Gå till innehåll

Bostadsbidrag som pokerspelare?


Zera

Recommended Posts

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

??? Vad har det ens med saken att göra? Argumentet "I Frankrike gör man så och då borde vi också göra det" är ju bara löjligt. Visst är det så att det här fenomenet har drabbat andra länder än Sverige, men om man ska försöka göra något åt saken verkar det korkat att börja i Långtbortistan.

 

Jag menar bara att dina pantade plattityder om att OPs masktendenser har särskilt mycket att göra med "den svenska modellen" är just det, pantade.

Men det är klart...varför skulle du behöva förklara dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första sa han ju själv att han inte har någon beskattningsbar inkomst och för det andra brukar bidragstagare inte betala särskilt mycket (om ens något) i skatt.

 

Bidragstagare utan inkomst betalar alla andra skatter utom inkomstskatt.

 

Det drabbar ju andra, tänker då faktiskt inte på skattebetalarna i första hand utan på de andra bidragstagarna. I förlängningen täpper ju staten till och försämrar villkoren, den som då inte "behövde" bidraget rycker på axlarna och tycker det var bra så länge det varade, kvar finns den ensamstående mamman som fortfarande har samma utgifter men nu får mindre att leva av.

 

Så har det inte blivit med barnbidraget. Det betalas fortfarande ut till miljardärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar bara att dina pantade plattityder om att OPs masktendenser har särskilt mycket att göra med "den svenska modellen" är just det, pantade.

Men det är klart...varför skulle du behöva förklara dig?

 

??? återigen. Jag skrev om hur läget är i Sverige. Det är ganska självklart eftersom jag är svensk och har upplevt hur det är här. Jag har aldrig påstått att det här ENBART är något som har drabbat Sverige. Tänk på vad som är relevant i stället för att försöka läsa mellan raderna för att hitta något som inte finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bidragstagare utan inkomst betalar alla andra skatter utom inkomstskatt.

 

Japp, skatteläget i Sverige är superskruvat eftersom man dubbel- och trippelbeskattas utöver de redan för höga "direkta" skatterna. Men ditt argument är lite ihåligt. Det är inte okej att sno från skattebetalarna bara för att staten snor tillbaka en del av pengarna. Man får ändå något utan att göra rätt för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ändå något utan att göra rätt för sig.

 

Hm, alltså har man ingen inkomst eller övriga medel så är det väl självklart att man ska få bostadsbidrag. Huruvida man spenderar sin tid med att spela poker eller åka skateboard är ju helt irrelevant. Att någon rik "pokerspelare" skulle få någon sorts freeride regleras dessutom eftersom förmögenhet gör att bostadsbidraget blir nedsatt. Jag själv, som studerar och har en hyra på 5200 kan få bidrag. De viktigasta faktorerna som avgör, i mitt fall, huruvida jag kan få bostadsbidrag och hur stort det isåfall blir eller om jag inte kan få det är: 1) min inkomst (bidragsdelen av studiemedlet) samt 2) mitt kapital (bankrullen). Eftersom bankrullen överstiger 100k kommer mitt bostadsbidrag att sänkas eller utebli helt.

 

Bostadssituationen där jag bor är hemsk. Människor som har svårt att klara hyran/hitta en egen riktig bostad ska ha hjälp med det. Så är det bara.

 

x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staten rövknullar individ=individen får betala.

Individ rövknullar staten=andra individer får betala.

 

Problemet är att det inte drabbar beslutsfattarna över huvud taget.

[...]

Va? Likställer du staten med en samling gubbar i Rosenbad eller vadå? Staten = kollektivet Sverige. Alltså:

 

Kollektivet rövknullar individ = individen får betala.

Individen rövknullar kollektivet = kollektivet (inkl individen btw) får betala.

 

1-1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka andra hobbies tycker ni att arbetslösa inte ska få ha?

Svampplockning?

Golf?

Fotboll?

 

Eller får man inte vara vinnande pokerspelare som arbetslös?

 

Det är skattesystemet som sådant det är fel på.

 

Jo, men i det här fallet handlade det inte om en hobby, han hade pokerspelande som huvudsaklig inkomst med större inkomster än ett "vanligt jobb". Skulle snarare definieras som professionell pokerspelare.

 

Fast du har en poäng i att skattesystemet är fel. För övrigt funkar inte heller vanliga löntagares trygghetssystem för en professionell pokerspelare. Han är väl närmast att jämföras med en egenföretagare utan avdragsmöjligheter. (såvida inte nån pokerspelare lyckats dra av för böcker, internetkostnad, datorutrustning m.m). Dock gissar jag att de flesta nätpokerproffs tycker att det är helt ok "att skattesystemet är fel" när nätpokerinkomsterna räknas som lotterivinster och är skattebefriade (tja, inom EU).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men i det här fallet handlade det inte om en hobby, han hade pokerspelande som huvudsaklig inkomst med större inkomster än ett "vanligt jobb". Skulle snarare definieras som professionell pokerspelare.

 

Fast du har en poäng i att skattesystemet är fel. För övrigt funkar inte heller vanliga löntagares trygghetssystem för en professionell pokerspelare. Han är väl närmast att jämföras med en egenföretagare utan avdragsmöjligheter. (såvida inte nån pokerspelare lyckats dra av för böcker, internetkostnad, datorutrustning m.m). Dock gissar jag att de flesta nätpokerproffs tycker att det är helt ok "att skattesystemet är fel" när nätpokerinkomsterna räknas som lotterivinster och är skattebefriade (tja, inom EU).

 

Definitionsmässigt är det lotteri det vi håller på med.

 

Hade någon tyckt det var fel om han var en vinnande lotto eller triss-spelare? Om nu det är lotteri i ena änden, så kan det inte vara arbete i andra änden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske poängteras att jag mentalt inte tycker att det är okej, men jag börjar faktiskt vackla. För ett tag sedan var jag väldigt anti, men nu när skateverket är på offensiven så blir jag ambivalent.

 

Säg att han spelar på en icke-EU sajt. Ja, han drar in mer än ett jobb, men samtidigt är han skyldig miljoner i skatt om man ska följa skattelagen. Han ska betaa mer skatt än 99% av alla andra löntagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men i det här fallet handlade det inte om en hobby, han hade pokerspelande som huvudsaklig inkomst med större inkomster än ett "vanligt jobb". Skulle snarare definieras som professionell pokerspelare.

 

Poker är ju ett turspel. Hur kan man vara proffs på det???????? Vinster i poker är inte inkomst. De är lotterivinster.

 

x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker är ju ett turspel. Hur kan man vara proffs på det???????? Vinster i poker är inte inkomst. De är lotterivinster.

 

x

 

kom att tänka på alla sossfall som hängde på pizzerian där jag bodde förut. riktiga jack vegas-proffs de där. det var fan det enda de gjorde om dagarna. har inte de rätt till bostads-/socialbidrag då???

 

x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker är ju ett turspel. Hur kan man vara proffs på det???????? Vinster i poker är inte inkomst. De är lotterivinster.

 

x

 

Ledsen om jag går lite off-topic här, men representerar ditt "x" den lilla rutan vissa matematiker ritar upp och fyller i efter att ha presenterat ett bevis / lösning på exempelvis en föreläsning på universitetsnivå?

 

Vill bara veta lite som kuriosa så här fredagen den 13e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitionsmässigt är det lotteri det vi håller på med.

 

Hade någon tyckt det var fel om han var en vinnande lotto eller triss-spelare? Om nu det är lotteri i ena änden, så kan det inte vara arbete i andra änden.

 

Du har en poäng. Han kan vara helt ärlig och skriva "noll" i årsinkomster eftersom det bara är lotterivinster han har. Det är väl dock inte omöjligt att försäkringskassan har andra defintioner på inkomster än vad skatteverket har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng. Han kan vara helt ärlig och skriva "noll" i årsinkomster eftersom det bara är lotterivinster han har. Det är väl dock inte omöjligt att försäkringskassan har andra defintioner på inkomster än vad skatteverket har.

 

Okej, jag vet inte hur vi kom in på det här spåret, men det spelar ju ingen roll. Hur många här tycker att en person som prickar in sju rätt på Lotto borde få bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag vet inte hur vi kom in på det här spåret, men det spelar ju ingen roll. Hur många här tycker att en person som prickar in sju rätt på Lotto borde få bidrag?

 

Den personen kommer troligtvis få en stor förmögenhet och därmed inte få några bidrag.

 

x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...