Gå till innehåll

(Över)Kritiskt förhållningssätt till media?


Knapp_0

Recommended Posts

Läste lite snabbt i First poker att Betsson presenterade en undersökning där rake'n var en av de faktorer som betydde minst för spelare i valet av spelsajt. Känns bara som ett stort lol.

Nu är ju Betsson och First Poker ganska intima så det är väl viktigare än nyhetsvärdet.

 

Funderar också lite över The Ferguson experiment som rullas ut nu. Det känns också som ett beställningsjobb av online-pokerindustrin. Det med anledning av de nya begränsningarna för spelare från staterna. Men där kan jag erkänna att jag inte riktigt har logiken klar ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite snabbt i First poker att Betsson presenterade en undersökning där rake'n var en av de faktorer som betydde minst för spelare i valet av spelsajt. Känns bara som ett stort lol.

Nu är ju Betsson och First Poker ganska intima så det är väl viktigare än nyhetsvärdet.

 

Funderar också lite över The Ferguson experiment som rullas ut nu. Det känns också som ett beställningsjobb av online-pokerindustrin. Det med anledning av de nya begränsningarna mot spelare från staterna. Men där kan jag erkänna att jag inte riktigt har logiken klar ännu.

 

Edit: ändrade "för spelare" till "mot spelare" i formulering ovan.

 

Edit2: fan råkade svara istället för editera. Zorro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så mycket invändning mot resultatet av undersökningen. Det var mer opinionsbildningen taskigt föklädd som en undersökning jag reagerade mot.

 

det där med ferguson är ju givetvis en ploj för att locka spelare.

 

visst han kan ha gjort det men med 1 dollar så kan man ju aldrig snacka om bra bankrullekrav ändå.

 

men det stämmer nog (tyvärr) att raken inte betyder så mycket, isåfall hade den nog varit lägre vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...

tänkte nog mest på Karin Lundgren.

 

Ok, kan förstå din tankegång där. Kan dock meddela att det var min ide’ att hon skulle skriva för First och jag har inga som helst connections med Betsson. Jag tyckte att det var en bra grej eftersom hon kan skriva och har blivit sponsrad för att hon kan spela poker och inte för att hon hoppar omkring i bikini dagarna i ända.

 

Sen att hon nämner Betsson då och då i sina texter är inte särskilt konstigt, hennes jobb är ju att marknadsföra dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite snabbt i First poker att Betsson presenterade en undersökning där rake'n var en av de faktorer som betydde minst för spelare i valet av spelsajt. Känns bara som ett stort lol.

Tycker det verkar stämma rätt bra. Kolla bara på Everest Poker som har klättrat från att vara ett litet medelmåttigt nätverk till att vara ett av världens största. Det är ingen kanonerbjudanden man erbjuds där direkt. :>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som tusan att raken spelar stor roll, men eftersom de flesta nätverk har ungefär lika hög rake i slutändan så är det ju inte det som fäller avgörandet när folk väljer sajt. Med samma logik kan man säga att tillgången på rent vatten inte är viktigt då man väljer bostadsort i Sverige. Om det verkligen var så att raken inte spelade någon roll för spelarna skulle bolagen höja den med hundratals procent på studs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till Topic så menade jag att just den artikeln om Betssons undersökning känns som lol/gäsp. Precis som det skulle vara lol om en kommun med skitigt vatten presenterade en undersökning om att vatten inte är viktigt vid val av bostadsort. För att spinna vidare på Nidson's exempel.

 

First Poker har jag inget emot. Tvärtom så har jag förnyat prenumerationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till Topic så menade jag att just den artikeln om Betssons undersökning känns som lol/gäsp. Precis som det skulle vara lol om en kommun med skitigt vatten presenterade en undersökning om att vatten inte är viktigt vid val av bostadsort. För att spinna vidare på Nidson's exempel.

 

First Poker har jag inget emot. Tvärtom så har jag förnyat prenumerationen.

1. Det stämmer att majoriteten av spelarna inte tittar på raken när de väljer sajt.

2. Betsson har låg rake om man signar med rb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som tusan att raken spelar stor roll, men eftersom de flesta nätverk har ungefär lika hög rake i slutändan så är det ju inte det som fäller avgörandet när folk väljer sajt....

 

Jag tror du har fel. Tyvärr, det hade varit bra om alla brydde sig.Men om man läser den undersökning som Ecogra nu presenterar så ska det visst framgå att "genomsnittspelaren" inte spelar för att vinna pengar utan ser det mer som en hobby och spelar för att det är kul. Att de då skulle bry sig nämnvärt om raken låter förvånande för mig.

 

Om trådskaparen istället hade frågat om raken var viktig för de pokerspelare som försöker livnära sig på poker så ser svaret naturligvis annorluna ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobbygrejen är lite konstig eftersom förlorande spelare proportionellt tjänar mer på sänkt rake än grindarproffs.

 

Klart som tusan att raken spelar stor roll, men eftersom de flesta nätverk har ungefär lika hög rake i slutändan så är det ju inte det som fäller avgörandet när folk väljer sajt.
Det stämmer ju inte. Finns ju väldigt många sätt att få betydligt lägre än standardrake på, allt från WPX till bonushor till rakeback. Kostnaden i ansträngning för att spara in en rätt stor fraktion av en typisk månadslön är relativt låg och lik väl är det få spelare som gör den.

 

Uppenbarligen skulle spelare bli chockerade om en site höjde raken med 100% rakt av medan övriga inte gjorde det. Men stora smyghöjningar i stil med jackpotbord välkomnas ju i princip av den stora massan spelare, trots att dessa ökar deras kostnader väldigt mycket.

 

Med samma logik kan man säga att tillgången på rent vatten inte är viktigt då man väljer bostadsort i Sverige. Om det verkligen var så att raken inte spelade någon roll för spelarna skulle bolagen höja den med hundratals procent på studs.
Rätt analogi vore att vattnet i de flesta kommuner orsakade explosiv diarré men att 5-10 timmars ansträgning i månaden skulle kunna leda till bra vatten. Om då fortfarande 90% av befolkningen väljer explosiv diarré kan vi konstatera att vatten inte är så viktigt för dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Rätt analogi vore att vattnet i de flesta kommuner orsakade explosiv diarré men att 5-10 timmars ansträgning i månaden skulle kunna leda till bra vatten. Om då fortfarande 90% av befolkningen väljer explosiv diarré kan vi konstatera att vatten inte är så viktigt för dem.

 

Man kan ju ta elen och telefon som exempel. Väligt få är ju benägna att aktivt välja levarantör även att det är ett faktum att man kan tjäna tusenlappar varje år. Men folk orkar ju inte bry sig. Så är det säkert även med raken.

 

En polare till mig jobbar på bank, han sa att väldigt få kunder som har huslån hos honom ens hör av sig en gång om året för att diskutera räntan på huslånten. De flesta, alltså en majoritet, hörde aldrig av sig i det ärendet???? Han får kunder som lånar miljoner utan att ens spela ut olika banker mot varandra. Så att folk är dumma i huvudet när det gäller sin privatekonomi och vad som vore lönsamt för dom är inte direkt ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta, alltså en majoritet, hörde aldrig av sig i det ärendet???? Han får kunder som lånar miljoner utan att ens spela ut olika banker mot varandra. Så att folk är dumma i huvudet när det gäller sin privatekonomi och vad som vore lönsamt för dom är inte direkt ovanligt.

 

Vi ser alla olika på vad som är värt mödan här livet. Man är inte nödvändigtvis dum i huvudet för att man träffar det ena eller andra valet vad gäller privatekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ta elen och telefon som exempel. Väligt få är ju benägna att aktivt välja levarantör även att det är ett faktum att man kan tjäna tusenlappar varje år. Men folk orkar ju inte bry sig. Så är det säkert även med raken.
Det är ju faktiskt inte ens per år, det är bara utbetalningen som är fördröjd. i praktiken rör det sig ju maximalt om ett tiotal timmars jobb där lönen betalas ut i små summor (vid varje elräkning) över året. Det är alltså ett tillfälle där många personer har möjlighet att göra lite prisjämförelser och trivilat pappersarbete för någon hundralapp i timmen rent. Jämfört med skattat arbete så rör det sig alltså om en aktivitet som genererar kanske 300-400 spänn i timmen.

 

Inte många kan hitta särskilt många så lönsamma tillfällen under sitt liv. Ändå så väljer människor att pissa bort dessa och massa andra tillfällen. Vilket är intressant och säger väldigt mycket om både människor och business.

 

Vi ser alla olika på vad som är värt mödan här livet. Man är inte nödvändigtvis dum i huvudet för att man träffar det ena eller andra valet vad gäller privatekonomin.
Därför han kvalificerade med "privatekonomi". Och där är väldigt många, inklusive jag själv, rejält blåsta. Trots att de borde veta bättre.

 

Resonemang om tid och jobbighet håller inte heller eftersom ekonomsika vinster lätt kan översättas till saker som man värderar högt. Vare sig det är fallskärmshoppning, akvarellmålning, samla navelludd, eller annat människor sysselsätter sig med.

 

Skulle tro att det hela beror på att vi är väldigt känslostyrda och att rake, elavtal och annat är upplagda för att våra känslor ska leda oss så fel som möjligt. En pokersite där man betalade in 50% av nuvarande rakestandard i förväg i 1000 händersklumpar skulle ju dö superfort. Trots att den på alla vis vore ekonomiskt överlägsen för spelarna.

 

Så jo, de flesta är idioter när det gäller långsiktighet och finanser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...