Gå till innehåll

Pokerpsykologi: Medgång kontra motgång


nizze

Recommended Posts

Först lite om mina erfarenheter: Jag har spelat poker till och från i drygt tre år. Det som bringat in mest pengar till kontot är turneringar av olika slag, främst MTT. Jag har som vilken spelare som helst haft perioder av otur och perioder av mindre otur.

 

Efter ett mindre uppehåll satte jag in $60 på Pokerstars. Efter två dagar hade jag spelat 5 st mtt's (alla med 180 deltagare). Jag hade fixat 4 itm varav 3 finalbord, en vinst. Jag kände inte att jag hade haft överdriven tur, vunnit coinflips när det har varit nödvändigt och kommit undan oturen. Efter detta har jag nu i tre-fyra dagar inte kommit itm en gång, utdragen i alla möjliga former och färger! Inte vunnit en coinflip när det behövts.

 

Jag vill nu spekulera lite i detta "case". Tror inte jag är ensam om detta scenario. Frågan är, vart sker ändringen som gör att man inte klarar att komma någonvart i turneringar efter denna typ av flyt. I mina ögon spelar jag som vanligt men har otur. Antagligen är inte detta fallet. Men vad är det i vårt beteende som förändras?

 

Motgången började komma då medgången nått sin peak, jag vann en turnering. Medgång är i mina ögon bra, men för antagligen med sig mycket dåligt. Man frossar i turneringar för att man tror man är inne i ett flyt, antagligen bryr man sig mindre om man förlorar då kniven inte ligger mot strupen längre. Detta leder i sin tur till motgång, vilket inte heller gör gott för spelet, man blir bara less att se utdragning efter utdragning, dock har man alltid ETT val, att folda preflop.

 

Så, hur blir vi bättre på att hantera medgångar och motgångar, vart hittar vi den balansgång som gör att man kan tackla båda tingen och spela sitt vinnande spel? Detta tillsammans med money management tror jag blir en allt större del i pokern i och med att spelarna blir bättre, man måste hitta andra saker att bli bra på helt enkelt, sin egen edge!

 

"Success is not final, failure is not fatal, it's the curage to continue that counts!" - Winston Churchill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter två dagar hade jag spelat 5 st mtt's (alla med 180 deltagare). Jag hade fixat 4 itm varav 3 finalbord, en vinst. Jag kände inte att jag hade haft överdriven tur, vunnit coinflips när det har varit nödvändigt och kommit undan oturen. Efter detta har jag nu i tre-fyra dagar inte kommit itm en gång, utdragen i alla möjliga former och färger! Inte vunnit en coinflip när det behövts.

 

 

Du kan inte vara allvarlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju en rätt knepig frågeställning som du ställer dig själv - "Hur ska jag hålla uppe mitt fokus" och "hur ska jag undvika att tilta". Och i och med att du har kommit så långt i ditt tänkande, samt att du känner på dig att du spelar mera slaskigt när du inte har den totala skärpan, gör att du nog kan komma rätt långt!!

Ett universalt svar på dina frågor finns nog inte. För då hade jag själv klarat mig bättre =)

Jag TROR att det du behöver göra är att få ännu mera rutin, samt vara beredd på att svängningar ALLTID kommer att finnas. Men var gränsen mellan fluxtrationen tur/otur vs bra/dåligt spel går kan nog bara du svara på i längden.

Vet inte om du i och med detta inlägg blev ngt klokare alls, men lycka till Nizze (och JAG är då iaf alltid allvarlig i mitt spel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske var jag lite otydlig och la upp straffsparkar för kommentarer av detta slag. Klart jag vet vad varians innebär, försökte klargöra att jag faktiskt spelat antalet turneringar.

 

Men den egentliga frågan är ju hur ens spel påverkas av medgångar och motgångar, och hur man går till väga för att hålla sitt A-game uppe. Nu pratar jag inte om samples på 5-10 turneringar, utan allmänt. För jag anser att spelet förändras på vägen beroende på resultat. Försök se till frågeställningen istället för att hitta fragment som du kan kommentera med spydiga one-liners. Men det är väl så dagens pf.nu ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du måste inse att du kan spela 100 st MTT's och inte vinna en enda. Sen kan du vinna två st back to back, oavsett om du har spelat sämre eller bättre någon av gångerna.

 

Du hade satt in $60? För att spela MTTs brukar man säga att man ska ha över 100 buy-ins. Det kanske får dig att förstå variansen bättre, för inte spelade du $.50+.10 turneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inte tydlig nog? Jag tror iaf jag har spelat över 1000 mtt's, och försöker hävda att jag har fått min del av variansen, MEN det rör ju inte frågan. Utan den egentliga frågan är ju hur förändras spelet med olika resultat? Är det svårt att fokusera på frågan för att den är svår och det är lättare att kommentera en oväsentlig del?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta upp med att fjanta er nu, ni fattar ju vad han menar.

 

Ja, det är så att man efter några vinster i rad kanske känner sig lite övermodig ibland, någon slags omvänd tilt, och det kan vara ganska svårt att komma ur.

 

Variansen har helt enkelt gynnat en och man förändrar sitt spel utan att märka det själv. Man gör fler tveksamma syner etc eftersom man ju är ”bäst”. Eftersom man tror att det är det tveksamma spelet som är vinnande fortsätter man med det och börjar naturligtvis torska eftersom man inte är medveten om spelförändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror alla, i alla fall jag själv, spelar bättre när det går bättre och sämre när det går sämre. Det är därför man får längre goodstreaks/bad streaks än man skulle ha om man alltid spelade lika bra. Framförallt tenderar jag att spela mer passivt när jag förlorar och mer aggressivt när jag vinner och det vet ju alla att aggressivt spel är vinnande när det gäller poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...