Gå till innehåll

Allt om Foto för pokernördar


hajen

Recommended Posts

Gillar också kocken, Den är tagen med ett vidvinkel på 14 mm.

Bländare: 4,5

Slutare 1/40 sek

ISO: 640.

 

Fiskögat är mitt favoritobjektiv när jag gör reportage. Det gällar bara att gå nära människor och ha lite flyt. Här ville jag ha lite rörelseoskärpa på bakgrunden och använde lång slutartid och följde kocken med kameran. Ibland blir det bra.

Annars gillar jag som sagt teleobjektivet, 80-200. Hur går det? Har du köpt några nya grejer eller var det slut på den du ville ha?

 

 

Tack för infot om kortet och hur det är taget.

 

Har inte köpt något än, båda två jag var intresserade av har varit slut hela tiden. Kanske lutar åt ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123225 vill ha ett med inbyggd bildstabilisator.

 

Skall läsa 7,5 poäng - "Digital bildbehandling" (distanskurs) nu till hösten som jag kommit in på. Skall blir riktigt roligt att fördjupa sig mer i photoshop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Skall läsa 7,5 poäng - "Digital bildbehandling" (distanskurs) nu till hösten som jag kommit in på. Skall blir riktigt roligt att fördjupa sig mer i photoshop.

 

Dela gärna med dig av några tips när du börjat kursen. Jag skulle också vilja gå någon slags fotokurs, men det verkar uteslutet att tidningen skulle slanta upp, så det får bli på fritiden med egna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara ett jäkligt bra objektiv. Vi har lite äldre grejer och har inte stabilisator i någon av våra.

Kan du något om filter? Jag läste en del och det ska vara nästan en nödvändighet. Särskilt om man tar de bilder som du verkar gilla bäst, med sköna stämningar och ljus och liknande.

Har du några bra lästips på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tamrons nya med inbyggt bildstabilisator http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T28300c

 

Varför köpa en systemkamera när man tänker använda den som superzoomare, hade varit bättre och köpt någon bättre sådan istället. 6.3 är rätt högt 300mm, 4.5 är redan högt på 28. IS är riktigt trevligt dock men det kostar :)

 

Nej köp isåfall ett vidvinkel->normalzoom (motsvarande ditt nuvaranda, Tamron och Sigma har några riktigt trevliga) och ett telezoom som blir du mycket nöjdare!

Första här har jag testat och det var trevligt! Resten bara läst.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300626

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

 

Canons 75-300 är bra och hyffsad kvalitet (finns med IS med dom kostar ju mer), har haft ett själv. Annars finns det en del sigma/tamron som är okay enligt vad jag läst.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232072

 

Sök recensioner på google och fotosidan så får du lite humm.

 

Det finns sjukt mycket roliga fotoprylar, så akta dig om du är prylbög :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Nikon D80 nu. Mest för att kittet gick på cirka 7000 spänn och det verkade prisvärt.

 

Alternativet var en Canon EOS 400D, men det blev inte så eftersom jag hade en massa SD-kort liggande jag ville använda.

 

Funderade också lite vagt på att köpa en EOS 1D rakt av för att slippa göra några fler kameraköp på ett bra tag. Men insåg sen att det var lite pantat eftersom jag dels suger på foto, dels varar mina hobbies i snitt 2-3 veckor, dels utvecklas kameratekniken fortfarande rätt snabbt, och dels är det lite dyr produkt att köpa av någon skum asiat utan returmöjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra bilder bandini. Vad använder du för objektiv? Jag är för tillfället kär i min 50 mm 1,8 som ger grym skärpa på det man vill ha skärpa och vacker "blur" på allt annat

 

Håller med om bra bilder, barnbilden var kanske lite rörig (svårt att inte vara det iof) men fortfarande bra. Lisebergsbilden är riktigt skön med den vinkeln!

 

Sjukt prisvärt objektiv, kör man canon system så är ju det nästan för billigt för att inte köpa :) Har det snäppet över 50mm 1.4 men det är nästan för soft på 1.4 i de flesta lägen, men riktigt knivskarpt på 2.8. Synd att man inte tar så mycket riktigt porträtt som man borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för berömmet alla. Även hårdare kritik är intressant.

Jugller: "Jag är för tillfället kär i min 50 mm 1,8 som ger grym skärpa på det man vill ha skärpa och vacker "blur" på allt annat"

Har du testat ett tele på upp till 200-300? Men jag antar att nya objektiv med längre tal gör lika bra grejer som vårt lite äldre 200.

 

Lisebergsbilden är tagen med ett tele på 80-200 (låg på 185 vid det här ögonblicket)

Bländare: 2,8

Slutare: 1/1250 för att frysa bilden.

Iso: 200.

Hade problem att inte överexponera himlen och ändå ha tillräckligt ljus i ansiktena. Men min kollega hade ännu större problem i Uppswinget. Yrade om hyperventilering...

 

Kocken nämnde jag.

Barnen, objektiv 18-35 mm 20 mm här. (vårt tråkigaste. Förstår om ni gillar när det går över 50 mm)

Bländare: 5,6 för att få skärpa på flera (var tanken, osäker här).

Slutare 1/400 sek: Nån annan som har problem med att himlen fräter ut bilderna när det är mulet. Kanske man ska jobba med blixt i såna lägen?

 

Dansare: Samma tele, låg på 80 mm här.

Bländare: 2,8 extremt mörk lokal och svåra ljusförhållande. Brukar jobba med PRE-funktionen på vitbalansen i såna lägen (REKOMMENDERAS, läs instruktionsboken till era kameror om ni orkar)

Slutare 1/60 sek så det är svårt att hålla kameran tillräckligt stilla. Siffran ska helst ligga över objektivet. Alltså med 100 mm ska man ligga på minst 1/100.

ISO: 1250.

 

Mycket info. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Kanske ska man hålla sig till en bild i taget? Vore kul att se och höra andra. Intressant med hur folk tänker.

 

Jezaja:

Har aldrig provat 1,4 och förstår inte riktigt skillnaden jämfört med 2.8. Jag kan bara gå uppåt från 2,8 om det är bländare vi talar om.

 

Enligt en bok jag skumläst tas de bästa porträtten med 80-120 objektiv. Bländare 11 med stativ. Men utan stativ är det svårt att gå över 5-6. Ligger man på 2,8 på porträtt riskerar man att näsan blir skarp men inte ögonen eller tvärtom. En fotograf på Alingsås tidning beskrev det som att vid 5 blir näsa+ögon skarpa och sedan börjar det "smetas" ut vid öronen= perfekt.

Jag säger inte att den är perfekt, men det ligger en bild på en gitarrist i min sån där tabblo (bra sida). Det är taget med 4,5f på 80 mm.

Testa det om du vill ta porträtt.

 

puh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara kort hålla med Jezaja när det gäller dina (Hajen) planer på att köpa objektiv.

De siffrorna på bländare. Jag gillar när man kommer ner på 2,8 på telet och vidvinkeln.

6 verkar högt. Svår att få det där riktiga djupet i bilderna trots 300.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jezaja:

Har aldrig provat 1,4 och förstår inte riktigt skillnaden jämfört med 2.8. Jag kan bara gå uppåt från 2,8 om det är bländare vi talar om.

 

Bara större bländare, mer "blur" och kortare skärpedjup. Riktigt lätt att göra snygga suddiga bakgrunder på porträtt. Tele har jag nog tagit några av mina bättre porträtt med faktiskt så det ligger säkert något i det.

 

Hade nog inte velat ha med så mycket i bakgrunden på barnbilden om vi ska vara lite hårdare, blir lite rörigt när man ser fler grejer längre bak som ögats dras till (om det inte är tanken vill säga) Hade nog kunnas klippas lite mer till vänster också, där ser man bara en halv kropp :)

 

Skridskobilden ligger fokus lite "fel" men det blir faktiskt riktigt snyggt på utövarna men man tittar lite mkt på skridskorna, kanske kunde photoshoppat dom lite otydligare så blir det hög poäng :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste lära mig mer om Skärpedjup, bländartal m.m innan jag skaffar något tror jag. Måste helt enkelt bli lite bättre på de tekniska detaljerna runt hur? och vad man skall ha för att ta det fotot man "vill" ta.

 

Jag har ju alltid varit intresserad av data sedan 20 år tillbaka, jobbar även med det, när det gäller olika fototekniker, utrustning m.m så är jag nollad typ :-) . måste få lite mera kött på benen innan prylböget i mig får ta över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat ett tele på upp till 200-300? Men jag antar att nya objektiv med längre tal gör lika bra grejer som vårt lite äldre 200.

[/Quote]

Kört lite tele men inte originalobjekt innan men gillar det fasta objektivet nu, tycker det är bättre skärpa.

 

Enligt en bok jag skumläst tas de bästa porträtten med 80-120 objektiv. Bländare 11 med stativ.

[/Quote]

Antar att det är 35mm-kamera, med de digitalkameror vi kör med ökas mm med en faktor runt 1,6 beroende på kameran. Då blir min 50mm 80mm och proportionerna blir rätt. Att linsen tecknar bäst vid bländare 11 vet jag inte om det håller fortfarande. Anyway så blir det lite starthandstabell med sådana instruktioner, fint i början för ok resultat men man måste släppa stödhjulen för att utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter jezaja. Provade lite Gaussisk oskärpa på skridskorna och jag håller med.

Vad har du själv för fotobakgrund?

 

Började i höstas ungefär, innan dess har jag aldrig varit intresserad. Mest prylbög men tycker det är riktigt roligt så det har tagits en hel del kort och studerats mkt mkt!

 

Gäller att gå in för grejer ordentligt! Gillar att fota actionsport, mest kitesurfning då det är det jag sysslar med själv (svårexponerat för när det blåser är det ofta kass väder).

 

Det är riktigt nyttigt att titta på andras bilder och ge kritik, då lär man sig själv vad man ska tänka på när man sen fotar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något rekommenderat läsmaterial?

 

Håller på att plöja wikipedia och dpreview, samt ska även kolla på camerapedia.org.

 

 

Här har jag börjat och skumma lite bland artiklarna bla fotoskolan -> fototeknik

 

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/

 

får nog säga att wikipedia:n är bra nu med då jag sökte på foto, fanns mycket bra ordlista där och förklaringar till diverse tekniska lösningar och exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbkollade en del på forum, och jag tyckte stämningen snarast var en nackdel. Mycket "oj vad fint!" men lite substans och bra kritik.

 

Edit: Ja, självklart är det rätt mycket utrymme för personlig smak, etc. Men jag föredrar konkreta instruktioner för att få specifika resultat och tydlig feedback på när man gör något bra eller dåligt.

 

Får lägga upp lite bilder tagna med min pissiga Panasonic FZ7 sen.

 

Kan verkligen hålla med. Jag la upp en del bilder på Tabblo och vips kom det en massa mysiga omdömen om bilderna. Jag bad om lite tips, men då var det ingen som svarade. Här på forumet har jag lärt mig väldig mycket trots en del sågningar.

Man vill ju ha lite hårda tag. Det är ju det jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer inte in på sidan

behövs lösen?

 

länkade galet, testa denna http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=93206

 

Kan verkligen hålla med. Jag la upp en del bilder på Tabblo och vips kom det en massa mysiga omdömen om bilderna. Jag bad om lite tips, men då var det ingen som svarade. Här på forumet har jag lärt mig väldig mycket trots en del sågningar.

Man vill ju ha lite hårda tag. Det är ju det jag vill.

 

Ett tips är att lägga upp bilderna på fotosidan under "Hård Kritik", det verkar en del göra som verkligen vill ha facit berättat för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite action från idag, Har fått spara på kvaliten på bilden, ser bättre ut på datorn de fattas lite sting.

 

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=166838

 

Testa att panorera vid tillfällen som dessa, så man ser att saker och ting faktiskt rör på sig. Kör manuellt med lite längre slutartid (typ 1/60) och följ efter objektet i dess rörelse. Kräver lite träning. Testa med olika slutartider osv.

 

Vill man ha schysst "bakgrundsblurr" (brukar kallas för bokeh) som ni pratade om tidigare är det ljusstarka objektiv och stora sensorer som gäller. Jag har en Canon 5D (fullformatssensor) som jag använder mkt tillsammans med ett 85/1.8. En grym setup som ger dig alla möjligheter att kontrollera skärpedjupet hur du vill.

 

Om man inte orkar lägga ut 30K på en 5D +objektiv så rekommenderar jag starkt ett 50/1.4 för er med 1,6 crop kameror. Kostar inte så farligt mkt och blir en bra längd till skarpa porträtt (och annat såklart) med skön bokeh. 50/1.8 tycker jag är lite trist på bokeh-fronten även om jag plockar fram det ibland när jag inte orkar släpa omkring på all utrustning.

 

Centimetertunnt skärpedjup är inte alltid så kul men det är kul att ha möjlighet till det: http://www.alexanderkirkhoff.se/pfforever.jpg (taget med 85/1.8 på just 1.8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att panorera vid tillfällen som dessa, så man ser att saker och ting faktiskt rör på sig. Kör manuellt med lite längre slutartid (typ 1/60) och följ efter objektet i dess rörelse. Kräver lite träning. Testa med olika slutartider osv.

 

Vill man ha schysst "bakgrundsblurr" (brukar kallas för bokeh) som ni pratade om tidigare är det ljusstarka objektiv och stora sensorer som gäller. Jag har en Canon 5D (fullformatssensor) som jag använder mkt tillsammans med ett 85/1.8. En grym setup som ger dig alla möjligheter att kontrollera skärpedjupet hur du vill.

 

Om man inte orkar lägga ut 30K på en 5D +objektiv så rekommenderar jag starkt ett 50/1.4 för er med 1,6 crop kameror. Kostar inte så farligt mkt och blir en bra längd till skarpa porträtt (och annat såklart) med skön bokeh. 50/1.8 tycker jag är lite trist på bokeh-fronten även om jag plockar fram det ibland när jag inte orkar släpa omkring på all utrustning.

 

Centimetertunnt skärpedjup är inte alltid så kul men det är kul att ha möjlighet till det: http://www.alexanderkirkhoff.se/pfforever.jpg (taget med 85/1.8 på just 1.8)

 

 

Wow grymt bra information du nämner, satt igår och funderade över hur jag teknsikt sett skulle gå tillväga för att just få till panorera effekten. Fast jag visste ju inte vad det hette och ej hur jag skulle söka info om det :)

 

Det får jag träna på. Det hjälper väl till att vid sådana här rörliga föremål att ha en bildstabilisator eller ?

 

Vilken snygg bild du länkade till. Antar att du är yrkesproffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...