Gå till innehåll

bruden lämnat mig lol


AnonymHaj

Recommended Posts

  • Svars 222
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men att föreslå att man ska gå till banken och säga "Hej, jag har spelat bort hus och hem och undrar om jag kan få ett lån" låter ju en aning efterblivet...

 

Nu har ju killen börjat spela igen och har till och med en dagbok här på forumet. Det känns som om han skulle behöva en slägga i skallen för att vakna och jag förstår inte varför man ska tycka synd om honom. Det är för mycket gulli-gullande nu för tiden. Om min fru hade spelat bort mina livsbesparingar...då jävlar!

 

Till OP: Sluta spela och sök hjälp där du kan få det, d.v.s. hos dina närstående. Föräldrarna, kanske? Att hänga här kommer inte att ge dig ett skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns också sidoinkomster som kan hjälpa, som ett i raden av saker man kan göra är att döma, finns brist på domare i de flesta idrotter och för en fotbollsmatch får man typ 500 + resa i ersättning.

 

505 för seniorfotboll, 330 för ungdom (inom VFF). Men på det får man själv betala in skatt för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar tro att du sitter inne med några absoluta sanningar. Diskussioner angående fria val är en tämligen filosofiska då vi inte vet exakt hur det ligger till.

 

Jag skulle nog mera säga att missbrukare har svårare att göra de "rätta" valen. Hade de inte valet kan missbruket aldrig upphöra förutsatt att de inte blir tvingade.

 

Det Ängeln försöker få fram i sina inlägg är en (för alla som vet något om missbruk) helt absolut sanning. Thats it. Att du inte inser det är inget mindre än genant för dig i det här sammanhanget.

 

 

Att angripa problemet från ett filosofiskt perspektiv kan nog kännas lockande, men vad man ”tror” eller "..skulle mer säga.." i det här sammanhanget är inte relevant. Inte för missbrukaren, inte för den anhörige och ej heller för den som åtagit sig att hjälpa människor ur missbruk.

 

Viken person som postat här tror att det är OP:s val att blåsa arbete, familj kort sagt det mesta?

 

Vilken kvinna reflekterar över sitt fria val när hon bli påsatt av torsken för att finansiera sin fix?

 

Vilken av de nedgångna alkoholberoende väljer att köa utanför systemet innan öppningsdags för ytterligare en dag i misär?

 

Borde de kunna skärpa sig? Verkligen? Det tror fan att de måste bli tvingade. Tror du verkligen inte att det är engagerade anhöriga, vänner, men även en missbruksvård med tvånginslag som får folk att sluta?

 

Är jag övertydlig nu?

 

Jag skrev tidigare att det begås ett tankefel generellt runt missbruk, låt mig nu gå ett steg längre: man avslöjar en absolut resurssvaghet rent intellektuellt. Det är ju så man inte tror sina ögon när folk uppmanar OP till att forsätta spela, möjligen blir han en vinnande spelare med litet bättre moneymanegement? Det är ju horribelt.

 

Har inte alla här på forumet något litet spelberoende, är det därför detta känns hotfullt? Säkert har vi alla tänkt göra något annat än spela vid något givet tillfälle, bara för att upptäcka sig själv sittande vid bordet en stund senare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viken person som postat här tror att det är OP:s val att blåsa arbete, familj kort sagt det mesta?

 

 

Han har uppenbarligen tyckt att det varit värt risken. Inget mer med det.

 

Vilken kvinna reflekterar över sitt fria val när hon bli påsatt av torsken för att finansiera sin fix?

 

Kvinnan anser ruset vara värt besväret att bli påsatt av en främmande man. Hon gör ett aktivt val.

 

Vilken av de nedgångna alkoholberoende väljer att köa utanför systemet innan öppningsdags för ytterligare en dag i misär?

 

 

Samtliga som ställer sig i kön gör det valet. Om du inte visste det så kan jag meddela att många f.d. missbrukare kommit fram till att det inte är värt eländet och därför slutat dricka (och ställa sig i kön utanför systemet).

 

 

Borde de kunna skärpa sig?

 

Svar Ja.

 

Det tror fan att de måste bli tvingade.

 

Ja. Tvång behövs för att vissa människor skall skärpa sig.

 

Tror du verkligen inte att det är engagerade anhöriga, vänner, men även en missbruksvård med tvånginslag som får folk att sluta?

 

Delvis, men framförallt allt är det personen själv som måste vilja. Hur många människor har inte fått bra (tvångs-)vård och knappt hunnit utanför grindarna förrän de köpt sig ett rus?

 

Slutligen vill jag säga att jag är otroligt trött på detta eviga daltande med människor som missköter sig. Om man nu har beroendepersonlighet får man väl för fan ta och passa sig när det gäller poker, alkohol och andra droger. Är man pedofilt lagd får man fan lära sig att lägga band på sig.

 

Visserligen kan jag känna medlidande med OP, men samtidigt föraktar jag hans sätt att bete sig mot sina barn och sin "brud"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, har man ett val eller inte? Jag utgår själv ifrån att man har ett val. Frågan är om man är stark nog att inse det, och kan/vågar/orkar bryta upp med sitt beroende utan hjälp - de flesta pallar det säkert inte.

 

Min farsa var storrökare (och säkert lika beroende som alla andra storrökare) fram till han åkte på en hjärtinfarkt av skiten, bara strax över 40 år gammal. Då fick han en väckarklocka som hette duga, och slutade cold turkey. Det var jobbigt som satan, men han visste att han var tvungen att lägga ner för att inte åka på liknande tråkigheter igen. I samma sal som honom låg en man som också var rökare, och opererats för infarkt. Det första han gjorde när han skrevs ut var att tända en cigg.

 

Men nikotinberoende är en skitsak jämfört med tyngre saker som exempelvis heroin. Där är det nog inte många som klarar av att vänja av sig utan hjälp, beroendet är för starkt för att de ska orka själva. Och då kan man ju fråga sig om de har ett val - det blir lite av en filosofisk fråga, eller i varje fall en definitionsfråga. Och hur starkt ett spelberoende kan vara har jag ingen aning om, så däri vill jag inte spekulera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutligen vill jag säga att jag är otroligt trött på detta eviga daltande med människor som missköter sig. Om man nu har beroendepersonlighet får man väl för fan ta och passa sig när det gäller poker, alkohol och andra droger. Är man pedofilt lagd får man fan lära sig att lägga band på sig.

"...

 

Sista inlägget i debatten.

 

Det går inte att säga till en missbrukare att man måste passa sig likväl som det inte går att säga till en förståndshandikappad att bete sig normalt (vad det nu är). Bägge är sjuka och kan inte förmå sig att göra det du ber dom.

 

Nu orkar jag inte försöka banka in det i er längre utan vill ni inte förstå så vill ni inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnan anser ruset vara värt besväret att bli påsatt av en främmande man. Hon gör ett aktivt val.

 

Jag utgår från att du inte trollar, och då blir det här resonemanget bara så otroligt dumt.

Jag skulle vilja se den exempelvis far som till sin dotter som hamnat i en sådan situation säger: Du får faktiskt skylla dig själv, du har ju valt detta. Menar du att du skulle det? Omänskligt. Huvudlöst.

 

Där är det nog inte många som klarar av att vänja av sig utan hjälp, beroendet är för starkt för att de ska orka själva. Och då kan man ju fråga sig om de har ett val

 

I rest my case.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det går inte att säga till en missbrukare att man måste passa sig likväl som det inte går att säga till en förståndshandikappad att bete sig normalt (vad det nu är). Bägge är sjuka och kan inte förmå sig att göra det du ber dom.

 

 

Du har förväxlat orden sjuk och missbrukare. En sjukdom är någonting man får utan att man själv styr över det (även om man kan påverka riskerna). Ett missbruk är någonting man väljer. Människa föds fri och styr själv över sina handlingar, dock så finns det alltid omständigheter som försvårar alternativt förenklar att välja det ena eller det andra alternativet.

 

Hur förklarar du annars alla gamla missbrukare som nu blivit fria från sitt missbruk? Det är för att de till slut tagit det svåra beslutet, omständigheterna talade mot beslutet men de kunde fortfarande välja det svårare av alternativen och gjorde även det. Sen kan det verka som att till exempel en heroin-missbrukare inte kan välja den svårare vägen just för att det är så tungt, MEN han kan fortfarande göra det.

 

Du definerar val tokigt. Ta tillexempel en mamma vars barn har en pistol mot huvudet för att mamman ska välja på ett visst sätt. Hon har fortfarande valet att göra på det sättet som gör att hennes barn mördas även om det kan verka som att detta inte är ett val.

 

Människan föds fri och styr själv över sina handlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu orkar jag inte försöka banka in det i er längre utan vill ni inte förstå så vill ni inte.

 

Om du prövade med att komma med belägg och argument istället för att nästan enbart "försöka banka" in din sanning så skulle det kanske gå bättre. Argumentation av typen; så här är det och fattar ni inte det så är ni idioter brukar tack och lov inte funka på så många människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att säga till en missbrukare att man måste passa sig likväl som det inte går att säga till en förståndshandikappad att bete sig normalt (vad det nu är). Bägge är sjuka och kan inte förmå sig att göra det du ber dom.
Inte helt bra jämförelse eftersom missbrukaren (med eller utan hjälp) kan leva ett "friskt" liv men den förståndshandikappade inte kan bli "frisk" med någon hjälp (kan dock bli bättre).

 

Det finns missbrukare som tar sig ur sin sjukdom på helt egen hand, det finns inga förståndshandikappade som gör detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tråkigt.

 

Spela inte för pengar du inte har råd att förlora.

Du kan helt enkelt inte låna pengar av din flickvän för pokerspelande.

Speciellt inte om hon ej vet om det.

 

Ge inte upp, du har fortfarande en son att tänka på?

Har du kvar ditt jobb?

 

Finns värre situationer att vara i, men din är inte lätt.

Skulle nog skaffa hjälp för spelberoende och sen jobbat 24/7.

Spara undan pengar varje månad för att betala tillbaka din skuld till din flickvän.

 

Skaffa en sparfond till din son.

"Alla hatar dig":

 

Suck it up, gör det bästa av situationen.

 

p.s att dränka dina sorger i öl gör inte saken bättre, skulle fundera på ett extra jobb istället. d.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, han lär ju säkert få lån utan jobb och med obetalt hyra.

Det andra förslaget är fanimej ännu dummare.

 

Missade det med att han förlorat jobbet om det nu står nånstans, men lån på ett par hundra tusen är inga problem såvida han inte har anmärkningar vilket inte är säkert att han hunnit få.

 

Och alla som säger att man inte har ett val får ta och ge sig, vill man så går det. Det är varken elakt eller elitisktiskt att säga att de som sätter sig i dessa situationer mer eller mindre har sig själva att skylla. Jag tycker också synd om killen, om tjejen och om barnet. Men det finns hjälp. Fatta att man är ute på djupt vatten och ta tag i sitt liv är tipset.

 

Finns rökare, supare, kriminella, horor, alkisar osv som alla tagit sig i kragen och ordnat upp sina liv. I "välfärds-sverige" är det faktiskt tillräckligt med välfärd kvar för att folk ska kunna överleva drägligt om det motstår frestelser som får en att glömma verkligheten en stund.

 

 

EDIT: Det står INGENSTANS att han förlorat jobbet, och hyran som missats läser man som typ en månad sen. ALLTSÅ, låna pengar från en bank, red upp ditt liv. Och sluta se dig som ett offer. Det är du som gjort ett aktivt val, ring kolmårdens spelmissbrukscenter och skriv in dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du inte trollar, och då blir det här resonemanget bara så otroligt dumt.

Jag skulle vilja se den exempelvis far som till sin dotter som hamnat i en sådan situation säger: Du får faktiskt skylla dig själv, du har ju valt detta. Menar du att du skulle det? Omänskligt. Huvudlöst.

 

Äpplen? Päron? nån?

 

Det finns föräldrar som inte dömer sin son som är mördare, är inte heller det hans fel då?

 

Tror också iofs att det hänt ett antal gånger att just exemplet du beskriver inträffat, dottern har haft alla möjligheter att lyckas, tryggt hem, stabil ekonomi osv men "väljer" att hamna snett. Finns säkert föräldrar som blir jävligt besvikna och efter ett tag vänder ryggen till då de känner sig maktlösa.

 

Har själv en morbror som haft alla förutsättningar, blev delägare och egenföretagare, kom in i krogbranschen, började sniffa koks, sabbade allt och drogs längre och längre ner, till slut utan pengar utan fru och med 2 barn. Tror ni nån i vår familj tycker synd om honom och ser honom som ett offer?

Man är ansvarig för sina handlingar punkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL

Du tror hans chef kommer hjälpa till? Han anställer en ny, sen är saken ur världen för hans del.

I det här samhället är folk värda någonting så länge de har eller genererar pengar. Det är tyvärr så det funkar.

 

Samma med hans flickvän. Visst har han klantat sig och sabbat för henne, men det var trots allt bara pengar. Ingen människa har kommit till skada rent fysiskt. Det borde väl finnas nånting kvar mellan dom, även om pengarna är borta? Eller är han inte intressant längre nu när han är inne i en djup kris och är helt black?

 

 

Så man är bara värt någonting så länge man genererar pengar i dagens samhälle, men helt plötsligt betyder pengar ingenting för tjejen? Vad härligt konsekvent du är. Tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista inlägget i debatten.

 

Det går inte att säga till en missbrukare att man måste passa sig likväl som det inte går att säga till en förståndshandikappad att bete sig normalt (vad det nu är). Bägge är sjuka och kan inte förmå sig att göra det du ber dom.

 

Nu orkar jag inte försöka banka in det i er längre utan vill ni inte förstå så vill ni inte.

 

Är du en av dom som tycker mer synd om pedofilen än om det utsatta barnet? Fan vad trött jag blir på sånt. Man har alltid ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du en av dom som tycker mer synd om pedofilen än om det utsatta barnet? Fan vad trött jag blir på sånt. Man har alltid ett val.
Och jag blir fan så trött på folk som antyder hyggligt gräsliga saker om folk de inte känner. Enligt Ängelns tidigare inlägg verkar han ha både barn och barnbarn så din lilla tes lär nog falla platt. F.ö håller jag med Ängeln. Folk som sitter inne i ett missbruk har sällan ett val. Sry, men livet är inte svartvitt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att missbrukare inte har ett egentligt val faller väl inom definitionen. Teoretiskt finns givetvis förmågan att välja och fatta beslut. Men när det gäller missbruket/spelandet/substansen i sig grumlas beslutsprocesserna av det psykologiska och/eller fysiologiska beroendet så till den milda grad att man inte kan anses ha ett val på samma sätt som en frisk person. Det ligger liksom i sakens natur. Dock har man ett ansvar som alla andra, och detta fokuseras också på i terapi och behandling för missbrukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag hatar att leva.

Hatar alla idioter jag möter på gatorna. Tack vare såna som dom som jag finns.

Borde kastrera alla idioter i världen så människan slutar skaffa barn.

Livet är det värsta straffet.

Har lurat till mig 500.000 som jag spelat bort nu. Väntar bara på att banken vill ha tillbaka "lånet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar att leva.

Hatar alla idioter jag möter på gatorna. Tack vare såna som dom som jag finns.

Borde kastrera alla idioter i världen så människan slutar skaffa barn.

Livet är det värsta straffet.

Har lurat till mig 500.000 som jag spelat bort nu. Väntar bara på att banken vill ha tillbaka "lånet".

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt patetiskt.

 

Vafan kommer man hit och skriver sånt för! sök hjälp din dåre rent ut sagt..

 

Ah spelat bort min sambos 150k + alla mina pengar"tyck synd om mej" alla bara hatar mej, Ah ah skit samma öppna öl!

 

 

Ironiska är att folk säger att du ska söka hjälp OK, men ack att tycka synd om dej ör fan sjukare.....Du är ju en riktigt stor idiot du lurar ju inte bara dej själv utan din sambo,dina barn osv....

 

Folk skulle email bomba dej tills du förstår vilken 0'a du är sen när du fattat det då kan du ta tag i ditt liv..

 

Man saknar inte kon fören båset är tomt!

 

EDIT: användaren är varnad för detta inlägg!

 

""Att i avdelningen spelberoende använda sig av ett språk som du gör är på inget sätt acceptabelt. Denna tråd SKALL hållas seriös, och det innebär även att de som svarar i tråden skall hålla sig seriösa. För även om man inte gillar personen i fråga och trådskaparens innehåll finns det ingen som helst anledning att hoppa på han som du gör här!""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...