Gå till innehåll

Utan motorvärmare

back

Recommended Posts

Ska till fjällen över nyår (4 nätter) och nu har det kommit fram att det inte finns någon motorvärmare vid stugan.

Hur farligt är det för bilen att stå utan motorvärmare i 4 nätter? Temperaturen kan ju bli ganska låg om man har otur. Vad kan gå sönder?

Tror ni det är säkrare att lämna bilen hemma och ta bussen eller bör det inte bli några problem utan motorvärmare? Vad bör man tänka på om man tar bilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan gå sönder?

Har du som jag fyllt på med enbart vatten i kylarvätskan tidig vår->sen höst så bör du se till att du innan ni åker har en blandning som innehåller minst 50-60% koncentrerad glykol. Annars vet jag inte riktigt vad. Ingen jag känner fick problem förra året när vi hade temperaturer ner emot -25C.

Om bilen har/haft problem med kallstarter kan det kanske vara dumt att ta bilen dock (förutsatt att ni bara tar en bil). Detta är för er skull iofs och inte för bilen.

Länk till kommentar

Om du har rätt glykolblandning så är som regel det värsta som händer att bilen inte startar. Startkablar är alltså bra att ha med sig.

Om du har för dåligt frysskydd, och kör iväg med en ispropp i kylsystemet, så det som brukar hända då när den kokar är att topplocket slår sig och kylvätskan blandar sig med motoroljan. Det är inte att rekommendera. I bästa fall så klarar du dig då med att plana toppen för ett antal tusenlappar, i värsta fall så rasar du motorn.

Glykolblandningen ska inte var minst 50% utan ligga mellan 0 och 50%. En 50% blandning ger bäst frysskydd, då klarar du dig ner till någonstans runt -33 grader.

/Smurf

Länk till kommentar

Glykolblandningen ska inte var minst 50% utan ligga mellan 0 och 50%.

Nu har jag ju ingen större kunskap själv när det gäller glykolblandning men 0 (eller nära 0 för den delen) ska du absolut inte ha eftersom det bland annat innehåller rostskyddsmedel. Har du provat att tappa ur vätskan någon gång? Då vet du att det behövs.

Cirkus 55% är vad som rekommenderas av verkstadshandböcker samt på förpackningarna.

Länk till kommentar

Varva inte upp bilen så mycket utan kör den på låga varv tills oljan har fått upp sin viskositet, annars kan servon och ev. turbo kuka ur. Det gällde iaf på den tiden när jag körde lastbil i norrland.

Lastbil med turbo? Det var som fan...

Mindfuckar du med mig? http://expressen.fordonslagret.se/Details.aspx?o=1&id=54866

Jag har ingen större koll, men nog fan finns det lastbilar med turbo?

Länk till kommentar

Hur farligt är det för bilen att stå utan motorvärmare i 4 nätter? Temperaturen kan ju bli ganska låg om man har otur. Vad kan gå sönder?

Tror ni det är säkrare att lämna bilen hemma och ta bussen eller bör det inte bli några problem utan motorvärmare? Vad bör man tänka på om man tar bilen?

Inget.

Norrland överlever varje år - till allmänhetens förvåning - trots att medeltemperaturen är under 0 under ett par månader i sträck. Oftast har norrlänningarna - till skillnad från hela södra sverige - också minne. De kommer ihåg att det på hösten kommer snö. Därför blir de inte överraskade och kör av vägen när det är vitt ute.

Och nej, alla norrlänningar har inte motorvärmare.

Fördelen med motorvärmare är att du slipper kallstarter. Bilen släpper ut mindre skit, drar mindre soppa och är behagligare att sitta i de första minuterna. Annars händer inget magiskt. Motorvärmaren går INTE konstant. Den startar någon timma innan du ska använda bilen. Så hur länge bilen står påverkar inte.

Som oven nämnt: Det som händer är att spolarvätskan kan frysa och bli oanvändbar. Dock använder du sällan spolarvätska om det är mer än -5 grader ute. Fyll på med glykol. Sedan låter du bilen värmas upp innan du gasar för fullt. Låt den gå på tomgång i 2 min om du vill vara säker, 5 min om du är orolig.

Den helt avgörande faktorn är dock: Ta inte bilen om du inte har stolsvärme. Inte skoj att frysa.

Länk till kommentar

Ett tips om det blir svinkallt och bilen inte vill starta är att sätta en engångsgrill under oljetråget och låta den värma upp. Sen ska du ju ta det jävligt lugnt när du väl får igång bilen, låt den stå på tomgång ett tag och smyg bara fram med bilen tills tempen går upp.

Btw, vars i fjällen ska du?

Offtopic: har inte princip alla nya lastbilar turbo? Turbodiesel you know.

Offtopic 2: alla norrlänningar har antingen garage eller motorvärmare, iallafall om man bor norr om polcirkeln.

Länk till kommentar

Ett tips om det blir svinkallt och bilen inte vill starta är att sätta en engångsgrill under oljetråget och låta den värma upp. Sen ska du ju ta det jävligt lugnt när du väl får igång bilen, låt den stå på tomgång ett tag och smyg bara fram med bilen tills tempen går upp.

Btw, vars i fjällen ska du?

Offtopic: har inte princip alla nya lastbilar turbo? Turbodiesel you know.

Offtopic 2: alla norrlänningar har antingen garage eller motorvärmare, iallafall om man bor norr om polcirkeln.

Vemdalen ska jag till.

Länk till kommentar

Hah! Men förmodligen en väldigt stor andel! Däremot inte sagt att alla använder nämda hjälpmedel alla gånger. Framförallt handlar det ju dock om komfort. Suger rävpung att sitta i en bil som är -20 grader. Seriöst! :)

Länk till kommentar

Ska till fjällen över nyår (4 nätter) och nu har det kommit fram att det inte finns någon motorvärmare vid stugan.

O, herregud.

Du muntrade iallafall upp min annars så gråa vardag. lol, som blinda Sara skulle sagt.

Länk till kommentar