Gå till innehåll

Sommarjobba med Poker


Hypage

Recommended Posts

För övrigt är jag ganska säker på att hur stor del av ens fritid utbildningen kräver (vilken utbildning det än är) är väldigt individuellt. Vissa måste plugga mer, andra mindre. Vissa hinner alltså jobba, andra inte.

Det jag vände mig mot från början var att det var stört omöjligt att ha ett extrajobb som (läkar-)student, vilket alltså inte stämmer. För vissa kan det vara en sanning och det kan vara så enkelt som att man inte hittar något jobb, men grundinställningen sticker i ögonen.

 

Alltid intressant med kommentarer, tackar. Tror att din syn av situationen är lite den som vi delvis jobbar mot när vi tjafsar med CSN. Vi vill definitivt inte legitimera någon grundsyn att det skulle vara omöjligt att jobba, men vi vill inte att det ställs orimliga krav på oss heller. Jag har läst andra "heltidskurser" vid andra universitet tidigare så jag är mycket väl medveten om att vissa har föreläsning en eller två eftermiddagar/vecka och sedan har självstudier, men att de kan flexa spelar ju ingen roll. Visst kan jag också "flexa" under veckan, men det är efter jag har gjort mina 40 timmar obligatoriska moment. Att därmed hävda att det är "individuellt" hur mycket tid jag behöver lägga ner i mitt fall känns direkt felaktigt.

 

De fyra första terminerna är det i princip bara föreläsningar, visserligen ofta hela dagarna, men man kan studera hemma och planera om man så önskar. Att jobba extra då är fullt möjligt, dessutom att hänga på nationer desto oftare ;-). Även jag jobbade under den tiden. Men, de sju senare terminerna är det som sagt obligatoriskt 35-40 timmar/vecka + en hel del självstudier. Att "hinna" jobba då kan ju diskuteras. Hur jag än gör måste jag vara där 8-5, jag måste förbereda mina PBL-uppgifter och seminarier (vi kan bli underkända på sådant också annars), och jag måste plugga eftersom allt inte lärs ut under tiden. Det blir ganska många timmar i slutändan.

 

Sedan är jag fullt införstådd med att det finns en hel del läkarstudenter som gärna slänger sig med en attityd att de inte behöver plugga speciellt mycket och att de glider... Finns många speciella och intressanta personer på utbildningen. Aldrig någon som kuggat en tenta heller, och har man gjort det så var det för att man var "tuff" och drog på semester, typ.

 

Kan väl tillägga att jag inte menade att det är totalt omöjligt att jobba. Alla hinner väl jobba några enstaka timmar, men att som CSN hävdar att vi har möjlighet att "ta ett extraknäck" och försörja oss samtidigt som vi befinner oss under de tuffaste terminerna är bara löjligt. Därav skrev jag just att jag inte har möjlighet att ta ett extraknäck, vilket jag vidhåller.

 

För övrigt är det danska systemet helt annorlunda...

 

Tackar för funderingarna, nu över till POKER :-D .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svars 124
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hejsan igen, trodde att tråden hade dött. Hade ju fått en massa svar nu, roligt:-) Tack för alla tips och råd, bra som dåliga;)

 

Jag rekomenderar inte många att satsa på poker...Anledningen till att jag rekomenderade denna tråds skappare är för att jag tyckar denna 17-åring är smart. Han skriver moget, svarar moget på påhoppen. Därför tror jag han skulle klara sig på pokern.

För att lära sig poker så måste man spela poker, och då är det väl bra att satsa en sommar på det när man inte är allt för beroende av att hyran skall betalas och maten skall inhandlas. Och som arbetsgivare skulle jag bli imponerad om en 17-åring kan livnära sig på poker. Jag skulle tänka, här har vi en vinnare!

 

Måste börja med att tacka för dom raderna dannyman, snälla ord.

Blir svårt för mig att svara på allt som alla skrivit men jag ska försöka få med det viktigaste.

Till er som skriver "han har dragit in 10K på 3 år och tror att han ska lyckas göra det på 1 sommar". Ja, visst delvis sant. Men under dom här 3 åren har jag ju spelat ganska till och från och mindre seriöst än jag lär göra under mitt sommarlovsförsök. Så varför inte ge det ett seriöst försök?

Jag har även kommit fram till att jag bör ha en lite större bankrulle än 1000kr, då det skulle räcka med lite saftig otur i början för att dessa skulle kunna ta slut, om jag inte kör microlimit, vilket jag nog inte har tänkt mig att göra. Så jag kommer nog att sikta på en bankrulle på 2,5-3K, vilket jag finner rimligt.

Många av er verkar tyvärr tro att mitt liv går under om jag inte lyckas med detta under sommarn. Grejjen är ju den att jag har pengar så jag klarar mig även om jag skulle gula på pokern. Jag tror inte heller att jag ska tjäna multum, bara knäcka lite extra kosing till helrör som någon så finurligt skrev8-) Jag har fått en hel del bra tips jag har tagit åt mig och tack vare era tips tror jag att anton bör sänka oddsen lite på att jag lyckas:-D

Har förövrigt införskaffat en bärbar dator nu som jag ska använda under sommarn, otroligt vilken skillnad det är att kunna ligga i sängen och spela istället för att sitta på en stol och få ont i röven:-P Well, nu känns det som att jag bara pratar strunt. Somsagt tack för alla tips och kommentarer. Har ni några frågor så är det bara ställa dom i tråden. Jag kollar den lite då och då.

Jag kommer självklart uppdatera er under sommarlovet hur det går:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen, trodde att tråden hade dött. Hade ju fått en massa svar nu, roligt:-) Tack för alla tips och råd, bra som dåliga;)

 

 

 

Måste börja med att tacka för dom raderna dannyman, snälla ord.

Blir svårt för mig att svara på allt som alla skrivit men jag ska försöka få med det viktigaste.

Till er som skriver "han har dragit in 10K på 3 år och tror att han ska lyckas göra det på 1 sommar". Ja, visst delvis sant. Men under dom här 3 åren har jag ju spelat ganska till och från och mindre seriöst än jag lär göra under mitt sommarlovsförsök. Så varför inte ge det ett seriöst försök?

Jag har även kommit fram till att jag bör ha en lite större bankrulle än 1000kr, då det skulle räcka med lite saftig otur i början för att dessa skulle kunna ta slut, om jag inte kör microlimit, vilket jag nog inte har tänkt mig att göra. Så jag kommer nog att sikta på en bankrulle på 2,5-3K, vilket jag finner rimligt.

Många av er verkar tyvärr tro att mitt liv går under om jag inte lyckas med detta under sommarn. Grejjen är ju den att jag har pengar så jag klarar mig även om jag skulle gula på pokern. Jag tror inte heller att jag ska tjäna multum, bara knäcka lite extra kosing till helrör som någon så finurligt skrev8-) Jag har fått en hel del bra tips jag har tagit åt mig och tack vare era tips tror jag att anton bör sänka oddsen lite på att jag lyckas:-D

Har förövrigt införskaffat en bärbar dator nu som jag ska använda under sommarn, otroligt vilken skillnad det är att kunna ligga i sängen och spela istället för att sitta på en stol och få ont i röven:-P Well, nu känns det som att jag bara pratar strunt. Somsagt tack för alla tips och kommentarer. Har ni några frågor så är det bara ställa dom i tråden. Jag kollar den lite då och då.

Jag kommer självklart uppdatera er under sommarlovet hur det går:D

 

Önskar dig självklart lycka till..

 

men tycker du ska skippa sängen när du spelar även om du har en laptop, enligt mig och alla jag spelar med så försämrar det ens eget spel.. Vi har alla laptops men föredrar att sitta upp i iaf en soffa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt tips: Spela kvällar nu innan sommarn och då räcker de du plussar 5$/kväll i snitt för att ha 10 000kr när sommarn kommer... Du sa du skulle spela mellan 20.00 och framåt om kvällarna i sommar, under mina sommarlov har jag dessa tider: 10.00-16.00 STRANDEN, 18.00 och framåt FEST! men du kanske inte festar?

 

Jag kör själv nu under våren lite mer spel så ja just slipper sommarjobb och kan ta till vara på sommarn.

 

BTW på sommarn ska man inte behöva jobba, mer semester åt folket;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hypage,

 

Haha, jag gillar din inställning, grabben. Lyssna inte på alla förståsigpåare här inne. Det finns inget värre än folk som slösar bort hela sommaren med något meningslöst jävla arbete. En riktig yngling ligger på stranden på dagarna och är ute i parken och knäcker bira om kvällarna (du har ju inte uppnått krogålder). Detta verkar du ha förstått. Att arbeta i typ en månad är emellertid acceptabelt.

 

Och att alla klagar på att han är ung är ju direkt larvigt. Det är ju bara bra att han gör detta medan han fortfarande bor hemma och inte har så mycket till ansvar. Han riskerar ju ingen hyra eller mat till sina kids direkt. Kört hårt, grabben! Om du ser mig så hojta till, så delar vi på en bärs eller två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sommaren är väl en helt perfekt möjlighet att ge pokern ett seriöst försök? Då finns tiden som man vanligtvis inte har annars.

Jag tänkte själv också försöka mig på något liknande och jag verkar vara i nästan exakt samma situation som dig. Hittills har jag gnetat på på NL 50 med goda resultat men tänkte försöka mig på NL 100/200 framåt sommaren när jag kan lägga ner mer tid på pokern.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Är ny på sidan och har nu läst igenom hela denna tråden.

 

Är du så bra på poker som du påstår så ser jag ärligt talat inga problem, speciellt inte om du har råd att förlora det du börjar med. Men jag har en fråga! Anta att du nu förlorar allt (vilket du kanske redan har, var är din uppdatering som du lovat?), kommer du då att sätta in mer pengar och spela för? Om du gör detta kommer du isåfall att spela för att vinna tillbaka pengarna du förlorat?

 

Hursomhelst önskar jag dig all lycka !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Kan för övrigt berätta att jag hade en "testvecka" för min metod. Och det funkade utmärkt. Jag började med 50$ och drog in ca 30$ om dan. Och efter 5 dagar hade jag 200$ och kände mig nöjd. Tog ut dom och köpte nya brallor=D Jag vet att det är skillnad på 1vecka och 10veckor. Men med diciplin tror jag det kan gå..

 

:-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P

 

du är grym på money management iaf.

 

btw, var sommarjobbade du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Oj denna tråden glömde jag nästan bort att jag gjorde, var ett jä**a tag sedan.

 

Hursomhelst ska jag berätta för er alla som inte trodde på mig att jag klarade det ganska precis 10k drog jag in i början av sommaren, ca 5 veckor tror jag det var. Efter det vart det bara stek på stranden och bira på kvällarna, detta var ett kul projekt men tyvärr hade jag fullt upp med brudar och bira så jag glömde bort att skriva i tråden, tack för hjälpen ni som gav ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har bara läst första sidan i denna tråd så jag ber om ursäkt om jag upprepar saker som andra sagt 25 gånger redan eller om mitt inlägg bryter alltför mycket mot den utveckling som diskussionen tagit. Jag tänker ge min syn på inlägg #1, inte hans frågor, utan inställningen överhuvudtaget. Kanske finns det någon nyfiken själ som tänker i samma banor som #1 som finner det intressant och givande.

 

Som parantes innan ni läser det långa inlägget kan nämnas att hela diskussionen förutsätter att man är en regelbunden vinnare för den nivå som man spelar på och att man helt enkelt besitter en potential att utvecklas.

 

Jag har själv varit i den sits som beskrivs: 18 år gammal, ovillig att sommarjobba och trånande efter att uppfylla den fem år gamla dröm om att någon gång i livet försörja mig på spel - eller åtminstone få testa och se hur det är, få bilda mig en egen uppfattning och kunna mysa åt tanken när jag är 50 år och gråhårig att jag faktiskt gjorde det som så många i min omgivning ställde sig kritiska och skeptiska till.

 

Familj, släkt, vänner och lärare reagerade nästan samtliga negativt (förutom min pappa och farmor och farfar som stödde mig innan jag ens börjat). Reaktionerna växlade mellan hånskratt, ilska, besvikelse, förundran och förvirring. De främlingar eller människor i omgivning som jag inte kände särskilt väl trodde nog alla att jag var smått rubbad (vilket jag i och för sig är...).

 

Motargumenten på sida ett håller jag inte med om. Att poker inte är glamoröst har två vinklingar. Visst, en pokerspelares vardag innebär inte att man matas med vindruvor och tar dagliga bad i Dompa-skumpa. Fine. Där är vi överens. Men nämn ett jobb - ett endaste rimligt jobb som enligt ert tycke kvalificeras som glamoröst om poker inte gör det. Som professionell pokerspelare styr du din tid hur helst du behagar. Vill du sova till lunch, fine. Gör så. Vill du ta ledigt en vecka. Fine, gör så. Skillnaden mellan pokerproffs och pokerproffs är inkomsten. Med den inkomst som några förunnade pokerspelare har, mig själv inkluderat, är poker glamoröst. Det finns egentligen ingenting att diskutera om. Mitt liv är den ultimata friheten. Jag kan inte minnas sist jag var slav under klockan. Jag kan inte minnas sist plånboken gapade tom. Inte heller kan jag minnas sist den dag jag vaknade trött. Yrkesspelare som spelar på lägre nivåer kan känna en hel del press efter ett tag, eftersom inkomsterna är små och oregelbundna, de fasta utgifterna konstanta och spelglädjen försvinner parallellt med de dåliga perioderna. Men, det enda som skiljer ett låglimitpokerproffs från ett highstakesproffs är just pengarna. I övrigt har de samma frihet som spelare på högre bord.

 

Visst är det påfrestande som fasen när det går dåligt och visst är man orutinerad i dåliga perioder när man är pokerproffsblåbär. Men bor man hemma och inte har några fasta utgifter så är det inte hela världen om rullen skulle gå åt pipan. Då är det bara att börja jobba eller plugga igen.

 

Att poker skulle vara osocialt håller jag heller inte med om. Jag har aldrig i mitt liv träffat mina vänner, familj, släkt, flickvän och övrig bekantskap så mycket som under de senaste treochetthalvt åren. Visst, man träffat inte så mycket människor när man i sin ensamhet sitter och knappar på sin dator, men det gör inte heller en kontorsanställd eller en frilansare för att nämna två. Möjligtvis utbyter en kontorsarbetare ett ord eller två vid kaffeautomaten, kanske skrivs ett yrkesmässigt email eller rings ett lika yrkesmässigt telefonsamtal, men dessa klassar jag själv inte som sociala, eftersom de är strikt yrkesrelaterade med folk de inte känner, träffar eller själva har valt att prata med. Givetvis är det viktigt att som pokerspelare avsätta mycket tid till att komma utanför ytterdörren och träffa nära och kära, annars blir man en asocial datatomte som lever på pizza och Jolt Cola vars enda ljuskälla kommer från de solglimtar som tränger sig igenom persiennerna. En vanlig variant som yrkesspelare däremot är att man lär känna andra pokerspelare inom rimligt geografiskt avstånd som samlas, snackar strunt och grindar ihop från varsin laptop. Då är den sociala biten redan löst och man prata fritt med sina nya vänner och kollegor.

 

#1 hävdar att han kommer att tjäna uppskattningsvis 4 000 kronor i månaden på poker. Ni har helt rätt när ni kontrar med att vilket sommarjobb som helst ger högre månadslön (med undantag för några få kommunsommarjobbalternativ där lönerna är skrattretande låga). Men jag förstår #1 till fullo. Hade jag varit där jag var för fyra år sedan så hade jag inte ens blinkat. Pokeralternativet hade stått givet och skrivet i sten. Om så jag skulle tjäna 2 000 kronor i månaden via pokerspel och 20 000 kronor på ett sommarjobb hade jag fortfarande valt pokern. Varför? Jo, för att drömmar och frihet inte kan mätas i pengar - åtminstone inte när man är 18 år gammal. Situationen hade varit helt annorlunda om #1 varit 28 år, sambo, fast anställd, utbildad, låntagare, fasta utgifter såsom fast telefon, mobil, hyra, mat, el, bensin, etc. Men så är det inte i detta fall. #1 är idag 18 år gammal. Jag förutsätter att han bor hemma (annars är han i samma sits som exempel två, med fasta utgifter) och att han nyss eller snart ska ta studenten. Om det är någon gång i livet det är rätt att ta chanser, och framförallt vågade sådana, så är det väl efter studenten, dvs. mellan 18/19 och 21 års ålder? När jag själv började spela på "heltid", dvs. direkt efter studenten, bestämde jag mig för att ge pokern ett år för att sedan efter detta år avgöra huruvida jag skulle fortsätta spela eller göra någonting annat. Jag ansåg att jag under detta år skulle ha fått alla de svar jag sökt, stillat den sexåriga (jag var 19 när jag började spela yrkesmässigt) nyfikenhet jag burit på och hunnit få ett lugn inom mig att jag faktiskt vågade och handlade. Jag ponerade att det värsta som kunde hända mig var att jag gulade min rulle, vilket då rent konkret skulle ha inneburit att jag förlorat de pengar jag redan vunnit (alltså att jag själv inte gått finansiellt minus), men framförallt att jag förlorat ett års tid. Men eftersom jag visste att det skulle ge alla svar jag sökte och stilla den nyfikenhet och dröm som jag så länge haft skulle den förlorade tiden inte alls vara förlorad, utan en stor triumf. Det var rätt och slätt en win-win. Samma sak gäller för #1.

 

Om du drömt om att försörja dig på poker, om du absolut inte vill sommarjobba och om du fortfarande bor hemma och inte har några fasta utgifter så go for it! Gular du så har du åtminstone gett det en chans och riskerar varken kronofogden eller sömnlösa nätter om du går in med rätt inställning. #1:s fall gäller dessutom inte ett helt år utan en ynka sommar.

 

Som jag hoppas att ni förstår uppmanar jag inte folk att börja spela poker som yrke. Det enda jag säger är att om det är det man vill göra, eller åtminstone testa på för en period, så varför inte? Om ni känner att det skulle utveckla er som person, att det skulle vara ett "äventyr" att minnas för livet eller att ni, som jag, vill stilla den nyfikenhet och dröm som ni bär på så är det bara att tuta och köra. Men det förutsätter, som flera gånger ovan nämnt, att man är ung, bor hemma och inte har några utgifter. Lika viktigt är det även att sätta upp regler och ha god disciplin så att det inte slutar med 12 timmars hårdgrind varje dag där vänner och socialt liv är av sekundär betydelse. För en seriös pokerspelare går det sociala livet alltid (!) före pokern.

 

/DÖDARN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant inlägg Dödarn, delar dina åsikter till i stort sett 100%.

 

Speciellt delen som ALLA hakar upp sig på, pensionärer, forna arbetskamrater föräldrar osv osv; nämligen att det ska vara så jävla osocialt!?

 

Sen jag slutade jobba heltid och började livnära mig på poker har jag haft mer fritid än någonsin, min flickvän har aldrig varit mer nöjd med situationen. Just det faktum att jag tar min fritid när jag vill är helt enormt viktig.

 

Visst, vill man "sitta inne och knappa på datorn hela dagarna" så kan man göra det. Men man styr sig själv och det är vad som gör det hela väldigt lyxigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...