Gå till innehåll

Studiebeklagan!


Spaderknekt

Recommended Posts

Tja!

Då min studiemotivation är lägre än lägst just nu skulle jag behöva lite uppmuntrande ord (Eller nåt i stil med "hoppa av ditt pucko!" kanske?). Har märkt att det finns en hel del högutbildat folk här så..

 

Jag pluggar just nu fjärde året på Y - teknisk fysik och elektroteknik, civilingenjörsutbildning. Det jag undrar är, skiljer sig arbetslivet mycket från studierna? Tycker nämligen studierna är jävligt trista så är arbetslivet mer av samma så vete tusan.. Hur jag var dum nog att välja den här pissutbildningen och fortsätta på den så länge kan vi snacka om en annan gång..

 

Har haft lite önskedrömmar om att hoppa av nu och ändå hitta ett hyfsat jobb eftersom jag ändå klarat 140 poäng hittills. Fast önskedrömmar är väl just vad det är för det är ju svårt nog även för de som tagit examen att hitta jobb. Men det är väl lika bra att försöka fullfölja trots att det känns som total misär..

 

En poäng med att hoppa av tidigare skulle ju också kunna vara att man får ett lättare jobb man kan klara av istället för ett fullfjädrat civilingenjörsjobb där man har ångest över arbetsbördorna varje dag som man har nu..

 

Jaja ni tycker säkert att det är konstigt att fundera på att hoppa av när man bara har ett år kvar och jag kan bara hålla med.

 

Edit: Vet inte om det här inlägget "makes much sense" men det var lite skönt att skriva av sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Arbetslivet kan vara ganska trist också. Om du bara har ett år kvar på en civilingenjörsutbildning vore det väl ganska trist att inte få ut examen.

 

Jo du har nog rätt.. Just nu känns det bara som att man går igenom total misär för att få samma misär sen också.. Men man är väl en bortskämd skit helt enkelt.. Sen är det ju inte helt att man fixar utbildningen på bara ett år heller i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hoppar av Y på fjärde året så kommer jag åka hem till dig och skjuta av dig knäskålarna. Hoppas att det ökade motivationen lite grann...

 

Seriöst, du är jävligt pot-commited och behöver bara lägga max ett år till för att få ett litet papper som är jäkligt mycket värt. Att hoppa av nu vore väldigt dumt. Oavsett om du kommer ta ett ingenjörsjobb eller ej sen så är examen väldigt bra att ha. Civilingenjör ser sjukt mycket bättre ut än drop-out. Och skriver du "pokerproffs" på CV:et så är det nog mest för humorvärdet.

 

För övrigt är det helt irrationellt att hoppas att det skulle vara lättare att få ett jobb du klarar av om du hoppar av nu. Om du märker att du blir nekad jobb för att du är överkvalificerad så kan du ju bara ljuga och säga att du hoppade av istället, det är ju inte direkt så att någon kommer kontrollera det. En utbildning kommer aldrig begränsa jobben du kan syssla med, däremot kan brist på utbildning rejält begränsa din potential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett råd att ge. Gör något du tycker är roligt/intressant. Det går givetvis att söka väldigt många sorters jobbe med en Civ ing i teknisk fysik. Att det skulle vara en pissutbildning är nonsens. Det är en av de bästa grunderna du kan ha när du ska ut i arbetslivet.

 

Det skiljer mycket från arbetsliv och studier. Både på bra och dåligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hoppar av Y på fjärde året så kommer jag åka hem till dig och skjuta av dig knäskålarna. Hoppas att det ökade motivationen lite grann...

 

Seriöst, du är jävligt pot-commited och behöver bara lägga max ett år till för att få ett litet papper som är jäkligt mycket värt. Att hoppa av nu vore väldigt dumt.

 

Hehe, det låter bra.. Då kan jag sitta i en rullstol nånstans och tycka ännu mer synd om mig själv :cry:. Sant att man är pot-commited i och för sig, men det är inte säkert att det bara är ett år kvar.. Dels kanske man inte klarar nån kurs och dels kommer ens inkompetens antagligen genomskina med all önskvärd tydlighet när jag gör ett patetiskt försök till exjobb..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant att man är pot-commited i och för sig, men det är inte säkert att det bara är ett år kvar..

Än sen då? Om du försöker göra något och misslyckas med det kommer du ändå lära dig oändligt mycket mer än om du inte försöker göra något särskilt alls.

 

Dels kanske man inte klarar nån kurs och dels kommer ens inkompetens antagligen genomskina med all önskvärd tydlighet när jag gör ett patetiskt försök till exjobb..

Jag tror du lägger in lite mycket i exjobbet. Visst är det en del jobb, men om du tittar på gamla exjobb kommer du nog se att en del av dem inte är så jäkla lysande. Plus att jag är extremt skeptisk till att någon som lyckas ta sig igenom alla kurserna fram till exjobbet inte skulle kunna klara ett g- på exjobbet om de verkligen försökte.

 

Sett över din livstid är nog den där examen värt en eller flera miljoner i väntvärde så det är bara att bita ihop och syna ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu älskar jag ju visserligen mitt jobb, men plugg var ju inte så dumt när det begav sig heller. Kan bara hålla med föregående talare, slutför! För fan, bara ett år kvar, piece of cake...

Visserligen går allt uppåt nu, men när det väl blir dags för nergång igen lär de utan examen ligga sämre till än de med (förutsatt att de inte gjort sig behövliga). Jag jobbar för övrigt just på att gör mig helt nödvändig så jag aldrig kan sluta =)

 

mvh

Antfarmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett råd att ge. Gör något du tycker är roligt/intressant. Det går givetvis att söka väldigt många sorters jobbe med en Civ ing i teknisk fysik. Att det skulle vara en pissutbildning är nonsens. Det är en av de bästa grunderna du kan ha när du ska ut i arbetslivet.

 

Det skiljer mycket från arbetsliv och studier. Både på bra och dåligt

 

Med pissutbildning menade jag att den är jobbig och trist. Den håller nog hög kvalitet annars. Jo man kan nog söka många sorters jobb med en examen, kanske det finns nåt som är att föredra framför att skjuta sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det skulle nog vara bra kanske. Det är ju en del som gjort det och fått gnistan tillbaka..

Jag tror iofs att sättet att få det avklarat på kortast möjliga tid är att göra det rätt av och bara dra igenom på ett allmänt apatiskt sett. Försvinner du iväg i ett år eller två kommer du tappa mycket rutin och behöva lära om saker igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu älskar jag ju visserligen mitt jobb, men plugg var ju inte så dumt när det begav sig heller. Kan bara hålla med föregående talare, slutför! För fan, bara ett år kvar, piece of cake...

Visserligen går allt uppåt nu, men när det väl blir dags för nergång igen lär de utan examen ligga sämre till än de med (förutsatt att de inte gjort sig behövliga). Jag jobbar för övrigt just på att gör mig helt nödvändig så jag aldrig kan sluta =)

 

mvh

Antfarmer

 

Okej, ja det är nog bäst att slutföra kanske och hoppas på det bästa sen.. Undrar om man kan få ett någorlunda slappt jobb som civilingenjör så att man kan ha kontroll över situationen. Jag ogillar alla labbar och sånt skit där man är totalt dömd om man misslyckas. I och för sig har jag fixat alla labbar hittills på nåt konstigt sätt.. Fattar inte själv hur..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant att man är pot-commited i och för sig, men det är inte säkert att det bara är ett år kvar..

Än sen då? Om du försöker göra något och misslyckas med det kommer du ändå lära dig oändligt mycket mer än om du inte försöker göra något särskilt alls.

 

Jo man kanske lär sig att man borde skjutit sig för länge sen.. Fast det är en bra inställning det där. Kanske borde försöka ta den till mig. Sen kanske man skulle jobbat istället för at försöka slutföra och det hade kanske också gett nåt i och för sig.

 

Sett över din livstid är nog den där examen värt en eller flera miljoner i väntvärde så det är bara att bita ihop och syna ned.

 

Jo den är nog värd en hel del, det är sant. Men trivs man inte med det man gör så kanske man inte har så stor glädje av pengarna.. Det dumma är att jag är rätt slutkörd psykiskt känns det som, har knappt nåt mer att ge. Både studierna och det sociala livet suger, inga flickebarn i mitt liv inte. Och likadant blir det kanske om man kommer in i en mansdominerad teknikarbetsplats. Men man har ju sig själv att skylla så klart.. Vilken härlig "tycka synd om sig själv"-tråd det här blir! Men jag tror ni har rätt som förespråkar att jag ska fortsätta i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det skulle nog vara bra kanske. Det är ju en del som gjort det och fått gnistan tillbaka..

Jag tror iofs att sättet att få det avklarat på kortast möjliga tid är att göra det rätt av och bara dra igenom på ett allmänt apatiskt sett. Försvinner du iväg i ett år eller två kommer du tappa mycket rutin och behöva lära om saker igen.

 

Ja det stämmer.. Skulle nog bli svårt att komma tillbaka om man gör ett uppehåll, särskilt om man har haft en acceptabel levnadsnivå under uppehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Jag kan säga att jag var väldigt skoltrött under mitt sista år på universitetet. Det gick dock vägen ändå. Man får ju in ganska stor rutin på hur man ska klara av saker med minsta möjliga arbetsinsats.

 

Jo det får man ju.. Fast vissa tentor kan vara rätt svåra och man blir tvungen att skriva dem många ggr även om man gör sitt bästa. Vad pluggade du för nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att köra på och fixa det på en gång! Börja för sjutton inte att jobba med 6 tentor kvar på en civilingenjörsutbildning som jag gjorde. Jag har orkat plugga till en tenta som jag visserligen klarade, men det var 3 år sedan.

 

Nu utnyttjar arbetsgivarna att jag inte har examen (naturligtvis) och håller nere lönen. Med facit på hand är det dock svårt att säga om jag gjorde rätt. Jag har trots allt jobbat under hela den här "down-perioden", men jag önskar att jag hade examen. Om jag inte tagit jobbet, så hade jag med stor sannolikhet varit arbetslös civilingenjör i 2 år... svårt att säga vilket som var bäst.

 

Slutsatsen är dock att plugga färdigt nu... det är jobbigare än vad man kan tro att plugga efter arbetsdagen. (man måste ju hinna med lite poker också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...