Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håll ögonen på BB, det är han som är huvudperson i den riktiga handen.

Stack sizes:

UTG: $94

CO: $100.50

morberg: $197.90

SB: $99

BB: $114.40

Pre-flop: (5 players) morberg is Button with A :club: 2 :diamond:

2 folds, morberg raises to $3, SB folds, BB calls.

Flop: 8 :heart: Q :heart: 2 :spade: ($6.5, 2 players)

BB checks, morberg checks.

Turn: 5 :spade: ($6.5, 2 players)

BB bets $4, morberg calls $4 (pot was $10.5).

River: 9 :spade: ($14.5, 2 players)

BB checks, morberg bets $8, BB calls.

Results:

Final pot: $30.5

Fi visar :8d::7d: och vinner handen.

Halvlös pre, säg att han spelar runt 25% av sina händer, men passiv. Blir betydligt mer aggressiv post-flopp. På 80 spelade händer är det endast en (ovanstående) som gått till SD och det är inte bara för att han har lagt sig. Det känns som om han har någorlunda koll.

PT har inte fått med handen (det var den sista jag spelade vid bordet), så jag tar det från minnet:

Pre-flopp: Jag har :As::Qh: UTG och höjer till $3,5. Fi synar i CO tillsammans med BB.

Floppen kommer: :Ad::2c::Kd: (pott $10,5)

BB checkar, jag betar $11, Fi höjer till $33 och BB lägger. Vad göra?

Jag funderade hyfsat länge, både under handen och efter, men är fortfarande inte säker på att jag gjorde rätt.

Postad

Tycker vi måste syna floppen i hand två, sjukt vekt att bara lägga där. Det innebär att vi bara går vidare med AA/KK/22 och AK + drag vilket gör att det blir en väldigt bra spela för CO att slå om där med any two.

Jag tar en syn och ser vad han gör på turn, skjuter han stort lägger jag mig nog, men det är en svårt beslut.

Postad

Folda flop i hand 2 är som sagt sjukt vekt jag tycker syn är ett måste. Det är bra å veta vad FI har för range om han 3bettar AK pre etc. Och att det är färgdrag ute är det ännu vekare att folda flop.

Postad

Jag håller väl med om att det är lite vekt att folda flop i hand 2 men ville bara skjuta in att på t.ex Party där jag lirar just nu är det blixtvik mot en jäkla massa av mina FI. Dom raisar helt enkelt inte ett FD eller AQ här.

Postad

Tror de här lägena är bland de svåraste när man träffar A med bra kicker och får omslag. Tror inte det finns något rätt eller fel. Sitter fi på ett ess med sämre kicker eller leder han? Kanske singla slant och följa upp handen vid krona? Tror dock att du ligger under mer än 50% i dessa lägen så det säger ju fold men vekt ja visst. Nu har du visserligen en read på att han är ganska passiv så det gör ju en fold mycket enklare.

Personligen så skulle jag ha foldat på floppen efter raisen i denna hand och gjort en notering så att jag kan säga ifrån om denna fi börjar spela ut mig i nästkommande potter pga. min vekhet här.

Postad

Hand ett tycker jag c bet på flop o sen ge upp potten känns det som....

Hand 2 finns det mkt som han kan slå om med som du slår, det värsta är väl ett set. Då tror jag dock inte fi slår om så hårt på flop utan standard fisken slår ju om på turn även fast f draget e ute.

Kombo drag känns ju hett då fi har pos på dig. Så skulle iaf jag spelat en JQd QTd JTd. Rejält omslag för att dega in med draget på flop som liten undie få ett gratis kort på turn, raisen har ju även fold equity.

Postad

Så här är det. Du får ju inte vika rakt av här säger jag. Då blir alla potter väldigt svårspelade i framtiden. Ta synen och låt honom styra om du inte tror att han gör detta med ett kombodrag.

Alltså syna ner hela vägen. Check/syn. På så sätt låter du honom beta med AJ eller AK. Har han A2s så har du massa outs. Du håller nere potten då du ligger efter, och låter honom blåsa upp en stor pott när han är behind.

Postad
Folda flop i hand 2 är som sagt sjukt vekt jag tycker syn är ett måste. Det är bra å veta vad FI har för range om han 3bettar AK pre etc. Och att det är färgdrag ute är det ännu vekare att folda flop.

Fi är väldigt passiv pre, han trebettar i princip ingenting.

Postad

Nu vill jag egentligen aldrig dissa just dig, men hand 1 är verkligen brrrr. För det första är Ax generellt en hand jag tycker du kan skita i att öppna med, även först in på knappen. Först in där öppnar jag säkert 35-60% (beroende på hur blindarna spelar) men A2o ingår bara när blindarna är riktigt nitty, men då är det mer att jag vill spela så många händer som möjligt i position. Välj andra händer. Öppna T7o hellre än A2o. Därmed sagt är det förstås inget generalfel att öppna A-rags (och verkligen inte ovanligt), bara att jag föredrar andra händer.

Checken på floppen är ok. Funkar förstås att betta också dock, men det är inget fel alls att checka den IMO.

Synen på turn är bleh. Mucka skiten bara. Next hand.

Bettet på river sen är bara helt omöjligt att förstå. Du reppar flushen? Men varför bluffa med med en hand som iaf har nån typ av SDV där, när han nu checkar? Han kommer helt enkelt alldeles för ofta syna minsta lilla (bättre) träff och mucka allt annat.

I den andra handen synar vi floppen och tittar på turn. Jag tror väldigt ofta att vi leder på floppen där (förstås), och lite beroende på hur turn ser ut och vad han tar sig för så k/c vi den eller k/f. Kan i vissa fall tänka mig att leda den också, men antagligen inte här.

Postad
För det första är Ax generellt en hand jag tycker du kan skita i att öppna med, även först in på knappen. Först in där öppnar jag säkert 35-60% (beroende på hur blindarna spelar) men A2o ingår bara när blindarna är riktigt nitty, men då är det mer att jag vill spela så många händer som möjligt i position. Välj andra händer. Öppna T7o hellre än A2o. Därmed sagt är det förstås inget generalfel att öppna A-rags (och verkligen inte ovanligt), bara att jag föredrar andra händer.

Håller med överlag, beror dock på fi. Mot löspassiva muppar är A2o en ren värdehöjning, vilket även gäller ett CB med A-hög. De viker ibland, och synar ofta med sämre händer (överkort, allehanda drag etc), och kommer att checka ner alla sina missar.

Mot någorlunda duktiga fi, eller vem som helst som vet var betknappen sitter, har ju A2o usel spelbarhet dock.

Postad

Hand 1 :

Inget konstigt..lägg ett CB och viker han tack tack men fortsätter han va med så ligger du nog efter.

Hand 2: Du höjer UTG och visar styrka. Vad gör man en raise med då? typ set AK + ev ett färgdrag. Du sitter med en bra stack och täcker honom.

Hade lagt den där.

Postad
Så här är det. Du får ju inte vika rakt av här säger jag. Då blir alla potter väldigt svårspelade i framtiden. Ta synen och låt honom styra om du inte tror att han gör detta med ett kombodrag.

Alltså syna ner hela vägen. Check/syn. På så sätt låter du honom beta med AJ eller AK. Har han A2s så har du massa outs. Du håller nere potten då du ligger efter, och låter honom blåsa upp en stor pott när han är behind.

Tycker inte att det låter som en bra idé att blunda och syna alla bet. Många kommer att ta frikort på turn med färgdrag och sämre händer. Skjuter han tre gånger får man nog oftast räkna med att vi är slagna.

Postad

Hur tänker du när du bettar hand 1 på river?

I hand 2 så är din hand väldigt stark i hop med den floppen jmf med fis syn HD pre. Han borde inte ha floppat ut dig oftare än ca 1/15(max)så att lägga sig sådär direkt går inte.

Postad

Jag tänkte att fi väldigt sällan går till SD (aldrig innan denna handen utspelade sig) och att jag har en chans att ta hem potten.

I hand 2 så är din hand väldigt stark i hop med den floppen jmf med fis syn HD pre. Han borde inte ha floppat ut dig oftare än ca 1/15(max)så att lägga sig sådär direkt går inte.

Syn på floppen, checka turn och utvärdera eller har du någon annan linje på lut?

Postad

What???

Postad

Det jag menar är att han antagligen spelar( om man tittar på handen innan ex) sc, AXs, sedan kanske AT-AQ. pp. Någon enstaka gång slowat AK,AA,KK men antagligen inte. I så fall ser man att AQ är väldigt stark i komb med den floppen. Säger inte att den är omöjlig att lägga särskilt inte nu när det blev 3 vägs men att man måste ha ett ganska starkt skäl i normalfallet. Så är han väldigt straight forvard är det bara 22 som leder mot oss och A2s väldigt sällan alltså och när han spelar som han gör har han oftast sämre än oss pga att han gör det för ofta:-D . I typfallet alltså.

Postad

Hand 2 är väl readberoende men jag kan tänka mig att lägga där. Verkar så konstigt att han checkraisar ett sämre A och är det en bluff har du säkert en read på honom som väldigt loose aggro och då kan man ju lättare hitta synen, men det hade du väl troligen inte.

A2 eller 22 är väl två mycket sannolika händer.