Gå till innehåll

psatiw - Full Tilt SH NLT200


psatiw

Recommended Posts

  • Svars 459
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fyrbettar i första fallet. I andra fallet synar jag eftersom det ändå är en UTG-raisare med som det kan vara intressant att se vad han gör, dessutom indikerar ju CO's trebett en hyfsat stark hand. Dessutom har vi ju position.

 

Att CO/knappen trebettar betyder inte stål på aggressiva FT så fold är inget alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det finns argument för både fyrbet och syn, är lite kluven om jag ska vara ärlig. Är sjukt steamad atm så jag ska väl egentligen inte kommentera händer, men jag föredrar nog fyrbeten faktiskt. Mycket för att det suger att vi med en syn bjuder in den ursprunglige höjaren om han har något äckligt litet par eller whatever, vår hand blir ju ganska transparent?

 

Ang. transparensen: vilken range kallsynar du med då? Lite det som är problemet, att båda alternativen definerar vår han ungefär på samma sätt, särskilt om vi aldrig synar med något starkare.

 

Jag tycker om syn i båda QQ händerna. Hade det varit en riktig nit som 3-betade hade jag lagt hand 1. Slår ni om här med AA-KK?

 

Själv tycker jag syn > fold >>> raise i typ båda fallen. Eventuellt att byta plats på syn och fold när vi sitter i BB.

 

ni får ursäkta en low-limit SnG-spelare, men som spelar lite SH då och då, men vad sägs om att slänga in keramiken pre?

 

//Matte

 

Se nedan.

 

Vidga 4-bet rangen så att man lätt kan bli satt på skräp i detta läge och därför kan 4-betta QQ profitabelt. Dessa lägen är trista om man inte har en väldigt lös image.

 

Det stora problemet med det här, IMHO, är att du oftast kommer ge dina fi's, särskilt de sämre, en bättre chans att spela närmare optimalt. Edgen man har, särskilt i position och/eller mot svagare motstånd, krymper ju i det spel som oftast är där vi har mest edge - postflop - ju mer vi lassar in pre med större delen av våra händer. Dessutom tror jag det är rakt ut ett dåligt läge att fyrbetta i SB light givet de där förhållandena en väldigt stor del av tiden, för att inte säga alltid, även om jag inser problemet med att vi inte har nånting att balansera våra premiumpar med, om vi vill fyrbetta dem i samma läge. Jag är dock benägen att tro att det inte spelar så stor roll, eftersom vi så sällan kommer hamna i samma läge, och i synnerhet emot samma motstånd.

 

Om jag ska säga nåt generellt själv om händerna tycker jag fyrbet är rätt duktigt kallt (när vi inte har bättre read på fi) eftersom vi alltid kommer göra hans beslut enklare och låta honom spela närmare "perfekt", vilket jag tycker är ett stort problem. Med readen som gavs (att vi egentligen inte har någon, mer än att han är jävligt aggro postflop) är jag dessutom lite förvånad att ingen ens har nämnt valet att folda. Tror inte det finns SÅ mycket värde i handen i det här läget att folda skulle vara helt uteslutet iaf. Särskilt inte i den vi sitter i SB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet med det här, IMHO, är att du oftast kommer ge dina fi's, särskilt de sämre, en bättre chans att spela närmare optimalt. Edgen man har, särskilt i position och/eller mot svagare motstånd, krymper ju i det spel som oftast är där vi har mest edge - postflop - ju mer vi lassar in pre med större delen av våra händer. Dessutom tror jag det är rakt ut ett dåligt läge att fyrbetta i SB light givet de där förhållandena en väldigt stor del av tiden, för att inte säga alltid, även om jag inser problemet med att vi inte har nånting att balansera våra premiumpar med, om vi vill fyrbetta dem i samma läge. Jag är dock benägen att tro att det inte spelar så stor roll, eftersom vi så sällan kommer hamna i samma läge, och i synnerhet emot samma motstånd.

 

Om jag ska säga nåt generellt själv om händerna tycker jag fyrbet är rätt duktigt kallt (när vi inte har bättre read på fi) eftersom vi alltid kommer göra hans beslut enklare och låta honom spela närmare "perfekt", vilket jag tycker är ett stort problem. Med readen som gavs (att vi egentligen inte har någon, mer än att han är jävligt aggro postflop) är jag dessutom lite förvånad att ingen ens har nämnt valet att folda. Tror inte det finns SÅ mycket värde i handen i det här läget att folda skulle vara helt uteslutet iaf. Särskilt inte i den vi sitter i SB.

 

Givet dessa förutsättningar är jag med på alla dina resonemang ovan. Vad som gör situationer som dessa så knepiga att prata om i hyfsat generella ordalag, är att beslutet imo är så väldigt beroende av bordsstämning. Vad gäller fyrbet har du iaf fått mig att ändra uppfattning och på den punkten håller jag, efter att ha funderat på saken, med dig. Mina slentriansyner kanske inte är så tokiga då.:-)

 

Fold är ju förstås inte ett uteslutet alternativ. Anledningen till att jag inte tog upp det var för att jag drog någon slags slutsats utifrån händerna att spelet var aggressivt preflop. Och om jag ska vara ärlig ska de nog få vara ganska duktigt tighta / snåla med trebet, för att jag ska orka lägga. Men som du själv nämner tror jag inte att det är någon direkt större läcka att kasta i lägen som dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet med det här, IMHO, är att du oftast kommer ge dina fi's, särskilt de sämre, en bättre chans att spela närmare optimalt. Edgen man har, särskilt i position och/eller mot svagare motstånd, krymper ju i det spel som oftast är där vi har mest edge - postflop - ju mer vi lassar in pre med större delen av våra händer. Dessutom tror jag det är rakt ut ett dåligt läge att fyrbetta i SB light givet de där förhållandena en väldigt stor del av tiden, för att inte säga alltid, även om jag inser problemet med att vi inte har nånting att balansera våra premiumpar med, om vi vill fyrbetta dem i samma läge. Jag är dock benägen att tro att det inte spelar så stor roll, eftersom vi så sällan kommer hamna i samma läge, och i synnerhet emot samma motstånd.

 

Om jag ska säga nåt generellt själv om händerna tycker jag fyrbet är rätt duktigt kallt (när vi inte har bättre read på fi) eftersom vi alltid kommer göra hans beslut enklare och låta honom spela närmare "perfekt", vilket jag tycker är ett stort problem. Med readen som gavs (att vi egentligen inte har någon, mer än att han är jävligt aggro postflop) är jag dessutom lite förvånad att ingen ens har nämnt valet att folda. Tror inte det finns SÅ mycket värde i handen i det här läget att folda skulle vara helt uteslutet iaf. Särskilt inte i den vi sitter i SB.

Jag lade faktiskt inte märke till att motståndarna var 20/14 här och då har jag absolut ingenting emot att folda då det inte kommer vara några floppar(förutom QXX) som kommer vara komfortabla att spela vidare på oavsett om vi är IP eller OOP. 4-betta känns väldigt kallt i detta läge som du säger, My bad.

 

Självklart blir beslutet väldigt mycket svårare utan read och då har jag faktiskt inget optimalt alternativ men om vi förutsätter att vi sitter i ett någorlunda aggressivt game så kan vi ju räkna med att CO´s omslags HD rimligen inte behöver vara jättesnäv(förutsatt att inte PFR är en nit) och då tror jag att det är väldigt profitabelt att vidga sin 4-betrange både IP och OOP för att man inte varje gång man besvarar ett trebet preflop ska behöva ses som JÄTTESTARK vilket vi i princip gör ifall vi synar ur t.ex. SB här eftersom vi aldrig kommer att göra det med skräp.

 

Detta gör ju också att vårt spel OOP mot en motspelare (Vi slår upp och han slår om i pos) blir betydligt mer naturligt. Man hatar ju att sitta och syna 3-bets marginellt och spela OOP och då tycker iaf jag det är lika bra att fyrbetta de flesta av de händerna man nu kanske foldar i dessa lägen(Jag gör det inte själv än dock men jag håller på att implentera:)) Man bygger ju samtidigt upp en extremt aggressiv image och folk kommer tycka du är väldigt jobbig att möta ifall de känner att de inte kommer att kunna 3-betta light mot dig. Då har man fått dem precis dit man vill...

 

Kanske mycket svammel men vad jag vill ha sagt är att i ett spel med mycket aggressiva duktiga spelare så kommer man helt enkelt vara tvungen att öppna upp sin 4-bet range så länge man inte är extremt överlägsen postflop och mot de spelare jag talar om tror jag sällan att man kommer ha en sådan edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade av en händelse se en annan liknade QQ-hand som du kommenterat men med ett annat resonemang. Orkar du förklara för en fisk vad skillnaden är jämfört med det resonemang du har i de händer du har i dagboken?

 

http://www.pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=24188

 

Handen är

MP Raise,

SB Trebet

BB (Hero QQ) Pottbett (Fyrbett)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du!

 

Bra dagbok!

 

Vad föreställer din avatar och varifrån kommer din signatur?

 

Tack. Signaturen är från en låt. Mer säger jag inte. :-)

 

Orkar du förklara för en fisk vad skillnaden är jämfört med det resonemang du har i de händer du har i dagboken?

 

Det handlade inte om min stack då, räcker det? ;)

 

Äh, nu skrev ju nån senare i den där handen att SB var världens rock, så då är jag nog inne på att bara syna där också, men skillnaden som finns är främst att PFR's raise kommer från EP i mina händer jämfört med CO i den handen, vilket brukar påverka omslagsrangen hos många fi's. Varför jag gillade det där i det läget också är för att det finns ett ganska känt resonemang från en gammal 2p2-post, som går ut på att 4-betta från BB som en steal i det där läget (baserat på att det typ blir "omöjligt" för både CO/knappen och SB att spela vidare utan stål), och då behöver man ju legitima händer att göra det med också. Dock är det ju en fördel om man vet att åtminstone SB i den handen vet om det gamla "teoremet", så att han inte direkt behöver sätta en på jättestål för att vi 4-bettar. Dock visste vi ju inte det i den handen, så jag var antagligen off där. Händer rätt ofta för övrigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen read på fi. Han blixtsynar pre och på mitt turnbet.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $1/$2

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $190.35

UTG+1: $202

CO: $310.90

Button: $663.20

Hero: $247.25

BB: $174.55

 

Pre-flop: (6 players) Hero is SB with Q:diamond: K:heart:

UTG calls, UTG+1 folds, CO raises to $9, Button folds, Hero calls, BB calls, UTG calls.

 

Flop: 2:spade: J:heart: Q:club: ($36, 4 players)

Hero checks, BB checks, UTG checks, CO checks.

 

Turn: 9:club: ($36, 4 players)

Hero bets $24, BB calls, 2 folds.

 

River: 9:heart: ($84, 2 players)

Hero checks, BB bets $50, Hero ?

 

Dessutom, nån som gillar att betta river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blixtpushar. Han blixtsynar. Nötlinje mao.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $1/$2

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $402

UTG+1: $198

Hero: $200

Button: $496

SB: $237.95

BB: $103.75

 

Pre-flop: (6 players) Hero is CO with K:club: J:spade:

2 folds, Hero raises to $7, 2 folds, BB calls.

 

Flop: J:club: K:spade: 5:club: ($15, 2 players)

BB checks, Hero is all-in $193, BB calls all-in $96.75.

Uncalled bets: $96.25 returned to Hero.

 

Turn: 2:spade: ($208.5, 0 player + 2 all-in - Main pot: $208.5)

 

 

River: 5:spade: ($208.5, 0 player + 2 all-in - Main pot: $208.5)

 

 

Results:

Final pot: $208.5

BB showed :Kh::Qd:

Hero showed :Kc::Js:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KQ handen, fold... tycker du betar för mkt ur pos med topp paret på turn. Jag gillar att hålla nere de potterna, säg 15$ även om kanske ger drag pott odds. Problemet är just ifall någon satte straighten på turnen, då blir det sådär.

 

Bra poäng.

 

Jag har lite svårt för synen pre här; KQo ur position känns som en hand som du (läs jag) kan få rätt mycket problem med. Eller?

 

Jag tar den inte varje gång på nåt sätt, men det var ett jävligt slaskigt bord och jag hade aggrat rätt hårt pre sista varven, så jag trodde att det kunde finnas chans att jag skulle kunna vinna en stor pott om jag träffade hårt. Dessutom ville jag fortsätta bygga lite på min slaskimage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psatiw: Full Tilt, jag trivdes inte, trivs du bra? Fördelar, nackdelar:)

 

Jag hatar det. :)

 

Nämen ärligt, jag har fått höra att det ska finnas nätverk med sämre spelare på nivån överlag, men annars tycker jag det inte finns några större nackdelar. Fördelarna är att det finns sjukt mycket action (ofta över 50 bord igång), vilket jag tycker är ett jätteplus; att man kan datamina; skön layout i nya versionen (hatade den gamla svårt) och att funktionaliteten i klienten har allt jag behöver typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya layouten är det den utan avatarer, valde den sist jag spela där i dec.. Den där ironman grejen de kör är det nån bra grej som påverkar nåt för dig?

 

Vet inte exakt när den jag menar är ny kom, men det är inte "den gamla minus avatarer" om du menar så. Den nya jag refererar till är en annan form på bordet, man kan välja bakgrund, etc etc.

 

 

Hahaha, det där kändes nästan som ett svar från nån som blivit ÄGD. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...