Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

alltså 30% skatt på varje pott man vinner utan avdrag för förluster(om jag fattat det rätt) är ju en enorm förlustaffär.

varför fortsätter ni spela på dessa sajter? är ni inte rädda för en enorm skattesmäll, speciellt om ni vinner mycket?

Postad

hej . Jag och pelle spelade igår cashgame med 200 kr på man. Vi spelade 10 000 potter. men när vi var klara var vi båda på plus minus 0 igen. Men båda var skyldig skattemyndigheten 58 000 kr var. Sådana är reglerna idag. Ingen logik. därför känns det svårt att beskatta någon på cashgame, oavsett vart man spelar.

Postad
hej . Jag och pelle spelade igår cashgame med 200 kr på man. Vi spelade 10 000 potter. men när vi var klara var vi båda på plus minus 0 igen. Men båda var skyldig skattemyndigheten 58 000 kr var. Sådana är reglerna idag. Ingen logik. därför känns det svårt att beskatta någon på cashgame, oavsett vart man spelar.

ja givetvis inbjuder en sådan lagstiftning till fiffel och det blir väldigt jobbigt för skatteverket i rpaktiken, de kan ju inte gärna sätta folk i massiva skulder i det läget.

men känns lite dumt ändå när det finns riskfria alternativ...

Postad

Som jag har sagt i flera andra trådar och även andra forum så har Skatteverket exakt noll resurser att jaga pokerspelare som vinner mindre summor pengar på cash game, och då pratar jag om mindre summor utifrån myndigheternas infallsvinkel. De summorna kan vara stora för oss, men definitivt för små för att skattefogden ska knacka på dörren dagen efter exempelvis en 5.000 USD plussession på Pokerstars.

Myndigheterna koncentrerar sig givetvis på storspelarna som vinner stora pengar på livespel i Las Vegas eller som klonkar hem Sunday Million ett par gånger.

Har man dåligt samvete för den där hundradollarsedeln som man vann på Pokerstars så är det ju bara att redovisa vinsten för Skatteverket i sin deklaration under inkomst av kapital, och sedan betala in 30% skatt.

Postad

Anledningen till att folk väljer att spela på ej skattefria sajter är ju naturligtvis att dom på något sätt räknar med att tjäna mer på att spela där. Antingen på grund av dåliga motståndare eller bra rakeback-villkor. Sen väger väl folk det mot risken att åka fast, vilket tidigare postare varit inne på får anses vara minimal i nuläget.

Postad
Anledningen till att folk väljer att spela på ej skattefria sajter är ju naturligtvis att dom på något sätt räknar med att tjäna mer på att spela där. Antingen på grund av dåliga motståndare eller bra rakeback-villkor. Sen väger väl folk det mot risken att åka fast, vilket tidigare postare varit inne på får anses vara minimal i nuläget.

om de skulle spela enligt lagen så kan de ju ej plussa mer påd e siterna.

men förståeligt tat man vill spela på em, pokerstars och full tilt är stor och jättebra siter.

Postad

Dom struntar ju givetvis i lagen.

om de skulle spela enligt lagen så kan de ju ej plussa mer påd e siterna.

men förståeligt tat man vill spela på em, pokerstars och full tilt är stor och jättebra siter.

• 2 weeks later...
Postad
Som jag har sagt i flera andra trådar och även andra forum så har Skatteverket exakt noll resurser att jaga pokerspelare som vinner mindre summor pengar på cash game, och då pratar jag om mindre summor utifrån myndigheternas infallsvinkel. De summorna kan vara stora för oss, men definitivt för små för att skattefogden ska knacka på dörren dagen efter exempelvis en 5.000 USD plussession på Pokerstars.

Myndigheterna koncentrerar sig givetvis på storspelarna som vinner stora pengar på livespel i Las Vegas eller som klonkar hem Sunday Million ett par gånger.

Har man dåligt samvete för den där hundradollarsedeln som man vann på Pokerstars så är det ju bara att redovisa vinsten för Skatteverket i sin deklaration under inkomst av kapital, och sedan betala in 30% skatt.

I vilket fack hamnar den grupp av spelare som vinner 100 000-200 000 skr I månaden på cashgame på en skattskyldigsite typ pokerstars? säker eller jagad?

Postad
I vilket fack hamnar den grupp av spelare som vinner 100 000-200 000 skr I månaden på cashgame på en skattskyldigsite typ pokerstars? säker eller jagad?

Jag skulle vara orolig... Åker du dit får du ju skatta bort typ alltihop, även om man bara får skatta på nettovinsten. Skattetillägg och avgifter är rätt jobbigt.

Postad

Casha ut till neteller, sen från neteller till en EU sajt, spela nåra 1 000 händer casha sen ut till visa.

Sådär nu har du vunnit pengarna på en EU-sajt o dom är skattefria.

Postad
Casha ut till neteller, sen från neteller till en EU sajt, spela nåra 1 000 händer casha sen ut till visa.

Nja, om man blir granskad så krävs det nog mer än så. Det kanske är värt ett försök att slussa pengarna via en EU-sajt, men som jag har förstått det så måste man även bevisa att man faktiskt vunnit pengarna där och då innebär det väl att man måste få fram HH som bevisar det. Det finns många andra här som har bättre koll på skattefrågor, men personligen fattar jag inte hur man kan ta risken att spela på en sajt utanför EU - särskilt om man drar in stora pengar.

Postad

folk som livnär sig på det (el vinner över 10k dollar/månad) borde absolut inte lira stars o likn för risken finns trots allt.

Nu när det finns stora o bra sidor som är skattefria el mkt troligt skattefria, varför inte spela på dem?

säg att de får klarhet hur de ska beskatta o bestämmer sig för att slå till mot alla som inte förvärvsarbetar o dem som vinner 70k i månaden. tror nog många skulle få det tufft för inte kan man säga sedan "trodde inte ni brydde er".

lirar själv aldrig på skattsidor förutom stars söndagsturneringar, men dem kommer man aldrig o vinna ngt i.

Postad

FEL!

Postad
alltså 30% skatt på varje pott man vinner utan avdrag för förluster(om jag fattat det rätt) är ju en enorm förlustaffär.

varför fortsätter ni spela på dessa sajter? är ni inte rädda för en enorm skattesmäll, speciellt om ni vinner mycket?

Jag fortsätter grinda på icke-EU-sajt för att:

1. Jag gillar blindstrukturen i deras SNGs.

2. Det finns så himla mycket fisk där som vill ge mig sina pengar.

3. Dessa attribut uppfylls bara av andra icke-EU-sajter vilket gör att det inte e nån idé att byta.

/SK

Postad

Hur är det om man vinner annat än pengar?

Tex säg att du vinner ett inköp till WSOP main event genom Poker Stars. Priset inkluderar resa, boende, buy-in samt lite fickpengar.

Du spelar WSOP men kammar noll och du kommer hem utan pengar. Blir du beskattad på värdet av paketet du vann från Poker Stars?

Postad
Hur är det om man vinner annat än pengar?

Tex säg att du vinner ett inköp till WSOP main event genom Poker Stars. Priset inkluderar resa, boende, buy-in samt lite fickpengar.

Du spelar WSOP men kammar noll och du kommer hem utan pengar. Blir du beskattad på värdet av paketet du vann från Poker Stars?

Ja.

Postad
baller Citat:

Ursprungligen postat av freddola

FEL!

Det är möjligt att fel men det måste ju iaf vara väldigt svårt/omöjligt att spåra för taxering. Eller ?

Skulle någon på en ej skattefri site bli sköntaxerad skulle den personen få välja mellan existensminimum i hela sitt liv eller självmord känns det som. Iaf när man läser hur beskattningen är (teoretiskt) av vinster utanför eu.

Postad

Lite halvt OT men: Det där med kapitalvinstskatt per pott utan avdrag kan Skatteverket glömma i domstol. Det är helt enkelt inte applicerbart på poker och det finns inga lagar som talar om att varje pokerpott ska beskattas som ett enskilt lotteri. Om du kan bokföra per session, år eller liknande och bevisa pengaflödet helatiden torde du klara dig.

Jag ser att Skatteverket fantiserar i andra banor på sin egen hemsida, men det är nog mest av administrativa skäl de vill ha det på det viset och det är inte prövat i domstol. Skönstaxeringarna av hittills kända pokerspelare har inte utgått från per-pott-metoden utan på vad de tjänat.

Jag ser att även SVEPOF baserar sitt arbete på Skatteverkets påhittade beskattningsmetod i det här fallet.

Däremot är du skyldig att betala in skatten direkt, så tills du tagit det hela till domstol för att bara behöva betala för de pengar du TJÄNAT, så måste du alltså ha likviditet för att täcka upp hela fantasisumman om du vill slippa betalningsanmärkning.

Så funkar det i Sverige tyvärr för även om Skatteverket gjort fel så får man en betalningsanmärkning om man inte betalar in först och bestrider sen.

Just det, jag är jur. kand. och har väl hygglig koll på skatte- och EG-rätt.

Postad

I teorin är denne en jagad person pga Skatteverkets tolkning av hur beskattningen ska gå till rörande enskilda potter, etc. I praktiken undrar jag om de kommer att lägga ner några större resurser på dessa relativt få spelare som är uppe i de vinstsummorna. Samtidigt är det ingen som med bestämdhet kan säga att så här är det eftersom frågan inte har prövats i en domstol. Nu har jag garderat mig tillräckligt. ;-)

Postad
I teorin är denne en jagad person pga Skatteverkets tolkning av hur beskattningen ska gå till rörande enskilda potter, etc. I praktiken undrar jag om de kommer att lägga ner några större resurser på dessa relativt få spelare som är uppe i de vinstsummorna. Samtidigt är det ingen som med bestämdhet kan säga att så här är det eftersom frågan inte har prövats i en domstol. Nu har jag garderat mig tillräckligt. ;-)

Lär ju inte vara relativt få som drar in de summorna sett över hela Sverige. Vi har ju flera här på forumet.