Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag klurade på vår sannolikhetstråd dök det upp en intressant hand/situation som kan vara värd att diskutera tycker jag.

Du sitter på en av följande två händer:

Hand 1: K :heart: Q :heart:

Hand 2: K :diamond: Q :diamond:

Floppen är:

A :heart: K :spade: Q :club:

Hur påverkas dina chanser och ditt agerande i följande situationer:

Situation A

Ett par spelare limpade före dig preflop, du höjde och fick bara syn av limpers plus eventuellt någon av mörkarna, du sitter alltså sist i en multiwaypott på 8-10SB. Hur reagerar du på olika ageranden till dig.

Situation B

Du sitter i stora mörken, en spelare i sen position höjer först in, du trebbettar och han cappar. Vad gör du nu på floppen?

Situation C

Du har höjt först in från mellanposition, en spelare efter dig trebettar och knappen cappar. Du sitter altså först i en trevägspott på 13SB mot två spelare som båda visat styrka preflop.

Situation D

Du höjer UTG, UTG+1 trebbettar och UTG+2 cappar, alla andra lägger sig. Vad gör du nu (förutsett att du faktiskt synade preflop, hela preflopspelet är kanske inte det bästa)?

/Bjorn

* Misstänker att det är FL :) - QoS *

Postad

Spelar man så så förstår man inte fixed limit särskillt bra.

Känns skitsvårt att lägga handen på floppen - och det är nog inte meningen heller - men på turn kan jag mycket väl bli bortbluffad med den bästa handen i alla fallen. Just turnspelet är det svåraste i fixed limit.

Med hjärterhanden så kommer jag gå till river såklart om det kommer eh hjärter på turn, men jag vet i helvete inte hur jag agerar med de andra.

Tack björn_ för en mycket trevlig uppgift! Ni som tycker att fixed är ett "för enkelt" spel bör fundera rejält på den här tråden, misstänker att Hjort kommer att komma med en hel del kluriga kommenatrer.

Postad

både C och D är likvärdiga, tveksamt om ja vill call två bets preflop ur position för att sedan, oavsett vad som kommer sitta och få betala för något som är second best... Det man slår är mellanpar och... ja det är det man slår..

Däremot i situation A och B, känns floppen ok->bra. Blir svårt att släppa med tanke på antalet spelare och storlek på pot, ingen har visat någon styrka så TJ är egentligen den hand som man bör "frukta" mest men då har man ändå sina 4 outs.

I B så blir det åka av, om jag inte har read på honom. Eller tom slowspel. Jag har bästa handen.

Postad

A - Spela! Stor chans att ha bästa handen.

B - Beror på hur spelaren brukar agera med olika händer. Spelar han bara AA, KK, QQ, AK, AQ på det viset så har man problem, men är det en spelare som höjer så med alla PP så är ju situationen en annan...

C o D - Fold. Stor risk att vara slagen oavsett vad som kommer utom möjligen två hjärter med hjärterhanden, men att behöva två hjärter på raken för att vinna gör inte handen spelbar när det blir en massa höjningar på vägen...?! Vad har de andra AA, KK, QQ, AK, AQ...???

/Holdem

Postad

Inne på samma linje som holdem. Igår satt jag vid ett .5/.5 bord, dvs en grabb raisade PF på i princip allt. Men det normala, 2/3 ung. raisar logiskt även på .25/.50. I exempel C & D lär åtminstone en av raisarna ha något som slår en => klar fold alltså.

I A är det bara att valuebetta och hoppas att J & T finns en bit ner i leken.

B är som sagt svårast. Många reraisar även JJ och TT. Undertecknad hade checkat och försökt se turn för ett bet.

Postad
Situation A

Ett par spelare limpade före dig preflop, du höjde och fick bara syn av limpers plus eventuellt någon av mörkarna, du sitter alltså sist i en multiwaypott på 8-10SB. Hur reagerar du på olika ageranden till dig.

Aggressivt som tusan.

Situation B

Du sitter i stora mörken, en spelare i sen position höjer först in, du trebbettar och han cappar. Vad gör du nu på floppen?

Usch, gråter en skvätt. Som jag ser det så är man antingen långt före mot 99-JJ eller så ligger man långt efter mot ett set eller tvåpar. Lutar faktiskt åt en nedsyning för att minimera förlusterna mot de bättre händerna.

Situation C

Du har höjt först in från mellanposition, en spelare efter dig trebettar och knappen cappar. Du sitter altså först i en trevägspott på 13SB mot två spelare som båda visat styrka preflop.

Eftersom man just riskerar att vara fetdominerad så tycker jag att det kan vara en bra idé att folda KQo där. Kommer iallafall lägga in två bet på floppen, men om båda motståndarna är kvar till turn och spelar aggressivt så får man nog lägga ned.

Situation D

Du höjer UTG, UTG+1 trebbettar och UTG+2 cappar, alla andra lägger sig. Vad gör du nu (förutsett att du faktiskt synade preflop, hela preflopspelet är kanske inte det bästa)?

Generellt sett foldar jag KQo och synar KQs.