anegym Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Nej Vad är att spela perfekt schack? Så vitt jag vet, är det fortfarande möjligt att slå de bästa datorerna i schack. Klart att datorerna är duktiga, men att de spelar perfekt är felaktigt. Citera
DrRoland Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Jodå, i varje fall om man talar om blixtpartier. Det finns inte den människa på denna jord som klarar av att spela felfritt i ett blixtparti. Jag har gjort det ett antal ggr iaf. Och det finns säkert fem tusen andra som också är kapabla till det. Citera
Torsus Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Vad är att spela perfekt schack? Så vitt jag vet, är det fortfarande möjligt att slå de bästa datorerna i schack. Klart att datorerna är duktiga, men att de spelar perfekt är felaktigt. Nej numera är datorerna överlägsna. Världsmästaren fick för ett par månader sedan spö av PC-programmet Fritz 10.0 med 4-2. (datorn vann två partier, remi i 4) Perfekt kan ingen spela. Jag menade att i blixt så är datorn totalt överlägsen och spelar perfekt såtillvida att den inte gör pjäsbortsättningar. Det kan knappast någon mänsklig spelare klara med kort betänketid. Datorn kan blixtsnabbt se pjäsvinst i 4-5 drag på några sekunder och straffar den mänskliga spelaren obönhörligt.... Citera
Torsus Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Jag har gjort det ett antal ggr iaf. Och det finns säkert fem tusen andra som också är kapabla till det. Såå? Vad är i så fall ditt rankingtal och hur starka är de spelare som du har mött? Citera
walkertullaris Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Vad är att spela perfekt schack? Så vitt jag vet, är det fortfarande möjligt att slå de bästa datorerna i schack. Klart att datorerna är duktiga, men att de spelar perfekt är felaktigt. Om jag minns rätt vad jag har läst i schack tidsskrifter angående datorer, finns det något som kallas "Horisonten" för en Schack dator. En dator räknar ju på i stort alla möjligheter medans en människa kan sålla. Efter att datorn räknat ett visst antal steg kommer den till horisonten där det tar stop. Schack proffsen ska kunna ha något som gör att de har en känsla/intution för hur man bedömer positionerna bättre. Något sådant som gör att människor fortfarande kan besegra datorer. Citera
Ignatius Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 http://www.chessclub.com är klart bäst (dock ej spel om pengar men det funkar ju ändå inte så bra online eftersom det bygger på att man inte vet hur bra motståndaren är). http://www.redhotpawn.com är bra om man giller "turn based chess" (korrespondensschack). Kan själv tänka mig att spela om grova pengar mot DrRoland på någon av dessa sajter Citera
Snabelguy Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Om jag minns rätt vad jag har läst i schack tidsskrifter angående datorer, finns det något som kallas "Horisonten" för en Schack dator. En dator räknar ju på i stort alla möjligheter medans en människa kan sålla. Efter att datorn räknat ett visst antal steg kommer den till horisonten där det tar stop.Schack proffsen ska kunna ha något som gör att de har en känsla/intution för hur man bedömer positionerna bättre. Något sådant som gör att människor fortfarande kan besegra datorer. Det beror inte på att det fortfarande är människor som talar om för datorn hur den ska "tänka"? Citera
DrRoland Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Såå? Vad är i så fall ditt rankingtal och hur starka är de spelare som du har mött? Ca 2350 De partierna har naturligtvis nästan utan undantag varit mot svaga spelare som gjort det lätt för mig. Skulle du låta kasparov eller någon annan stark stormästare analysera igenom dessa partier med Fritz eller någon annan stark maskin så skulle han omöjligt kunna se om det är en dator eller människa som spelat. Men rent principiellt har du ju rätt ändå eftersom det i nästan alla blixtpartier är lätt att se att det är en människa som spelat. Citera
DrRoland Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Om jag minns rätt vad jag har läst i schack tidsskrifter angående datorer, finns det något som kallas "Horisonten" för en Schack dator. En dator räknar ju på i stort alla möjligheter medans en människa kan sålla. Efter att datorn räknat ett visst antal steg kommer den till horisonten där det tar stop.Schack proffsen ska kunna ha något som gör att de har en känsla/intution för hur man bedömer positionerna bättre. Något sådant som gör att människor fortfarande kan besegra datorer. Bara det att den där horisonten ligger oftast för långt borta numera. Det är enbart i ett fåtal ställningar som ett schackproffs kan utnyttja detta. Citera
Recommended Posts