eurythmech Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Tror vi missuppfattat varandra,jag pratar inte om att söka upp folk och bränna dom eller slå ihjäl dom,jag pratar om hur jag skulle agera om jag hammnar mitt i brottet och hur jag tror jag skulle reagera då.Men min inställning är iallafall att stat och berörda myndigheter är för slaka i sitt agerande när det gäller kända pedofiler och svåra psykfall. Isf har jag inga invändningar, men det ser jag som så väldigt självklart att det inte behövs diskuterat. Vad gäller myndigheters bemötande så tvivlar jag på att jag håller med dig, du får gärna utveckla. På vilket sätt har jag varit inkonseknent? Sry, jag har ingen aning om du varit inkonsekvent eller inte. Men det enda sätt jag kan se Jennez påstående som vettigt är att hans "etikinkonsekvens" eller vad han nu kallade det, bara gällde dig. Ungar som blivit överfallna och vid polisanmälan fått insidertips om att det kan figurera kända pedisar i området. Så myndigheterna ska agera på rykten? Det är ju som att ge de personerna livsstid på ett sätt. Om de ska förföljas av bilder vart de än bor kommer de aldrig att kunna leva ett vettigt liv utan alltid bli förföljda. De räcker med att de går förbi en lekpark i närheten så riskerar de att bli anmälda lr nerslagna.Och om det är så att det är bevisat att de begått sexuallbrott tidigare, så har de antaingen suttit av ett straff i fängelse, lr fått vård för sin sjukdom, och blir inte släppta förän de anses friska. Vissa av de som kommer ut i samhället kommer begå fler brott, men de som blir friska och kan börja om ett nytt liv, ska även de få se bilder på sig själva vart de än bor? Ska de inte få en chans att bygga upp ett nytt liv..? Kan förstå om du agerar om ngn nära blivit drabbad och den som begått handlingen inte blir straffad, skulle antagligen göra desamma! Men då ska de alltså finnas bilder på dej där du bor när du väl kommer ut..? Precis, den där approachen om att hänga ut pedofiler gör i princip rehabilitering och soning omöjlig. Det känns som horribel kriminalpolitik. Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Precis, den där approachen om att hänga ut pedofiler gör i princip rehabilitering och soning omöjlig. Det känns som horribel kriminalpolitik.Rehabilitering är ju inte så jäkla trolig till att börja med och att sona sitt brott är ju exakt vad man gör om man tvingas stå för det offentligt. Att försvinna i väg några år från samhällslivet har inte särskilt mycket att göra med att ta ansvar för sina handlingar. Citera
Appel Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Rehabilitering är ju inte så jäkla trolig till att börja med och att sona sitt brott är ju exakt vad man gör om man tvingas stå för det offentligt. Att försvinna i väg några år från samhällslivet har inte särskilt mycket att göra med att ta ansvar för sina handlingar. Nu är det ju iof så att våra lagar ser ut så att när du har begått ett brott så ska det "sonas" i fängelse, eller om du är "psykisk sjuk" ska du få vård. När detta är avklarad så ses du (lagligen) som fri/frisk. Och då har man ju rent juridiskt "tagit ansvar för sina handlingar" om man nu ska uttrycka sig så. Sen kan man ju tycka att vårat lagsystem är felaktigt, men det är ju igentligen en annan fråga enligt mig.Civilt kurage i all ära, men vendetta KAN och FÅR inte vara ok!!! allt enligt vad jag tycker såklart. Alla har vi rätt till en åsikt!!! Citera
Fudge Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Rehabilitering är ju inte så jäkla trolig till att börja med och att sona sitt brott är ju exakt vad man gör om man tvingas stå för det offentligt. Att försvinna i väg några år från samhällslivet har inte särskilt mycket att göra med att ta ansvar för sina handlingar. Men under den tiden de personerna e borta, så lyckas de flesta av dem att lära sej leva med sin sjukdom och inte begå fler liknande brott. Men om vi ska sätta upp bilder på dessa personer när de kommer ut i samhället igen, får de aldrig en chans att leva ett vanligt liv igen. Hur friska de än är! Citera
eurythmech Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Rehabilitering är ju inte så jäkla trolig till att börja med och att sona sitt brott är ju exakt vad man gör om man tvingas stå för det offentligt. Att försvinna i väg några år från samhällslivet har inte särskilt mycket att göra med att ta ansvar för sina handlingar. Att "ta ansvar för sina handlingar" känns ganska sekundärt i jämförelse med att anpassas till ett liv som (usch vilket äckligt uttryck) laglydig medborgare. Det skulle förvåna mig oerhört om personer dömda för sexualbrott frisläpps med en typiskt liten tilltro från kriminal/psykvård om att denne är mindre farlig nu än innan lagföring. Citera
Fudge Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Så myndigheterna ska agera på rykten? Det är nog inte myndigheterna, utan personalen på dagis, och föräldrar till ungarna där som "varnar" varandra. Sen om det är rätt lr inte har nog alla olika meningar om. Citera
Appel Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Att "ta ansvar för sina handlingar" känns ganska sekundärt i jämförelse med att anpassas till ett liv som (usch vilket äckligt uttryck) laglydig medborgare. Det skulle förvåna mig oerhört om personer dömda för sexualbrott frisläpps med en typiskt liten tilltro från kriminal/psykvård om att denne är mindre farlig nu än innan lagföring. Osäker om jag missförstod dig eller inte. Men visst är det så att just sexualförbrytare VÄLDIGT ofta begår nya brott! Det har gjorts tester med kemisk sterelisering. Har ingen klinisk fakta därom, men vad jag har för mig så har utfallen varit väldigt goda. KLART färre återförbrytare i den gruppen. En klart bra grej att införa tycker jag. Att ha en viss sexuell läggning är ju i sig inte olagligt, men att agera ut en del sexualla läggningar är ju olagligt, och att då kemiskt sterelisera dessa personer tycker jag är en bra påföljd som straff!! Detta är ju såklart bra min åsikt. Alla har vi rätt till olika åsikter!!! Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Men under den tiden de personerna e borta, så lyckas de flesta av dem att lära sej leva med sin sjukdom och inte begå fler liknande brott.Ta en titt på återfallsprocenten. Och det är alltså de som är så pass klantiga att de åker fast. Ord som "mörkertal" comes to mind. får de aldrig en chans att leva ett vanligt liv igen.Sucks to be them. Deras handlingar kan ju inte göras ogjorda så jag förstår inte varför de ska få låtsas som de aldrig skett. Plus att det är väldigt relevant information för deras omgivning. Om myndigheterna har offentlig information som visar att en person i min närhet är 100 gånger troligare än snittet att förgripa sig på mina barn eller stjäla min cykel så anser jag att de har en moralisk skyldighet att meddela mig detta så att jag kan ta hänsyn till detta. I övrigt så har vi redan offentlig tillgång till allt sånt här, det är bara det att bara byråkratiskt tränade förstår att plockar fram informationen. Jag vill se något i stil med en databas med namn, bild, personnummer och registrerad adress. Så att man exempelvis kan kolla upp människor som söker jobb, blivande partners osv. De enda som skadas av det är ju de som blivit dömda för brott medan det innebär en rätt mycket högre säkerhet för deras omgivning. Citera
Gummo Postad 7 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2007 Vill också poängtera att jag med detta inlägg inte försvarar pedofiler utan de som oskyldigt riskerar att drabbas av en människa utan spärrar (som t.ex Xram ger intrycket av att vara), dvs mig själv, eurythmech och alla andra (företrädelsevis) män i samhället. Nog har jag spärrar alltid. Uttryckte mig uppenbarligen lite olyckligt i första inlägget. Men jag förstår verkligen inte hur du på något sätt kan se, utifrån det jag skrivit, att du skulle riskera att oskyldigt drabbas av mina handlignar? På vilket sätt riskerar en oskyldig att drabbas av mig? Citera
Jennez Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Nog har jag spärrar alltid. Uttryckte mig uppenbarligen lite olyckligt i första inlägget. Men jag förstår verkligen inte hur du på något sätt kan se, utifrån det jag skrivit, att du skulle riskera att oskyldigt drabbas av mina handlignar? På vilket sätt riskerar en oskyldig att drabbas av mig? Tja, jag känner ju inte dig men med utgångspunkt av vad jag läst i den här tråden proklamerar du tydligt att du skulle ha ”noll spärrar” om ditt barn blev utsatt för ett övergrepp. Nu hoppas jag verkligen inte att det blir så, men om det skulle ske verkar det som att du skulle ge dig ut på pedofiljakt och då kan det hända att oskyldiga drabbas och då utgör du ett reellt hot mot alla som stämmer in på gärningsmannens signalement. Nu behöver det ju inte betyda mig personligen men det kan ju kvitta vem det är. Citera
Fudge Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Ta en titt på återfallsprocenten. Och det är alltså de som är så pass klantiga att de åker fast. Ord som "mörkertal" comes to mind. Sucks to be them. Deras handlingar kan ju inte göras ogjorda så jag förstår inte varför de ska få låtsas som de aldrig skett. Plus att det är väldigt relevant information för deras omgivning. Om myndigheterna har offentlig information som visar att en person i min närhet är 100 gånger troligare än snittet att förgripa sig på mina barn eller stjäla min cykel så anser jag att de har en moralisk skyldighet att meddela mig detta så att jag kan ta hänsyn till detta. I övrigt så har vi redan offentlig tillgång till allt sånt här, det är bara det att bara byråkratiskt tränade förstår att plockar fram informationen. Jag vill se något i stil med en databas med namn, bild, personnummer och registrerad adress. Så att man exempelvis kan kolla upp människor som söker jobb, blivande partners osv. De enda som skadas av det är ju de som blivit dömda för brott medan det innebär en rätt mycket högre säkerhet för deras omgivning. Du vill alltså ha en databas med namn, adress mm på alla som någonsin begått ett brott och blivit dömda..? Citera
Jennez Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 De enda som skadas av det är ju de som blivit dömda för brott medan det innebär en rätt mycket högre säkerhet för deras omgivning. Det innebär ju också en hyfsat stor kränkning av en oskyldigs integritet. Citera
eurythmech Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Det är nog inte myndigheterna, utan personalen på dagis, och föräldrar till ungarna där som "varnar" varandra. Sen om det är rätt lr inte har nog alla olika meningar om. Precis, det verkade som att KenHag ansåg att någon borde agera på det. Osäker om jag missförstod dig eller inte. Men visst är det så att just sexualförbrytare VÄLDIGT ofta begår nya brott!Det har gjorts tester med kemisk sterelisering. Har ingen klinisk fakta därom, men vad jag har för mig så har utfallen varit väldigt goda. KLART färre återförbrytare i den gruppen. En klart bra grej att införa tycker jag. Att ha en viss sexuell läggning är ju i sig inte olagligt, men att agera ut en del sexualla läggningar är ju olagligt, och att då kemiskt sterelisera dessa personer tycker jag är en bra påföljd som straff!! Hur vanliga då är återfall isf? Givetvis måste det bemötas med långt längre vårdtider, kemisk kastrering låter också intressant. Sucks to be them. Deras handlingar kan ju inte göras ogjorda så jag förstår inte varför de ska få låtsas som de aldrig skett. Om vi ponerar att sexualbrottslingen är lika ofarlig som du och jag efter avtjänad vård/straff, exakt varför ska vi betrakta den personen med andra ögon än vi betraktar dig och mig? Och nu menar jag givetvis inte på ett personligt plan. Plus att det är väldigt relevant information för deras omgivning. Om myndigheterna har offentlig information som visar att en person i min närhet är 100 gånger troligare än snittet att förgripa sig på mina barn eller stjäla min cykel så anser jag att de har en moralisk skyldighet att meddela mig detta så att jag kan ta hänsyn till detta. 100 gånger mer trolig baserat på statistik för dömda sexualbrottslingar, eller med bedömning vid utskrivning i beaktande? Ska du ha rätt att veta att din granne far och farfar båda är dömda för våldsbrott, och att denna granne därför är 20 gånger mer trolig att spöa skiten ur dig i porten en lördag kväll, än en typisk granne? Du kanske borde få veta om det finns någon läskig zigenare i närområdet också, vem vet, dom kanske är 50% mer troliga att sno din cykel. Var går gränsen? Så att man exempelvis kan kolla upp människor som söker jobb, blivande partners osv. De enda som skadas av det är ju de som blivit dömda för brott medan det innebär en rätt mycket högre säkerhet för deras omgivning. Hehe. "Three date check-up, ska på bio med killen igen i helgen, men först ska jag köra honom i pedodatabasen". Härligt. Du tycker inte det skadar samhället i stort då den här typen av alienering av dömda brottslingar knappast kan leda till något annat än ökad återfallsfrekvens? Citera
Appel Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 eurythmech: Du frågade vad återfall%en ligger på bland de kemiskt kastrerade (vad jag har förstått så har det gjorts på återfalls-pedofiler och -våldtäcksmän) Jag har inga siffror såhär i huvudet, men vad jag har förstått så är siffran KLART lägre än de som inte blivit kastrerade. Om du tar bort den sexuella känslan för dessa brottslingar så försvinner mkt av anledningen till att de begår brotten nämligen. Citera
eurythmech Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 eurythmech: Du frågade vad återfall%en ligger på bland de kemiskt kastrerade (vad jag har förstått så har det gjorts på återfalls-pedofiler och -våldtäcksmän)Jag har inga siffror såhär i huvudet, men vad jag har förstått så är siffran KLART lägre än de som inte blivit kastrerade. Om du tar bort den sexuella känslan för dessa brottslingar så försvinner mkt av anledningen till att de begår brotten nämligen. Ah, nej. Jag menade återfallsprocent hos frigivna personer som INTE behandlats kemiskt. Iaf var det det jag ville fråga. Citera
Fudge Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 eurythmech: Du frågade vad återfall%en ligger på bland de kemiskt kastrerade (vad jag har förstått så har det gjorts på återfalls-pedofiler och -våldtäcksmän)Jag har inga siffror såhär i huvudet, men vad jag har förstått så är siffran KLART lägre än de som inte blivit kastrerade. Om du tar bort den sexuella känslan för dessa brottslingar så försvinner mkt av anledningen till att de begår brotten nämligen. Tycker absolut det låter som ngt som man borde titta närmare på och kanske börja använda i framtiden. Men ska man göra de på alla som begår sexualbrott, även om de e förstagångsförbrytare? Citera
Gummo Postad 7 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2007 Tja, jag känner ju inte dig men med utgångspunkt av vad jag läst i den här tråden proklamerar du tydligt att du skulle ha ”noll spärrar” om ditt barn blev utsatt för ett övergrepp. Nu hoppas jag verkligen inte att det blir så, men om det skulle ske verkar det som att du skulle ge dig ut på pedofiljakt och då kan det hända att oskyldiga drabbas och då utgör du ett reellt hot mot alla som stämmer in på gärningsmannens signalement. Nu behöver det ju inte betyda mig personligen men det kan ju kvitta vem det är. "Verkar det som att jag skulle bege mig på pedofiljakt"? Jag känner mig helt snurrig när jag läser vad du skriver. Känner inte alls igen mig i din beskrivning. Läste igenom alla mina inlägg igen och jag hittar inte något inlägg där jag skriver vad jag skulle göra om mitt barn blev utsatt för en pedofil. Jag kan inte se mig själv ge mig ut på någon pedofiljakt. Citera
Appel Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Det fina med kemisk kastrering är att den inte är permanent (mig veterligen) utan att man .... vet inte riktigt hur proceduren går till iof.. Men din frågeställning är intressant. NÄR skall denna metod sättas in? första gången de åker fast? Tredje gången?? Just när det gäller sexualbrott (och andra brott också för den delen som kan ge fängelse) så är det ju för det mesta inte första gången som förbrytaren bryter mot lagen, utan första gången han åker fast. (skriver bara han, eftersom det mestadels är män som begår denna sortens brott) Vilket för mig borde innebära att det antagligen har ngt hormoniellt som spökar. Inte BARA hormoner såklart, men det med. Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Om vi ponerar att sexualbrottslingen är lika ofarlig som du och jag efter avtjänad vård/straff,Helt felaktig premiss. Någon som avtjänat ett straff är enormt mycket farligare än en randomperson ur befolkningen. Informationen är helt enkelt användbar. Varför jag tycker att den även bör göras lättillgänglig. Uppenbarligen kommer det göra dömda personerns liv lite knepigare, men det stör mig inte. Ska du ha rätt att veta att din granne far och farfar båda är dömda för våldsbrott, och att denna granne därför är 20 gånger mer trolig att spöa skiten ur dig i porten en lördag kväll, än en typisk granne?Om det är data som finns så självklart. Jag anser att myndigheterna har en moralisk skyldighet att göra klart användbar information lättillgänglig. Information om brottsdomar är extremt användbar vad gäller val av bostad, personer man anställer och inte minst partnerval. Var går gränsen?Ingenstans så länge informationen är offentlig. Hehe. "Three date check-up, ska på bio med killen igen i helgen, men först ska jag köra honom i pedodatabasen". Härligt.Ja, det är ju skitbra om en tjej kan få veta att killen hon dejtar är dömd för våldtäkt. Förstår inte hur du kan tycka något annat. Du tycker inte det skadar samhället i stort då den här typen av alienering av dömda brottslingar knappast kan leda till något annat än ökad återfallsfrekvens?Nej, de flesta bryr sig inte särskilt mycket om de flesta brott. Jag känner ett flertal personer dömda för misshandel och är vagt bekant med en mördare. Det är inte särskilt dramatiskt. När det spelar roll är ju om det rör sig om oacceptabla risker. Exempelvis att bo i ett kriminellt belastat område, dejta en våldtäktsman eller ha en pedofil till granne. Mostly så spelar det ingen roll och det skadar inte personer som inte blir dömda för brott. Citera
Fudge Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Det fina med kemisk kastrering är att den inte är permanent (mig veterligen) utan att man .... vet inte riktigt hur proceduren går till iof..Men din frågeställning är intressant. NÄR skall denna metod sättas in? första gången de åker fast? Tredje gången?? Just när det gäller sexualbrott (och andra brott också för den delen som kan ge fängelse) så är det ju för det mesta inte första gången som förbrytaren bryter mot lagen, utan första gången han åker fast. (skriver bara han, eftersom det mestadels är män som begår denna sortens brott) Vilket för mig borde innebära att det antagligen har ngt hormoniellt som spökar. Inte BARA hormoner såklart, men det med. E det inte permanent så låter det som en riktigt bra grej. Men e ju ändå många av de som genomgår vård som blir friska och kan leva ett liv utan att begå fler sexualbrott, om man då gör en sån kastrering så måste väl det sociala livet utanför murarna drabbas rätt hårt? Lr om de inte har driften så kanske de inte lider av det..? Utan kan leva ett fullt fungerande liv.. Citera
tamtaram Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Jag tvivlade tidigare på att behandling hjälper men det finns undersökningar som visar på att återfallsfrekvensen minskar till hälften för behandlade brottslingar jämfört med obehandlade. Hittar tyvärr inte undersökningen nu men om nån tvivlar ska jag kolla upp efter jobbtid Citera
Fudge Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Jag tvivlade tidigare på att behandling hjälper men det finns undersökningar som visar på att återfallsfrekvensen minskar till hälften för behandlade brottslingar jämfört med obehandlade. Hittar tyvärr inte undersökningen nu men om nån tvivlar ska jag kolla upp efter jobbtid Med behandling menar du vård, fängelse lr kemisk kastrering? Citera
tamtaram Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Med behandling menar du vård, fängelse lr kemisk kastrering? Vård, inklusive kastrering, jämfört med fängelse. Har inte tid att kolla mina källor just nu men googla lite så kan du hitta ett antal papper som visar på detta. Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Jag tvivlade tidigare på att behandling hjälper men det finns undersökningar som visar på att återfallsfrekvensen minskar till hälften för behandlade brottslingar jämfört med obehandlade.Det säger inte så mycket om ifall behandling är en bra idé eller inte. Citera
tamtaram Postad 7 Februari , 2007 Rapport Postad 7 Februari , 2007 Det säger inte så mycket om ifall behandling är en bra idé eller inte. Vad menar du? Om behandling leder till färre återfall borde det väl vara bättre än att ge fängelse ,åtminstone för den grupp som är "behandlingsbara", eller hur? Personligen tycker jag väl egentligen att denna typ av brottslingar borde stå under livstids bevakning. Om det skall ske medelst inlåsning eller mer fria former kan vi ju diskutera. Citera
Recommended Posts