Gå till innehåll

Blev hackad 10 februari 2006, detta är vad som har hänt


Recommended Posts

Jag har en kannsla att det var lika mycket da som nu och aven om det inte var det sa borde du ha vetat om riskerna med hotmail och att fa sitt mailkonto hackat.

 

Ända sen Hotmail's början så har det blivit hackat och saboterat på olika sätt,

det var värre förr än nu. MSN likaså, det stod ju helt "öppet" i början

med alla säkerhetsluckor etc.

Vad som kanske skulle vara bra är att göra någon

"Nybörjartråd" på forumet där sådana här tips tas upp?

 

Ett annat bra tips några brukar ge är ju att ha två olika datorer, en "säkerhetsburk" man spelar poker, går på banken o dyl med. En annan för chatt, Xsurfa etc ;-).

 

Kolla också siten man spelar på, om dom har för vana att skicka login o lösen

via e-mail om man ber om det, för det är ju det som oftast är hackarens tillvägagångssätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som kanske skulle vara bra är att göra någon

"Nybörjartråd" på forumet där sådana här tips tas upp?

 

Det finns vall redan en sadan har trad onder bade artiklar och poker off topic.

 

Har sjalv en fraga: jag anvander gmail till mina poker konton ar detta sakert eller ska man forsoka skaffa sig en fast mail adress till outlook eller liknade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vall redan en sadan har trad onder bade artiklar och poker off topic.

 

Har sjalv en fraga: jag anvander gmail till mina poker konton ar detta sakert eller ska man forsoka skaffa sig en fast mail adress till outlook eller liknade?

 

Min flickväns systers kille, är datoransvarig på polisen i Jönköping, han säger att gmail är precis samma som hotmail, krypteringen alltså. Så det är lika "lätt" att hacka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min flickväns systers kille, är datoransvarig på polisen i Jönköping, han säger att gmail är precis samma som hotmail, krypteringen alltså. Så det är lika "lätt" att hacka

 

Ja, SSL: https://mail.google.com/mail/ - samma som din Internetbank kör med. Det är inte genom att avlyssna den trafiken som de snor lösenorden.

Jag skulle tro att de vanligaste problemen är att folk har:

* för lätt lösenord

* för lätt "minnesfråga"

* samma lösenord på en massa olika ställen

* fått in en trojan på sin maskin som spelar in allt du skriver och sedan skickar till Ryssland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, SSL: https://mail.google.com/mail/ - samma som din Internetbank kör med. Det är inte genom att avlyssna den trafiken som de snor lösenorden.

Jag skulle tro att de vanligaste problemen är att folk har:

* för lätt lösenord

* för lätt "minnesfråga"

* samma lösenord på en massa olika ställen

* fått in en trojan på sin maskin som spelar in allt du skriver och sedan skickar till Ryssland

 

Det later ju ganska realistiskt, men vad ska man ha for att vara riktigt saker eller sa saker man kan bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, SSL: https://mail.google.com/mail/ - samma som din Internetbank kör med. Det är inte genom att avlyssna den trafiken som de snor lösenorden.

Jag skulle tro att de vanligaste problemen är att folk har:

* för lätt lösenord

* för lätt "minnesfråga"

* samma lösenord på en massa olika ställen

* fått in en trojan på sin maskin som spelar in allt du skriver och sedan skickar till Ryssland

 

* för lätt lösenord: Först så måste hackaren veta att det är jag som är jag, sedan försöka lista ut vilket lösenord jag kan ha valt grundat på att det är jag som är jag, förstår inte hur dom kan luska ut det?

 

* för lätt "minnesfråga": Favorit Hobby: Sparka blomkrukor. Hur ska dom kunna komma på det?

 

* samma lösenord på en massa olika ställen: Helt sant.

 

* fått in en trojan på sin maskin som spelar in allt du skriver och sedan skickar till Ryssland: Oxå helt sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka av sajterna betalade tillbaka pengar till dig?

 

Ingen.

När jag trodde att det var så mycket pengar var i initialskeded. Jag trodde att mina cryptoskins samt andra siter alla hade blivit länsade men det visade sig efter ett par dagar att pengarna fanns kvar på övriga siter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenord måste endå vara hyffsat svårt att lista ut. Men många hemliga frågor såsom Min första bil? Mitt favorithusdjur? osv är ju inte så svåra att gissa sig till 8-)

 

 

mitt svar till säkerhetsfrågan är för mig ca 10 blandade bokstäver inkluderat 4 siffror. Hade ett idiotsvar innan som jag nu har ändrat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många här varierar sina lösen på msn/poker viseversa PF t.ex.

Jag själv har väldigt dålig varation men kanske skulle ändra på det.

Jag kör med 2-3 olika, det kanske inte räcker vem vet..

 

Jag har olika lösenord på alla siter och alla email-adresser. Alla bestående av slumpade siffror och stora och små bokstäver.

 

Säkerhetsfrågan är favoritnummer och även den är helt slumpmässig blandning av bokstäver och siffror.

 

Och nej jag kommer inte ihåg allt utantill. Men förvarar dubbla papperskopior på allt.

 

Så blir man efter man blivit hackad en gång.

 

Nått jag kan tänka mig är viktigt är att inte ha samma lösenord på forum och dylikt som man har på pokersiter. Ej heller ha emaillösen som är samma som pokersiter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Linux eller Mac (finns inte ens en bråkdel så många virus utvecklade).

2. Inte ha MSN på samma dator som man spelar poker.

 

1. Är det inte ganska väldigt omständligt att inte köra windows direkt om man vill spela poker. Är väl endast ett fåtal sajter som har support för andra operativsystem, och då i java-versioner :cry:

2. Sålänge man inte accepterar filer av personer är det väl inga problem? Och är man så korkad skulle man ju lika gärna kunna öppna email-attachments också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det inte ganska väldigt omständligt att inte köra windows direkt om man vill spela poker. Är väl endast ett fåtal sajter som har support för andra operativsystem, och då i java-versioner :cry:

2. Sålänge man inte accepterar filer av personer är det väl inga problem? Och är man så korkad skulle man ju lika gärna kunna öppna email-attachments också.

 

Allt är ju relativt. Svensson tycker nog att lösenord med stora+små samt siffror är överkurs.

 

Jag svarade bara på frågan hur man kan göra sig så säker som möjligt. För övrigt tror jag inte att man behöver spela javabaserat i Linux. Finns ju rätt bra emulatorer (whine-X) när det gäller grafikspel. Grundprogrammet Whine klarar nog en pokerklient. Dock inte alls säker på detta.

 

För övrigt finns det ju klienter på b2b som erbjuder säkerhetsdosa. Riktigt synd att det inte finns som tillval på alla pokersiter!

 

Hur man hackar via MSN utan att skicka filer vet jag inte. Det kanske inte är ett säkerhetsproblem om man aldrig tar emot några filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* för lätt lösenord: Först så måste hackaren veta att det är jag som är jag, sedan försöka lista ut vilket lösenord jag kan ha valt grundat på att det är jag som är jag, förstår inte hur dom kan luska ut det?

 

* för lätt "minnesfråga": Favorit Hobby: Sparka blomkrukor. Hur ska dom kunna komma på det?

 

Alla är inte så smarta och har blomkrukesparkning som hobby, eller ens den frågan. Oftas väljer man nått man själv kommer ihåg, som "first car", här kan man sitta och gissa på de enklaste(volvo,opel,saab osv då de är "billiga" first cars).

 

Lätt lösenord.. Slår vad om att minst 10% av alla pokerspelare i världen har nåtgot som qwerty123456 eller något annat klassiskt :(

 

Har man bara lust och tid kan man ju gå igenom pokerforum och kolla om någon visar sin email, sedan gå in på sidan(om det är en hotmail tex), kolla minnesfrågan och chansa.. Sedan är det bara att kolla om det finns några mail från nått pokerbolag. De brukar ju ha den otroligt dumma vanan att skriva "Dear USERNAME" eller något liknande. Sen är det bara att köra på..

 

Nu är det väll inte riktigt så lätt, men principen iaf.

 

Borde vara som redbet där de kör med dosa, då kan man känna sig lite tryggare iaf!

 

Dessutom borde sidorna ha en IP-spärr, eller alternativ iaf så man kan slå på det. Så man kan ställa in vilka ipnummer man har(man har ju aldrig _helt_ olika, annars kan man säkert höra sig för med sin ISP), där efter få man slå av detta om man ska utomlands eller så om man vill spela på annan ort än hemma.

 

ursäkta ev konstiga meningar och dålig stavning, har lite bråttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...