Gå till innehåll

åsiketer om nytt datorköp


Watoz

Recommended Posts

tror folk överskattar prestandavinsten med raptor. låter mer, vibrerar mer och är dyrt. prestandavinsten är rätt liten.

 

mina diskar gör lätt 50MB/s vilket duger åt alla mina behov. främst när DC ska börja hasha mina 1080p-långfilmer som de tvingas arbeta.

ingen koll på hdds men har en raptor nu dock har jag bra chassi så att det inte låter så mycket men funderar på att köpa två Tb hdds till dator kommer dessa i raid bli likvärdiga med raptorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går många rykten om en ny iMac nu inför utvecklarkonferensen. Den kan komma att se ut såhär. Förhoppningsvis kommer det finnas större än dagens 24 tumsskärmar.

 

Hehe, lustigt nog var jag inne i det forumet tidigare ikväll o såg just den bilden. De sa dock att det var en gammal bluff :) Men det är onekligen hög tid för Apple att uppdatera sina datorer... jag väntar på en ny mini mac eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, lustigt nog var jag inne i det forumet tidigare ikväll o såg just den bilden. De sa dock att det var en gammal bluff :)

 

Jo den har funnits ett tag. Ingen har någon aning om hur framtida modeller kommer se ut så allt som finns är sådana här photoshop-kreationer. Det vara samma veva innan iPhone.

 

jag väntar på en ny mini mac eller liknande.
Många rykten säger för tillfället att mac mini kommer att skrotas, men man vet ju aldrig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i alla fall utgått ifrån att följande prioritetsordning.

 

1. TYSTNAD

Finns det något mer irriterande än ett antal surrande fläktar när man myser under grinden? Google är din vän, sök på "silent pc" och du hittar en massa bra länkar.

2. Hur bra grafikprestanda behöver jag?

Skall du spela en massa häftiga spel så är det lika bra att hosta upp för riktigt bra grafik.

3. Utbyggbarhet

Ska du bygga ut till flera diskar så behöver du antingen ett stort chassi eller ett externt kabinett. Ett tips är att överväga någon form av RAID för både säkerhet och prestanda.

 

Nu ska jag leta reda på en ny mus och en till hårddisk till min högst modesta Dell.

 

PS Vad ska du med en diskettstation till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lian-Li PC6070A Scandinavian Edition Aluminium Silver Miditower ljuddämpat ATX without PSU/utan nätagg 1649:-

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LIPC6070ASCA

 

Tagan 480W, Easyconnect-series 995:-

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=TAG480WECS

 

Jag uppgraderade nyss min dator och då var ett av kraven att jag ville ha den ganska tyst. Efter att ha läst runt lite på bl.a. http://www.silentpcreview.com/ blev mitt val av chassi ett P180b, som verkade vara den stora favoriten bland folket där. Uppfattningen man fick av att läsa där var att Lians aluminiumchassin var överskattade. Men vad vet jag, jag är iaf nöjd med mitt P180b. Sen nätagget som du valt vet jag inte så mycket om, men eftersom jag ville ha ett tyst och bra följde jag även där silentpcreview råd och köpte ett Corsair 620W. Finns även som 520W. Det är väldigt stabilt och jag hör ingenting av det. Dessutom lämnar Corsair 5 års garanti på dessa nätagg, inte sett någon annan tillverkare lämna så lång garanti på sina nätagg, det borde ju säga en del om vilken kvalite det är på dessa nätagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade nyss min dator och då var ett av kraven att jag ville ha den ganska tyst. Efter att ha läst runt lite på bl.a. http://www.silentpcreview.com/ blev mitt val av chassi ett P180b, som verkade vara den stora favoriten bland folket där. Uppfattningen man fick av att läsa där var att Lians aluminiumchassin var överskattade. Men vad vet jag, jag är iaf nöjd med mitt P180b. Sen nätagget som du valt vet jag inte så mycket om, men eftersom jag ville ha ett tyst och bra följde jag även där silentpcreview råd och köpte ett Corsair 620W. Finns även som 520W. Det är väldigt stabilt och jag hör ingenting av det. Dessutom lämnar Corsair 5 års garanti på dessa nätagg, inte sett någon annan tillverkare lämna så lång garanti på sina nätagg, det borde ju säga en del om vilken kvalite det är på dessa nätagg.

 

P180 är lite väl stort imho om man inte avser ha ett monsterbygge med vattenkylning. P150/solo är mer lagom och är väl för övrigt pcsilentreviews personliga favorit.

 

jag har corsair 520w. mkt tyst och snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om nätaggregat, sista dagarna började pokerdatorn slockna av sig själv på måfå(pga sommarvärmen?). Böt ut Hiper typeR 480W till en Q-tec 500W:are igår och nu verkar allt stabilt igen...tur man har reservdelar liggandes :). Vissa blir ostabila när dom blir varma, många billiga håller inte vad dom är märkta med osv....

Har dock dubbla grafikkort så det kräver ju en del extra Watt...

 

Nätaggregatet är det värt att slänga lite extra dollars på, både för tystnad och stabilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste man ha nån form av hårdvaru fläktstyrning för att det ska funka`bra?
Inte om man har valt en fläkt som kyler tillräckligt mycket och låter tillräckligt lite vid full spänning, dvs 12 V. Annars så är ju en och billig enkel lösning att koppla in en spänningsregulator som en Zalman Fan Mate:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

 

Blir rörigt om man har många olika fläktar som man vill reglera spänningen över, men för en eller två funkar det. De upp lite utrymme inne i chassit och försämrar därmed luftflödet, men man får ju stöka undan dem så gott man kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är STOOOOR

Haha jo tack.

Går det in två sådana grafikkort som du har i den där burken? Vill kunna ha tvn inkopplad på en hd-utgång utan att behöva pilla med sladdbyte. Kortet är ju dessutom inte så farligt dyrt så två lika skulle kännas okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror folk överskattar prestandavinsten med raptor. låter mer, vibrerar mer och är dyrt. prestandavinsten är rätt liten.

 

mina diskar gör lätt 50MB/s vilket duger åt alla mina behov. främst när DC ska börja hasha mina 1080p-långfilmer som de tvingas arbeta.

 

Ensam är raptorn ingen direkt höjdare.

Men dem ska köras i RAID0 :) Mina gör lätt bortåt 100MB/s

Och det är överskattat att dem " låter så mycket " !

 

Du har troligen ett fläktsystem i datorn, som överröstar diskarna.

Iaf här. Jag stör mig inte på diskarna.

 

Vet iofs inte hur senare modeller av disken låter.

Mina två raptorer är över 2år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lyfter denna då jag är i färd att köpa dator och behöver ett par råd.

Har plockat ihop en som ser bra ut men har två frågor.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323847

Tänkte satsa på detta grafikkort, tror det är samma som bland annat heltok har.

På det ska jag koppla in en 30" men förrutom detta skulle jag behöva ytterligare ett kort som bara ska vara till tvn. Enda kravet är alltså att det är tyst och kan leverera alla HD standarder. Kan någon tipsa om detta? Borde finnas någon krona att spara där istället för att köpa två lika.

 

Fråga två är vad fan man ska välja för moderkort. Helt lost där så ge mig tips. Ska ha en AMD 4200+ Socket AM2. Krav vetifan men ska ha 2gb ram iaf ingen aning om vad som är viktigt annars.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna då jag är i färd att köpa dator och behöver ett par råd.

Har plockat ihop en som ser bra ut men har två frågor.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323847

Tänkte satsa på detta grafikkort, tror det är samma som bland annat heltok har.

På det ska jag koppla in en 30" men förrutom detta skulle jag behöva ytterligare ett kort som bara ska vara till tvn. Enda kravet är alltså att det är tyst och kan leverera alla HD standarder. Kan någon tipsa om detta? Borde finnas någon krona att spara där istället för att köpa två lika.

 

Fråga två är vad fan man ska välja för moderkort. Helt lost där så ge mig tips. Ska ha en AMD 4200+ Socket AM2. Krav vetifan men ska ha 2gb ram iaf ingen aning om vad som är viktigt annars.

 

Tacksam för svar.

 

Jag har inte det grafikkortet. Bara gav det som exempel, har ingen aning om det är bra, men det ska ju enligt uppgift iaf vara passivt kylt och klara 30". tycker det ser ut som det sitter en tv-utgång jämte dvi-utgångarna. ska du bara ha en 30" skärm så skulle den isåfall klara att driva båda själv.

 

är väl bara att koppla in ett pcikort annars typ:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=114978&view=detailed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...