Gå till innehåll

Dollar på väg ner..


Recommended Posts

Man räknar völ med att dollarn fortsätter ner ytterligare under året?

 

"Man"? Vem är det? Vissa tror att dollarna ska ner, andra tror att den ska upp. Om det fanns en allmän uppfattning att dollarn är värd t ex fem spänn, skulle den redan vara det.

 

Personligen tillhör jag kategorin som tror att den ska ner ytterligare, även om siffrorna igår var bättre än väntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Man"? Vem är det? Vissa tror att dollarna ska ner, andra tror att den ska upp. Om det fanns en allmän uppfattning att dollarn är värd t ex fem spänn, skulle den redan vara det.

 

Personligen tillhör jag kategorin som tror att den ska ner ytterligare, även om siffrorna igår var bättre än väntat.

 

Ja frågan är ju inte bara om dollarn är på väg ner.. det är ju om kronan kommer att stärkas eller försvagas med..

Ingen vet om dollarn kommer att gå upp eller ner, då hade den redan varit där.. (som du säger)

 

Personligen hoppas jag bara svenska kronan försvagas, det gynnar mig mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det blir billigare att åka till Vegas nu :D

 

USA har ju minst sagt ett kraftigt handelsunderskott (i eftermiddag kommer maj-siffrorna in som väntas visa -$60 Mdr). Budgetunderskottet för 2007 beräknas hamna på över -$200 Mdr. Sen har framförallt husmarknaden i USA problem som börjar bli allvarligare, framförallt sub-prime market (dvs de som till högre räntor ger ut lån till mindre kreditvärdiga) som vars hundratusentals låntagare nu har svårt att betala och tvingats ur sina lån som de inte kan betala. Många större lånegivare på sub-prime har konkat pga detta.

 

Oroande utveckling är det iaf...

 

Finns väl egentligen inte mkt nu som kan ge styrka till dollarn... men jag har samtidigt inte bästa kollen på treasurymarknaden (Ränte/FX) då jag främst jobbar mot Equity, så vad jag säger och tror får man ta med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det blir billigare att åka till Vegas nu :D

 

USA har ju minst sagt ett kraftigt handelsunderskott (i eftermiddag kommer maj-siffrorna in som väntas visa -$60 Mdr). Budgetunderskottet för 2007 beräknas hamna på över -$200 Mdr. Sen har framförallt husmarknaden i USA problem som börjar bli allvarligare, framförallt sub-prime market (dvs de som till högre räntor ger ut lån till mindre kreditvärdiga) som vars hundratusentals låntagare nu har svårt att betala och tvingats ur sina lån som de inte kan betala. Många större lånegivare på sub-prime har konkat pga detta.

 

Oroande utveckling är det iaf...

 

Finns väl egentligen inte mkt nu som kan ge styrka till dollarn... men jag har samtidigt inte bästa kollen på treasurymarknaden (Ränte/FX) då jag främst jobbar mot Equity, så vad jag säger och tror får man ta med en nypa salt.

 

 

vad händer de som lånat pengar om sub-prime företaget som de lånat av konkar? blir de tvingade att sälja huset och betala tillbaka så mkt som möjligt av lånet?

 

sverige har ju en motsvarighet, bluestep, vad tror du om dom? de verkar ju ha bra mkt större marginalen, man får t.ex inte belåna mer än 75%.. har läst om sub-prime företag i US som lånat ut 110-120% av huset värde för de räknat med en fortsatt prisupgång

 

 

/zyr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad händer de som lånat pengar om sub-prime företaget som de lånat av konkar? blir de tvingade att sälja huset och betala tillbaka så mkt som möjligt av lånet?

 

sverige har ju en motsvarighet, bluestep, vad tror du om dom? de verkar ju ha bra mkt större marginalen, man får t.ex inte belåna mer än 75%.. har läst om sub-prime företag i US som lånat ut 110-120% av huset värde för de räknat med en fortsatt prisupgång

 

 

/zyr

 

jadå det är klart huset åker, banken äger ju si och så många procent av huset, kan de inte betala eller låna procenten av nån annan lånegovare för att köpa loss huset så säljs det såklart.

det är väl allmän praxis att banker (iaf i sverige) inte lånar ut till mer än 75% av husets värde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praxis vet jag väl inte, men det är väldigt få hus eller lägenhetsköp här i stockholm där lånedelen inte överstiger 75%, upp till 90% är väl mer standard. Vet folk som har förhandlat sig till mer än 100% då de även ville få loss kapital till renovering.

 

aha. har just läst affärsjuridik och där stod det nått om att det normala är 75%. men det är ju ofta väsentlig skillnad på teori och praktik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha. har just läst affärsjuridik och där stod det nått om att det normala är 75%. men det är ju ofta väsentlig skillnad på teori och praktik

 

lånebeloppet mellan 75% och ca 95% brukar väl kallas "topplån" som måste ammorteras av på högst 15 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha. har just läst affärsjuridik och där stod det nått om att det normala är 75%. men det är ju ofta väsentlig skillnad på teori och praktik

 

Så sant, lånade pengar för ett par år sen till en villa, 2 fasta inkomster och inga betalningsanmärkningar så fick låna i princip mer än värderingen.

 

6 månader senare så ringer jag dom och undra vad det skulle kosta att göra om topplånet till ett bottenlån, dom värderar om via nätet och vips var topplånet ett bottenlån.

 

Så 75% vete fasen om det gäller nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...