Gå till innehåll

NL400 - AK mot små höjningar preflop.


Recommended Posts

Fi är 40/35/4.36 över 82 händer.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $649.10

UTG+1: $501.10

Hero: $711.30

Button: $394

SB: $97.50

BB: $377.50

 

Pre-flop: (6 players) Hero is CO with A:heart: K:diamond:

2 folds, Hero raises to $14, Button raises to $24, 2 folds, Hero raises to $86, Button raises to $144, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vara dumt med din åtminstone din PFR och/eller image vid bordet, och ännu hellre kombinerat med hans fyrbetsfrekvens? Spontant tycker jag det känns som att han så otroligt gärna vill ha in din deg mot hans monster, särskilt om han har en låg omslagsfrekvens.

 

Edit: Äh, såg hans stats nu. Och även om de inte är direkt gjutna i sten när det är så få händer, så foldar jag inte här med nästan halva inköpet inne mot en sån där pajas. Stämmer statsen och du är någolunda lös i CO (som jag antar att du är) tror jag en sån där pajas kan dyka upp med både AJs och 99 här. Hade varit mer benägen att folda QQ än AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina stats bör vara någonting i stil med 19/15/3,6. Min image är TAG men den observante bör ha lagt märke till att jag 3-betat en hel del preflop. Jag har inte spelat någon hand mot fi men han har betett sig lite LAG-tomtigt.

 

Jag är fö noob på PT. Finns det stats på 3- och 4-betsfrekvenser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

psatiw: Han är ju knappt inne med en fjärdedel.

 

Men tilt. OK, my bad. Jag fick för mig att det var NL200 av nån sjuk anledning. Isåfall tycker jag det är en fold.

 

Trist läge. Jag foldar.

Om man vill spela vidare, syn eller push?

 

Syna tycker jag känns iskallt. Eller? Floppa dött och behöva checkfolda 2/3 eller inte få betalt de gånger vi träffar typ. Pushar vi kanske vi kan få fisken av QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklar fold, även mot de flesta tomtar här. Du har max 50/50 i det läget.. Troligen är du stekt mot hans AA eventuellt KK.

 

Syna hans raise till $24, höj inte mer. Träffar du floppen försöker du check-raisa pott, eventuellt göra en liten bet följt av re-raise till pot om han slår om.

 

Dumt att riskera hela stacken preflop med AK i ett sånt här läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn är ju sämsta tänkbara alternativet. All in eller fold är det som gäller. Du vill definitivt se 5 kort om du nu skall se några.

 

Givet hans stats så kan han i teorin ha AA-JJ, AK och AQ enligt min mening. Om han nu verkligen är så lös. Dock känns AK och AQ mindre sannolika, då borde han snarare gått all in direkt. Det är klart att man är rädd för AA. Men det man ska tänka på är att det egentligen är den enda handen du är riktigt riktigt rädd för. mot KK har man fortfarande en ganska okej chans och mot alla andra händer är spelet givet. Dessutom finns ju en liten chans att han minihöjer för att han vill se var hans QQ står. Sedan så skall man ju inte glömma att chansen att han har AA eller KK är halverad rent statisktiskt sett på grund av din hand. Så jag skulle sagt All in, sedan skulle jag slitit håren när han visat upp AA, men rent tekniskt sätt känns det rätt när man redan lagt in nästan 100$ i potten.

 

Att lägga sig efter en fyrbet känns dessutom väldigt väldigt vekt, fyrbettar man så får man nästan betala av om någon höjer.

 

 

Man kan naturligtvis argumentera för en fold också, men det är inte lika roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att lägga sig efter en fyrbet känns dessutom väldigt väldigt vekt, fyrbettar man så får man nästan betala av om någon höjer."

 

Beror på vilken anledning man fyrbettar kanske.. Jag vet inte vad meningen i den här handen var, men den enda anledningen jag skulle göra det med AK vore för att sno potten direkt. Inte ens mot den fiskigaste av fisk skulle jag göra en sån här move för value. Fisken kanske sitter på TT, och har dig endå i underläge.

 

I det här fallet verkar raisen inte fungera för att sno potten då Hero får en re-raise tillbaka. Solklar fold i mina ögon i det läget. Att gå allin här tror jag är att stoppa in pengarna döda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joe: jag tror du behöver arbeta på din pokerretorik lite. Det är faktiskt omöjligt att stoppa in pengar döda hu preflop.

 

Sedan så kanske man kan reflektera lite över att man faktiskt är nära 30% att vinna över KK. Det är alltså egentligen bara en enda hand man fruktar, särskilt med tanke på att man redan lagt in 25% av sin stack. En solklar fold är det knappast. Jag har sett alltför många puckon fiska in med KTo A7s och K8s för att någonsin uttycka mig så.

 

Anta att fi har följande händer

AA 30%

KK 25%

AK 25%

QQ-JJ 15%

Dominerade händer/skräp 5%

 

Var står vi då? Orkar inte räkna på matten. Men det känns inte som en orimlig handdistribution med tanke på att FI är överaggro. Någon som orkar räkna?

 

Sedan skulle jag inte lagt mig vad matten än säger. Jag förlorar hellre ett inköp mot en uberaggro fiende. Jag fyrbettar aldrig om jag inte är beredd att spela om hela stacken. Å andra sidan kanske jag inte fyrbettar så ofta heller, men gör jag det så är det "go time".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklar fold, även mot de flesta tomtar här. Du har max 50/50 i det läget.. Troligen är du stekt mot hans AA eventuellt KK.

 

Syna hans raise till $24, höj inte mer. Träffar du floppen försöker du check-raisa pott, eventuellt göra en liten bet följt av re-raise till pot om han slår om.

 

Dumt att riskera hela stacken preflop med AK i ett sånt här läge.

 

Varför skulle jag syna hans raise till $24 och sen checkraisa om A eller K faller på floppen? Makes no sense. Detta är ju verkligen det absolut mest effektiva sättet att få in all deg när vi ligger efter men aldrig när vi leder.

 

I ett aggro game är AK mer stål än vad du verkar tro.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $2/$4

5 players

Converter

 

Stack sizes:

Hero: $635

CO: $530.90

Button: $394

SB: $968.40

BB: $414.50

 

Pre-flop: (5 players) Hero is UTG with A:spade: K:diamond:

Hero raises to $14, CO raises to $48, 3 folds, Hero raises to $164, CO raises all-in $530.9, Hero calls $380.9 (pot was $686.9).

 

Flop: 3:spade: 9:spade: T:diamond: ($1067.8, 1 player + 1 all-in - Main pot: $1067.8)

 

 

Turn: J:heart: ($1067.8, 1 player + 1 all-in - Main pot: $1067.8)

 

 

River: K:heart: ($1067.8, 1 player + 1 all-in - Main pot: $1067.8)

 

 

Results:

Final pot: $1067.8

Hero showed A:spade: K:diamond:

CO showed K:spade: Q:spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joe: jag tror du behöver arbeta på din pokerretorik lite. Det är faktiskt omöjligt att stoppa in pengar döda hu preflop.

 

Sedan så kanske man kan reflektera lite över att man faktiskt är nära 30% att vinna över KK. Det är alltså egentligen bara en enda hand man fruktar, särskilt med tanke på att man redan lagt in 25% av sin stack. En solklar fold är det knappast. Jag har sett alltför många puckon fiska in med KTo A7s och K8s för att någonsin uttycka mig så.

 

Anta att fi har följande händer

AA 30%

KK 25%

AK 25%

QQ-JJ 15%

Dominerade händer/skräp 5%

 

Var står vi då? Orkar inte räkna på matten. Men det känns inte som en orimlig handdistribution med tanke på att FI är överaggro. Någon som orkar räkna?

 

Sedan skulle jag inte lagt mig vad matten än säger. Jag förlorar hellre ett inköp mot en uberaggro fiende. Jag fyrbettar aldrig om jag inte är beredd att spela om hela stacken. Å andra sidan kanske jag inte fyrbettar så ofta heller, men gör jag det så är det "go time".

 

Lägg märke till att av händerna du räknade upp så var du totalt dominerad 30% av fallen (AA), rejält dominerad 25% av fallen. Det innebär att du stoppar in pengarna dominerad 55% av gångerna enligt din modell.

 

Totalt sett från dina siffor så var AK sämst 70% av gångerna, 25% equal, och bäst 5% av gångerna. Det är nog ganska rimligt, och tycker fortfarande att det talar för en ganska solklar fold.. Men vi spelar ju alla olika ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna tycker jag känns iskallt. Eller? Floppa dött och behöva checkfolda 2/3 eller inte få betalt de gånger vi träffar typ. Pushar vi kanske vi kan få fisken av QQ.

 

Jag har aldrig sett en fisk lägga QQ..;-)

 

Men on-topic Jag skulle säga om du vill gambla lite så är det push men om du kör den tight stilen så är det nog en fold. Nu vet ju inte jag hur stor bankroll du har men jag hade pushat(om inte motståndaren var en super tight spelare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joe_: Jo, jag är mycket medveten om det. Sedan så tror jag nog egentligen att chansen för AA, KK är mycket mindre. Det faktum att man själv sitter på AK minskar sannolikheten för AA, KK med 50%, men strunt i det.

 

Poängen är väl snarast att du redan har 25% av din stack inne. Du behöver alltså vinna betydligt mindre än 50% av gångerna för att en syn skall vara EV+ i det läget man befinner sig. Sedan kan det ju vara att man ändå inte vinner tillräckligt, men det har jag inte orkat med. Det är det som gör att man kan diskutera handen. Hade man inte haft nära 100$ investerat redan så hade jag också lagt mig.

 

Sedan har FI 40/30 stats. Han kan egentligen ha vad som helst. Men jag skulle aldrig stoppa in 25% av stacken och sen bara lägga mig mot en sådan spelare. Det är ju att bara ge iväg sina pengar. Han kommer fortsätta att köra över dig och köra över dig och köra över dig och köra över dig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det lägen där det är ok att syna eventuell allin eller gå allin i såna här situationer om du är uppe mot en maniac, men mitt första svar var mer allmänt angående normala fall. Därför jag också skrev i mitt första tillägg att jag tyckte att det var dåligt att 3-beta överhuvudtaget i det här läget. Bättre syna fiskens re-raise och sedan utgå från floppen. Det är iaf min åsikt.

AK är stark då du träffar men annars inte mycket att ha.

 

Om den här fisken hade suttit och re-raisat mig många gånger preflop hade jag självklart satt ner foten med, men det tyckte jag inte framgick av handhistoryn här.

 

Bara för att han är lös preflop innebär ju inte att den här raise-sekvensen betyder att han sitter på skräp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag syna hans raise till $24 och sen checkraisa om A eller K faller på floppen? Makes no sense. Detta är ju verkligen det absolut mest effektiva sättet att få in all deg när vi ligger efter men aldrig när vi leder.

 

I ett aggro game är AK mer stål än vad du verkar tro.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $2/$4

5 players

Converter

 

Stack sizes:

Hero: $635

CO: $530.90

Button: $394

SB: $968.40

BB: $414.50

 

Pre-flop: (5 players) Hero is UTG with A:spade: K:diamond:

Hero raises to $14, CO raises to $48, 3 folds, Hero raises to $164, CO raises all-in $530.9, Hero calls $380.9 (pot was $686.9).

 

Flop: 3:spade: 9:spade: T:diamond: ($1067.8, 1 player + 1 all-in - Main pot: $1067.8)

 

 

Turn: J:heart: ($1067.8, 1 player + 1 all-in - Main pot: $1067.8)

 

 

River: K:heart: ($1067.8, 1 player + 1 all-in - Main pot: $1067.8)

 

 

Results:

Final pot: $1067.8

Hero showed A:spade: K:diamond:

CO showed K:spade: Q:spade:

 

Detta är ju inte samma hand som den ursprungliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på Joes text om att vara dominerad. HERO har ju ändå nästan fått in motsvarande 25% av FI:s stack. För att det ska vara oddsmässigt korrekt spel behöver man ju alltså inte leda mot FI:s HD...

 

Dock känns det här inte som ett läge där det handlar så mkt om odds och ev. Finns det någon fold equity mot en sån här jättefisk som har 5-betat? Hur ofta leder vi?

 

Håller med Joe. Du har inte inne en betydande del av stacken och det känns som i BÄSTA fall JJ/QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...