Gå till innehåll

Allt om Foto för pokernördar


hajen

Recommended Posts

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Igår satte min kurs i Digital Bildbehandling igång 7,5p.

Skall läsa i 16 veckor framåt cirkus 8-10h i veckan på distans. Kommer blir mycket roligt att få lära sig CS3 lite mer.

 

Har köpt dessa böcker för lite mer kött på benen. Har ni läst några av dem?.

 

51EXVIBwaqL._AA240_.jpg

 

415V1hFx47L._AA240_.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir avundsjuk. Vill också gå fotokurs.

Scott Kelbys bok har jag läst. Det var en massa bra små råd i kortform. Tyvärr var den inte så praktisk för dagstidningsfotografering, men jag gillar upplägget med en bild+ett tips per sida.

Antagligen en bra introduktion.

 

 

Det går ny kurs till våren, hoppa på vetja! Inga direkta krav på kompetens, jag kom ju in :)

 

Steppwolf:

Kursen anordnas av Jönköpings Högskola för mediakommunikation, och det lilla jag sett än så länge (några videos, systemet man gör kursen i är kanon)

Återkommer med mera senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska fundera på det. Behöver lite input känns det som. Har körp på och fotat varje vekc i tre år utan att få någon praktisk vägledning. Händer ju en del rent tekniskt också. Som sagt. Uppdatera gärna.

Har du tagit några bra bilder på sistone?

 

 

Nja, kanske vekt med det, Hade med mig kameran upp till kolmården. Annars har det varit ganska dåligt med det. Får hoppas man får igång sig själv igen genom kursen med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stark film av en fotograf

 

Accepting his 2007 TED Prize, photojournalist James Nachtwey talks about his decades as a war photographer. A slideshow of his photos, beginning in 1981 in Northern Ireland, reveal two parallel themes in his work. First, as he says: "The frontlines of contemporary wars are right where people live." Street violence, famine, disease: he has photographed all these modern WMDs. Second, when a photo catches the world's attention, it can truly drive action and change. In his TED wish, he asks for help gaining access to a story that needs to be told, and developing a new, digital way to show these photos to the world

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la upp lite bilder.

 

http://www.tabblo.com/studio/stories/view/312478/

 

 

Jag var ute med en gammal segelskuta och det blev ett enda långt experimenterande med högt bländartal och kort slutartid för att ta bilder rakt in i solnedgången. Jag vet att man inte ska göra detta utan filter (tror jag att jag har läst) men jag testade lite.

Känner mig som sagt sugen på att utvecklas.

Vad kostar en fotokurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat bli nyfiken på detta med foto så det är verkligen roligt med en fototråd där jag som nybörjare kan få lite tips.

 

Nu funderar jag på att köpa min första systemkamera och undrar lite om någon av er experter eller amatörer har något köptips på en bra kamera som lämpar sig för en nybörjare som vill börja prova på lite.

 

Räcker det initialt att köpa bara en kamera, eller behöver jag olika former av kringutrustning också för att vara på banan ? :oops:

 

 

Mvh /

P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är Nikon eller Canon av den anledningen att begagnatmarknaden är väldigt bra. Det viktigaste med kameran är att DU gillar den och det är trots allt fotografen som tar bilden och inte kameran. Jag har en Sony A100 själv och är väldigt nöjd, men känner mig möjligtvis lite begränsad på tillbehör och objektiv (egentligen av den anledningen att om jag kommer fortsätta fota så kommer jag säkert gå över till Nikon eller Canon senare just för att Sony iaf i dagsläget inte har så mycket att växa i och om jag köper på mig saker nu så ser inte begagnatmarknaden så bra ut.. men jag älskar min kamera :))

 

Det jag läst på andra forum är att Canon 400D är ganska liten och bökig om man inte har små händer. Nikon har några modeller (D40, D40x, D50) som är lite väl nerbantade varianter (nån där saknar t.ex. autofokusmotor så bara vissa objektiv får autofokus). D50 kostar väl nästan som en D80 så om man ska gå Nikonspåret så skulle jag säga D80 (eller kommande D300 om man känner för att slå på lite på en gång). Ska man kolla på Canon så skulle jag säga att man kan kolla på Canon 400D och om man tycker att den är lite liten eller om man vill gå på en lite mer avancerad kamera så finns Canon 30D eller kommande 40D.

 

Jag kan starkt rekommendera att dels gå till butik och känna på alla aktuella kameror och dels kolla på t.ex. http://www.dpreview.com eller bara googla efter recensioner på olika kameror. För mig vägde det skitlänge mellan Nikon D80, Pentax K10D, Canon 400D eller Sony A100... jag är nöjd med kameran men jag hade nog inte tänkt på framtida behov tillräckligt.

 

I tillbehörsväg så behöver man väl egentligen inget i början, ett stativ är alltid bra (behöver inte vara något dyrt Manfrotto) men inget man inte kan klara sig utan. En bra väska kan jag däremot starkt råda till, för det blir inga bilder om man inte har med sig kameran alls... jag älskar min Lowepro Slingshot AW200, rymmer kamera, laddare, sladdar och mina tre objektiv och är skön på ryggen och det går snabbt att komma åt kameran. Rekommenderas.

 

Vill man ha en lite mer halvproffskamera (eller bara är prylbög och ska ha något dyrt för att impa på polarna ;)) så råder jag att vänta på Canon 40D eller Nikon D300 om det ens avlägset kan vara intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nikon har några modeller (D40, D40x, D50) som är lite väl nerbantade varianter (nån där saknar t.ex. autofokusmotor så bara vissa objektiv får autofokus). D50 kostar väl nästan som en D80 så om man ska gå Nikonspåret så skulle jag säga D80 (eller kommande D300 om man känner för att slå på lite på en gång).
Inte prövat de andra, men jag är iaf nöjd med Nikon D80.

 

Anmärkningarna jag har är att kitobjektivet egentligen inte är så användbart på långa avstånd, så det är antagligen bättre med två olika eller ett dyrare med vibbreducering. I vart fall inget man bör betala särskilt mkt för.

 

Den är också rätt stor att ha med sig, så är man alls känslig för att trava omkring med en stor kamera så är det nog bättre att ta något mindre. Har fått lite ont i axeln av den efter längre turer.

 

http://www.kenrockwell.com/tech/d200-d80-d70-d50-d40-5d-xti.htm är en bra jämförelse mellan olika Nikonmodeller. Och om du ska köpa ny kamera så kan ju artikeln http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm om varför du inte behöver göra det också vara bra.

 

Över huvud taget så verkar skribenten (Rockwell) extremt vettig i mina ögon, både vad gäller tekniska bitar som rent fotande. http://www.kenrockwell.com/tech.htm så har han en satans massa artiklar och guider om alla möjliga märken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Nån som har koll på RAW. Vi fick just Photoshop CS3 på jobbet men jag kan inte öppna bilder tagna i RAW-format vilket jag hade hoppats på.

 

 

Va? det skall gå. Startar inte Camera Raw när du dubbelklickar på .cr2 filen eller nikonfilen (vad den nu heter). Är det en ny kamera kanske cs3 behöver uppdateras för nyare rawkameror så det känns igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...