Gå till innehåll

ARTIKEL: Vinnare på nätpoker hotas av skattesmäll


Hasselby

Recommended Posts

Ytterligare artiklar om poker och skatt, denna gång från Stockholm City:

http://www.city.se/Nyheter/1.757626/vinnare-pa-natpoker-hotas-av-skattesmall

http://www.city.se/Nyheter/1.757647/vi-ar-fullstandigt-rattslosa

 

Ett intressant citat av Maria Nilsson på skatteverket:

– Vinner man exempelvis 100 000 kronor, men har haft förluster på

200 000 kronor räknas inte det med. Man får skatta på sin vinst på 100 000 kronor, säger Maria Nilsson.

– Visst är det ologiskt, vi förstår ju också att det är svårt för pokerspelarna att skatta på pengar de inte har. I slutändan handlar det bara om att skydda Svenska spels monopol, det förstår ju vi med.

 

Av den andra artikeln kan man dra slutsatsen, om man nu inte redan gjort det, att man ska dra av för skatten för turneringsvinsten innan man betalar sina stejkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk er den dagen någon som spelat bort hus och hem, dragit på sig skulder i mängder får en sköntaxering för de "vinster" han vunnit.

Kan blir en rätt så maffig rubrik i aftonbladet: "Pokern ruinerade hans liv - Nu krävs han på vinstskatt av skatteverket!".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln i City är mycket dåligt skriven. Antingen är det journalisten på City som är okunnig (mest troligt) eller så hade någon annan en dålig dag.

Sen så är ju Cecilia nästan helt okunnig om Skatteverkets arbetsmetoder. Hon får det att låta som att Skatteverket bestämmer regler, lagar och dömer ut straff. Helt FEL! Skatteverket har nästan lika liten/stor makt som korvkiosken vid torget i Piteå... dvs nära noll. (obs överdrivet!)

Nädu Cissi...om du läser detta får du höra av dig så ska jag berätta hur du ska tackla problemet med Skratteverket.

 

Ciao!

 

/Cyntax - Skattehandläggare, personbeskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk er den dagen någon som spelat bort hus och hem, dragit på sig skulder i mängder får en sköntaxering för de "vinster" han vunnit.

Kan blir en rätt så maffig rubrik i aftonbladet: "Pokern ruinerade hans liv - Nu krävs han på vinstskatt av skatteverket!".

 

Klockrent!!!

 

Självklart kommer både skatteverket å lagstiftarna förstå problematiken å ologiken i detta å allt kommer att ställas till rätta...........eller:shock:???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....Skatteverket har nästan lika liten/stor makt som korvkiosken vid torget i Piteå... dvs nära noll....

 

Men Skateverkets "makt" ligger väl mycket i att tolka lagen, och då förhoppningsvis på ett logiskt sätt som lagstiftarna en gång hade tänkt sej? Sen kan ju självklart var och en (med alla sina tillgångar som insatts antar jag) överklaga ett beslut och dra det till tinget...

 

Finns det några dommar angående Pokervinster där utfallet verkligen blivit som beskrivet ovan....eller finns det några dommar överhuvudtaget som rör ämnet?

 

Vet du nått om detta Cyntax?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela situationen är ju stor humor

 

Anta att jag spelar NLT cashgame 6-handed där snittpotten är $100. Jag är en riktig grinder och nöter 1 milj händer över ett år. Jag har historik på alla händer. Jag har vunnit knappt var 6:e pott, 15 % av potterna. Nu fick jag ett brev från Skatteverket att jag har då vunnit 150 000 lotterier med en snittvinst på 700 kr. Trots detta har jag gått svagt minus under året. Nåja, kan ju inte bli mycket skatt.

 

Då ska vi se. 150 000 st * 700 kr * 30% = 31 Miljoner SEK?!!

 

Någon som vet var jag ska betala in mina 31 miljoner i skatt?

 

Humor va?! :D

 

Klart det inte går att betala skatt på cashgamevinster. Större turneringsvinster däremot är det ju svårare att klara sig ifrån.

 

 

och det är ju exakt så tragiskt som Leon skriver:

 

Killen Christian som spelade bort en massa pengar på poker och tog sitt liv som figurerat i pressen ska ju även han krävas på restskatt trots att han spelat bort allt han ägde och tillslut inte orkade mer. Han kanske bara vunnit 50 000 "lotterier" och en snittpot på 500 sek. Så han klarar sig ju med 7.5 MSEK i restskatt.

 

Så vad ska man egentligen tro om dagens skattelag på spelvinster. Vem skyddar den egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säg att man äger 1M + bostad och får en skattesmäll på 10M, vad gör man då? man försörjer sig helt på poker

 

kan man sätta in alla sina pengar på neteller o säga att man förlorat dom, bostaden och alla sina saker ger man bort som gåva till sin sambo eller släkting..

 

då kan väl inte skatteverket ta ett öre? hur lång tid tar det innan skulden försvinner? får man plugga ? ha ett vanligt jobb måste dock va svårt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveriges lagar (alla lagar) är gjorda med ett intresse i första rummet. statens.

Vem är staten? Vem representerar staten? Vem väljer vem som styr staten? Vem skyddar staten? Vem sköter vårat välfärdsystem?

 

SATATEN ÄR INTE DOM...VI ÄR STATEN...ALLA VI SVENSKAR ÖVER 18ÅR MED RÖSTRÄTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad vet du om våran korvkiosk vid torget?!? ;P

Eftersom jag är i princip uppvuxen på maten som serverades på Torggrillen, Sunes, Max, Raskens och Big Boy så har jag koll på deras makt. ;) (Hej Krister på Sunes!)

 

Men Skateverkets "makt" ligger väl mycket i att tolka lagen, och då förhoppningsvis på ett logiskt sätt som lagstiftarna en gång hade tänkt sej? Sen kan ju självklart var och en (med alla sina tillgångar som insatts antar jag) överklaga ett beslut och dra det till tinget...
Du kan driva en process mot SKV själv, utan juridiskt ombud. Kostar dig inte ett smack.

Och sen så är det inte tinget man går till i skattemål... skattemål avgörs i förvaltningsdomstol. (Länsrätt, Kammarrätt och Regeringsrätt)

 

Finns det några dommar angående Pokervinster där utfallet verkligen blivit som beskrivet ovan....eller finns det några dommar överhuvudtaget som rör ämnet?

 

Vet du nått om detta Cyntax?

Bra fråga. På Skatteverkets intranet finns en dokumentbank. Jag ska kolla upp den på måndag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså??? Så du är "DIN EGEN":lol:. Du har dina egna vägar...dina egna skolor etc, etc.

 

Eller har du emigrerat till nån odemokratisk stat som typ Somalia eller nått, för att slippa vårt hemska välfärdsystem å höga skatter?

 

staten är statliga myndigheter. är du en myndighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är i princip uppvuxen på maten som serverades på Torggrillen, Sunes, Max, Raskens och Big Boy så har jag koll på deras makt. ;) (Hej Krister på Sunes!)

 

Du vet väl om att Krister har slutat att flippa burgare och sålt Sunes. Dock håller deras dubbelost fortfarande samma höga klass som på Kristers tid.:mrgreen:

 

Sry för OT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Staten är VI...chefen över myndigheterna som utför det som VI (staten) har bestämt att dom skall uträtta.

 

"Stat är en uppsättning institutioner som innehar auktoriteten att upprätta reglerna för att regera folket i ett eller flera länder"

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Staten

 

min kära vän jag tror att denna semantiska diskussion huruvida staten är folket eller myndigheterna den är uppbyggd av är totalt meningslös. Det jag syftade till när jag sa att lagen sätter staten i första rummet var iaf de olika myndigheterna och myndighetspersonerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min kära vän jag tror att denna semantiska diskussion huruvida staten är folket eller myndigheterna den är uppbyggd av är totalt meningslös. Det jag syftade till när jag sa att lagen sätter staten i första rummet var iaf de olika myndigheterna och myndighetspersonerna.

 

:-)...ok, ja vi kommer nog inte mycket längre "min kära vän;-)"...å jag fattar ändå inte riktigt vad du menar heller faktiskt med lagar för myndigheter å myndighetspersoners skull...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-)...ok, ja vi kommer nog inte mycket längre "min kära vän;-)"...å jag fattar ändå inte riktigt vad du menar heller faktiskt med lagar för myndigheter å myndighetspersoners skull...

 

för det jag menar är pokerskatten och spelmonopollagstiftningen ett ganska lysande exempel. nyttan för folket kommer efter statens vilja att få pengar. det är ett tema som jag tycker lyser igenom i all lagstiftning. Detsamma gäller inte bara i lagstiftning utan i praxis också. tex så får poliser rabatt på straffet när de döms till brott eftersom det bedöms som ett straff i sig att de tappar jobbet. hur många får strafflindring för att de tappar jobbet som industriarbetare pga straffet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det jag menar är pokerskatten och spelmonopollagstiftningen ett ganska lysande exempel. nyttan för folket kommer efter statens vilja att få pengar. det är ett tema som jag tycker lyser igenom i all lagstiftning. Detsamma gäller inte bara i lagstiftning utan i praxis också. tex så får poliser rabatt på straffet när de döms till brott eftersom det bedöms som ett straff i sig att de tappar jobbet. hur många får strafflindring för att de tappar jobbet som industriarbetare pga straffet?

 

Got the picture...iof får väldigt ofta tex yrkeschafförer rabatt på trafikförseelser pga att dom i yrket är beroende av körkortet.

 

Men jag förstår dina tankegångar om myndighetsförmynderi, men jag tror liksom inte tex Cyntax eller någon annan på skattemyndigheten kammar hem en fet bonus vid jul om han driver in massa pokerskatt genom att tolka lagen på ett absurt sätt heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...