvarar varandra! Dock skulle det kunna vara så att en blind leder en blind...only time will tell det är väldigt lätt att säga "den här gången har du fel" utan att förklara sig. du får gärna komma med argument istället för påståenden. varför skulle inte vissa saker man tror på kunna vara farliga/skrämmande? för att ta ett exempel: - finns folk som tror att man blir av med HIV om man har sex med oskulder. vetenskapen har motbevisat detta. - kristna som tror att kondomer är från djävulen och folk får hiv av det. många som dör i onödan. - muslimer som tror att alla otrogna(ickemuslimer) ska dödas. det är en farlig tro. världen mår bra av att vetenskapen går framåt. bara kolla på hur medellivslängden har förändrat sig, eller hur lyckliga folk uppger att de är. således är allt som hindrar att vetenskapen går framåt av ondo. ID etc är exempel på det. trossystem som är farliga. kanske inte direkt(som exemplen ovan) men indirekt garanterat. jag och eury råkar kanske ha samma åsikter om en del saker. samma sak gäller hjort, graywolf och ett par hundra andra belästa pf:are. finns ju en anledning att åsikter kring faktasaker blir mer och mer likformiga ju högre upp på intelligensskalan man vandrar. Citera
eurythmech Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Men säger man att andras tro är farlig/skrämmande så tycker jag man passar väldigt bra att bosätta sig på nåt ställe där åsiktfrihet inte gäller tex. nordkorea. Jag tycker inte att oliktänkande per se är läskiga (om det inte handlar om folk som följer Idol slaviskt) men när människors korkade åsikter ter sig rent av sekteristiska så tycker jag det känns läskigt. Citera
TotalFarsa Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Intressant artikel. EDIT: Är väldigt trött just nu men ska försöka svara lite mer utvecklande så småningom. Intressant? Kändes som ett x-arbete för en kreationistiskt lagd gymnasieelev. Ligger väl i linje med hur kreationister försöker pådyvla massorna sina åsikter och få de egna leden att ställa sig upp och skrika halleluja; demonisera och ifrågasätta den vetenskapliga forskningen. Räkna efter själv hur många gånger författaren hänvisar till att vetenskapliga teorier har omkullkastats/förändrats, som om detta i sig skulle vara ett bevis för att de måste vara fel. Till och med massmedia får sig en känga för att de sprider evolutionslärans dynga över befolkningen. Riktigt komiskt blir det då han hänvisar till följande text som fick mig att dra på smilbanden. Nån som har den blekaste aning om vad han vill få sagt? Något som verkar ha undgått de flesta evolutionister är att alla vetenskapliga teorier om ursprung till sin natur är historiska teorier. I skolans historieböcker får man t ex lära sig att Gustav II Adolf dog 1632 i slaget vid Lützen. Hur kan man veta att detta verkligen är sant? Ja, låt oss först göra tankeexperimentet att vi inte hade tillgång till några historiska dokument, utan var begränsade till att enbart använda naturvetenskapliga observationer. "Upptäckten" av slaget vid Lützen skulle då antagligen börja med att man av en slump råkade gräva på den plats där slaget ägde rum. Man skulle då givetvis hitta diverse rester efter slaget. Skelettdelar med olika typer av skador, rostiga vapendetaljer, mynt etc. Genom dateringar, t ex kol-14-metoden, skulle man kunna bestämma att det med all sannolikhet förekommit ett slag på denna plats någon gång mellan, låt säga, 1603 och 1655. Jämförelser med olika typer av fynd i Sverige (enligt förutsättningarna för vårt lilla tankeexperiment så får dokument inte användas), t ex liknande vapendelar med samma metallegeringar som hos fynden vid Lützen, skulle så småningom leda fram till slutsatsen att svenskar deltagit i slaget. Och så vidare. Du förstår säkert vart jag vill komma. De vore mycket svårt att på detta sätt med säkerhet konstatera detaljerna kring slaget vid Lützen. Att svenska vapen varit inblandade, behöver t ex inte innebära att svenskar deltagit i själva slaget, utan skulle kunna bero på att vår vapenexport var omfattande redan vid den här tiden. Att med säkerhet fastställa att Gustaf II Adolf personligen varit med i och stupat i slaget vid Lützen, eller varför Sverige överhuvudtaget deltog i trettioåriga kriget, torde vara helt omöjligt utan tillgång till historiska dokument. Orsaken till att vi är helt övertygade om att Gustaf II Adolf existerat och varit aktiv i trettioåriga kriget, är existensen av historiska dokument. En överväldigande mängd av sådana dokument, en del skrivna av kungen själv (han förde bl a mycket noggrann dagbok), andra av ögonvittnen eller å tjänstens vägnar av ämbetsmän, talar alla samma språk. Hoppades få läsa en balanserad text om evolutionslära vs kreationism but all I got was this lousy tshirt! Citera
sulla Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Som svar på ursprungfrågan. Orka inte bemöda dig att försöka bemöta hans fråga. Försök bara acceptera vännen som en mindre intelligent människa. För att övertyga nån som bortser från bevisen som finns, samt att hans enda bevis är en gammal uppdiktad bok blir tyvärr omöjligt. Själv ser jag de flesta religiösa som mindre vetande människor som så gärna vill tro på något att de bortser från all logik. Citera
wingman Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 världen mår bra av att vetenskapen går framåt. bara kolla på hur medellivslängden har förändrat sig, eller hur lyckliga folk uppger att de är. således är allt som hindrar att vetenskapen går framåt av ondo. Din slutledningsförmåga säger isf det mesta om din egen intelligens (eftersom du tog upp ämnet), gör om gör rätt Citera
heltok Postad 5 September , 2007 Rapport Postad 5 September , 2007 Din slutledningsförmåga säger isf det mesta om din egen intelligens (eftersom du tog upp ämnet), gör om gör rätt återigen bara ett tomt påstående utan argument. troll. ban pls. Citera
Recommended Posts