Gå till innehåll

NL400 - AK mot små höjningar preflop.


Recommended Posts

Fi har 40/35 stats visst, men finns ju tyvärr inga stats för r-r, tyvärr. Har han torskat mkt pengar? Eventuell tilt? Har han 3betat o 4betat mkt förr "light" är det ju ett lätt beslut att ställa.

 

Dock verkar han inte ens veta vad han håller på med och kanske överspelar en jävla massa händer.

 

Jag antar vi har en coinflip eller har honom krossad och de få gånger han visar KK/AA så tar jag det=). Finns för mycket pengar inne för att folda mot honom.

 

Detta är bara min "logik" och har inte räknat på det på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joe: jag tror du behöver arbeta på din pokerretorik lite. Det är faktiskt omöjligt att stoppa in pengar döda hu preflop.

 

Sedan så kanske man kan reflektera lite över att man faktiskt är nära 30% att vinna över KK. Det är alltså egentligen bara en enda hand man fruktar, särskilt med tanke på att man redan lagt in 25% av sin stack. En solklar fold är det knappast. Jag har sett alltför många puckon fiska in med KTo A7s och K8s för att någonsin uttycka mig så.

 

Anta att fi har följande händer

AA 30%

KK 25%

AK 25%

QQ-JJ 15%

Dominerade händer/skräp 5%

 

Var står vi då? Orkar inte räkna på matten. Men det känns inte som en orimlig handdistribution med tanke på att FI är överaggro. Någon som orkar räkna?

 

Sedan skulle jag inte lagt mig vad matten än säger. Jag förlorar hellre ett inköp mot en uberaggro fiende. Jag fyrbettar aldrig om jag inte är beredd att spela om hela stacken. Å andra sidan kanske jag inte fyrbettar så ofta heller, men gör jag det så är det "go time".

 

Allt du säger här är fruktansvärt dålig poker.

 

1. 82 händer är i stort sett ingenting, särskilt om man ska fatta så här stora beslut som att skjuta in hela sin stack.

 

2. Om hans stats skulle stämma, då är det ju solklart att han sitter på en monsterhand eftersom han vill ha syn. Med t ex AK eller JJ, förmodligen även 99 eller 77, skulle han ha gått all-in istället för att 5-beta. Killen vill ha syn, han har AA eller KK BETYDLIGT oftare än 55%.

 

3. Ditt snack om att sannolikheten sjunker att han har AA eller KK bara för att Hero har AK är inget man kan fästa stor vikt vid; den informationen väger noll gämfört med hur han har satsat.

4. Här är resultatet av dina egna siffror, men som sagt, de är inte realistiska, de är alltför fiskigt positiva.

 

Nedan är $86 borträknade men tas med efter.

 

Sannolikhetsprocenten att Button har en viss hand gånger Heros genomsnittliga vinst:

 

(30%*22,8)+(25%*93,5)+(25%*151)+(15%*134,5)+(5*144) =

= $95,34

 

(För tydlighetens skull, t ex 30%*22,8 innebär alltså att vid en all-in-situation kommer hero att i 30% av fallen vinna 22,8 och förlora 308)

 

$86 läggs nu till, vilket innebär: $86 + $95,34 = $181,34

 

Hero vinner i snitt $181,34 på att gå all-in, medan han förlorar $308.

$181,34-$308=-$126,66

 

Hero förlorar alltid $86 på att folda och därför blir det i längden förlust hur man än gör, men $86 är mindre än $126,66.

 

$126,66 - $86= $40,66

 

Summan med dina beräkningar blir alltså en FÖRLUST på $40,66! Och för alla som tror att Fi i detta fall har AA/KK oftare än 55% är detta naturligtvis en ännu mer uppenbar fold.

 

Tilläggas kan också att Hero 4-betade eftersom han antog att Fi 3-betar med en alldeles för bred HD och förväntade sig en fold. Om Fi hade pushat och gått all-in där, då hade möjligtvis en syn kunnat tänkas (definitivt om hans stats var mer pålitliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...