Gå till innehåll

Allt om Foto för pokernördar


hajen

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra idé.

Jag är journalist på en lokaltidning. Grejen är att vi tar alla bilder själva. Vi har en Nikon D200.

Objektiv: Ett vidvinkel, Sigma 14 mm. Ett "standard" Nikon ED 18-35 mm och ett 80-200 Nikon ED AF-s Nikkor.

Jag har fotat här i tre år och tycker nu mer om att fota än att skriva.

Men jag är helt självlärd. Kör på manuell och klarar av slutare och bländare.

Nu är jag sugen på att komma upp en nivå. Så det vore bra med lite analyser. Till exempel hur tog du bilden på sonen, inställningar och dy.

Kontrasterna är ju väldig bra. Vi kör mycket svartvitt här och mina kollegor, som inte är lika intresserade, får ofta väldigt platta bilder på helauto.

Jag vill helt enkelt veta mer om varför vissa bilder blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite info ifrån kameran här. Är själv i ett rätt tidigt stadium gällande fotografering. Många säger jag har en bra känsla, men mitt tekniska fötokunnande haltar mycket än :-)

 

Utrustning Canon EOS 400D, med medföljande 18-55mm objektiv

 

Bilden:

Exposure: 1/500sec at F/5,6

ISO 200

Focal Length: 55mm

Omgjord i Lightroom till gråskala och autolevels vilket även har ökat kontrast med 30% och brightness med 50% från standardkortet.

 

Hoppas det räcker :roll:

 

Funderar på att skaffa ett lite bättre objektiv, Vad tror ni om detta?

 

Tamrons nya med inbyggt bildstabilisator http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T28300c

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också mest på känsla.

Jag tycker själv att det mellanobjektiv vi har som liknar ditt är lite trist. Det är inte särsklit bra för porträtt. Då vill man upp mot 100 mm så då tar jag telet och lägger mig kring 80 mm. Men det är inte heller är optimalt eftersom det objektivet är rätt tungt. Om man tar mycket bilder på människor finns det objektiv runt 100 som ska vara gjorda för det.

Jag använder vidvinkel rätt mycket och går nära, eller så kör jag med telet upp till 200. Då oftast på sportevenemang, men även till porträtt för att få bättre djup i bilden. Med 300 har du klart fler möjligheter när du tar bilder som den på sonen. Tex att lägga dig på bländare 2,8 (typ) och få oskärpa på bakgrunden. Det går med ditt objektiv också, men inte lika tydligt. (tror jag)

Objektivet du länkar till verka ju ha ett väldigt stort spann och skulle nog göra fotandet roligare för dig. Ser kortare och lättare ut än vårt 80-200 som inte är helt nytt.

Vi har fotoshop så jag kan inte relatera till Lightroom, men tack i alla fall. Jag tror jag förstår ungefär vad du gjort. När det ska tryckas på tidningspapper gäller det nästan att överdriva kontrasterna. Man kan nästan fräta ut det vita i vissa lägen. Särskilt på svartvitt. En helt annan grej om man lägger ut på nätet eller skriver ut på fotopapper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första var bra, men den här gillade jag bättre. Bra stämning.

Har aldrig provat anitk gråskala?

Jag har ingen katalog med egna bilder. Men om jag har någon. Hur lägger man upp den så att andra kan se?

 

Jag uploadar någon bild som finns på hårdisken (spara för webben först så den inte blir så stor) till typ http://www.tabblo.com eller http://www.fotosidan.se (kräver medlemskap 100kr/år). Finns säkert mängder med fotoalbumsidor på nätet tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ett gäng fotoforum också där man kan diskutera bilder. Men rätt skönt att göra det avslappnat på ett sånt här ställe även om jag tror att stämningen på fotosidor är mindre aggressiv än på pokerforum där minsta misstag eller feltänk sablas ner direkt.

Otänkbart scenerio på fotosida: "Hur kan du muppanvända bländare 5 i det motljuset. Sluta ge andra råd din pocketidiot. Kör du systemkameran på helautomatik också jävla dåre"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ett gäng fotoforum också där man kan diskutera bilder. Men rätt skönt att göra det avslappnat på ett sånt här ställe även om jag tror att stämningen på fotosidor är mindre aggressiv än på pokerforum där minsta misstag eller feltänk sablas ner direkt.

Otänkbart scenerio på fotosida: "Hur kan du muppanvända bländare 5 i det motljuset. Sluta ge andra råd din pocketidiot. Kör du systemkameran på helautomatik också jävla dåre"

 

lol photoments

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ett gäng fotoforum också där man kan diskutera bilder. Men rätt skönt att göra det avslappnat på ett sånt här ställe även om jag tror att stämningen på fotosidor är mindre aggressiv än på pokerforum där minsta misstag eller feltänk sablas ner direkt.

Otänkbart scenerio på fotosida: "Hur kan du muppanvända bländare 5 i det motljuset. Sluta ge andra råd din pocketidiot. Kör du systemkameran på helautomatik också jävla dåre"

Snabbkollade en del på forum, och jag tyckte stämningen snarast var en nackdel. Mycket "oj vad fint!" men lite substans och bra kritik.

 

Edit: Ja, självklart är det rätt mycket utrymme för personlig smak, etc. Men jag föredrar konkreta instruktioner för att få specifika resultat och tydlig feedback på när man gör något bra eller dåligt.

 

Får lägga upp lite bilder tagna med min pissiga Panasonic FZ7 sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, nåt slags motsatsförhållande.

Om jag ska komma med något tyckade om Hajens bilder är det väl att man kan prova att ljusa upp dem lite mer i mellantonerna och högdagrarna. Alltså testa och se vad som händer. Det gäller nog mest den första bilden med cykeln.

 

Dina två bilder ser ut som början på en utställning med temat barn som är på väg bort.

Den med bänken är också bra. Kanske kan man ljusa upp bänken. Jag jobbade på GP tidigare och brukade hänga vid fotograferna efter att vi varit ute på jobb. Fotograferna där efterjobbar mycket med att ljusa upp vissa delar av sina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
börjar lessna på att sigma 18-200 ska komma ut i butik :(

 

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=157946

 

 

Ringde kompisen han jobbar på generalagenten för Sigma i Sverige och det så inte så ljust ut. 162st på restordrar och de hade fortfarande två ordrar som var obekräftade, den första sedan mitten av mars.

 

trist trist

 

Frågan är om det går lättar att få tag i från USA kanske ?

 

Detta är inte dumt att skaffa ett med inbuggd stabilisator, blir så mycket lättare att ta kort på bakfyllan då man skakar som mest...

 

Jag suktade ju efter detta http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T28300c kommer först okt-nov 07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara vad kurvor betyder inom fotografering?

 

Och hu står sig en Canon 5D?

 

Curves= Kurvor

(Kommandot kurvor (Ctrl + M) Om du vill kunna avbilda vilket ljushetsvärde som helst på en bild till vilket annat ljushetsvärde som helst, behöver du kommandot Kurvor. Du kan justera hela tonomfånget i en bild (högdagrar, skuggor, mellantoner))

 

Canonkameran är det inget fel på. Bara att plåta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade lägga upp ett par bilder på tabblo. (Vet inte om detta funkar)

http://www.tabblo.com/studio/stories/view/257513/

 

 

Detta är bilder jag tagit på jobbet (alltså som skrivande journalist på en gratistidning (med stora publicistiska ambitioner, hemska tanke), men vi tar alla bilder själva eftersom vi inte har råd med proffs.

Så de är ju inte lika arty som Hajens. Mer nån slags folkhemsrealism.

 

Om någon undrar kan jag beskriva vad jag haft för objektiv och vilka bländar-och slutartider jag använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Curves= Kurvor

(Kommandot kurvor (Ctrl + M) Om du vill kunna avbilda vilket ljushetsvärde som helst på en bild till vilket annat ljushetsvärde som helst, behöver du kommandot Kurvor. Du kan justera hela tonomfånget i en bild (högdagrar, skuggor, mellantoner))

 

Canonkameran är det inget fel på. Bara att plåta på.

 

Snakcar vi Pohotoshop nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade lägga upp ett par bilder på tabblo. (Vet inte om detta funkar)

http://www.tabblo.com/studio/stories/view/257513/

 

 

Detta är bilder jag tagit på jobbet (alltså som skrivande journalist på en gratistidning (med stora publicistiska ambitioner, hemska tanke), men vi tar alla bilder själva eftersom vi inte har råd med proffs.

Så de är ju inte lika arty som Hajens. Mer nån slags folkhemsrealism.

 

Om någon undrar kan jag beskriva vad jag haft för objektiv och vilka bländar-och slutartider jag använt.

 

 

Skitfina kort, Gillar när man skildrar verkligheten. Kocken bilden blev väldigt nice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar också kocken, Den är tagen med ett vidvinkel på 14 mm.

Bländare: 4,5

Slutare 1/40 sek

ISO: 640.

 

Fiskögat är mitt favoritobjektiv när jag gör reportage. Det gällar bara att gå nära människor och ha lite flyt. Här ville jag ha lite rörelseoskärpa på bakgrunden och använde lång slutartid och följde kocken med kameran. Ibland blir det bra.

Annars gillar jag som sagt teleobjektivet, 80-200. Hur går det? Har du köpt några nya grejer eller var det slut på den du ville ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...