Gå till innehåll

MTT - 99 mot UTG-limpare


Myssion

Recommended Posts

Full Tilt Poker Game #1553786978: $400,000 Guarantee (10857224), Table 258 - 150/300 Ante 25 - No Limit Hold'em - 20:15:02 ET - 2007/01/07

Seat 1: Shauni (5,320)

Seat 2: Grimhawk (5,868)

Seat 3: STRUGGLE (10,875)

Seat 4: acumen53 (8,575)

Seat 5: rojo1115 (40,250)

Seat 6: eaglefan312 (8,395)

Seat 7: eyeraiz (14,750)

Seat 8: TheLoanGuy (9,792)

Seat 9: Phoenix147 (5,627)

 

Shauni antes 25

Grimhawk antes 25

STRUGGLE antes 25

acumen53 antes 25

rojo1115 antes 25

eaglefan312 antes 25

eyeraiz antes 25

TheLoanGuy antes 25

Phoenix147 antes 25

 

eaglefan312 posts the small blind of 150

eyeraiz posts the big blind of 300

 

The button is in seat #5

 

Dealt to Shauni :9c::9d:

 

TheLoanGuy calls 300 (Pott = 975)

Phoenix147 folds

Shauni ?

 

Bordet är vektajt med en del limpande som sedan viks mot någon raise. rojo är storstack som spelar 70% av händerna, limpar med när andra har limpat före, synar de flesta höjningar och minihöjer först in. Han är lite av en bully postflop också, särskilt i position och folk har respekterat honom. UTG limpar, lägger inte någon större vikt vid UTG-limpen eftersom snubben ifråga har limpfoldat ett par händer tidigare, även ur tidig position.

 

Hur spela? Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag 13bb?

 

Okej då 16. Det är ungefär detsamma. Du måste slänga in 4BB om du gör en standardhöjning. Det gör att du har 12 kvar och om storstacken synar så blir nästan limparen tvungen att syna och potten blir i praktiken lika stor som din stack.

 

Du kan inte komma undan den efter floppen för du har noll koll på vad dina två motspelare har för hand. Även om bara en synar så ligger det 9.5BB i potten och du kan inte göra en fortsättningsbet utan att bli fast i potten.

 

Ställer du in så slipper du ställas inför svåra beslut och tvingar dina motspelare till svåra beslut. OK så sitter limparen med AA så har denne inget svårt beslut - men du kan i alla fall trösta dig med att du spelade rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pushar här, speciellt med din beskrivning av bordet. Tycker det är att ge upp för mkt EV att bara syna vid ett limp/fold-aktigt bord, och ditt M är inte speciellt högt. En raise committar dig, men jag tycker en raise är ett måste här och då kan du lika gärna ställa, om du inte vill reppa ett monster genom att göra en mindre mer respektingivande höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju två riktigt bra skäl för att ställa här.

 

Det första är ett storstacken inte kan vara någon bully när en person redan gått all-in, finns liksom inte så mycket mer att tracka då, och då foldar (till skillnad mot om du bara höjer 4bb).

 

Det andra är storleken på stacken hos limparen. Du har lite drygt halva hans stack vilket är perfekt. För med tanke på hur bordet ser ut borde han inse att en vinst mot dig inte förbättrar hans situation ens i närheten lika mycket som den försämras om han förlorar. (Det förutsätter dock att han limpar med Ax, två överkort eller typ TT/JJ som väl inte borde vara så omöjligt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag fisk som viker?

 

Egentligen skulle jag också vika i detta läge kom jag på. Anledningen är ju att det fortfarande är en betydligt större chans att alla viker sig om ingen frivilligt stoppat marker in i potten. Såg även att de tre följande spelarna efter myssion också har perfekta stackar att mörkarna från, framför allt när man sitter på co. Inte för att jag orkar med någon uträkning, men min magkänsla säger ändå att en push på 3bb först in i potten med typ J7o från co har större EV än att trycka här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att limp måste vara way mkt bättre än fold iaf.

 

EDIT: Sitter ju vid ett bord där folks största läcka verkar vara att vika för mycket (bortsett från storstacken då förstås, han sitter ju lite i vägen iofs) så jag är inte jätteförtjust i den passiva linjerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade limpat. Det är 1 på 7 att någon efter dig har PP AA-TT. Att ställa in 5ggr potten är ingen given vinnare såvida du inte är obekväm med att spela "nästan shortstack" och gärna tar en 50/50. Om både sb, bb och utg är riktigt tighta skulle en höjning till 1200 kunna vara ok. Med 20% av dina chips i potten går handen fortfarande att folda om du får en dålig flop eller en re-raise pre-flop av "fel" person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Standardspelet" är limp här tycker jag.

 

Jag har dock mer och mer börjat gilla att göra en liten höjning. Om man slår till 800 här så är det inga problem att lägga sig för omslag och man tar initiativ i potten. Många gör en så liten raise med en STOR hand också vilket gör det jobbigt för spelarna bakom att slå om igen om de inte har jättestål (UTG kan ju faktiskt ha något han med...).

 

Det troligaste scenariot är ju IMO att det blir pass fram till BB (som synar eller passar), och att sedan utg slår om igen eller synar. Slår han om igen är det ju en lätt pass, och synar han bara så har man billigt hamnat heads up med en hand som är rätt trevlig att spela i position.

 

(Spelet passar givetvis bäst om BB är en tight spelare som troligen passar det mesta trots den lilla raisen så att normalscenariot blir att man betalar 800 för att spela heads up mot utg-spelaren för en pott på 2275).

 

EDIT: Jag är inte så stor fan av all in spelet här, att ställa 18*bb mot en utg-limpare med en hand som troligen, om den blir synad, bara ca 10% av gångerna leder (leder = mer än 55-45) känns sådär. Jobbigt med så många kvar att agera bakom, all in spelet blir ett intressant alternativ främst om man sitter i SB eller BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra analys, Legato!

 

En mindre höjning är ett intressant alternativ (fastnade innan i ett tänk om en raise på 1200-1500, vilket dock skapar mycket knepigare beslut framöver) men mtp på storstacken på knappen så tror jag inte vi hamnar HU i position mot endast UTG tillräckligt ofta för att det ska vara nyttigt. Tycker egentligen att limp är för passivt med en så pass stark hand, men med tanke på att alla andra linjer känns kraftigt problematiska så börjar det göra mer och mer sense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra analys, Legato!

 

En mindre höjning är ett intressant alternativ (fastnade innan i ett tänk om en raise på 1200-1500, vilket dock skapar mycket knepigare beslut framöver) men mtp på storstacken på knappen så tror jag inte vi hamnar HU i position mot endast UTG tillräckligt ofta för att det ska vara nyttigt. Tycker egentligen att limp är för passivt med en så pass stark hand, men med tanke på att alla andra linjer känns kraftigt problematiska så börjar det göra mer och mer sense.

 

Som storstack tar jag personligen inte en gärna en syn på knappen i detta läge om jag inte verkligen har en legitim hand. Han vet ju att du definitivt har en hand, och att det är god chans att även UTG har det (och sannolikheten för att UTG ska reraisa bör öka om knappen synar)... Jag håller dock med om att OM knappen tar en syn så lär även en tight BB spelare hitta syn med rätt mycket händer. Jag ser det dock inte som nån större kris att få en fyrvägspott med endast 800 investerat, det är fortfarande betydligt mer lättslunket på floppen än om man investerat 12-1500 pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför 18xbb skulle vara en ospelbar stack? Eftersom utg gillade att limpa tycker jag att vi ska slå upp 800-900 och om storstacken synar så får vi ta det på floppen sen. Går att vika lätt för omslag preflop och om vi måste cbeta floppen mot storstacken och sen ge upp på turn får det väl vara så. Alla floppar/situationer som INTE innebär cbet flop/c-fold turn tycker jag mer än väl väger upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför 18xbb skulle vara en ospelbar stack? Eftersom utg gillade att limpa tycker jag att vi ska slå upp 800-900 och om storstacken synar så får vi ta det på floppen sen. Går att vika lätt för omslag preflop och om vi måste cbeta floppen mot storstacken och sen ge upp på turn får det väl vara så. Alla floppar/situationer som INTE innebär cbet flop/c-fold turn tycker jag mer än väl väger upp.

 

Kul att se att du var inne på samma spår m8, jag tycker spelet är lite "oortodoxt" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock mer och mer börjat gilla att göra en liten höjning. Om man slår till 800 här så är det inga problem att lägga sig för omslag och man tar initiativ i potten. Många gör en så liten raise med en STOR hand också vilket gör det jobbigt för spelarna bakom att slå om igen om de inte har jättestål (UTG kan ju faktiskt ha något han med...).

Känns ju ganska kallt att balansera sina medelpar med KK/AA på det sättet. Det är ju rätt så exploaterbart (ty vi kan typ alltid syna med SC:s och multiwayhänder i sen position för en billig slant, vilket är mer eller mindre optimalt för sådana). Dessutom tycker jag argumenten som presenteras för att spela så mest verkar handla om att slinka undan handen relativt billigt.

 

Fold/limp ligger nog närmare en liten höjning hos mig åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju ganska kallt att balansera sina medelpar med KK/AA på det sättet. Det är ju rätt så exploaterbart (ty vi kan typ alltid syna med SC:s och multiwayhänder i sen position för en billig slant, vilket är mer eller mindre optimalt för sådana). Dessutom tycker jag argumenten som presenteras för att spela så mest verkar handla om att slinka undan handen relativt billigt.

 

Fold/limp ligger nog närmare en liten höjning hos mig åtminstone.

 

"Kan" kan man, men det är ju ett dåligt spel. Att syna med SC mot en stack på 15 bbs känns extremt kallt...

 

Och nej, argumentet är inte att slinka handen billigt, argumentet är att du tagit initiativ i potten och med liten risk normalt sett vinner en pott mot UTG-limparen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag vill inte va dryg men, Fold? WTF! en person har limpat, vilket du sa att han kan göra med massor av händer, så ska man från ingenstans folda en av dom bästa händerna man kan ha i texas, no way!

 

Limp är väl ok men känns som att man bjuder in folk med massa skräp då och man kommer behöva passa flop rätt ofta även fast man kan ha bäst hand, och man kommer ha svårt att veta villka floppar som är bra för en eller ej (förutom ett floppat set såklart, men ofta man får det)

 

I min hjärna är det sjukt standard med en raise, i alla fall med det stackdjupet, jag hade sagt 1050, men 1000 eller 1100 går bra :) Är vi djupare säger jag oftast aningen mer, typ 12-1300.

 

Har jag 4k eller mindre här så trycker jag rakt ut, men med en stack över 4k så är en höjning det jag gör i princip varje gång. Tror faktiskt den enda chansen att jag gör något annat är att jag missclickar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...