Gå till innehåll

Utgå från $500, hur skulle du göra om du var jag?


jonnyfog

Recommended Posts

Tjo allesammans,

 

Jag skippar den långa tråkiga introduktionen och gör den kort istället: Jag är en kille på 20 gitarrer, bor i den ökända pokerhålan Finspång! Har spelat poker till och från i 3-4 år. Har aldrig haft något riktigt sammanhängande pokertid, utan det har varit mycket lösryckt spel. Det mesta på 0,25/0,50 och i princip alltid med enbart halva inköp, dvs $25 eller €25.

 

Detta har fungerat relativt bra, man kanske bara har haft en BR på $50, spelat två bord med halva inköp och sen plussat till säg $200 för att sedan ta ut det. Sen har man stoppat in allt från $20 till $100 och tagit ut allt när man vunnit lite. Den största ökningen var när jag satte in $20 och spelade upp det mestadels på halva inköp på 0,25/0,50 och en del $10 och $20 SnG, upp till $405. Totalt, allt som allt ligger jag kanske plus $1500. Dock enbart spelat i omgångar med väldigt svåra startsituationer, där man har väldigt låg BR och tagit ut allt vid vinst.

 

Senaste månaden blev det att stoppa in $50 i två omgångar och plocka ut $100 båda gångerna. Lämnade säg $50 kvar båda gånger på kontot men av nån anledning så spelar man inte lika disciplinerat med de pengarna tyvärr. Måste ändras på.

 

Hur som helst, jag sitter nu i funderingar kring att börja spela mer seriöst och att sätta in ett större belopp till en början, säg $500. Funderingarna går ju genast till att jag Inte vill gå ner lägre i nivå än $0,25/$0,50 då jag tycker det är för tråkig poker längre ner.

 

Om vi tänker oss att jag har $500 på rullen och ska spela $0,25/0,50, hade ni valt att köra fulla inköp (har som sagt i princip Aldrig haft ett fullt inköp utan enbart kört halva pga låg BR), eller fortsätta att köra halva, eller kanske ~$35?

 

Jag är helt övertygad om att mitt spel håller på den nivån om jag bara håller mig disciplinerad och inte blir övermodig och gör dåliga synar när man sitter med +2*inköp på bordet.

 

Vad är era tankar?? Alla synpunkter och liknande är :h:-igt välkomna! Även tankar om andra nivåer är tillåtna! ;)

 

MVH Jonny

 

(Om inlägget ligger i fel forumsdel får gärna någon moderator flytta på det, hittade inget mer passande :))

 

EDIT: Jag har spelat nästan enbart 5mannabord, bör jag fortsätta köra på det nu med eller öka i antal spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker du svara på din egan frågor,kör nl50.

Det var mer för att visa hur jag tänker för tillfället och vad jag tycker är logiskt. Jag vet att det finns mycket folk här som även har mycket erfarenhet, det var mest en tanke att få synpunkter på hur jag tänkt. Jag hör gärna fler tankegångar :)

 

Just det med inköpen, är det dumt att köra halva inköp på NL50? Tjänar jag något på att lägga på några dollar på inköpen, mer än jag förlorar på det i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JensNi: Får man fråga om din BR då? =)

 

Hehe, fulla inköp lägger mig bakom oss mao :)

 

Jag är "rädd" för 0.1/0.2 nivån, det känns som att det hänger väldigt många som stoppar in några dollar och spelar 100% oseriöst.. Visserligen kan det säkert vara en bra gruva, men ofta blir det all-ins och man vet att nån gång kommer de klonka med råturen, och då står man kanske +-0 igen..

 

JensNi: 75% av fullinköp på 0,25/0,50 ger $37,5.. :)

 

Gah inte lätt detta, men jag tror jag kan spela bättre med $35 i inköp än $25 i längden, tar man några syner med $25 och inte träffar så är man ju lågt ute och får nästan trycka en all-in för att komma tillbaka .. Hehe, dilemma! Bättre att ta det nu innan man börjar spela, än under tiden.

 

Om vi utgår från att jag kör $35 inköp, hur mycket bör jag ha innan jag gör fullinköp? 40inköp, för mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du är en stabil spelare så tycker jag absolut att du ska spela maxinköp. Mer pengar att jobba med vid bordet och inte lika lätt att bli pottbunden, finns ju iofs både fördelar och nackdelar men om u är vinnandetycker jag du skall köpa in fullt:-D

 

Fast om han nu är så pass van vid att spela med halva inköp och dessutom har gjort det framgångsrikt så skulle inte jag rekommendera honom att försöka ha "mer pengar vid bordet att jobba med"... Inte säkert att han bemästrar det lika bra. Svårt att veta OM man är en stabil spelare med fullt inköp bara för att man är det med halvt.

 

Fördelen med mindre stack är ju faktiskt just att man oftare blir pottbunden och inte behöver fundera mera. Man slipper jobbiga beslut på river om det kommer ett "jobbigt" kort då eftersom man troligtvis redan fått in pengarna på flopp eller turn. Ett av nybörjares stora problem är att de inte kan/vet när de skall släppa en hand. Med mindre stack är besluten enklare.

 

Motspelarna har ju svårt att bluffa/semibluffa bort dig också om du inte har så mycket marker kvar och är committad. Rätt spelat tycker jag att shortstackspel är lättare, men man maximerar inte vinsten jämfört med om man behärskar spel med fullt inköp.

 

Kan tillägga att jag personligen upplever att folk spelar mycket sämre mot shortstacks och undervärderar deras förmåga, något som är väldigt trevligt i sammanhanget:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja kalla mig nybörjare på dessa nivåer, så mycket har jag spelat och denna nivå känns rätt "hemma".

 

Spinner: Din avslutande mening är precis vad jag gick och tänkte på förut. Jag brukar kunna slå rätt bra i underläge, men hatar att själv slåss mot shortstacks.

 

Jag skulle vilja påstå att jag känner mig "tvingad" att vinna upp en del när jag köper in halvt bara, för att börja kunna spela bättre när man har $40+. Det är ofta jag går in med $25, spelar upp till säg $40-60 och det är då man på riktigt börjar spela bra. Så det är ju ett dilemma... Lite motsägelsefullt, men det är känslan :)

 

Jag får väl köra på nått bord fullt, ett 75% och ett 50% och se vad som går bäst efter en period :)

Tankar om antal spelare per bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in dina 500 på partygamings bonus och kör 4x fullring nl25 lr 50 efter ca 3h bör du ha 600 , förhoppningsvis mer. Därefter spela med fullt inköp på den nivå du känner dig bekväm, känns inte 50$ bra nu så kommer det göra så efter ett tag . Det är alltid motigt att gå upp i nivå men som du själv säger så tror du att ditt spel räcker så varför begränsa dina vinster för att du är feg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte spela på Ongames nätverk, vet inte om man får nämna vilket skin, men det är där jag alltid spelat förut iaf :)

 

Det är ju det med fullringe eller sh som jag inte vet, jag känner mig ganska hemma på 5mannabord, jag känner att jag har mer kontroll på mina motspelare där. Lättare att sätta sig in i deras spel, och mindre chans till fisk.

 

Finns det nått generellt man kan säga om för-/nackdelar med fullring mot sh förutom det jag nämnt?

 

(Skapar en dagbok senare sen när det är dags att dra igång! Dock inte än..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med fulla inköp! Sätt en maxförlustgräns vid säg tre fulla inköp på en dag. Skulle du drabbas av en jobbig downswing, tror jag ändå inte att du skulle gula, mot bakgrund av de resultat du nämnt. Du kan ju förstås köra färre bord, om det känns nervöst. Att köra med halva inköp är rent generellt inte bra, för du kan inte maximera vinsterna och utnyttja turen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte spela på Ongames nätverk, vet inte om man får nämna vilket skin, men det är där jag alltid spelat förut iaf :)

 

Det är ju det med fullringe eller sh som jag inte vet, jag känner mig ganska hemma på 5mannabord, jag känner att jag har mer kontroll på mina motspelare där. Lättare att sätta sig in i deras spel, och mindre chans till fisk.

 

Finns det nått generellt man kan säga om för-/nackdelar med fullring mot sh förutom det jag nämnt?

 

(Skapar en dagbok senare sen när det är dags att dra igång! Dock inte än..)

 

Jag tycker personligen att SH är lättare och känner du likadant så finns det ingen anledning att testa något annant. Man har generellt sett en högre winrate på SH också.

 

 

Vad du menar med "mindre chans till fisk" förstår jag inte riktigt, du VILL ju ha fisk som inte kan spela, men du kanske menar att du ine vill ha med sju stycken i en och samma hand... I alla fall inte om du skall spela höga pockets eller TPTK. Men det handlar snarare om att anpassa sitt spel efter motståndet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra med halva inköp är rent generellt inte bra, för du kan inte maximera vinsterna och utnyttja turen.

 

Men det betyder inte att man inte kan vara vinnande med halva inköp. Förstår fortfarande inte varför man skall rekommendera honom att börja köra ett spel han inte riktigt behärskar. att hans resultat ser bra ut baserar sig ju dessutom på ett spel där han inte kört med fullt inköp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar spinner, men på ett sätt så spelar jag ju både shortstack och med fullt inköp under spelets gång (iallafall om allt går enligt planerna:)).

 

Jag kommer definitivt spela 5mannabord, inte fler folk. Det känns riktigt stabilt som det är nu, man har bra koll på motståndet. Det med fisk: Njae jag känner inte att jag alltid vill ha fisk, för nån gång så klonkar dom och det är omöjligt att läsa. Jag spelar heller mot aningens bättre folk. Jag menade precis som du sa, att jag ser större chans till att bli utdragen. Jag ser det som mer "tur" att vinna på ett fullringbord jämfört med SH. Man höjjer 3-5xBB preflop, och får med sig 5-6pers, man sitter på AK. Floppar man inte bra så kan man räkna med att någon annan satt något. Poängen: Jag vill inte vara 100% beroende av mina hålkort för att spela :P

 

Spelade igår på Svenska spel, hade ojämnt med pengar på kontot så jag satte över 50kr.

 

Satte 25kr var på ett fullring 0,50/1SEK bord, och ett 0,5/1SEK 5-mannabord.

 

Fick en badbeat på fullringbordet direkt och var borta där, men på shorthandbordet gick det bättre. Lyckades utan större problem spela upp mig till 50kr först, sen 100kr, för att stanna på 220kr(8,5+ggr insats) efter ett tags spel. Jag kände att jag hade inte så mycket att förlora, så jag gick upp och skottade på 2,50/5 SEK, 5-mannabord. Stannade en stund senare på 434kr.

 

Slutsatsen av detta blev väl att jag 100% säkert kommit fram till att jag spelar bra oavsett hur mycket jag börjar med på bordet, men sitter jag som shortstack måste jag vinna rätt kvickt och oddsen för att bli utdragen finns ju alltid där, och då är det lättare kört om man har lite marker på bordet. Det leder också till mer chansspel från min sida för att jag "måste". Jag tror nästan jag förlorar mer på det än jag vinner i längden..

 

Tillägg: Jag har också kommit fram till att jag kan omöjligen gå ner en eller flera nivåer, samma session som jag spelat på en högre. Efter att ha lirat 2,50/5 känns det omöjligt att gå ner till 0,5/1 utan att bli "pengablind". Utan att man tänker att "äsch skitsamma så lite pengar".. Har någon nått tips om detta? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Jag har också kommit fram till att jag kan omöjligen gå ner en eller flera nivåer, samma session som jag spelat på en högre. Efter att ha lirat 2,50/5 känns det omöjligt att gå ner till 0,5/1 utan att bli "pengablind". Utan att man tänker att "äsch skitsamma så lite pengar".. Har någon nått tips om detta? :)

 

Det kan jag verkligen instämma i...Lite hastigt och lustigt har jag blivit förlorande på NL50 samtidigt som jag vinner på NL100...Jobbigt värre, vill gärna också hur andra gör för att kunna hantera det 'lägre' värdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma sits som dig för 3 veckor sedan. Satte in $500 för att cleara en fin bonus. Började lira NL50, fulla inköp. Det gick lite knackigt i början men har jobbat upp rullen till ~1550 nu, mest lir på NL 50 lite MTT's och några små skott på högre nivåer.

 

Tycker defenetivt att du ska köra fulla inköp om du anser dig som en stabil spelare förutsatt att du föredrar fullt inköp (alla gör ju ej det). Men jag skulle nog iaf starta 35-50, ej mindre. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...