Santa_Bege Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Har grammatiken ändrat sig så ofantligt sedan jag gick i skolan? Så här fick jag lära mig: - De har gjort en ny pokerklient. - Vilket de inte har gjort! - Jag skickade posten till dem igår. Så hör skrivs det ofta på forum: - Dem har gjort en ny pokerklient. - Vilket dem inte har gjort! - Jag skickade posten till de igår. Det jag har fått reda på är att det som var en kardinalsynd när jag gick i skolan är numera tillåtet, nämligen att skriva "dom". Så nu fick jag hävt ur mig detta! Citera
Cleburne Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 "Dom" är talspråk, inte skriftspråk. Och för alla som har svårt att hålla isär "de" och "dem" finns det ett ganska enkelt knep som funkar i de flesta situationer. Byt ut orden mot "han" eller "honom". (jag skriver "dom" nu bara för att visa) "Jag tycker inte om dom." Tänk efter nu. Skulle det vara "jag tycker inte om han" eller "jag tycker inte om honom"? Enkelt va? De=han och dem=honom. Citera
Hasselby Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Jag har också uppmärksammat detta fenomen, att "dem" använts på fel sätt. Inte för att jag stör mig så mycket på det, utan mer för att jag tycker det är lite märkligt hur man använder "dem". Jag tror man kan anklaga en del svensklärare som i klassrummen basunerat ut att "dom är talspråk, man skriver dem" utan att nämna att det ofta ska skrivas de. Hittade en sida som förklarar detta bra: http://www.nisus.se/archive/930920.html Dock tycker jag att det är helt okej att skriva dom i ett internetforum, här behöver man väl inte vara så formell? Hellre ett "dom" än ett felaktigt "dem".. Citera
Santa_Bege Postad 17 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Februari , 2007 "Dom" är talspråk, inte skriftspråk. Och för alla som har svårt att hålla isär "de" och "dem" finns det ett ganska enkelt knep som funkar i de flesta situationer. Byt ut orden mot "han" eller "honom". (jag skriver "dom" nu bara för att visa) "Jag tycker inte om dom." Tänk efter nu. Skulle det vara "jag tycker inte om han" eller "jag tycker inte om honom"? Enkelt va? De=han och dem=honom. Jag fattar inte alls? Om du inte tycker om dina strumpor så kan du säga att du inte tycker om dem. Hur kan det bli "honom"? Citera
Santa_Bege Postad 17 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Februari , 2007 Jag har också uppmärksammat detta fenomen, att "dem" använts på fel sätt. Inte för att jag stör mig så mycket på det, utan mer för att jag tycker det är lite märkligt hur man använder "dem". Jag tror man kan anklaga en del svensklärare som i klassrummen basunerat ut att "dom är talspråk, man skriver dem" utan att nämna att det ofta ska skrivas de. Hittade en sida som förklarar detta bra: http://www.nisus.se/archive/930920.html Dock tycker jag att det är helt okej att skriva dom i ett internetforum, här behöver man väl inte vara så formell? Hellre ett "dom" än ett felaktigt "dem".. Tack för den länken! Härligt, då har jag bevis för att jag har haft rätt i allting hela tiden. Nu skall "dom" få höra //Bessernisse Citera
Hasselby Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Tack för den länken!Härligt, då har jag bevis för att jag har haft rätt i allting hela tiden. Nu skall "dom" få höra //Bessernisse Jag tror, för övrigt, att en starkt påverkande faktor är att folk (särskilt män..) inte läser böcker nu för tiden. Då blir ett korrekt skriftspråk svårt. Fast igen, på internetforum kan man vara förlåtande Citera
Cleburne Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Jag fattar inte alls? Om du inte tycker om dina strumpor så kan du säga att du inte tycker om dem. Hur kan det bli "honom"? Om du läste mitt inlägg så skrev jag att det funkar i "de flesta" situationer, inte alla, men det är fortfarande ett enkelt knep som går att använda om man är förvirrad. Citera
Santa_Bege Postad 17 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Februari , 2007 Om du läste mitt inlägg så skrev jag att det funkar i "de flesta" situationer, inte alla, men det är fortfarande ett enkelt knep som går att använda om man är förvirrad. Okej, problemet är att jag inte är förvirrad men blir förvirrad av ditt tknep... he he.. Han - singular Honom - singular De - plural Dem - plural Att få ihop det logiskt med ditt tips funkar inte för mig. Men jag är väl som alla andra - unik Citera
Hasselby Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Om du läste mitt inlägg så skrev jag att det funkar i "de flesta" situationer, inte alla, men det är fortfarande ett enkelt knep som går att använda om man är förvirrad. Jo, såvida den förvirrade inte använder "han" och "honom" fel också.. vissa använder det fel och skriver (eller säger) exempelvis "jag tycker inte om han". Citera
devalanteriel Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Förväxling av han/honom eller hon/henne är ju dialektalt, bättre då att byta ut mot vi/oss. Gör man fortfarande fel är det nog hopplöst. Citera
Hjort Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Är det någon informationsbärande skillnad mellan "dem" och "de"? Stör mig på förväxlingen, men jag är inte alls klar över vad den funktionella skillnaden är. Citera
Saint_Bjorn Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 ""Honom" är på utdöende, så som det pratats i Norrland i evigheter är på väg att bli riksstandard. Jag ska hem till han. Jag ska slå han. Jag vann över han. etc Fruktansvärt fult och irriterande. Det där med skrivtekniska felet mellan de och dem stör jag mig också ofantligt på, vissa texter blir ju knappt läsbara. Behärskar ni inte skillnaden, skriv "dom" istället. Citera
Saint_Bjorn Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Är det någon informationsbärande skillnad mellan "dem" och "de"? Stör mig på förväxlingen, men jag är inte alls klar över vad den funktionella skillnaden är. "Fråga: Det är ibland svårt att veta om det skall vara de eller dem, eftersom man oftast uttalar båda orden som /dåm:/. Varför inte bara skriva dom? Svar: När det gäller det personliga pronomenet de kan man jämföra detta med andra personliga pronomen. Det är samma skillnad mellan de och dem som exempelvis mellan jag och mig. Formerna de och jag är grundformer och formerna dem och mig är objektsformer. Liksom man säger "Nu har jag sovit" säger man "Nu har de sovit", och liksom man säger "Frågan gällde mig" säger man "Frågan gällde dem". Skrivformen dom är faktiskt inte det enda uttalet för de och dem. Den duger därför bara som vardaglig skriftform för dem som har det uttalet. Vi bör alltså fortsätta att hålla reda på de och dem i skrift. Läs även frågan om av de som." http://www.spraknamnden.se/fragor/svar.htm#dedemdom Citera
majorj Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Håller inte med om att dom bara är talspråk och de/dem skriftspråk. Folk skriver "dom" - därmed är det skriftspråk. Däremot platsar det inte i kanslisvenska/höglitterär svenska. Snackar vi finlandssvenska är dessutom de/dem i högsta grad talspråk. Citera
Nidson Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Tycker att folk alltid har haft problem med de och dem. En sjuk detalj är att jag i min hjärna utläser ordet "dem" som [demm] och inte [dåmm] när det är använt på fel ställe, bara för att jag ska irritera mig extra mycket. Citera
jello Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Sjukaste är att ingen verkar ha problem med att skilja på they och them på engelska. Citera
Nidson Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Sjukaste är att ingen verkar ha problem med att skilja på they och them på engelska. Iofs inte så konstigt, där har du ju en skillnad i uttalet. Citera
Hjort Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 När det gäller det personliga pronomenet de kan man jämföra detta med andra personliga pronomen.Jag förstår inte vilken informationsskillnad det är där heller, möjligen att de anger något om de omgivande orden.Sjukaste är att ingen verkar ha problem med att skilja på they och them på engelska.Stämmer ju inte riktigt. I en hel del variationer och dialekter av engelska så kan exempelvis "them" bytas ut mot "they". Citera
jello Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Stämmer ju inte riktigt. I en hel del variationer och dialekter av engelska så kan exempelvis "them" bytas ut mot "they". I talspråk eller icke-formellt skriftspråk. Citera
eurythmech Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Jag tror nyckeln är, som nån sa, att dumma människor läser för få böcker. Citera
azN- Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Förväxling av han/honom eller hon/henne är ju dialektalt, bättre då att byta ut mot vi/oss. Gör man fortfarande fel är det nog hopplöst. Vaddå? som i "Dem tycker inte om vi?" Citera
all_ur_horses Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Vaddå? som i "Dem tycker inte om vi?" Nej, att använda vi/oss i stället för de/dem för att se vilket av orden som passar, ditt spån. Citera
Santa_Bege Postad 17 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 17 Februari , 2007 Förbaskat märkligt, jag kan inte förklara. Jag bara vet när det är rätt att skriva dem och likaså när det är fel. Har försökt göra exempel men jag fastnar. Kan man inte grunden är det kört. Sedan att "dumma människor läser för få böcker" tror jag inte ett dugg på. Det finns absolut en hel hög med smarta människor som inte läser böcker och inte är bra på att uttrycka sig skriftligen. Men de är inte dumma för det. Citera
devalanteriel Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Nej, att använda vi/oss i stället för de/dem för att se vilket av orden som passar, ditt spån. Tack för hjälpen. Citera
Hjort Postad 17 Februari , 2007 Rapport Postad 17 Februari , 2007 Jag tror nyckeln är, som nån sa, att dumma människor läser för få böcker.Vilka böcker är det dumma människor borde läsa? Rätt bortkastat att läsa om det inte ger en något bättre än förmågan att särskilja "de" och "dem". Hur går elitismen ihop med jämlikhetskramandet förresten? Citera
Recommended Posts