Gå till innehåll

Ähhh, det är inte snön som faller.....


brainslicer

Recommended Posts

Vi kan väl alla hålla med om att människan förstör jorden, men att CO2 är orsaken till värmeutvecklingen är högst oklar.
Då kan man ju undra varför man undersöker så drastiska åtgärder som att gräva ner CO2?

Deep underground CO2 storage considered

U.S. government scientists have determined deep coal seams that aren't commercially viable for coal production might be used for carbon dioxide storage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Menar du att terrorister tar över världen om vi inte investerar enorma resurser i vapenindustrin?
Menar du att du inte förstår varför det är viktigt med militär balans och varför det automatiskt leder till race så länge den teknologiska utvecklingen tillåter det?

 

Hint: De folk som inte deltagit i racet och hamnat i signifikant militärt underläge är mestadels utrotade eller totalt överkörda. Bland annat då i Afrika.

 

Lallaren borde nog pröva att andas lite långsammare och inte ställa en massa irrelevanta tramsfrågor när hon postar. Gör tydliga, helst relevanta, påståenden istället för att linda in det i en massa upprörda frågetecken. Eg "jag har läst u-landskunskap, så håll käft" samt "Afrika är förtryckt av Väst". Det blir rätt mycket enklare för alla då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du inte förstår varför det är viktigt med militär balans och varför det automatiskt leder till race så länge den teknologiska utvecklingen tillåter det?

Jävla tramsfråga ;-)

Min uppfattning ä ratt det snarare är militär obalans än militär balans som råder i världen.

Vad jag förstår är Sveriges militära rustning inte särklilt mycket att hänga i julgranen jämför med de bäst rustade länderna, ändå upplever jag inte att det finns någon direkt militär hotbild mot Sverige för tillfället, och vi har heller inga större problem med terrorism. Jag tror att det till stor del beror på att vi undvikit att lägga oss i militära konfliker.

 

Hint: De folk som inte deltagit i racet och hamnat i signifikant militärt underläge är mestadels utrotade eller totalt överkörda. Bland annat då i Afrika.

 

Jag tror att Afrika skulle klara sig betydligt bättre utan handeldvapen är med de som finns där idag. Det är snarast så att så länge det finns mycket handeldvapen i omlopp så är det i princip omöjligt att bygga upp ett fungerade samhälle. En fungerande demokrati måste bygga på tillit till systemet och inte på skrämseltekniker. Det är just tilliten och accepterandet som gör att demokrati kan fungera.

 

Lallaren borde nog pröva att andas lite långsammare och inte ställa en massa irrelevanta tramsfrågor när hon postar. Gör tydliga, helst relevanta, påståenden istället för att linda in det i en massa upprörda frågetecken. Eg "jag har läst u-landskunskap, så håll käft" samt "Afrika är förtryckt av Väst". Det blir rätt mycket enklare för alla då.

Jag är inte alls upprörd, jag är intresserad av hur SonnyB tänker. Ett bra sätt att få reda på det är att fråga.

Eftersom min insatthet ifrågasattes så tyckte jag att det kunde vara relevant att presentera del del av min bakgrund som har med diskussionen att göra. Jag har dock inte läst någon speciell klimatkurs, så jag är mycket väl medveten om att jag kan ha stora kunskapsluckor på det området. Jag har inte heller läst historia eller ekonomi. 4 poäng U-landskunskap är väldigt lite egentligen. Det tråkiga med den kursen var att de flesta föredragshållarna verkade ha gett upp hoppet om Afrika.

Jag har inte för avsikt att be någon hålla käften. Nu verkar han ha valt att göra det i alla fall, och det var ju lite tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Afrika skulle klara sig betydligt bättre utan handeldvapen är med de som finns där idag. Det är snarast så att så länge det finns mycket handeldvapen i omlopp så är det i princip omöjligt att bygga upp ett fungerade samhälle. En fungerande demokrati måste bygga på tillit till systemet och inte på skrämseltekniker. Det är just tilliten och accepterandet som gör att demokrati kan fungera.

Korkad idealism. Vapnen FINNS. Det finns inget alternativ som heter "inga vapen" och har aldrig heller gjort. Alternativen står mellan restriktioner mot vapenägande eller inte. Restriktioner resulterar i att vanliga, trevliga, schyssta människor inte skaffar sig vapen för att de vill lyda lagen medan de maktgalna, kriminella och störda skaffar sig vapen. Den obalansen tycker inte jag är särskilt tilltalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korkad idealism. Vapnen FINNS. Det finns inget alternativ som heter "inga vapen" och har aldrig heller gjort. Alternativen står mellan restriktioner mot vapenägande eller inte. Restriktioner resulterar i att vanliga, trevliga, schyssta människor inte skaffar sig vapen för att de vill lyda lagen medan de maktgalna, kriminella och störda skaffar sig vapen. Den obalansen tycker inte jag är särskilt tilltalande.

 

Vad gott kan komma av att vapen är tillgängligt för kreti och pleti?

Jag tar USA vs Sverige som exempel. Det är knappast allt för långsökt att tro på ett samband mellan ökad tillgång på vapen och ökad mängd brottslighet även efter att man har dragit av faktorer som större klasskillnader och annnan historia där borta.

 

Jag är väldigt tveksam till påståendet att det skapas obalans om inte vanliga svenssons får skaffa vapen lite hur som helst, Och även om jag höll med om det så ser jag det inte som något negativt. Vari ligger det positiva i vapenbalans mellan dessa grupper? Skulle Anders Svensson ta sitt skjutjärn och meja ner de maktgalna, krimminella och störda när han tycker det behövs? Jag ser fler än ett problem med ett sådant scenario. Det finns knappast någon inbyggd godhet i dessa laglydiga medborgare. Då är jag mer orolig för befolkningen ska hitta en ledare i den maktgalna störda krimminella gruppen och använda sina vapen på ett mindre bra sätt..

 

Vapen ska vara restrikterade för att det hindrar våldsbrott - Vapenbalans kan aldrig vara bra i min värld och jag tror inte heller på påståendet att tillgången till vapen skulle förhindra inbrott och liknande i någon utsträckning värd att nämna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gott kan komma av att vapen är tillgängligt för kreti och pleti?

Jag tar USA vs Sverige som exempel. Det är knappast allt för långsökt att tro på ett samband mellan ökad tillgång på vapen och ökad mängd brottslighet även efter att man har dragit av faktorer som större klasskillnader och annnan historia där borta.

Jo, det är väldigt långsökt. Jämför Sverige med Kanada istället. Mycket likare samhällen - men dock med skillnaden i synen på vapen.

 

Jag är väldigt tveksam till påståendet att det skapas obalans om inte vanliga svenssons får skaffa vapen lite hur som helst, Och även om jag höll med om det så ser jag det inte som något negativt. Vari ligger det positiva i vapenbalans mellan dessa grupper?

Vanliga människor får möjlighet att försvara sig mot våldsbrott? Polisen är inte överallt 24/7. Du är medveten om att alla skolmassakerna i USA har skett i så kallade "gun free zones"? Det innebär alltså konkret att galningar hade vapen där, men ingen annan. Lyckat koncept, må jag säga.

 

 

Vapen ska vara restrikterade för att det hindrar våldsbrott - Vapenbalans kan aldrig vara bra i min värld och jag tror inte heller på påståendet att tillgången till vapen skulle förhindra inbrott och liknande i någon utsträckning värd att nämna.

Nej, det förhindrar inte våldsbrott. Våldsbrottslingar skaffar sig vapen trots restriktioner. Restriktionerna förhindrar oss från att förhindra brottslingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vanliga människor får möjlighet att försvara sig mot våldsbrott? Polisen är inte överallt 24/7. Du är medveten om att alla skolmassakerna i USA har skett i så kallade "gun free zones"? Det innebär alltså konkret att galningar hade vapen där, men ingen annan. Lyckat koncept, må jag säga.

 

 

 

Men problemet är att om tillgången på vapen för personer som kan hantera dom på ett bra sätt ökar så ökar även tillgången för fel personer. Ungefär som med lätt tillgänglig alkohol eller illegala droger. Finns det gott om alkohol och lätt att få tag på till billigt pris så kommer fler bli alkolister. Likadant med vapen - Med få restriktioner och god tillgång på vapen kommer fler hamna i orätta händer.

 

Skillnaden är att jag för en någorlunda liberal alkoholpolitik då jag tycker fördelarna överväger nackdelarna och det inte håller i praktiken att upprätthålla en allt för avvikande alkoholpolit jmf med resten av EU.

 

Problemet med vapen är att nackdelarna är för stora kontra fördelarna

Nyttan av att du och jag kan försvara oss med vapen är inte ens i närheten av att väga upp Onyttan av att vilken galning som helst kan ha tillgång på vapen. Hellre ett system där någrå få galningar har illegala vapen än ett system där "alla" får ha vapen och jag äger ett vapen för att försvara mig mot någon som nyss tjackat ett vapen på 7-11 för att jag råkade strula med fel tjej på klubben.

 

Ingen kan bestämma vem som kommer nyttja vapnet i självförsvar. I mina ögon så ska jag ha rätt att ha vapen men jag skulle inte betro någon annan att ha vapen. Det självklara svaret är att begränsa tillgången så gott det går. Speciellt hård motståndare är jag till vapen som säljs för att folk ska kunna försvara sig som i USA. Jakt och liknande har jag inget alls emot så länge det ställs lite rimliga krav på den som köper ett vapen för jakt.

 

För övrigt så är det något mycket fel på ett samhälle när man behöver införa gun free zones.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väldigt långsökt. Jämför Sverige med Kanada istället. Mycket likare samhällen - men dock med skillnaden i synen på vapen.

 

 

.

Nja, Kanada är inte alls lika extremt som USA och har gått mot mer kontroll på senare år -och som ett brev på posten har också statistiken på mord med vapen gått ner. Jag vet att man kan bevisa vad som helst med statistik men när det kommer från flera källor och motståndare sällan har svar på tal kanske man kan börja ana att det finns lite korn av sanning i påstående.

 

Några ,mer eller mindre, opartiska källor:

 

http://usgovinfo.about.com/library/weekly/aa030500c.htm

 

http://www.canadianembassy.org/government/guncontrol-en.asp

 

http://usgovinfo.about.com/library/weekly/aa030500a.htm

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_politics_in_Canada

 

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=604913

 

citat från wikipedia :

Violent crime in Canada

 

Canada did not have serious gun control until the late 1970s. The homicide rate in Canada has been stable or declining since (e.g., the homicide rate has declined 40% from 1991-2004) while several other categories of crime, such as violent crime, increased until the 1990s and then began to decline.[9]

 

jag lyckades inte hitta någon statistik på antalet mord begånga med vapen men det sker ungefär 100 mord per år i sverige och vi har 9 miljoner inv.

 

omräknat till 9 miljoner så sker det jämförelsevis 48 mord med vapen i Kanada och ungefär 145 utan vapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vanliga människor får möjlighet att försvara sig mot våldsbrott? Polisen är inte överallt 24/7. Du är medveten om att alla skolmassakerna i USA har skett i så kallade "gun free zones"? Det innebär alltså konkret att galningar hade vapen där, men ingen annan. Lyckat koncept, må jag säga.

 

 

Vanliga människor får även möjlighet att begå våldsbrott.

 

Ditt resonemang verkar bygga på att vanliga svensson inte begår våldsbrott utan är enbart godhjärtade människor som kommer använda vapen till att förhindra våldsbrott från ett fåtal kriminella galningar som undantagslöst får tag i vapen på ett eller annat sätt. Det är fel och även om det stämmer till viss del så är det väldigt långt ifrån tillräckligt starkt skäl för liberalisera tillgången på vapen.

Tydligen så fungerar det rätt bra för stora delar av västvärlden utan att behöva följa USAs (eller för den delen Kanadas) dåliga exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att alla skolmassakerna i USA har skett i så kallade "gun free zones"? Det innebär alltså konkret att galningar hade vapen där, men ingen annan. Lyckat koncept, må jag säga.

 

Ursäkta en måhända korkad fråga, men förespråkar du alltså fri tillgång till vapen på skolorna för att förhindra skolmassakrer? Eller skulle någon beväpnad medelsvensson med rättspatos ha plockat galningarna på vägen till skolan? Eller hur menar du att större tillgång på vapen skulle förbättrat just den situationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Vilket enligt meteorologen Eva Brokhöj tydligen inträffar ca vartannat år.

 

sant

Snö i månadsskiftet juli/augusti är extremt sällsynt. Men är man i fjällen händer det då och då.

- Det händer, men det händer inte varje år. Kanske vartannat år i fjällen och betydligt mer sällan på andra ställen, säger Eva Brokhöj.

 

poängen e ju dock att fenomenen blir kraftigare, regnar mer, snöar mer, stormar mer, blir mer varmt...inte att det aldrig inträffat förut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit "vanligt" sommarväder hade brainslicer tagit det som ett tecken på att vi saboterat vår planet. "En hel sommar, utan naturkatastrofer, det kan inte hända! Det betyder att något STORT är på gång!!!".

 

Vill man så kan man tolka allting precis som man vill. Men precis som Jennez, är jag snäll idag och erbjuder dig att komma och sortera mina sopor, om det får dig och vara mindre orolig över våran planet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nu har ni miljöfascister chansen och vinna $100k!!! Och det busenkelt, bara genom att bevisa att det är vi människor som skapar den katastrofala globala uppvärmningen. Borde väl inte vara en match det för er?

 

http://ultimateglobalwarmingchallenge.com/

 

måste det bevisas? ja, jag vet inte.. måste ju va nåt fel om man inte ser, eller så vill man inte se.. hehe

 

(nej, jag är ingen miljöfacist, jag bryr mig inte, min privata åsikt är att vi har gjort oss förtjänta att gå under som art för länge sedan :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...