Gå till innehåll

Varför lades gruppen ned?


Recommended Posts

Kommer skribenterna att behålla sina titlar?

 

En av de bra sakerna med gruppen tyckte jag var att man kan se direkt under namnet om det här är en riktigt duktig person som skriver.

 

En naturlig följdfråga är om titelsystemet kommer att utvecklas något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de som är bra o intresserade kommer alltid att skriva o dem lär man sig snart vilka som är bra. (oftast tycker man folk tänker bra som tänker som en själv, men dem som får en att ändra uppfattning är ju mkt bättre)

 

det som är trist är att några av de bästa som inte ser så stort ev i att skriva i ett forum inte skriver ngt. (o när de gör det kommer massa noob:s o tjafsar)

 

appropå att kunna betygsätta folks kunnande blir lätt en populäritetstävling. o antalet inlägg de har skrivit är ibland helt missvisande (inte du gdaily :) ).

 

folk får väl lära sig att sålla själva bland råden, tyvärr hindrar det folk som sällan skriver ngt o är mkt bra, för de får nog inte så mkt cred för sina bra tankar ( o trol skriver de väl ngt som är lite kontroversiellt för lätta beslut finns det gott om folk som kan ge råd om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan form av titelsystem skulle kunna vara användbart, men det är såklart svårt att få det rättvist/väl fungerande.

 

Jag skulle absolut uppskatta ett sådant system och tycker att ett lämpligt sett att utse titlar skulle vara som det som var med de avancerade, dvs att moderatorerna diskuterar och utser lämpliga kandidater i sitt eget underforum.

 

Sen finns det ju en risk att det blir för mycket jobb som kunde ha lagts på annat för moderatorerna, speciellt om det finns fler än en titel att aspirera på. Man kanske kunde ha ett system där forumanvändarna får nominera folk med en motivering och länkning till lämpliga inlägg, och sen behöver bara moderatorerna ta ställning till ja/nej utifrån det.

 

Jag tror för övrigt att något sådant nomineringssystem kunde vara lämpligt även i forumdelen "PF:s bästa inlägg".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte oäven för ett titelsystem i framtiden, bara det inte bygger på antalet inlägg eller annan "popularitetsmätning" .

 

Dessutom måste det vara lätt att administrera.

 

Jag är inte heller oäven för att dra igång en avanceradegrupp igen, men då MÅSTE uttagningsprocessen vara sådan att folket mer eller mindre lovar skriva ett antal inlägg i gruppen per vecka. Annars funkar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i alla fall det redan är smärtsamt tydligt att HA-forumet för midstakes och highstakes inte är en bra ersättning. Frågan är egentligen om ni som har hand om sidan ser det som ett problem eller inte. Jag tror fortfarande på det gamla konceptet. Huvudproblemet är dock inte som gdaily säger att många av medlemmarna inte skrev, utan att det inte fanns tillräckligt många medlemmar allt som allt (och av den anledningen inte tillräckligt många som deltog i diskussionerna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en del internt på forumet som konkurrerade för inlägg/tid för avancerade diskussioner (AD). Exempelvis förs ju ganska mycket resonemang om händer i dagböckerna men inte med samma kvalité som AD skulle kunna. Attitydförändring eller något kan man stimulera med något mer för att AD skulle leva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det postades inte så mkt i AD. Det är ett problem. Men det gör ju inte AD till ett problem. Varför kunde inte AD bara finnas kvar och användas i den utsträckning som skribenterna behagar använda det? Det är ju inte så att AD skadade nån genom att finnas, även om det inte var så mkt aktivitet där.

 

Jag röstar för att återskapa AD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det postades inte så mkt i AD. Det är ett problem. Men det gör ju inte AD till ett problem. Varför kunde inte AD bara finnas kvar och användas i den utsträckning som skribenterna behagar använda det? Det är ju inte så att AD skadade nån genom att finnas, även om det inte var så mkt aktivitet där.

Det var min spontana reaktion också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det finns tydligen en allmän uppfattning att folk som innehar titlar älskar dem och folk som inte har dem hatar dem. Detta leder till allmän osämja och andra problem när vissa inte förtjänar titeln och tanken är att ingen skall tituleras för något som de ändå inte levererar. Jag förstår det men jag tror det hade kunnat lösas på ett mer tilllfredsställade sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen en allmän uppfattning att folk som innehar titlar älskar dem och folk som inte har dem hatar dem. Detta leder till allmän osämja och andra problem när vissa inte förtjänar titeln och tanken är att ingen skall tituleras för något som de ändå inte levererar. Jag förstår det men jag tror det hade kunnat lösas på ett mer tilllfredsställade sätt.

Till exempel genom att skita i att vissa inte kan acceptera att andra är bättre på pokerteori än de själva..

 

Men var detta verkligen anledningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen en allmän uppfattning att folk som innehar titlar älskar dem och folk som inte har dem hatar dem.
Alltså, det behövs ju inte ens titlar för att man ska ge någon rättighet till en begränsad grupp.

 

Tror titlar bara behövs i grupper som fundamentalt är för stora för att fungera väl. Dvs när gruppen gått över gränsen för att (nästan) varje medlem ska kunna ha lite koll på 95%+ av övriga medlemmar.

 

Nyttan av att inneha en titel är väl i bästa fall enbart statusmässig, men eftersom den effekten ändå uppstår om man postar mycket är det lite bortkastat.

 

Ett alternativ till en grupp med enbart "bra" postare är att ha flera olika undergrupper med en, eller ett par, bra postare och en mindre grupp andra postare av olika erfarenhet. En sådan grupp skulle kunna fungera som en kokong där enbart medlemmerna kan läsa och skriva i realtid och trådarna inte öppnas för övriga forumet förrän i efterhand.

 

Alternativt att det finns flera undergrupper spelare som sköter sig själva och att postare som visat sig bra får skriv- och läsrättigheter till alla undergrupper som i övrigt sköter sig hyfsat mycket själva.

 

Hela poängen med ovanstående, lite luddiga, koncept är att slippa all misskommunikation som beror på gruppstorlek. Dvs att man tror att någon är dum i huvudet och tjafsar om småsaker. Istället för att då veta om någon är dum i huvudet och redan ha tjafsat färdigt.

 

Oavsett hur vi gör så kommer väldigt duktiga postare inte posta särskilt mycket eftersom det är rätt ointressant i det stadiet av ens utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver vad som tidigare sagts om att det postades för lite. Jag tänkte mer på er fråga om vilken skada det kunde göra att ha den kvar trots att det bara postades lite mindre än vad som var avsikten. Jag upplevde det som om att det var därför den inte fick vara kvar alls.

 

Gruppen finns kvar, under handanalys. Numera kan alla posta i den, ej låst till en viss grupp. Ingen har postat något inlägg alls sedan flytten. Jag har föreslagit att någon av er ska vara moderatorer för denna grupp, med ganska så vida befogenheter att dela ut varningar för folk som har för låg nivå på inläggen. Jaghar föreslagit att Hjort (exempelvis) ska skriva ihop ett rejält regelverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...