Gå till innehåll

"Gut feeling"


WinnerPooh

Recommended Posts

Litar ni på er "gut feeling" ofta? Finns det över huvudtaget något sådant, eller är det bara maskerad övertro eller förhoppning?

 

Jag satt nyligen och spelade en frirulle, och eftersom spelet i sådana ofta blir lösare än vanligt hade jag i förväg bestämt mig för att spela tajt hela vägen oavsett vad de andra "galningarna" hittar på.

 

Denna situation uppstår när jag är något shortstackad men absolut inte i kris. Jag sitter utg med 73kl och får känslan att, trots att strider mot sans och vett om man ska spela tajt, att jag måste syna BB. Killen som sitter tre positioner efter mig höjer till 4xBB och vi får ytterligare två syn (SB och BB) innan det blir min tur igen. Inga stora pengar och frirulle, men jag har ju bestämt mig för att spela tajt. Jag våndas länge men bestämmer mig till slut att "limpa med". Det blev ju trots allt bättre pottodds med SB och BB kvar i leken;-)

 

Floppen kommer med J83 "regnbåge" där knekten är i "min" färg så jag fick ett uselt bottenpar med mycket liten chans till en (runner/runner) färg.

 

Jag tar inga dumma risker och checkar varpå killen efter mig försöker köpa potten genom att göra det dyrt att gå med. Han höjer med ca halva potten, men hade nog egentligen höjt ännu mer om han hade något annat än "Ess-hacka" (möjligen A8) som jag sätter honom på. Vi får dock en syn från SB också och visst måste jag lägga ner mina kort. MEN då infinner sig den där känslan igen... varpå jag våndas länge innan jag till slut synar. Nu har närapå halva min stack gått åt för att "toksyna" skitkort:oops:

 

Turn kommer med en Qhj och mitt färgdrag uteblev därmed. Jag checkar och killen efter höjer lika mycket som förra gången. Det blir syn från SB, som sannolikt träffat något, kanske tom ett tvåpar och nu är det helt besinningslöst att syna med:cry:

 

Trots detta infinner sig åter känslan att jag ska syna!! Den här gången tar jag mig dock samman efter mycket vånda och låter förnuftet bestämma att jag ska sätta stopp för galenskapen. Jag lägger mig.

 

På rivern blir det dubbelcheck och SB tar hem potten med topparet (QQ kryddat med en hålstege som inte blev mer). Det intressanta är dock att rivern var 3sp!! Jag hade alltså fått in trissen om jag hade lyssnat på min magkänsla.

 

Visst, det har hänt ofta att man lagt bort både trissar, stegar och kåkar förr, men inte på det här viset. Det sved verkligen att lägga bort 73kl och jag undrar vekligen vad det är för hokus pokus med detta. För det är det väl, eller?:twisted:

 

/Nalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tre nätter sedan drömde jag om en tjej jag pluggade med för sex års sedan men inte kände särskilt bra. Har inte tänkt på henne på säkert fyra år då hon flyttade till Dubai då. Igår stötte jag ihop med henne.

 

Hon hade inte varit i sverige sen hon flyttade till Dubai men flög hem två nätter tidigare. Alltså samma natt som jag drömde om henne.

 

Borde gått på min gutfeeling och bara legat med henne på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar hyffsat ofta på gutfeeling då jag tror att det är det undermedvetna som ger oss magkänslan baserat på en del information det undermedvetna uppfattat utan att vi riktigt varit medvetna om det. Just my 2 cents.

 

Menar du att är undermedvetet synska? Att vi mer eller mindre undermedvetet ibland bestämmer oss för vad vi sätter motspelarna på för kort är väl normalt hos många hyfsat begåvade pokerspelare. Framför allt då det gäller Texas Hold'em. Men därifrån är det ett stort steg till att "veta" i förväg att man har den vinnande handen. En spelare med sådan begåvning är givetvis mycket svårslagen:lol:

 

/ Nalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, när det gäller vilka kort som ska komma på turn etc så är det ju bara trams. Däremot får man ofta en känsla av huruvida man är slagen eller ej när motståndaren bettar utan att man riktigt kan förklara varför.

 

Du låter som en sansad människa, men det är kanske inte bara slumpen som avgör om man blir utdragen eller ej:twisted:

 

/ Nalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tre nätter sedan drömde jag om en tjej jag pluggade med för sex års sedan men inte kände särskilt bra. Har inte tänkt på henne på säkert fyra år då hon flyttade till Dubai då. Igår stötte jag ihop med henne.

 

Hon hade inte varit i sverige sen hon flyttade till Dubai men flög hem två nätter tidigare. Alltså samma natt som jag drömde om henne.

 

Borde gått på min gutfeeling och bara legat med henne på plats.

 

En psykolog hade nog sagt: -Hon var snygg va!?, och dragit slutsatsen att det var ett hjärnspöke som producerat drömmen i efterhand för att ge dig en raggningsreplik då du mötte henne:-D

 

Själv tror jag dock på en högre makt och tankens kraft. Därifrån är dock steget stort till att sia in i framtiden.

 

/ Nalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gut feeling = Din undermedvetna matematiska statistikbank.

 

Ganska kul att ofta så förkastar "känslo"-spelare den matematiska/statistiska delen av poker (däribland jag en gång i tiden) och resonerar som så att de går på reads/feeling när det i själva verket är exakt samma sak. Du reagerar oförklarigt på en situation du ställs inför i ett pokerparti därför att ditt undermedvetna känenr igen den från tidigare sessioner och ger dig en "impuls" att agera på ett sätt som skulle vara dig profitabelt.

 

detta är budget varianten (och även en mycket mindre tillförlitlig) version av PAHUD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att är undermedvetet synska? Att vi mer eller mindre undermedvetet ibland bestämmer oss för vad vi sätter motspelarna på för kort är väl normalt hos många hyfsat begåvade pokerspelare. Framför allt då det gäller Texas Hold'em. Men därifrån är det ett stort steg till att "veta" i förväg att man har den vinnande handen. En spelare med sådan begåvning är givetvis mycket svårslagen:lol:

 

/ Nalle

 

Läste inte hela din första post utan egentligen bara huvudfrågan. Angående gutfeeling = synsk så tror jag det är trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En psykolog hade nog sagt: -Hon var snygg va!?, och dragit slutsatsen att det var ett hjärnspöke som producerat drömmen i efterhand för att ge dig en raggningsreplik då du mötte henne:-D

 

Själv tror jag dock på en högre makt och tankens kraft. Därifrån är dock steget stort till att sia in i framtiden.

 

/ Nalle

 

Psykologiska institutionen i Sthlm har fått positiva statistiska resultat för att tankeöverföring kan existera. De var dock svaga och har i efterhand möjligtvis kunnat förklaras av andra faktorer. Men det är alltid nåt.

 

Jag skulle inte tycka det var så underligt om det fanns något mera än vad dagens forskning tagit fram. Det finns en del sjuka vetenskapliga pananormala fallexempel som vore omöjliga utan fusk eller att det finns något mer. Bla försökspersoner som tämligen klockrent beskrivit vad som spelats upp på video i rummet brevid där det funnits en åskådare (sändare). Har själv sett det bandet och det var helt unreal.

 

//Kan väl tilläga att din hand var helt ointressant. Sånt trams tror jag inte ett dugg på. För far out för mig att du skall kunna tolka 00or och 11or som sänds via kabel från andra sidan jordklotet. Dessutom hade jag checkraisat redan på floppen om jag själv spelat handen och fått gutfeeling....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykologiska institutionen i Sthlm har fått positiva statistiska resultat för att tankeöverföring kan existera. De var dock svaga och har i efterhand möjligtvis kunnat förklaras av andra faktorer. Men det är alltid nåt.

 

Jag skulle inte tycka det var så underligt om det fanns något mera än vad dagens forskning tagit fram. Det finns en del sjuka vetenskapliga pananormala fallexempel som vore omöjliga utan fusk eller att det finns något mer. Bla försökspersoner som tämligen klockrent beskrivit vad som spelats upp på video i rummet brevid där det funnits en åskådare (sändare). Har själv sett det bandet och det var helt unreal.

 

//Kan väl tilläga att din hand var helt ointressant. Sånt trams tror jag inte ett dugg på. För far out för mig att du skall kunna tolka 00or och 11or som sänds via kabel från andra sidan jordklotet. Dessutom hade jag checkraisat redan på floppen om jag själv spelat handen och fått gutfeeling....

 

Logiken säger att det inte ska gå att se in i framtiden... och sedan kan man säga vad man vill om tidskurvor (böjningar) och sådant utifrån relativitetsteorin. Det är därför mitt inlägg kom till över huvudtaget. Jag blev förbryllad av det ologiska. Däremot säger inte logiken för mig att det är omöjligt med andra paranormala fenomen som tankeöverföring m.m. Förklara för mig vad själen är, vad en tanke är och var gränserna går så ska jag luta mig tillbaka.

 

Ang. min hand så.... i normala fall (mindre tajt spel) hade jag raisat själv på floppen för att ta motspelarna på pulsen. Jag tycker att checkraise funkar dåligt som bluffspel i frirullar och low stake. Motsåndarna blir alldeles för lätt pot commited så blir man utdragen även med bättre hand än den jag hade. I detta fallet blev ju topparet utdraget av nytt toppar även om han inte checkraisade (han som höjde ursprungligen hade eg. AJ även om jag inte trodde det då). Checkraise funkar bättre som fiskspel eftersom det oftast finns någon dåre som synar (pot committed) en checkraise med topptriss eller bättre.

 

/ Nalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykologiska institutionen i Sthlm har fått positiva statistiska resultat för att tankeöverföring kan existera. De var dock svaga och har i efterhand möjligtvis kunnat förklaras av andra faktorer. Men det är alltid nåt.

 

Jag skulle inte tycka det var så underligt om det fanns något mera än vad dagens forskning tagit fram. Det finns en del sjuka vetenskapliga pananormala fallexempel som vore omöjliga utan fusk eller att det finns något mer. Bla försökspersoner som tämligen klockrent beskrivit vad som spelats upp på video i rummet brevid där det funnits en åskådare (sändare). Har själv sett det bandet och det var helt unreal.

 

Problemet med dessa undersökningar med paranormala människor görs dagligen runt om i världen med olika människor, flertalet misslyckas varpå det vore mycket märkligt om ingen någon gång lyckades pricka rätt.

 

Pokerspelare som du är borde du reflektera över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med dessa undersökningar med paranormala människor görs dagligen runt om i världen med olika människor, flertalet misslyckas varpå det vore mycket märkligt om ingen någon gång lyckades pricka rätt.

 

Pokerspelare som du är borde du reflektera över det.

 

2/11 poäng

 

Paranormal forskning är väldigt ovanlig och görs oftats på frivillig basis med väldigt begränsade medel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2/11 poäng

 

Paranormal forskning är väldigt ovanlig och görs oftats på frivillig basis med väldigt begränsade medel.

 

Seriös forskning finansierad av skattemedel möjligen, men försök att bevisa sin övernaturliga förmåga görs dagligen i mer eller mindre spågummetappning runt om i världen.

 

Vad jag försöker säga är som du förstår att det är försvinnade liten del av de som försöker bevisa att de kan saker ingen annan kan som i själva verket kan något. Och oftast kan man anta att det var just slumpen som gjorde att han lyckades. Dessutom är ofta "forskarna" jäviga då de söker sensation och vill se något som inte finns.

 

Såg förresten ett program med ascberg om nån spådam som kunde se saker. I programmet deltog en man från "humanisterna" (tror det hette så) som agerade motståndare till denna spådam. De har i alla fall utfäst en belöning på vad jag tror var 100 000 till den som klarar ett av deras test. Behöver jag säga att ingen av de som antagit utmaningen klarat det.

 

EDIT: summa summarum, man tror det man vill tro. bara att titta på tv4+ en vardag och se alla dessa dårar som tror deras morfädrars andar finns i huset och vips är de borta bara en gubbe kommer och säger att de är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång du känner på dig något, se till att dokumentera vad du kände på dig och sedan också om känslan stämde eller inte stämde överens med vad som sedan skulle hända. Att i efterhand komma och påstå att man haft en känsla av att någonting skulle utveckla sig på just det sätt som råkade hända är såklart helt meningslöst om du nu inte försöker impa på fjortisar eller farmödrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att ha en "känsla".

 

"I was upstairs typewriting a theme on something about philosophy. And I was completely engrossed, not thinking of anything but the theme, when all of a sudden in a most mysterious fashion there swept through my mind the idea: my grandmother has died. Now of course I exaggerate slightly, as you should in all such stories. I just sort of half got the idea for a minute. ... Immediately after that the telephone rang downstairs. I remember this distinctly for the reason you will now hear. ... It was for somebody else. My grandmother was perfectly healthy and there's nothing to it. Now what we have to do is to accumulate a large number of these to fight the few cases when it could happen."

 

 

Richard Feynman, ur "This Unscientific Age", tryckt i The Meaning of it All.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång du känner på dig något, se till att dokumentera vad du kände på dig och sedan också om känslan stämde eller inte stämde överens med vad som sedan skulle hända. Att i efterhand komma och påstå att man haft en känsla av att någonting skulle utveckla sig på just det sätt som råkade hända är såklart helt meningslöst om du nu inte försöker impa på fjortisar eller farmödrar.

 

Good point! Det kan ju faktiskt vara så att jag då jag spelat mer normalaggressivt fått gut feeling och följt ingivelsen utan att jag registrerat det på samma sätt. Jag kan därför inte heller redovisa utfallet. Det är dock extremt extremt ovanligt att jag sitter och drar/synar ända till rivern i hopp om att få något. Jag har givetvis gått all-in långt före det och vid syn av bättre hand ibland fått nödvändig träff på rivern, ibland (oftast) inte.

 

/ Nalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du är farligt nära att bli en förlorande spelare om du börjar tro att den typ av gut feeling du beskriver kan hjälpa ditt spelande. Blir gärna att man "känner på sig" att man ska träffa färgen denna gång och synar utan odds.

 

Tror då snarare att man ska förlita sig på känsla om man är slagen eller inte snarare än känslan av vilket kort som dyker upp härnäst.

 

För att klargöra, allt inom detta ämne är humbug, såväl andevärlden, telekinesi, religösa trosuppfattningar mm mm. Så nu vet ni det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du är farligt nära att bli en förlorande spelare om du börjar tro att den typ av gut feeling du beskriver kan hjälpa ditt spelande. Blir gärna att man "känner på sig" att man ska träffa färgen denna gång och synar utan odds.

 

Tror då snarare att man ska förlita sig på känsla om man är slagen eller inte snarare än känslan av vilket kort som dyker upp härnäst.

 

För att klargöra, allt inom detta ämne är humbug, såväl andevärlden, telekinesi, religösa trosuppfattningar mm mm. Så nu vet ni det.

 

Jag skulle vilja invända mot din formulering "allt inom detta område är humbug" för du kan omöjligt veta att det är så. Jag skrev tidigare i tråden "Förklara för mig vad själen är, vad en tanke är och var gränserna går så ska jag luta mig tillbaka." Du har lämnat ett påstående och inte en förklaring. Lämna gärna en faktaunderbygd förklaring som stödjer ditt påstående:twisted:

Tills du lämnat en förklaring är din uppfattning just inget annat än en uppfattning.

 

För att lugna dig kan jag härmed meddela att jag inte kommer att förlita mig på den typ av gut feeling jag beskriv i början av tråden. Jag sökte endast en förklaring till fenomenet jag drabbades av.... och det tror jag att jag fått. Jag är en logiker och kommer att förbli en sådan:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...