slampen Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Om man ska lira .05/.1 på expekt.com poker ? * RP -lfx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pimpen Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Svårt att säga eftersom du inte anger FL, PL eller NL. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slampen Postad 12 Februari , 2005 Författare Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 NL microbord endast. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Papa Kubo Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Jag förstår inte riktigt frågan. Det känns som att den är okomplett. Hur mycket ska man sätta in, för att...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pimpen Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 bra poäng Kubo. Det var vad jag tänkte oxå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Jag förstår inte riktigt frågan. Det känns som att den är okomplett. Hur mycket ska man sätta in, för att...? Mest logiskt är att han menar hur mycket han bör sätta in för att kunna spela NL 0.5/1 borden på expekt. Minimum buyin är $10 och max $100. Om du sen vill ha en BR som tål lite stryk på 0.5/1 borden bör du följa Gdailys "riktlinjer" på 2000*BB, dvs. 2000$ eller 14140 kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Papa Kubo Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Mest logiskt är att han menar hur mycket han bör sätta in för att kunna spela NL 0.5/1 borden på expekt.Minimum buyin är $10 och max $100. Om du sen vill ha en BR som tål lite stryk på 0.5/1 borden bör du följa Gdailys "riktlinjer" på 2000*BB, dvs. 2000$ eller 14140 kr. Ta alla dessa siffror genom tio så stämmer det bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Så sant så, missade en punkt. Som kubo säger, dela siffrorna med 10. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slampen Postad 12 Februari , 2005 Författare Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Helt enkelt runt 1400 kr ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Papa Kubo Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Med 1400kr bör du klara dig ett tag. Det finns en annan anledning till att sätta in minst ~1400kr ($200) - du får du maximal bonus. Om din ursprungliga undrar var hur stor rulle du behöver för att inte hamna på noll så hänvisar jag till gdailys artikel i frågan och låser den här. Om du undrade över något annat så säg det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
juan1904 Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 slampen: Jag är också en nybörjare som började spela för några veckor sedan. Jag satte in $50 till bet365 för att spela hem deras bonus. Bonusen gick ut på att sätta in $50 på kontot, spela 250 raked hands, så får man en $50-bonus. Detta gick finfint för mig på 0,05/0,1-nivå och jag kunde med nöje ta ut $156 från kontot. Efter ca 3-4 veckors spel nu så är jag uppe i $250 ungefär, så det har gått ganska bra. Men som sagt, den bonusen jag clearade är en riktigt bra början för nybörjare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 Du behöver inte sätta in 3000 big blinds för att spela - du behöver ha 3000 big blinds, men om du har dom på nätet eller hemma i madrassen spelar ingen betydelse. Däremot är det ju vbra att sätta in så pass mycket att du kan få maximal bonus - småspelarnas bästa vän Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 12 Februari , 2005 Rapport Share Postad 12 Februari , 2005 du behöver ha 3000 big blinds Och ha råd att förlora dessa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Quasi Postad 13 Februari , 2005 Rapport Share Postad 13 Februari , 2005 Är inte 3000*BB lite att ta i som minimikrav för att spela på microlimits? Maxinköp är $10 vilket innebär att han har 30 buy-ins i sin rulle vilket är en hel del. Från eget perspektiv hade jag aldrig kännt ett sådant behov av BR på microlimits men givet är att du ska sätta in rejält med pengar för att minimera chansen att gå gul. $300 känns dock överdrivet på microlimits om man inte tänker livnära sig på det, och tänker man det bör man kanske tänka om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pokerperrra Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 Menar du hur mkt du ska sätta in på bordet? så det givet med maxinsats vid varje bord, enligt mig själv . du vill inte sitta med $15 och få en AA KK AK ... och max kunna få ut $15 ur potten. /Perrra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ayecappy Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 du vill inte sitta med $15 och få en AA KK AK ... och max kunna få ut $15 ur potten. Heh. max du kan få är ifs $135-rejk vid fullbord, men det är rätt osannolikt =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
raptorjr Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 (Nu kommer jag inte prata microlimit, men tycler ändå det passar in här.) När det kommer sånahär frågor från nybörjare så klämmer alla till med att man ska ha typ 2000*BB eller liknande. Visst, det är säkert alldeles utmärkt att ha så mycket om man behärskar nivån och vill maximera sina vinster. För nybörjare, och som nybörjare själv, så anser jag att man inte behöver maximera sina vinster lika mycket som man behöver få mycket speltid och erfarenhet. De flesta av oss anser nog att microlimit i stort sett är som att spela med leksakspengar, när det gäller att lära sig spelet och fundera ut hur motståndaren tänker så är det ingen bra nivå att spela på. De flesta bara fläskar på oavsett, just eftersom det är så små summor. Personligen så anser jag att man ska börja på 0.25/0.50. Visst det finns massor med konstiga människor där också, men där börjar det iaf kosta lite att göra misstag. Och det måste faktiskt kosta för att folk ska spela mer "riktigt". Hur ska man då göra? Jo jag anser att det inte är nåt fel med att sätta sig med minimi buyin. Gör man misstag så torskar man inte mer än $5 vid 0.25/0.50, och förhoppnigsvis gör man inte samma misstag igen. Visst man blir utdragen ibland, men det blir man på alla nivåer. Men för att få nån sorts verklighet i spelet och så man verkligen lär sig nåt så börjar är det inte dumt att börja med 0.25/0.50. För som nybörjare anser jag att man ska maximera kunskapsintaget och man behöver inte maximera vinsten. Det räcker att hålla sig flytande och inte förlora allt, och det gör man inte om man går in med minimibeloppet. Så då sitter man med sina 7 dollar när man får AA. Jaha? So what? AA är ingen garanti för att man vinner, och vinner man så har du ju ändå med lite tur dubblat till 14 dollar. Stirra dig inte blind på pengarna i början, försöka att få så mycket speltid som möjligt för pengarna så kommer din BR att öka sakta men säkert. Personligen så har jag satt in $50 av egna pengar 3ggr på primanätet när jag började, hoppade mellan NL, PL och FL på 0.25/0.50. Gnetade en jäkla massa på FL, och provade lyckan några gånger på NL och PL. Efter drygt ett år så hade jag fått ihop 500 dollar. Då provade jag mer och mer att gå över till PL och NL. Blev att jag fastnade för PL. Varför? Jo för att slippa ta svåra beslut om att gå all-in. Visst dom kan komma, men inte lika ofta eftersom potten begränsade vad nån tok kunde fläska på med. Blev jag rik på det? Nej, men jag lärde mig massor utan att det kostade för mycket. Nu efter drygt 2 år ligger jag över 3000 dollar och jag lär mig att spela på 0.5/1. Ibland går jag tillbaks till 0.25/0.50 och NL på den nivån är inte det minsta skrämmande för mig längre, känns hur lungt som helst. Så nu gnetar jag på 0.50/1, försöker vänja mig vid summorna på bordet och insatserna. Jag kör fortfarande inte max buyin, men inte heller lägsta. Jag känner att jag blivit så bra att jag kunnat öka min buyin utan att vara rädd för att ge bort pengarna. Först när man känner sig duktig på poker och helt lugn och säker på en nivå, då kan man börja tänka på att maximera vinsterna och sätta sig vid bordet med så mycket man får ta med. Då är man så pass erfaren att man inte åker dit och torskar hela stacken direkt. Så mitt råd till en ny spelare som vet att han klarar av att spela disciplinerat, som inte är ute efter en kick, utan vill bli en bra spelare med tiden. Sätt in 50-100 dollar, lira 0.25/0.50 FL, och blanda in med lite PL och NL bara för att känna på. Spela tight och ta det lugnt så räcker 5 dollar ganska länge vid ett 10-manna bort. Jag kan garantera att du lär dig bra mycket mer poker på det sättet än att sitta med 50 dollar i BR och lira på 0.05/0.10 som kanske skulle vara en mer passande nivå med den BRen, men det ger dig inte ett skit i pokererfarenhet. Möjligt att det ger dig nåt om du inte kan reglerna, men det kan man läsa på nätet, gratis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rille Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 Det blir inte riktig poker eftersom du med $5 på ett 0.25/0.5 NL bord. Antingen blir det allin preflopp eller på floppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ayecappy Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 äh det är väl inget fel på att lära sig slå jättelösa bord med 6-7 spelare till varje flop som första utmaning, de är ju de lättaste att vinna på och som helt grön är det väl bra o börja på "enklaste" nivån? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ayecappy Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 Det blir inte riktig poker eftersom du med $5 på ett 0.25/0.5 NL bord. Antingen blir det allin preflopp eller på floppen. Hehe ja, kan inte spela många spekulativa händer med den stacken inte.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
wolf Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 Fan va tråkigt med 5 dollar måste jag säga, 40-50xbb känns ju som minimum om man överhuvudtaget ska kunna spela normalt cashgame, roligast är det dock med 100xbb. Siotter man med 10xbb så kan man ju inte spela ngt annat än AA, AK, KK o s v, ingen ide med suited connectors, så gott som ingen chans att köpa en pot, blir ingen strategi i spelet, bara all in ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
raptorjr Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 Men ni sitter bara och tänker utifrån förutsättningen att maximera er vinst och det tycker jag inte är primärt när man är nybörjare. Självklart tycker ni att det är lite att sätta sig med. Men ni har hyffsad koll på när nån bluffar, när ni kan bluffa osv. Men det kan inte en nybörjare. Medelpotten på 0.25/0.50 ligger runt 10 dollar på flera 10manna bord (på prima) och då är det ändå 3-4 gubbar med i den potten. Ofta klarar man sig då med att lägga in max än 1-2 dollar för att vara med hela handen. Och spelar du då tight och bra händer när du får nåt på floppen osv så klarar man sig bra. 2-3 händer med lite action så är du uppe i 20 dollar. Visst ni tycker det är skittråkigt, men att ge råd till nybörjare utifrån hur man gör för att maximera sin vinst är fel. Jag tycker att det är bättre att ge råd hur dom får ut så mycket pokerkunskap som möjligt för så lite pengar som möjligt. Och enligt mig så lär man sig inte mycket på microlimit och man lär sig inte heller mycket av att sätta sig med 50 dollar på 0.25/0.50, inte om man är nybörjare. Då kommer man med väldigt stor sannolikhet att förlora allt. Bluffa, köpa potten, lägga fällor osv kan man lära sig med tiden. Men det är inget att rekommendera precis när man lär sig att spela. Som jag sa i mitt första inlägg så utgår ju detta från att man vill lära sig att bli duktig och är villig att lägga tiden på den. Det är ju ingen taktik om man är ute efter att få en kick elller försöka få in snabba pengar, men det var heller aldrig min avsikt med inlägget. Jag försökte ge tips på hur jag tycker man får bra värde för sina pengar och lär sig mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rille Postad 9 Mars , 2005 Rapport Share Postad 9 Mars , 2005 Men var det inte poker man skulle lära sig? Blir ju nästan aldrig du har några pengar kvar på rivern att betta för då. Måste i såfall vara bättre och köra på lägsta 0.05/0.1 på tex Prima och då göra maxinköp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts