Gå till innehåll

Info om när banken anmäler till skatteverket!


Recommended Posts

Har haft lite kontakt med banken (swedbank) om deras plikt att anmäla till skatteverket. Och har fått fram lite info som jag vill dela med mig, och samtidigt kanske det är någon annan som kan dela med sig av info/erfarenhet. (Hittade ingen annan tråd som detta passade in i)

Här kommer min mail kontakt:

 

[Jag]

Hejsan!

Jag spelar mycket poker och det går väldigt bra för mig, och jag undrar (som många andra) hur mycket pengar man kan ta ut? Varje månad, varje gång i stöten eller hur ni gör? Utan att ni anmäler det till skatteverket, det är inte så att jag undanhåller pengar från skatteverket för alla vinster inom eu är ju skattefria på poker. Men jag vill inte hamna i någon process med dom. Jag har kontakt med många andra som har fått redovisa och strula med dom, vet dock inte vilken bank dom har. Har sökt på nätet och frågat, det verkar som om ingen vet var gränsen går. Jag vore jätte tacksam för svar från er.

Mvh Jonas

------------------------------------------------------------------------

[banken]

Hej! Tack för ditt mejl.

När du skriver "ta ut" menar du då hur mycket du kan få överfört från utlandet till ditt konto i Sverige? Om det är din fråga är svaret att du kan ta emot upp till 150 000SEK åt gången utan att banken rapporterar till skatteverket varje gång.

Med vänlig hälsning Swedbank AB

Linda xxx

-------------------------------------------------------------------------

[Jag]

Hej igen,

Ja, jag menar hur mycket man tar ut/överför från pokerkonto i utlandet.

Menar du att man får ta emot 150 000 SEK varje enskild gång en gång i månaden. eller hur många ggr som helst (inte för att det handlar om hur

många ggr som helst men vill bara veta hur det funkar). Och sen kan man ha

hur mycket som helst på kontot utan att det händer något.

Mvh Jonas

-------------------------------------------------------------------------

[banken]

Hej!

Tack för din e-post. För fysiska och juridiska personer är banken skyldig att lämna kontrolluppgifter till skattemyndigheten för betalningar som överstiger motvärdet av SEK 150.000.

Med vänlig hälsning Swedbank AB

Ann-Katrin xxx

-------------------------------------------------------------------------

[Jag]

Hej igen!

Men jag undrar fortfarande vad som gäller ang var gränsen går. Vill säga, hur man får ta ut det. Gäller det 150000kr per gång eller för en månad eller år???Tacksam för svar...

Mvh Jonas

-------------------------------------------------------------------------

[banken]

Hej Jonas

 

Du kan göra hur många överföringar du vill. Den information du lämnar

i samband med överföringar över 150 000 kr handlar bara om statistik,

det är inte någon anmälan till Skatteverket i egentlig mening. Varje

gång du gör en överföring tar vi en liten avgift och det är mycket

möjligt att din utländska bank gör detsamma.

 

Med vänlig hälsning

Swedbank AB (publ)

Maria xxx

_________________________________________________________________

Om det e någon som vill ha org mailet så är det bara och säga till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"När du skriver "ta ut" menar du då hur mycket du kan få överfört från utlandet till ditt konto i Sverige? Om det är din fråga är svaret att du kan ta emot upp till 150 000SEK åt gången utan att banken rapporterar till skatteverket varje gång."

 

intressant. min bankman på seb säger att dom måste anmäla alla "avvikande" överföringar till skv, oavsett om det rör sig om 50k eller 500k. dessutom har jag för mig att om du gör två stycken insättningar på ditt konto om 149k styck så kommer det anmälas det oxå. det verkar som att olika banker har olika rutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När du skriver "ta ut" menar du då hur mycket du kan få överfört från utlandet till ditt konto i Sverige? Om det är din fråga är svaret att du kan ta emot upp till 150 000SEK åt gången utan att banken rapporterar till skatteverket varje gång."

 

intressant. min bankman på seb säger att dom måste anmäla alla "avvikande" överföringar till skv, oavsett om det rör sig om 50k eller 500k. dessutom har jag för mig att om du gör två stycken insättningar på ditt konto om 149k styck så kommer det anmälas det oxå. det verkar som att olika banker har olika rutiner.

 

 

Vore konstigt att dom har olika rutiner, jag menar alla banker måste ju vara intreserade av att ha pengarna på deras bank så det borde finnas stadgar tycker man - men inget jag vet något om.

 

Jag fick därimot lämna uppgifter till skatteverket när jag förde över pengar när jag hadde importverksamhet, tror gränsen då var 150k med och på swedbank.

Men det var från mitt konto så kanske inte så mycket med saken att göra.

 

150k låter mycket... frågan är om det är olika regler innom EU som utanför EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels finns det väl krav på att att alla överföringen över ett viss belopp skall redovisas - men det finns även ett krav om att alla misstänkta transaktioner skall redovisas.

 

Så formellt sett finns det ingen minsta gräns.

 

Det har kommit ett antal direktiv via EU för att förhindra pengatvätt och terroristfinansiering som gör att bankerna fått ökade krav på att rapportera misstänkta transaktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står samma summa (150k) på avina man får från handelsbanken.

 

Angående avgifter vid överföringar så ska det inte få kosta nåt innom EU om det inte kostar nåt innom landet heller. Jag har tagit emot/skickat överföringar innom EU i över ett år, utan avgifter från nån part. I Handelsbanken kallas det för EU-överföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står samma summa (150k) på avina man får från handelsbanken.

 

Angående avgifter vid överföringar så ska det inte få kosta nåt innom EU om det inte kostar nåt innom landet heller. Jag har tagit emot/skickat överföringar innom EU i över ett år, utan avgifter från nån part. I Handelsbanken kallas det för EU-överföring.

 

en EU-överföring får väl bara göras i euro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde en insättning på 70k efter en klonk på Cosmopol så var jag tvungen att fylla i en särskild blankett där jag förklarade var pengarna kom ifrån. Jag antar att det har att göra med den där anmälningsplikten bankerna har. Men som sagt, det var alltså för en summa långt under 150k.

 

De vill nog ha denna info angående lagen om pengatvätt misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en EU-överföring får väl bara göras i euro?

 

Olika valutor, jag kan tex välja 1000SEK, mottagaren får det i EUR(om han är i ett EUR land) (jag kan även välja EUR)

 

Edit: nåt från swebank

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,3087,00.html

Priset för en EU-betalning skall enligt Förordningen jämställas med likvärdig inhemsk produkt. En EU-betalning i SEK till ett annat EU-land innebär att du betalar ett lägre pris men tyvärr innebär det ingen prisfördel för mottagaren.
Trots att det står så om mottagaren: jag har inte märkt några avgifter när jag mottagit överföringar, dom jag skickat till har inte märkt nåt heller när jag frågat dom.

Vilket inte är så konstigt: eftersom det inte kostar nåt att ta emot pengar inrikes får det ej göra det innom EU heller. Iaf Handelsbanken följer dom reglerna, hur andra gör vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kontakt med många andra som har fått redovisa och strula med dom, vet dock inte vilken bank dom har

 

Är detta sant?

 

Isåfall vore det väldigt intressant hur turerna med skatteverket har gått, speciellt om det rör överföringar från nätsajter och inte stora turneringsvinster.

 

Mig veterligen har ingen blivit granskad av skatteverket när det gäller renodlat cashgame spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft lite kontakt med banken (swedbank) om deras plikt att anmäla till skatteverket. Och har fått fram lite info som jag vill dela med mig, och samtidigt kanske det är någon annan som kan dela med sig av info/erfarenhet. (Hittade ingen annan tråd som detta passade in i)

Här kommer min mail kontakt:

 

[Jag]

Hejsan!

Jag spelar mycket poker och det går väldigt bra för mig, och jag undrar (som många andra) hur mycket pengar man kan ta ut? Varje månad, varje gång i stöten eller hur ni gör? Utan att ni anmäler det till skatteverket, det är inte så att jag undanhåller pengar från skatteverket för alla vinster inom eu är ju skattefria på poker. Men jag vill inte hamna i någon process med dom. Jag har kontakt med många andra som har fått redovisa och strula med dom, vet dock inte vilken bank dom har. Har sökt på nätet och frågat, det verkar som om ingen vet var gränsen går. Jag vore jätte tacksam för svar från er.

Mvh Jonas

------------------------------------------------------------------------

[banken]

Hej! Tack för ditt mejl.

När du skriver "ta ut" menar du då hur mycket du kan få överfört från utlandet till ditt konto i Sverige? Om det är din fråga är svaret att du kan ta emot upp till 150 000SEK åt gången utan att banken rapporterar till skatteverket varje gång.

Med vänlig hälsning Swedbank AB

Linda xxx

-------------------------------------------------------------------------

[Jag]

Hej igen,

Ja, jag menar hur mycket man tar ut/överför från pokerkonto i utlandet.

Menar du att man får ta emot 150 000 SEK varje enskild gång en gång i månaden. eller hur många ggr som helst (inte för att det handlar om hur

många ggr som helst men vill bara veta hur det funkar). Och sen kan man ha

hur mycket som helst på kontot utan att det händer något.

Mvh Jonas

-------------------------------------------------------------------------

[banken]

Hej!

Tack för din e-post. För fysiska och juridiska personer är banken skyldig att lämna kontrolluppgifter till skattemyndigheten för betalningar som överstiger motvärdet av SEK 150.000.

Med vänlig hälsning Swedbank AB

Ann-Katrin xxx

-------------------------------------------------------------------------

[Jag]

Hej igen!

Men jag undrar fortfarande vad som gäller ang var gränsen går. Vill säga, hur man får ta ut det. Gäller det 150000kr per gång eller för en månad eller år???Tacksam för svar...

Mvh Jonas

-------------------------------------------------------------------------

[banken]

Hej Jonas

 

Du kan göra hur många överföringar du vill. Den information du lämnar

i samband med överföringar över 150 000 kr handlar bara om statistik,

det är inte någon anmälan till Skatteverket i egentlig mening. Varje

gång du gör en överföring tar vi en liten avgift och det är mycket

möjligt att din utländska bank gör detsamma.

 

Med vänlig hälsning

Swedbank AB (publ)

Maria xxx

_________________________________________________________________

Om det e någon som vill ha org mailet så är det bara och säga till...

 

Tack för det här inlägget!!

Nu blev jag mycket lugnare8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde en insättning på 70k efter en klonk på Cosmopol så var jag tvungen att fylla i en särskild blankett där jag förklarade var pengarna kom ifrån. Jag antar att det har att göra med den där anmälningsplikten bankerna har. Men som sagt, det var alltså för en summa långt under 150k.

 

Av någon anledning tycks det vara olika regler på elektroniska överföringar och kontata insättningar. Orsaken till detta har jag dock ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Är det någon som vet om bankerna har skyldighet att meddela dig om de lämnar information till tredje part, i detta fall skatteverket?

 

Banken lämnar inga uppgifter till dig om att de lämnat uppgifter till någon myndighet.

 

Angående gränser kommer ni inte få någon summa på hur mycket man kan flytta utan att det rapporteras av den enkla anledningen att det inte finns någon. Systemen för att upptäcka misstänkta transaktioner har förfinats så någon fast gräns finns inte och definitivt ingen som en vanlig anställd på en bank känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken lämnar inga uppgifter till dig om att de lämnat uppgifter till någon myndighet.

 

Angående gränser kommer ni inte få någon summa på hur mycket man kan flytta utan att det rapporteras av den enkla anledningen att det inte finns någon. Systemen för att upptäcka misstänkta transaktioner har förfinats så någon fast gräns finns inte och definitivt ingen som en vanlig anställd på en bank känner till.

 

Det finns inga givna gränser, officiellt. Inofficiellt finns en gräns och den är i storleksordningen 100-150.000 kr. Sen tillkommer flera parametrar: Exempelvis är det skillnad på dessa fall:

 

Fall 1

 

20-åring, lyfter a-kassa varje månad, har deklarerat inkomst på 100k de senaste två åren. Äger en Ferrari Testarossa och en Lamborghini Diablo. Har en bostadsrätt i centrala Stockholm värd 2 miljoner kr. Tar ut pengar "från utlandet" till Sverige regelbundet med 10-20.000 dollar varje månad, ibland lite mer. Ett par insättningar till svenskt bankkonto på 200-300k kan spåras.

 

Fall 2

 

45-åring. VD i näringslivet samt styrelsemedlem i en handfull företag. Äger bostadsrätt i Stockholm, hus på landet samt har ett större arrende i Stockholms utkanter. Äger två bilar, varav en är en Porsche och en är en Saab. Har de senaste åren deklarerat inkomster på c:a 1 miljon per år och kapitalinkomster på ungefär lika mycket. Har en del aktier i börsbolag samt ett sparande i ett par banker som totalt sätt är c:a 2 miljoner kr.

 

45-åringen tar regelbundet ut 200k SEK per månad från ett utländskt konto till ett svenskt konto.

 

Vilket av fallen har störst sannolikhet att bli granskat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den här diskutionen är lite överdriven tycker jag.

Som Colderose va inne på så beror det kanske på hur man lever.

Jag har fått förfrågningar från skatteverket på mina bilar, båt och husvagn efter min importversamhet.

Altså - har du 0 i inkomst och köper lägenhet och miljonklass bilar så vaknar dom och vill utreda saken - är det så att man har rent i gadroben så är det grönt men om man inte har det så är det bara att säga som det är för dom är duktiga.

 

Jag har haft ganska mycket problem med skv men lärt mej att man ska vara trevlig och tillmötesgående.

Är man det och spelar lite dum ist för att försöka mygla händer oftast inget. Finns regler för SKV med så påstår man att man inte kan regler så slipper man jobbiga och dyra processer.

 

Använd sunt förnuft så behöver man inte oroa sej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga givna gränser, officiellt. Inofficiellt finns en gräns och den är i storleksordningen 100-150.000 kr.

 

 

Mycket möjligt att någon standardgräns ligger i ditt intervall men gränserna varieras just för att ingen ska veta vart de ligger sedan är de också olika beroende på vilket land man flyttar till/från. Pengar till och från skatteparadis är självklart mer intressanta även om det är mindre belopp än pengar till/från tex våra grannländer.

 

Har också haft rätt mycket att göra med SKV och kan hålla med LuckyStar5.1 att SKV är bra att ha att göra med. Man ska dock undvika svaren man får via deras kundtjänst på telefon. De svaren ger jag inte mycket för, mailar man brukar man få betydligt bättre svar. Eller om man som i mitt fall pratar med den som begjort in uppgifter för granskning. Även något år efteråt går det att använda dem att rådfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att någon standardgräns ligger i ditt intervall men gränserna varieras just för att ingen ska veta vart de ligger sedan är de också olika beroende på vilket land man flyttar till/från. Pengar till och från skatteparadis är självklart mer intressanta även om det är mindre belopp än pengar till/från tex våra grannländer.

 

Har också haft rätt mycket att göra med SKV och kan hålla med LuckyStar5.1 att SKV är bra att ha att göra med. Man ska dock undvika svaren man får via deras kundtjänst på telefon. De svaren ger jag inte mycket för, mailar man brukar man få betydligt bättre svar. Eller om man som i mitt fall pratar med den som begjort in uppgifter för granskning. Även något år efteråt går det att använda dem att rådfråga.

 

Jag håller med dig i ditt resonemang om skatteparadis.

 

Handläggarna på Skatteverket är knappast de skarpaste knivarna i lådan, utan är mer oerfarna nyutexaminerade jurister som som gör några hundår och sedan söker sig vidare till revisionsbyråernas skatteavdelningar. Då är det inte så konstigt att man ibland får veta att Malta och Gibraltar inte är inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga givna gränser, officiellt. Inofficiellt finns en gräns och den är i storleksordningen 100-150.000 kr. Sen tillkommer flera parametrar: Exempelvis är det skillnad på dessa fall:

 

Fall 1

 

20-åring, lyfter a-kassa varje månad, har deklarerat inkomst på 100k de senaste två åren. Äger en Ferrari Testarossa och en Lamborghini Diablo. Har en bostadsrätt i centrala Stockholm värd 2 miljoner kr. Tar ut pengar "från utlandet" till Sverige regelbundet med 10-20.000 dollar varje månad, ibland lite mer. Ett par insättningar till svenskt bankkonto på 200-300k kan spåras.

 

Fall 2

 

45-åring. VD i näringslivet samt styrelsemedlem i en handfull företag. Äger bostadsrätt i Stockholm, hus på landet samt har ett större arrende i Stockholms utkanter. Äger två bilar, varav en är en Porsche och en är en Saab. Har de senaste åren deklarerat inkomster på c:a 1 miljon per år och kapitalinkomster på ungefär lika mycket. Har en del aktier i börsbolag samt ett sparande i ett par banker som totalt sätt är c:a 2 miljoner kr.

 

45-åringen tar regelbundet ut 200k SEK per månad från ett utländskt konto till ett svenskt konto.

 

Vilket av fallen har störst sannolikhet att bli granskat?

 

Fast detta måste ju handla om vilka skatteverket sen granskar? Banken lär ju inte ha koll på varifrån folk får sin inkomst eller vad de äger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga givna gränser, officiellt. Inofficiellt finns en gräns och den är i storleksordningen 100-150.000 kr. Sen tillkommer flera parametrar: Exempelvis är det skillnad på dessa fall:

 

Fall 1

 

20-åring, lyfter a-kassa varje månad, har deklarerat inkomst på 100k de senaste två åren. Äger en Ferrari Testarossa och en Lamborghini Diablo. Har en bostadsrätt i centrala Stockholm värd 2 miljoner kr. Tar ut pengar "från utlandet" till Sverige regelbundet med 10-20.000 dollar varje månad, ibland lite mer. Ett par insättningar till svenskt bankkonto på 200-300k kan spåras.

 

Fall 2

 

45-åring. VD i näringslivet samt styrelsemedlem i en handfull företag. Äger bostadsrätt i Stockholm, hus på landet samt har ett större arrende i Stockholms utkanter. Äger två bilar, varav en är en Porsche och en är en Saab. Har de senaste åren deklarerat inkomster på c:a 1 miljon per år och kapitalinkomster på ungefär lika mycket. Har en del aktier i börsbolag samt ett sparande i ett par banker som totalt sätt är c:a 2 miljoner kr.

 

45-åringen tar regelbundet ut 200k SEK per månad från ett utländskt konto till ett svenskt konto.

 

Vilket av fallen har störst sannolikhet att bli granskat?

 

Tycker att du är lite OT nu. Tråden handlar ju om när banken skickar uppgifter till skatteverket, inte i vilka fall som skatteverket gör granskningar, precis som affe2000 skrev.

För jag antar att du inte menar att banken har koll på hur många bilar du äger etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kontakt på Swedbank har sagt samma sak till mig: Hur många insättningar från utlandet som helst, men varje enskild insättning över 150.000 rapporteras.

 

Så man kan ta emot 149.000 från utlandet varje dag utan att Swedbank berättar det för någon, vad jag förstår

 

Gränsen på 150 000kr är enbart en gräns för rapport som används för statistik och går till Riksbanken har jag för mig. Vet ej exakt vad för uppgifter de lämnar men kan mycket väl vara så att uppgifterna från banken inte ens innehåller ditt personnummer så den rapporten skulle jag inte vara särskillt rädd för. Gränserna som används för att upptäcka eventuella brott är inget som du kommer få veta från någon kontakt på banken. Tror inte näten är särskillt finmaskiga men skulle definitivt undvika 149 000 om dagen som din kontakt sagt om jag ville undvika att bli granskad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du är lite OT nu. Tråden handlar ju om när banken skickar uppgifter till skatteverket, inte i vilka fall som skatteverket gör granskningar, precis som affe2000 skrev.

För jag antar att du inte menar att banken har koll på hur många bilar du äger etc.

 

Det är möjligt att jag var lite off topic där, men kopplingen finns ändå genom att bankerna har rapporteringsskyldighet om det finns misstankar om penningtvätt. Om någon lyfter in 100-150.000 kr regelbundet från utlandet så kan man nog vara ganska förvissad om att man förr eller senare hamnar i myndigheternas granskningsregister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...