jackbalsam Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 En liten headsup pott ur blindsen, jag mot en shortstack. Playchecken är trasig på expekt så jag försöker omvandla det som står i chatten till något vettigt. Ett vanligt 6manna NL 0.5/1 på expekt. Jag har 100+bb Han har 20bb Alla foldar fram till sb som limpar med, jag hittar KQo och höjer till 4bb, han callar. Flopp kommer Q J 9 Pott: $8 Hittar topparet med bra kicker och ett gutshotdrag. Har ingen hjärter på handen. Fi checkar så jag måste väl betta, bettar $5 i potten som är på $8. Brukar oftast betta i alla fall 80% av potten, vet inte varför jag inte gjorde det här, var väl för att han hade så lite antar jag. Han fixed raisar i alla fall till $10. I det här läget har jag slängt in $9 och han hade $20 i sin stack så jag känner mig ganska commited. Förmodligen har han mig slagen (folk brukar inte höja annars). Men han kan ju ha ett drag eller en sämre kung t ex så med dom pottoddsen tycker jag det bara är att sätta honom all in. Jag gjorde det och han visar Q9, dvs 2par och jag drar inte ut. Kändes ganska självklart att sätta honom all in i det läget men funderade på om det verkligen är det. Jag kom på att jag nästan alltid tänker "han har nästan inget kvar, lika bra att sätta honom all in", och om det är fel är det onekligen en stor läcka i mitt spel. Någon som är bra på matte får gärna räkna på det. Ni andra får gärna komma med kommentarer också. Citera
Nidson Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Jag hade spelat som du elva gånger av tio. Shortstackarna brukar hitta på de mest konstiga sakerna så jag tror definitivt att du ligger bra till mot en random shortstackspelares handdistribution. Färgdrag, stegdrag, sämre par, alla dessa är troliga händer för fi i detta läge. Citera
Wharic Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Han check-raisar dig på floppen vilket tyder på en hand som slår topparet. Jag skulle sätta honom på KT, vilket tvåpar som helst, ett set eller kombinerat färg och öppet stegdrag (17 outs + chansen att du foldar mot omslag). I värsta fall duger inte din dam utan du måste dra en kung eller en tia om han nu inte dominerar dig med en floppad stege och du redan är rökt. I bästa fall behöver du en kung eller en tia (7 outs, ca 6.5:1) och med potodds på 23:5 (knappt 5:1) så är det i mina ögon en fold som gäller. En av dom största bristerna i mitt eget spel är att jag precis som här ofta spelar TPTK för hårt och blir mjölkad på alldeles för mycket. Mitt tomteråd i sådana här situationer är att sakta ner om du får syn/omslag om inte turnkortet hjälper dig eller om du har en bra read på spelaren. Citera
dlinder Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 I bästa fall behöver du en kung eller en tia (7 outs, ca 6.5:1) och med potodds på 23:5 (knappt 5:1) så är det i mina ögon en fold som gäller. Nja, i bästa fall är väl killen en vanlig 0.5/1-tomte och har en slagen hand? Och med pottodds som nära nog klarar av en all-in där ändå (för övrigt har du glömt att Q kan vara en out) tycker jag valet blir mycket lätt. In med stacken. Citera
Wharic Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Nja, i bästa fall är väl killen en vanlig 0.5/1-tomte och har en slagen hand? Och med pottodds som nära nog klarar av en all-in där ändå (för övrigt har du glömt att Q kan vara en out) tycker jag valet blir mycket lätt. In med stacken. Sitter han på ett tvåpar där ett av paren är damer (vilket händer en gång av tre) så är du dominerad och Q är ingen out. Däremot håller jag med dig om att det finns gått om tomtar som synar med slagna händer och ibland inte med någonting alls (vilket gör mig lika förbryllad varje gång). Det beror helt på situation och spelare som vanligt. Fast med den floppen skulle jag försöka att inte bli för kär i topparet. Citera
hazeelnut Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Nja, i bästa fall är väl killen en vanlig 0.5/1-tomte och har en slagen hand? Och med pottodds som nära nog klarar av en all-in där ändå (för övrigt har du glömt att Q kan vara en out) tycker jag valet blir mycket lätt. In med stacken. Sitter han på ett tvåpar där ett av paren är damer (vilket händer en gång av tre) så är du dominerad och Q är ingen out. Däremot håller jag med dig om att det finns gått om tomtar som synar med slagna händer och ibland inte med någonting alls (vilket gör mig lika förbryllad varje gång). Det beror helt på situation och spelare som vanligt. Fast med den floppen skulle jag försöka att inte bli för kär i topparet. Å andra sidan är knekten en out vilket gör att han har odds att syna. Dessutom behöver inte en checkraise här betyda speciellt mycket eftersom det är ett slagsmål mellan blindsen. Det krävs en rätt bra read på motståndaren för att en läggning ska vara rätt här. Det enda som talar för en läggning är att han inte checkraisar all in vilket tyder på att han vill ha en syn samtidigt som det potcommittar honom. Hade han haft ett steg- eller färgdrag borde han checkraisat all in tycker man. Det oroar mig dock inte tillräckligt mycket för att jag ska lägga mig. Citera
Wharic Postad 10 Februari , 2005 Rapport Postad 10 Februari , 2005 Å andra sidan är knekten en out vilket gör att han har odds att syna. Sant. Den missade jag Edit: QJ är iofs en möjlighet också om det vill sig illa Citera
Recommended Posts