Gå till innehåll

Beskattning av pokerspel utanför EU


Recommended Posts

Det är sällan man hör någonting om beskattning utanför EU/ESS. Annat än då det gäller att undvika den!

 

Men beskattning av spel utanför EU/ESS håller väl för en fristående diskussion.

 

 

Politikerna med riksdagen i spetsen, slår sig gärna för bröstet då det gäller att skydda medborgarna från t.ex. ocker i samband med långivning. Dessutom finns ju bankgarantin om en bank skulle komma på obestånd, allt för att skydda medborgarna.

 

Men då det gäller deras eget agerande, dvs. beskattning, då är det minsann ok att plundra medborgarna. Detta genom att beskattningen av poker är en brutto beskattning med 30%. För värdens bästa spelare i LHE innebär det en nettobeskattning på över 500% och för oss andra blir den betydligt högre.

 

Detta gäller allt spel utanför EU/ESS men i samband med poker är det i praktiken att ruinera medborgarna på väldigt kort tid eftersom det ligger i spelets natur att använda vinster för att betala insatsen redan i nästa pott man spelar.

 

Tänk er följande scenario:

 

  • Limit holdem $2/$4 enligt normala regler.
  • Det är inte helt ovanligt att snitt potten ligger på $20.
  • 10 spelare.
  • Varje pott ska alltså beskattas med $6. (det finns några undantag då potten understiger 100 SEK men snittpotten är tagen i underkant så jag menar att det jämnar ut sig).
  • Varje spelare tar med sig $100 till bordet dvs. det finns $1000 att spela om.
  • Det spelas 50 händer i timmen.

 

 

Det betyder att spelarna gemensamt ska skatta $6 * 50 = $300 i timmen.

 

För att plundra alla spelare vid bordet räcker det alltså att spelet pågår i 1000 / 300 = 3,33… timmar. Och hur många spelar så lite som 3,33… timmar!!!

 

 

Det är ju inte skatteverket som är boven här, de exekverar ju bara lagstiftningen. I stället är det den svenska, i andra sammanhang, så beskyddande staten, dvs. ledamöterna i svenska riksdagen, som har bestämt att i detta fall då ska minsann medborgarna plundras.

 

Räkna lite till och ni ser att man inte behöver spela många händer om dagen för att få en skatteskuld på miljonbelopp. Och hur många betala en sådan, ens under sin livstid!!!

 

 

Vad säger ni om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan man hör någonting om beskattning utanför EU/ESS. Annat än då det gäller att undvika den!

 

Men beskattning av spel utanför EU/ESS håller väl för en fristående diskussion.

 

 

Politikerna med riksdagen i spetsen, slår sig gärna för bröstet då det gäller att skydda medborgarna från t.ex. ocker i samband med långivning. Dessutom finns ju bankgarantin om en bank skulle komma på obestånd, allt för att skydda medborgarna.

 

Men då det gäller deras eget agerande, dvs. beskattning, då är det minsann ok att plundra medborgarna. Detta genom att beskattningen av poker är en brutto beskattning med 30%. För värdens bästa spelare i LHE innebär det en nettobeskattning på över 500% och för oss andra blir den betydligt högre.

 

Detta gäller allt spel utanför EU/ESS men i samband med poker är det i praktiken att ruinera medborgarna på väldigt kort tid eftersom det ligger i spelets natur att använda vinster för att betala insatsen redan i nästa pott man spelar.

 

Tänk er följande scenario:

 

  • Limit holdem $2/$4 enligt normala regler.
  • Det är inte helt ovanligt att snitt potten ligger på $20.
  • 10 spelare.
  • Varje pott ska alltså beskattas med $6. (det finns några undantag då potten understiger 100 SEK men snittpotten är tagen i underkant så jag menar att det jämnar ut sig).
  • Varje spelare tar med sig $100 till bordet dvs. det finns $1000 att spela om.
  • Det spelas 50 händer i timmen.

 

 

Det betyder att spelarna gemensamt ska skatta $6 * 50 = $300 i timmen.

 

För att plundra alla spelare vid bordet räcker det alltså att spelet pågår i 1000 / 300 = 3,33… timmar. Och hur många spelar så lite som 3,33… timmar!!!

 

 

Det är ju inte skatteverket som är boven här, de exekverar ju bara lagstiftningen. I stället är det den svenska, i andra sammanhang, så beskyddande staten, dvs. ledamöterna i svenska riksdagen, som har bestämt att i detta fall då ska minsann medborgarna plundras.

 

Räkna lite till och ni ser att man inte behöver spela många händer om dagen för att få en skatteskuld på miljonbelopp. Och hur många betala en sådan, ens under sin livstid!!!

 

 

Vad säger ni om den?

 

Visst är det ett problem, som du beskriver. Officiellt ska alla potter i ett cash game beskattas med 30%. Inofficiellt gäller idag nivån 0% för cash game. Hur kan jag säga det här? Jo, Skatteverket vet inte riktigt självt vad exakt som avgör beskattningsfrågan. Huvudproblematiken ligger alltså snäppet högre än om det är skatt på cash gamevinster eller inte. Först behöver Skatteverket komma med riktlinjer för vilka sajter som är skattefria och vilka inte och vad exakt som avgör det hela. Dessa riktlinjer presenteras "tidigast i höst" fick jag veta idag efter kontakt med de personer som är ansvariga för ärendet.

 

Det har varit en enorm pokerboom de senaste åren och lagstiftaren och dess myndigheter har inte hängt med i vändningarna.

 

Om man nu skulle spela på en icke-skattefri sajt och inte deklarerar sina vinster och Skatteverket ställer en fråga så kommer man med stor sannolikhet att kunna komma undan i alla fall skattetillägget på 40% om man kan visa att man varit okunnig om huruvida sajten var skattefri eller inte.

 

Skatteverket kommer att visa "stor försiktighet och restriktivitet", som de säger, när det gäller att påföra någon skattetillägg. Detta med hänsyn till frågans stora komplexitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om den?

Om jag ska vara ärlig så tror jag aldrig att en sådan beskattning tillämpats eller kommer att tillämpas på cash-spel även om det skulle vara uppenbart att en pengar på just cash-spel.

 

Om man skulle dra ihop 1 miljon dollar på cash-spel i Vegas och bli omskriven i Aftonbladet så tippar jag på att man skulle bli beskattad på samma sätt som man blir beskattad vid turneringsvinst. Dvs bli beskattad på den totala vinstsumman och inte på varje individuell pott (även om information om varje enskilld sådan fanns att tillgå).

 

Man kanske skulle kunna tolka markerna som värdelösa och se det som att man vinner pengar först då markerna löses in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit en enorm pokerboom de senaste åren och lagstiftaren och dess myndigheter har inte hängt med i vändningarna.

 

Om man nu skulle spela på en icke-skattefri sajt och inte deklarerar sina vinster och Skatteverket ställer en fråga så kommer man med stor sannolikhet att kunna komma undan i alla fall skattetillägget på 40% om man kan visa att man varit okunnig om huruvida sajten var skattefri eller inte.

 

Jag tycker inte att skatteverket ska klandras här men pokerboomen är ingen nyhet, det är ju faktiskt åratal nu. Argumentet att lagstiftaren inte hänger med håller inte hur länge som helst och jag menar att tiden har passerats för länge sedan.

 

Och skattetillägget på 40%. Alltså vad spelar det för roll om man får ett skattetillägg då man snabbt blir ruinerad på livstid redan av den ursprungliga beskattningen?

 

Så jag menar att denna argumentering inte håller. Men som sagt det är det inte skatteverket som är boven utan lagstiftaren.

 

 

Enligt min uppfattning skulle det faktiskt gå att komma med en tillfällig lagstiftning som går ut på att skattenivån är rimlig t.ex. 30% på nettovinsten istället för bruttovinsten (eller någon annan variant). Så man som spelare inte behöver lita på någon annans goda vilja eller riskera att bli ruinerad av beskattningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska vara ärlig så tror jag aldrig att en sådan beskattning tillämpats eller kommer att tillämpas på cash-spel även om det skulle vara uppenbart att en pengar på just cash-spel.

 

Om man skulle dra ihop 1 miljon dollar på cash-spel i Vegas och bli omskriven i Aftonbladet så tippar jag på att man skulle bli beskattad på samma sätt som man blir beskattad vid turneringsvinst. Dvs bli beskattad på den totala vinstsumman och inte på varje individuell pott (även om information om varje enskilld sådan fanns att tillgå).

 

Man kanske skulle kunna tolka markerna som värdelösa och se det som att man vinner pengar först då markerna löses in?

 

Fast man är ändå helt i lagstiftarens våld. Deras "goda vilja" är det enda man har att hoppas på.

 

Beskattning är en sak, och man kan ha åsikter om hur den borde vara, men ska man betala skatt måste den väl ändå vara RIMLIG. Och 500%+ kan väl ändå inte vara rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att skatteverket ska klandras här men pokerboomen är ingen nyhet, det är ju faktiskt åratal nu. Argumentet att lagstiftaren inte hänger med håller inte hur länge som helst och jag menar att tiden har passerats för länge sedan.

 

Och skattetillägget på 40%. Alltså vad spelar det för roll om man får ett skattetillägg då man snabbt blir ruinerad på livstid redan av den ursprungliga beskattningen?

 

Så jag menar att denna argumentering inte håller. Men som sagt det är det inte skatteverket som är boven utan lagstiftaren.

 

 

Enligt min uppfattning skulle det faktiskt gå att komma med en tillfällig lagstiftning som går ut på att skattenivån är rimlig t.ex. 30% på nettovinsten istället för bruttovinsten (eller någon annan variant). Så man som spelare inte behöver lita på någon annans goda vilja eller riskera att bli ruinerad av beskattningen.

 

En förändring av lagstiftningen får vi nog vänta på ytterligare ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax, vad menar du egentligen? Om teori och praktik inte stämmer överens så skapar det oundvikligen förvirring. Det är sannerligen ett problem.
Vet du hur mycket skälighetsbedömningar Skatteverket gör? Skatteverket vet (nåja, borde iaf.) att dagens skatteregler för lotteri inte fungerar/är rättvis för pokerspel. Lagstiftaren tog ingen hänsyn till pokerspelets konstruktion då lagen stiftades. Om någon råkar ut för en skattehandläggare som beskattar varje pot/hand så meddela mig så ska jag ta h*n i örat och ställa saken i ordning. ;-)

Förresten, mitt sommarjobb blir "förlängt". Fixar lägenhet i norra pereferin nästa veckan.

// Cyntax - Inte längre finländare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur mycket skälighetsbedömningar Skatteverket gör? Skatteverket vet (nåja, borde iaf.) att dagens skatteregler för lotteri inte fungerar/är rättvis för pokerspel. Lagstiftaren tog ingen hänsyn till pokerspelets konstruktion då lagen stiftades. Om någon råkar ut för en skattehandläggare som beskattar varje pot/hand så meddela mig så ska jag ta h*n i örat och ställa saken i ordning. ;-)

Förresten, mitt sommarjobb blir "förlängt". Fixar lägenhet i norra pereferin nästa veckan.

// Cyntax - Inte längre finländare....

 

Som tidigare sagt, jag har rätt mycket kontakt med Skatteverket och tror mig ha hyfsad koll på hur ni arbetar och jag kan väl säga att det inte är helt fel med nya friska krafter på verket. Bra med andra ord att du har fått förlängt förtroende. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur mycket skälighetsbedömningar Skatteverket gör? Skatteverket vet (nåja, borde iaf.) att dagens skatteregler för lotteri inte fungerar/är rättvis för pokerspel. Lagstiftaren tog ingen hänsyn till pokerspelets konstruktion då lagen stiftades. Om någon råkar ut för en skattehandläggare som beskattar varje pot/hand så meddela mig så ska jag ta h*n i örat och ställa saken i ordning. ;-)

Förresten, mitt sommarjobb blir "förlängt". Fixar lägenhet i norra pereferin nästa veckan.

// Cyntax - Inte längre finländare....

 

Man är fortfarande i händerna på någon annans goda vilja.

 

Dessutom hur mycket "skälighetsbedömningar" får skatteverket göra!

 

Dom måste väl följa lagen som alla andra eller får de hitta på egna :roll:

 

 

Dessutom bara för att reglerna för vad som ska gälla innanför EU/ESS ska ändras betyder ju inte det att reglerna för vad som gäller utanför EU/ESS måste ändras. Eller hur!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är fortfarande i händerna på någon annans goda vilja.

 

Dessutom hur mycket "skälighetsbedömningar" får skatteverket göra!

 

Dom måste väl följa lagen som alla andra eller får de hitta på egna :roll:

 

 

Dessutom bara för att reglerna för vad som ska gälla innanför EU/ESS ska ändras betyder ju inte det att reglerna för vad som gäller utanför EU/ESS måste ändras. Eller hur!!!

Inte alls. När du har ett beslut i handen överklagar du bara så skickar Skatteverket din mapp till Länsrätten... så får "proffsen" ta över.

Skatteverket är en administrativ myndighet, ingen domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt , det säger väl ändå sig självt

 

 

Fast man är ändå helt i lagstiftarens våld. Deras "goda vilja" är det enda man har att hoppas på.

 

Beskattning är en sak, och man kan ha åsikter om hur den borde vara, men ska man betala skatt måste den väl ändå vara RIMLIG. Och 500%+ kan väl ändå inte vara rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att tro att nån kommer drabbas av en 500% skatt helt plötsligt. De kommer nog ordna upp det där.

 

Det är mycket möjligt men det har ju redan gått åratal. Och eftersom pokerspelarna själva uppenbarligen inte tycker det har någon betydelse finns det ingen anledning för dem att skynda sig.

 

Man kanske skulle spela 1000 händer på PokerStars och deklarera varenda hand. Blir man underbeskattad överklagar man till högsta instans.

 

Antingen har ju någon drabbats då eller så har man ett prejudikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, finns massor av personer här som insett det orimliga och därför bara spelar på EU-sajter.

 

Jodå, och det gör jag också. Men det är inte det som är poängen.

 

Frågan är ju om denna typ av lagstiftning överhuvud tagen ska få finnas. Oavsett om det har med poker att göra eller inte.

 

En lag som ger staten möjlighet att att plundra dess medborgare på alla deras pengar för all framtid. Det är ju nästan diktatur.

 

JAG VET DEN TILLÄMPAS INTE SÅ, men den lagliga möjligheten EXISTERAR.

 

 

Tycker ni verkligen att staten ens ska ha den möjligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt svar...NEJ

Håller med dig till 110% peppe

 

 

(QUOTE=Peter-23;716872]Jodå, och det gör jag också. Men det är inte det som är poängen.

 

Frågan är ju om denna typ av lagstiftning överhuvud tagen ska få finnas. Oavsett om det har med poker att göra eller inte.

 

En lag som ger staten möjlighet att att plundra dess medborgare på alla deras pengar för all framtid. Det är ju nästan diktatur.

 

JAG VET DEN TILLÄMPAS INTE SÅ, men den lagliga möjligheten EXISTERAR.

 

 

Tycker ni verkligen att staten ens ska ha den möjligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att europakonventionen innehåller en generalklasul om invånarnas egendomsrätt som i princip förbjuder lagar som är utformade enligt svenska beskattninglagen på lotterier. Tror det var den klasulen det hänvisades till när många drabbades av flera hundra procent skatt på IT-aktier. Då ändrades skattelagen retroaktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att inte lagstiftarna fattar att vinster på utomeuropeiska klienter trotts allt är bra och borde uppmuntras istället för att bestraffas/beskattas. Varje krona som duktiga svenska pokerspelare drar in till landet konsumeras till stor del här å gagnar därför svensk ekonomi på ett possetivt sätt.

 

Vi har ju trotts allt någon gång skattat för dom pokerpengar vi satt sprätt på å byggt våra rullar kring...resten är ju bara ren bonus för staten och medborgarna.

 

För heltidsproffsen borde ju det enklaste och mest praktiska vara att årsredovisa som vilket småföretag som helst. Inkomster -utgifter å sedan skatt.... Heltidsproff utnyttjar ju trotts allt välfärdssystemet dom med och bör därför antagligen betala lite skatt nånstans dom med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...