Gå till innehåll

Bostadsbidrag som pokerspelare?


Zera

Recommended Posts

Någon som vet hur det ligger till?

Jag lever för tillfället bara på pokern, så jag har ingen övrig inkomst. Tjänar inte jätte mycket, men mer än ett vanligt jobb iaf. Är det möjligt för mig att få bostadsbidrag? Och i såfall hur ska jag fylla i mina inkomster i ansökan?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I och med att poker ses som ett lotteri enligt staten hindrar inte dina pokerinkomster dig att få bostadsbidrag. Har du dock tjänat såpass mycket att du har en förmögenhet över en viss summa dras pengar av på bostadsbidraget. Annars är det upp till dig om du tycker det är ok att utnyttja systemet utan att du egentligen behöver det. Tjänar du mer än ett vanligt jobb har du juh egentligen inget behov av bostadsbidrag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här trådar dyker ju upp titt som tätt och är ett lysande exempel på vilken mentalitet välfärdssamhället har skapat hos Sveriges invånare. Det riktigt skrämmande är att de flesta inte har en susning om att pengarna faktiskt tas från arbetande människor. Man verkar tro att pengarna bara trollas fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast förvisso har han rätt, om staten ska rövknulla pokerspelare skattevägen så kan han rövknulla staten bidragsvägen.

 

Jag hade varit VÄLDIGT emot förfarandet för ett tag sedan, men med skatteverkets "nya giv" så är jag ambivalent.

 

Så länge han inte går på arbetslöshetskassorna (som betalas med medlemsavgifter) så är det fine with me.

 

Återigen visar det vilken absurd verklighet vi lever i, skattemässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast förvisso har han rätt, om staten ska rövknulla pokerspelare skattevägen så kan han rövknulla staten bidragsvägen.

 

Jag hade varit VÄLDIGT emot förfarandet för ett tag sedan, men med skatteverkets "nya giv" så är jag ambivalent.

 

Så länge han inte går på arbetslöshetskassorna (som betalas med medlemsavgifter) så är det fine with me.

 

Återigen visar det vilken absurd verklighet vi lever i, skattemässigt.

 

jag håller med.

 

apropå de som säger om skillnaden i beskattning mellan eu och icke-eu sidor att reglerna är så och då får man följa dem och se glad ut. nu är reglerna sådana att han kan hämta ut bostadsbidrag. då är det helt plötsligt fel att följa reglerna???

 

det jag syftar till är att moral inte handlar om huruvida man följer vissa regler (som i detta fall en girig stat tagit fram) eller inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte staten han rövknullar. Det är vi som betalar skatt som får ta det rakt i 2:an.
Med den logiken är det vi själva som sätter på oss själva med icke EU-sajtbeskattningen också, och att man inte kan göra avdrag för lotteriinköpet när man spelar WSOp-lotto i USA heller.

 

Så det argumentet gäller för båda lägrena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den logiken är det vi själva som sätter på oss själva med icke EU-sajtbeskattningen också, och att man inte kan göra avdrag för lotteriinköpet när man spelar WSOp-lotto i USA heller.

 

Så det argumentet gäller för båda lägrena.

 

Staten rövknullar individ=individen får betala.

Individ rövknullar staten=andra individer får betala.

 

Problemet är att det inte drabbar beslutsfattarna över huvud taget. Om jag ansåg att jag hade blivit orättvist behandlad så pass grovt att det förstörde mitt liv skulle jag göra något som jag inte kan skriva här, men jag skulle åtminstone se till att "rätt" personer fick betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här trådar dyker ju upp titt som tätt och är ett lysande exempel på vilken mentalitet välfärdssamhället har skapat hos Sveriges invånare. Det riktigt skrämmande är att de flesta inte har en susning om att pengarna faktiskt tas från arbetande människor. Man verkar tro att pengarna bara trollas fram.

 

Absolut. I andra länder vill folk inte ha pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. I andra länder vill folk inte ha pengar.

 

Men snälla! För hundra år sedan hade vi inte en enorm grupp individer som satt på arslet och sa "Give me, give me, give me". Till viss del är detta självklart en produkt av det materiella överflöd som har skapats, men till största delen beror det på en mentalitet som har skapats hos alla. "Jag har rätt till ditt och datt." Varje individ borde få stå för sin egen försörjning! Behöver man hjälp får man vända sig till närstående. Om det inte går kan jag gå med på att hjälpa människor i Sverige att slippa svälta och så, men bidrag utan motprestation är ju bara rubbat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv bostadsbidrag när jag pluggade, det var innan jag tjänade något på pokern. När man söker bostadsbidrag kommer försäkringskassan att vilja ha uppgifter om hur mycket du halvårsvis räknar med att tjäna under året. När jag sökte bidrag för sista året jag pluggade hade jag bara studiebidrag för första halvan av året och fyllde därför i de siffrorna för första halvåret. För andra halvåret fyllde jag helt enkelt i "0 kr" eftersom jag, om jag inte skulle få något jobb, inte räknade med att tjäna något då.

 

Men då kontaktade försäkringskassan mig och undrade varför jag hade fyllt i "0 kr" för andra halvåret och undrade jag skulle leva på då. Jag fick förklara att jag inte visste vad som skulle hända då, alltså hur länge jag skulle behöva gå arbetslös innan jag fick något jobb. De sa då att de skulle hålla det öppet och att jag skulle återkomma till hösten med inkomstuppgifter.

 

Personligen skulle jag numera inte ens vilja ha bostadsbidrag, mest av moraliska själ, men också för att jag inte vill ha någon myndighet som granskade min ekonomiska situation mer än nödvändigt. Min förhoppning är att försäkringskassan rapporterar alla bidragssugare som år efter år lyckas överleva på att tjäna "0 kr" till utredning hos skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla! För hundra år sedan hade vi inte en enorm grupp individer som satt på arslet och sa "Give me, give me, give me". Till viss del är detta självklart en produkt av det materiella överflöd som har skapats, men till största delen beror det på en mentalitet som har skapats hos alla. "Jag har rätt till ditt och datt." Varje individ borde få stå för sin egen försörjning! Behöver man hjälp får man vända sig till närstående. Om det inte går kan jag gå med på att hjälpa människor i Sverige att slippa svälta och så, men bidrag utan motprestation är ju bara rubbat.

 

Editerade du bort delen av inlägget där du redogjorde för hur man i andra länder inte försöker tillskansa sig tillgängliga pengar i samma utsträckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cleburne borde inte din argumentering kunna appliceras på: Vinnande pokerspelare vs Förlorande pokerspelare?

 

Nja, det tycker jag inte. Som enskild skattebetalare har jag inget val, jag måste betala och utsätts för en sorts våldtäkt. En förlorande pokerspelare har själv valt att riskera sina pengar och är mer att likna vid en masochist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Editerade du bort delen av inlägget där du redogjorde för hur man i andra länder inte försöker tillskansa sig tillgängliga pengar i samma utsträckning?

 

??? Vad har det ens med saken att göra? Argumentet "I Frankrike gör man så och då borde vi också göra det" är ju bara löjligt. Visst är det så att det här fenomenet har drabbat andra länder än Sverige, men om man ska försöka göra något åt saken verkar det korkat att börja i Långtbortistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förhoppning är att försäkringskassan rapporterar alla bidragssugare som år efter år lyckas överleva på att tjäna "0 kr" till utredning hos skatteverket.

 

Ja det vore den bästa lösningen, skandal att inte blandade register kan/får samköras. Finns ju betydligt värre exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för info om bostadsbidrag, se

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bostadsbidrag/

där finns länkar. Att ange årsinkomsten före skatt blir naturligtvis svårt för den som lever på poker. Kanske kan man sätta ett förväntat tal och sedan i efterhand korrigera siffran om inkomsten blev högre, dvs betala in det man fått för mycket. Fast att korrigera åt andra hållet blir nog svårt.. Här blir nog svårt att få ärliga svar, Zera, det bästa är nog till att ringa upp någon handläggare på försäkringskassan.

 

Om att "rövknulla" staten. Det drabbar ju andra, tänker då faktiskt inte på skattebetalarna i första hand utan på de andra bidragstagarna. I förlängningen täpper ju staten till och försämrar villkoren, den som då inte "behövde" bidraget rycker på axlarna och tycker det var bra så länge det varade, kvar finns den ensamstående mamman som fortfarande har samma utgifter men nu får mindre att leva av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...