Gå till innehåll

NLT - AQ träffar Q, äcklig call, checka ner?


Steinmeyer

Recommended Posts

NL200$ 6-manna

 

BB: "HerrHyfsad" 250$ Verkar ok

Mid: "Shortstack" 40$

Button: "Steinmeyer" 220$

 

 

Fold till Shortstack som limpar

Fold till mig, jag höjer till 12$ med A :spade: Q :club:

SB Fold

Herrhyfsad synar.

Shortstack synar.

 

Flop: 4 :spade: 8 :heart: Q :heart: Pot: ~36$

 

Shortstack bets 4$ (...?)

Steinmeyer raise 36$

Herrhyfsad call (...bleh känns riktigt kallt)

Shortstack fold

 

Turn: 7 :spade: Pot: ~150$

 

Herrhyfsad check

Steinmeyer ?

 

 

Vekt eller korrekt att checka för att ev. syna river? Är inte min hand i stort sett bara en bluffcatcher nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får du checka ganska ofta. Dock tycker jag man ser detta spel med flushdrag alltför ofta men det är ganska kallt att halv-till-helpotta turn.

 

Med en check kan du dessutom få fi att bluffa river ganska ofta då jag antar att du skulle spela likadant trots missad flop rätt ofta. Dvs du har en halvt underreppad hand.

 

Checka, omvärdera river. Om river är hjärter bör din synfrekvens vara lite lägre än övriga rivrar (om vi säger att fi betar samma) om du tror att han kan spela så med flushdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långt inlägg följer, men det är inte ovanligt att man har en hand som typ TPTK eller överpar på turn i en höjd HU pot efter att blivit synad på en flopp med med 2 låga kort och ett högt kort, och med ett färgdrag. Så om följande inte är idioti, och i så fall skulle jag gärna bli upplyst om det, så kanske nån har iaf lite nytta av inlägget. Jag skulle ofta beta halvpot på turn. Motivering som följer:

 

Om fi är tight-vek så är hans HD på turn knappast mycket vidare än AQ, 88, 44, JJ och kanske A :heart: J :heart: och KQs. Rimligt att anta att han viker TT-JJ och A :heart: J :heart: för ett bet, ibland också KQs, men knappast AQ, 88 och 44. Vi har inget att vinna på att beta, enda drag handen, A :heart: J :heart: , har bara runt 20% chans att dra ut och med en check kan vi få syn av ett litet värdebet på rivern från de händerna som annars viker på turn.

 

Men antag nu att vi gör fi lösare och lösare, hans HD på turn blir vidare och vidare. Nånstans där den börjar innehålla 99-JJ, AQ, KQ, 88, 44, A :heart: J :heart: ,K :heart: J :heart: ,T :heart: ,J :heart: , skulle jag överväga ett halvpot bet, med avseende att oftast göra ett mindre, 25%- 30% av potten bet, på rivern. Den HD:n, eller vidare, är ganska vanlig, så det är inte bara väldigt lösa motståndare som har den på turn.

 

Notera att den HD:n beskriven ovan inte innehåller så många drag händer eller händer som slår oss, 99-JJ och KQ utgör ca 65%. Det är dom händerna, samt draghänder, som vi inte bör missa värdebet mot om det är möjligt, och en halvpot följt av en mindre bet på rivern vinner mer än en check följt av ett, säg, 2/3 av potten bet.

 

Det finns dessutom risk att det kommer kort som J-A på rivern, runt 20%, som minskar chansen att få ut värde ur 99-TT, även ett :heart: ställer till det för oss, så att anta att vi alltid kan få in ett större värde bet mot 99-JJ på rivern är för optimistiskt.

 

Om fi har ännu vidare HD, tex om den innehåller sånt som QJ, A :heart: 6 :heart: ,men förstås också 78s, på turn är han lösare och dessutom då mer synbenägen på turn, så betydelsen av att inte missa värdebet blir större. Riktigt lösa motsåndare skall förstås värdebetas ner i ett mörkt hål där dom stannar till nästa löning.

 

Det är värt att notera att vi inte släpper så mycket värde mot triss, jämnfört med att bara checka på turn, blir vi checkraisade så att vi måste folda (jag förutsätter vi med stor säkerhet kan se oss slagna vid ett sånt läge) drog vi dött iaf, så vi losar ingen equity, och vi hade varit tvungna att ofta syna ett bet från fi på rivern iaf. Möjligtvis tappar vi lite om fi checksynar och betar ut på rivern. Blir en svår, men inte orimlig, fold då.

 

Skulle dock checka om fi är tuff och aggro, en sådan motståndare kommer att kunna väga upp sina C-R med triss med C-R med, typ, färgdrag på ett sätt som gör det svårt för oss.

 

Det är är en ganska vanlig situation, om vi byter vår hand mot AK och floppen till K :spade: 7 :spade: 3 :club: eller mot QQ och floppen J :heart: 6 :spade: 4 :heart: så blir resonemanget det samma. Mot många motståndare på "lägre" nivåer tror jag att det är bättre att beta igen på turn, än att checka för att fånga, eventuella, bluffbets från relativt få draghänder som missat och möjligheten att kanske få in ett "säkrare" värdebet mot TP med sämre kicker eller höga pockets.

 

Finns lite spelteoretiska argument för att beta också. Om man har för vana att skjuta turn tom så räcker det inte med att bara väga upp det med QQ och 88, man måste nog ta till en del sådana här händer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...