Gå till innehåll

Viktiga grunder som jag inte tror alla förstår


Ceritus

Recommended Posts

  • 7 months later...

En sidopoäng är ju faktiskt att man inte alls kommer ha balans mellan EV-kontot och pengakontot i längden.

 

De flesta spelar nämligen på fel nivå eller tar stora skott.

 

Ett något extremt exempel är väl att du sitter HU i WSOP-final och tar ett jätte bra EV+ beslut att gå all-in med AA före floppen, och Moneymaker synar med KK och klonkar en kung...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sidopoäng är ju faktiskt att man inte alls kommer ha balans mellan EV-kontot och pengakontot i längden.

 

De flesta spelar nämligen på fel nivå eller tar stora skott.

 

Ett något extremt exempel är väl att du sitter HU i WSOP-final och tar ett jätte bra EV+ beslut att gå all-in med AA före floppen, och Moneymaker synar med KK och klonkar en kung...

 

Fast "fel nivå" har ju ingen egentlig betydelse, per definition är det ju så att om du tar rätt beslut så hamnar EV-kontot på plus oberoende av hur stora blindsen är. Det du kanske menar är om man tillfälligt spelar på högre nivåer? Antar att det är det du menar med ditt WSOP-exempel. Isåfall ökar ju variansen men korrekta beslut på $50 eller $500 ger ju fortfarande en ökning på EV-kontot. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sidopoäng är ju faktiskt att man inte alls kommer ha balans mellan EV-kontot och pengakontot i längden.

 

De flesta spelar nämligen på fel nivå eller tar stora skott.

 

Ett något extremt exempel är väl att du sitter HU i WSOP-final och tar ett jätte bra EV+ beslut att gå all-in med AA före floppen, och Moneymaker synar med KK och klonkar en kung...

 

Fast "fel nivå" har ju ingen egentlig betydelse, per definition är det ju så att om du tar rätt beslut så hamnar EV-kontot på plus oberoende av hur stora blindsen är. Det du kanske menar är om man tillfälligt spelar på högre nivåer? Antar att det är det du menar med ditt WSOP-exempel. Isåfall ökar ju variansen men korrekta beslut på $50 eller $500 ger ju fortfarande en ökning på EV-kontot. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

 

 

Nja vad han menar är att skillnaden mellan EV-kontot och bankkontot kan vara mycket stor och inte alls behöver motsvara de skills man har i att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett något extremt exempel är väl att du sitter HU i WSOP-final och tar ett jätte bra EV+ beslut att gå all-in med AA före floppen, och Moneymaker synar med KK och klonkar en kung...

 

Att just du sitter HU i WSOP finalen är i sig osannolikt, men sett in i oändligheten så vill du alltid ha syn HU när du sitter på AA eftersom det är starkaste handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 4 months later...

Ja mycket bra skrivet. Brukar tänka så själv när det är iskallt. MEN det vore väldigt intressant att "se" sitt EV-konto. Tänk om exempelvis PokerTracker kunde mäta ett fiktivt EV-konto. För det KÄNNS ju alltid som att man inte riktigt får ut allt EV man har innestående om ni förstår hur jag menar.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man på ett antal sajter ett år och det skiljer 200inköp från bästa till sämsta sajten så har iaf jag jävligt svårt att se hur förklaringen skulle kunna vara någon annan än fusk, manipulering eller sajter som har allvarliga problem med slumpgeneratorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...