Gå till innehåll

Min historia


nils_anders

Recommended Posts

Eftersom du inte är riktigt nöjd så undrar jag vad du köpt till dig själv?

Med så mycket pengar borde du glida omkring i en fet bil osv...

 

 

Har varit på latsidan när det gäller att konsumera.

 

Är nog ingen storslösare.

 

Kanske handlar det mer om vetskapen att man har råd med saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

att köpa horor i amsterdam är ju en grej, men inte riktigt min grej.

Jag skulle nog börja spendera mkt pengar på mina kompisar men nackdelen med den är att helt plötsligt är alla dina kompisar dina bästa kompisar och dina kusiners klasskamreter också men lixom nått så simpelt som att bjuda på krogen till din bästa barndomskompis typ.

Håller med de 4 senaste talarna, om jag minns rätt. Köp dig nått fint, säkra hälften. ja menar vafan resjorden runt eller nått! jag vet inte vad du har för intresse men jag skulle 1 ta en säsong i alperna 2 lära mig surfa i australien, du är ju 20 för fan, hela livet framför dig!

 

 

Det stora problemet med att resa runt så mycket är ju att det är -EV.

 

Kanske värt att satsa hårt några år istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid 10 mille måste man väl va nöjd..köper ett hus och slår sig ner..5-7 mille på börsen och lever på avkastningen..grindar lite lowlimit utan risk för dagliga brödet

Alltså.. Det där går bra att skriva ner och det ser på papperet ut som en plan som skulle fungera. Men jag tvivlar på att det överhuvudtaget finns någon människa som tjänat 10 millar vid ung ålder och sen dragit sig tillbaka och softat sig genom livet lycklig. Har man 10 miljoner vill man ha 10 till, speciellt om man vet att man hyfsat lätt kan dra in det genom att fortsätta på den inslagna vägen. Detta faktum gör att man får fet ångest om man lägger det man nu hållit på med så framgångsrikt och ägnar sig åt att pilla navelludd istället.

 

100 miljoner är en annan femma, för då har man en massa kapital att leka med för investeringar i diverse affärsprojekt man tycker verkar spännande. Men med 10 miljoner har man liksom inte råd med så många felinvesteringar á 2 miljoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. Det där går bra att skriva ner och det ser på papperet ut som en plan som skulle fungera. Men jag tvivlar på att det överhuvudtaget finns någon människa som tjänat 10 millar vid ung ålder och sen dragit sig tillbaka och softat sig genom livet lycklig. Har man 10 miljoner vill man ha 10 till, speciellt om man vet att man hyfsat lätt kan dra in det genom att fortsätta på den inslagna vägen. Detta faktum gör att man får fet ångest om man lägger det man nu hållit på med så framgångsrikt och ägnar sig åt att pilla navelludd istället.

 

100 miljoner är en annan femma, för då har man en massa kapital att leka med för investeringar i diverse affärsprojekt man tycker verkar spännande. Men med 10 miljoner har man liksom inte råd med så många felinvesteringar á 2 miljoner.

 

helt klart sant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Casha ut rullen fixa boende i vegas sen kan du sticka dit o grinda. fortsätter du såhär ett tag så kan du sedan sätta dig i The Big Game och skotta. Det är vad jag skulle gjort iaf ! lycka till! ingen mening att sätta in pengarna i lägenhet o liknande. så jobbar inte riktiga gamblers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske beror på hur man är som person men jag blir alldrig nöjd :/ Skulle jag vinna 10 mille så kan jag inte vara nöjd med det och sluta spela. Skillnaden är bara att har jag 1-2 mille så kan jag ta att gå gul har jag 10miljoner så gissar jag att jag skulle ha ett seriöst Money Management. Att lägga av och softa resten av livet skulle inte funka. Siktet skulle snarare va inställt på full tilts highstakes bord eller vegas grind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit någon som spelar massiva mängder med händer. Blir väl att man multitablar 2-4 bord, kanske spelat sisådär 1 miljon händer totalt.

 

Första året började jag med att spela cashgame med 10 dollar inköp eller nåt sånt på everest, gick rätt snabbt upp till NL50 för att sedan casha ut sisådär 1k US efter en månad.

 

Sen lirade jag lite SNG på diverse sajter för att få upp rullen till 5k. Sen återgick jag till cashgame efter en downswing och misstro på mitt SNG-spel.

 

Så efter ett par månader från start lirade jag sen NL200, snittade nåt inköp om dagen och kände mig rik!

 

För något år sedan var jag redan uppe i 1k-2k rummen (lite skottande), för att sedan under året spela allt mellan 10/20 till 100/200, med blandade resultat.

 

 

Tycker de är kult att du spelat uteslutande cashgame och ändå gått från 1K till 5K på sng....men de e klart, 4K us är väl inte mycket när man sitter med en mille....förresten, om du gillar gröt, har långt skägg under vintern och bor i norr så får du väl hälsa Rudolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker de är kult att du spelat uteslutande cashgame och ändå gått från 1K till 5K på sng....men de e klart, 4K us är väl inte mycket när man sitter med en mille....förresten, om du gillar gröt, har långt skägg under vintern och bor i norr så får du väl hälsa Rudolf

 

 

Ja oj va kul att råkade glömma att jag spelat SNG under en månad för ett par år sen!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker de är kult att du spelat uteslutande cashgame och ändå gått från 1K till 5K på sng....men de e klart, 4K us är väl inte mycket när man sitter med en mille....förresten, om du gillar gröt, har långt skägg under vintern och bor i norr så får du väl hälsa Rudolf

Förstår inte det konstiga med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner också igen mig i allt du skriver. Är också ett par år över 20 och har väl vunnit ungefär hälften så mkt som du på ett par år. Känner absolut igen mig i tanken att det inte känns som att det är så sjukt mycket pengar som man borde tycka att det är.

 

Har gått ganska långsamt, men väldigt stabilt, uppåt. Jag har hela tiden varit rätt nöjd med månadslönen, men när jag tittar tillbaka på lönen som jag var nöjd med för ett halvår sen så känns den rätt futtig ärligt talat, och så har det varit hela tiden. När jag tjänade 20k SEK i månaden så tänkte jag "ja, men om jag bara kommer upp i 30-40k/månad så kan jag vara nöjd där och leva gott så i ett par år", men när jag sedan nått dit så har kravet på vad som är "tillräckligt" med pengar per månad helt sonika bara ökats och så rullar det på. Likadant då med pengarna på banken. "Jag ska bara vinna ihop si och så mkt på hösten här så kan jag resa dit och dit och bara spela så att jag går runt" och sådana tankar har man också haft, men när de där 3 månaderna har gått så är det man hade planerat att göra plötsligt inte särskilt häftigt... man kan ju likagärna lägga 3 månader till och SEN SÅ....

 

Börjar inse att man nog faktiskt helt enkelt aldrig blir nöjd, oavsett om man har 1, 5 eller 150 miljoner på banken. Kan ju låta sjukt drygt, men det handlar väl bara om att allt är relativt. Det är inte så många svenskar som är helt nöjda med sin inkomst, trots att en majoritet tillhör de 10% rikaste i världen.

 

Jag köpte ganska nyss en lägenhet, och att köpa fastigheter är nog en ganska bra sak eftersom det både ger framtida säkerhet och troligen är en ok investering. Det hjälper en kanske inte att bli totalnöjd med vad man har, men man märker iallafall att pengarna faktiskt kan användas till något.

 

Angående ångesten över att det känns som man förlorar inkomst när man inte spelar så känner jag också igen mig, och då tycker man av någon konstig anledning plötsligt att det rör sig om massvis med pengar varje dag man är ledig. Jag tycker det fungerar bra att sätta ut semesterperioder där man på förhand bestämt dig för att inte spela en hand under kanske en vecka eller en månad. Jag har en sån månad i juni och det är så mkt enklare att koppla bort det. "Spela mer" hänger inte över en på samma sätt eftersom man helt enkelt inte spelar någonting alls. Jag har också för vana att inte spela någon internetpoker när jag är ute på turneringar t.ex. och det gör verkligen resorna roligare.

 

Det stora problemet med att resa runt så mycket är ju att det är -EV.

 

Kanske värt att satsa hårt några år istället?

 

Ja, det är EV-, men det är inte för att tjäna pengar man gör det heller. Man gör det för att man tycker det är roligt. Så tycker du det är roligt, res. Om några år kommer du säga "några år" igen, så det är ingen idé att tänka så. Bättre att mixa in lite nöjesperioder i den stora EV-jakten hela tiden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Botemedel:

 

-För en liten del av pengarna: Köp en vacker ring åt din flickvän så hon älskar dig ännu mer (saknar du flickvän, ta valfritt luder)

 

- För resten av pengarna: Åk till ett u-land. Besök fattiga byar där små barn sitter och skriker efter mat med uppsvällda magar. Adoptera ett gäng av dem som fadderbarn och försörj och följ dem genom deras uppväxt. Tror ärligt att du inte på något annat sätt kan få lika stor utväxling av ditt ego i förhållande till stålarna som om du gör det. Och eftersom det bara är lekpengar som du spelat ihop innan du ens vet hur du vill ha ditt liv, så skadar det knappast din egen personliga ekonomi heller. I värsta fall kan du ju spela ihop lite mer, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Botemedel:

 

-För en liten del av pengarna: Köp en vacker ring åt din flickvän så hon älskar dig ännu mer (saknar du flickvän, ta valfritt luder)

 

- För resten av pengarna: Åk till ett u-land. Besök fattiga byar där små barn sitter och skriker efter mat med uppsvällda magar. Adoptera ett gäng av dem som fadderbarn och försörj och följ dem genom deras uppväxt. Tror ärligt att du inte på något annat sätt kan få lika stor utväxling av ditt ego i förhållande till stålarna som om du gör det. Och eftersom det bara är lekpengar som du spelat ihop innan du ens vet hur du vill ha ditt liv, så skadar det knappast din egen personliga ekonomi heller. I värsta fall kan du ju spela ihop lite mer, eller?

 

 

Intressant ide. Skulle nog kunna tänka mig att ägna mig åt någon sådan slags välgörenhet, dock inte för alla mina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inicius,

 

Väldigt intressant inlägg. Du verkar fungera exakt som mig.

 

Jag har också ofta tänkt att "när jag har si och så mycket pengar, så ska jag ta mig en skön semester i något paradis".

 

Fast blivit att man skjuter upp på det och sätter nya mål istället.

 

Grattis till dina framgångar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag inte alls i samma liga som er grabbar, utan sitter här bredvid och känner mig avundsjuk.

 

Men (ta detta som ni vill) det är ett par saker jag slås av när jag läser era inlägg. Det grundläggande är att ni är spelberoende. Vinnande spelare, men beroende. Detta kommer oundvikligen leda till att ni kommer att gula er rulle. Tyvärr. Money management i all ära, men är du fast och aldrig blir nöjd, då kommer du krascha förr eller senare. Sakta kommer nivån ökas tills dess ni inte vill/klarar/orkar gå ner i nivå för att bromsa fallet. Och det går fort ibland. Därför - för er skull - hoppas jag innerligt att ni gör något av en del av pengarna. Nu verkar det som ni båda nils_anders och Inicius är jäkligt vettiga ändå, och det hjälper en hel del. Min domedagsprofetia står dock kvar. Är man beroende av spelet så kommer du oundvikligen att spela tills dess du gular. Sakta men säkert ökar in i nivå tills dess ni nått en nivå där motståndet är lika bra som ni är. Är då beroendet för stort i förhållande till disciplinen kommer det att vara olidligt svårt att gå ner i nivå och ta om.

 

Jag låter så jäkla dyster och tråkig, jag vet. Men jag önskar bara att ni utnyttjar den här chansen ni fått. Ni sitter trots allt inne på vad en normal Svensson förväntas arbeta ihop under hela sitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fido:

 

Vet inte om jag kan hålla med dig faktiskt. Givetvis är det inte ommöjligt att du får rätt, men i mitt fall känns det faktiskt inte speciellt troligt. Kan bara tala för mig själv här. Det är möjligt att man är spelberoende, och det är sant att man aldrig blir helt nöjd. Jag är dock verkligen inte beroende av pokern i sig, eftersom jag snarare är glad varje gång jag "kan" ta ledigt en vecka. Känner ungefär inför pokern som vilket annat jobb som helst, med skillnaden att pokern är snäppet roligare och mycket friare. Däremot spelar man ju gärna lite på sportsbetting när man är ledig o.s.v., men då för rätt mkt lägre summor.

 

Att man aldrig blir nöjd betyder heller inte att man rusar i nivåer och inte kan stoppa om man förlorar. Det betyder bara att man mentalt inte är helt nöjd med vad man just nu lyckas vinna. Jag har t.ex. aldrig skottat, och när jag gått upp i nivå så har jag alltid gått tillbaka ner direkt om jag tappat så att jag inte har tillräcklig rulle för nivån jag gick upp till. Någon gång kommer man till en nivå där man inte är vinnande, eller än troligare, man kommer till en nivå där man vinner mindre än man gör på nivån under. Jag har inget mål i att försöka ta mig så högt som möjligt nivåmässigt. Tjänar jag mer på 10/20 än 50/100 så kommer jag spela där, det är inget konstigt.

 

Om jag har en dålig period så ändras mina mål dessutom direkt till att jag strävar efter att vinna så mkt som man vann innan den dåliga perioden igen, och så antar jag att det kommer gå i cykler när man börjar närma sig det man maximalt klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ganska lugnt. Det gäller ju bara att man har tänkt igenom det hela. Har du den balansen så är ju risken klart mindre att något går snett. Med lite distans till det hela så ska det ju inte vara något större problem, sitter lite i självkännedom också. Som det låter på dig nu så känns det ju lite mer avlägset. Vet inte om jag är "mammig" av mig, känns bara som att en del unga killar kommer att köra spektakulära "crasch-and-burn"-karriärer. Nu lät det inte så på dig, men det känns ju hopplöst att se på när en del sjabblar bort en solid framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ganska lugnt. Det gäller ju bara att man har tänkt igenom det hela. Har du den balansen så är ju risken klart mindre att något går snett. Med lite distans till det hela så ska det ju inte vara något större problem, sitter lite i självkännedom också. Som det låter på dig nu så känns det ju lite mer avlägset. Vet inte om jag är "mammig" av mig, känns bara som att en del unga killar kommer att köra spektakulära "crasch-and-burn"-karriärer. Nu lät det inte så på dig, men det känns ju hopplöst att se på när en del sjabblar bort en solid framtid.

 

 

Jag är hyffsat försiktig jag också. Har investerat en hel del stålar i rätt säkra investeringar.

 

Låter mig själv aldrig tilta, förlorar jag några inköp tar jag en paus.

 

Dessutom tappar jag lusten ganska lätt att spela i en downswing.

 

I mina ögon är det rätt otänkbart att jag skulle hamna på 0 en vacker dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...