Gå till innehåll

Jag är 18 men får inte spela! HJÄLP!


MORR_o.O

Recommended Posts

Tycker att det låter ganska fair att så länge du bor hemma hos dina föräldrar (gratis?) så är det deras regler som gäller. Skaffa ett jobb och flytta hemifrån/betala hyra hemma så kan du ju börja disskutera vem som bestämmer.

 

Ha de!

Mjo gratis fast jag hjälper till lite hemma.

 

Alla söta skattebetalare bit er i läppen nu och bli inte arga, detta är bara en fråga: Vad krävs för att få bidrag (vet inte vilka bidrag som är aktuella, men jag antar att det bara är bostadsbidrag) ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Låter lite väl drastiskt att flytta hemmifrån bara för att spela poker, och jag tror inte du är kapabel att göra det heller. Men jag förstår att det är rätt frustrerande. Tränar du, är social och sköter skolan bra, ska du väl endå kunna få sitta mer än 1h vid datorn varje dag. Det verkar faktiskt riktigt löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte undanhåller en massa information så har du helt klart jobbiga föräldrar. Tyvärr har du så vitt jag vet ingen laglig rätt att få spela poker och använda datorn när som helst så länge du bor hos dem. Håll ut ett år till och tjuvgrinda hos kompisar eller liknande så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina föräldrar låter minst sagt överkontrollerande. Gissar att du är äldsta syskonet eller enda barnet? Tror det kan vara svårt för en del föräldrar att inse att deras unge faktiskt har växt upp och inte är ett barn längre. Mitt tips är nog ändå att stå ut ett år och flytta efter gymnasiet.

HAHA hur kunde du gissa?! Jag är ensambarn och jag tror till fullo på din teori.

 

Låter lite väl drastiskt att flytta hemmifrån bara för att spela poker, och jag tror inte du är kapabel att göra det heller. Men jag förstår att det är rätt frustrerande. Tränar du, är social och sköter skolan bra, ska du väl endå kunna få sitta mer än 1h vid datorn varje dag. Det verkar faktiskt riktigt löjligt.

Japp, även om dessa regler bara gäller på sommaren. De vill att jag ska vara ute med kompisar 24/7 och om jag dricker tycker de bara att det är kul. Jag försöker förklara för dem att verkligheten inte ser ut så, men de lyssnar inte... :P

Om du inte undanhåller en massa information så har du helt klart jobbiga föräldrar. Tyvärr har du så vitt jag vet ingen laglig rätt att få spela poker och använda datorn när som helst så länge du bor hos dem. Håll ut ett år till och tjuvgrinda hos kompisar eller liknande så länge.

:)

Kan försäkra dig om att jag är helt sanningsenlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla söta skattebetalare bit er i läppen nu och bli inte arga, detta är bara en fråga: Vad krävs för att få bidrag (vet inte vilka bidrag som är aktuella, men jag antar att det bara är bostadsbidrag) ???
Saxxat från min kommuns hemsida angående försörjningsstöd. Kan garantera att det lär stå nåt liknande i din hemkommun.

 

Rätten att få ekonomiskt bistånd är inte villkorslös. Vi ställer krav på alla som söker ekonomiskt bistånd att de ska göra allt de kan för att själva försörja sig. Så krävs till exempel att man söker alla arbeten som finns , att man tar emot erbjuden sysselsättning, att man byter ett dyrt boende till ett billigare, att man använder sig av sparade medel eller på annat sätt utnyttjar sina resurser till att lösa sina ekonomiska bekymmer.
F.ö är jag rätt säker på att dina föräldrar har ansvar för dig, ekonomiskt sett, så länge du studerar på gymnasiet vilket gör att soc aldrig skulle godta att du flyttade hemifrån för att komma undan dina föräldrars datortyrraneri, sas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultras ovanstående råd är sunda

 

även om jag försökte dumpa markerna till en kompis med godkänt konto.
beeep fel,

 

Har datortider. 1h per dag på sommaren och 3h per dag annars.

Jag har en förseglad låda med en timer i som skärmen OCH modemet är kopplade till. De stängs av 10:15 på vardagar och 12:00 på helger.

Har du missbrukat wow eller annat datorspelande tidigare eller vad är grejen? Vilka 18-åringar i dagens Sverige har timer på sin datorutrustning (har ni hänglås på grejerna också eller?) Vilka anleningar har ni denna typ av konstruktion???

 

Och då kanske ni tycker att det finns en anledning till varför de har installerat denna låda och har dessa regler. Svar NEJ det finns det inte. Jag är ganska social och gör annat än att sitta vid datorn också. Det är bara det att de har inte insett vad datorn kan vara bra för...
Ursäkta fördomarna men är dina föräldrar extremt gamla, bor ni långt ute i skogen, eller är det någon religon som är med i bilden?

 

Exakt hur kommer någon som inte förstår sig på datorer eller liknande maskiner (dock kan man iofs ifrågasätta nyttan då merparten av användare i princip enbart använder den till nöje/förströelse (ja nöje också nytta men om någon vill diskutera det kan vi ta det i annan tråd)) på tanken att man kan använda timer på utrustningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultras ovanstående råd är sunda

 

beeep fel,

 

Har du missbrukat wow eller annat datorspelande tidigare eller vad är grejen? Vilka 18-åringar i dagens Sverige har timer på sin datorutrustning (har ni hänglås på grejerna också eller?) Vilka anleningar har ni denna typ av konstruktion???

 

Ursäkta fördomarna men är dina föräldrar extremt gamla, bor ni långt ute i skogen, eller är det någon religon som är med i bilden?

 

Exakt hur kommer någon som inte förstår sig på datorer eller liknande maskiner (dock kan man iofs ifrågasätta nyttan då merparten av användare i princip enbart använder den till nöje/förströelse (ja nöje också nytta men om någon vill diskutera det kan vi ta det i annan tråd)) på tanken att man kan använda timer på utrustningen?

Ja det är ett hänglås på timern. Ett onödigt stort sådant också :P.

 

Haha, nej jag spelar inte WoW och tänker inte börja heller. Spelar lite Counter-Strike då och då men inte mycket alls. Jag är inte spelberoende, även om jag kände ett visst sug ett tag när jag spelade internetpoker, men det gick över några dagar efter jag slutade...

 

Mina föräldrar är inte gamla, vi bor inte i skogen och ingen religion är med i bilden... =P De har helt enkelt "socialnojja" och har ett datorhat över det vanliga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du hemma och är 18 år gammal kan du glömma bidrag. Dina föräldrar är enligt lag försörjningsskyldiga tills du är 21 år gammal.

Ja, jag vet, men jag syftade på om det är svårt att få bidrag i samband med att man flyttar hemifrån... Inser nu att det är ganska svårt..

 

du kan kanske spela lite på hobbynivå men att gå upp och bli heltidsproffs, GLÖM DET!

Notera smileyn efter den meningen i huvudposten "^^,". Den indikerar att min önskan att bli heltidsproffs i huvudsak är en förhoppning.

 

EDIT:

detta var riktigt sjukt. håller med baller. något är på tok. jobbar du aldrig med skolarbeten heller? har du finansierat datorn du har med EGNA pengar, eftersom du säger att det är DIN dator?

Lyssna på detta:

 

En gång satt jag med en engelskauppsats som mitt betyg i Engelska B mer eller mindre hängde på. De kom in i mitt rum och sa att jag skulle stänga av "dumburken". Jag sa att jag gjorde ett viktigt skolarbete och att jag dessutom hade datortid kvar. Men det hjälpte inte. De tog mig sedan ut till soffan för att meddela att jag bara skulle få sitta 1h/dag på sommaren. Jag tror att det var på grund av att jag inte var ute med kompisar den fredagen som de gjorde som de gjorde...

 

De är verkligen konstiga. De tror att syftet med livet är att vara social 24/7...

 

OBS!!! Skärmen slocknar om 5 minuter så jag kommer inte kunna svara på fler inlägg ikväll. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina föräldrar är sjuka och jag lider med dig.

 

Sitt ner och snacka med dom och försök få dom att förstå att deras krav är helt orimliga, du är ju för fan MYNDIG men behandlas som en sjuåring som bara får äta godis en dag i veckan.

 

GL.

 

Bara att instämma.. Nått är ju rent ut sagt fel med hans föräldrars syn på datorer :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, päronen vill ju bara ha lite kvalitetstid tillsammans i sängkammaren, det är därför de vill att du ska umgås ute med kompisarna. Det är ett helvete att få till nåt som förälder när man har tonåringar hemma jämt. 8-)

 

Inte fan vet jag men att du inte ens får använda datorn till skolarbete ger ju iaf mig amish-vibbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst vilka strikta regler dina föräldrar sätter upp för dig så är jag faktiskt på din sida. Okej om du inte var myndig men nu när du är 18 tycker jag det är att överdriva.

 

Du måste skaffa ett deltidsjobb om du ska flytta till en billig lägenhet någonstans, jobba vissa eftermiddagar och helger. Har du inget jobb lär det inte gå ut särskilt bra med ekonomin. Kanske kan du dela lägenhet med någon polare?

Pokern får du se som en hobby och inga pengar som skall vara till mat och hyra får gå till den! Tänk på det om du verkligen flyttar hemifrån.

 

Men för din egen skull så tror jag det är bäst att du skippar pokern något år tills du åtminstone har gått ur gymnasiet och kan jobba mer. Läs och studera pokerlitteratur och häng runt på forumen så kommer du vara bättre förberedd än någonsin sen :)

 

PS. Om du har pengar kanske en bärbar dator och ett mobilt bredband kan vara något? Eller beslagtar dom det sen om dom märker det? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker helt ärligt synd om dig. Du verkar vara en helschysst snubbe. Tyvärr är dina föräldrar kvar på tidigt 1900-tal?

 

Det enda är väl att stå på dig och försöka få de att inse vad de gör. Visa denna tråden för de, dem kanske behöver andras åsikter. Dina föräldrars bekanta misstänker jag att de håller god min när dina föräldrar ev diskuterar detta med de.

 

Men vad ska man göra, de bestämmer ju. Håll ut lite till och försök skaffa dig ett jobb och försök flytta a.s.a.p. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...