NickLeeson Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Alla foldar fram till mig som sitter på knappen. Betar 3xBB (skulle nog betat större) med KQ. Bägge mörkarna synar. Flopen som kommer är lite äcklig. Jag har hålstege och två överkort, så jag väljer att checka. Jag vill inte beta här och bli checkraisad ut ur potten. På turn kommer ett ess, inget bra kort för mig. Jag är glad att få ett gratiskort här, det blir rundcheck. På rivern får jag in nötstegen, men det finns möjlig kåk ute. Ingen har visat någon styrka så här långt, men nu slänger Fi (TAG) in ett bet. Enda handen som slår mig här är en kåk, jag funderar ett tag här på om jag bara ska syna eller värdebeta. Vad göra? Några förslag? Hand #162298435 vid bordet: Trudy 4 Startad: Sun Nov 26 22:51:29 2006 Casper sitter på plats 1 med 3004.55 ttusen sitter på plats 2 med 859.50 Guybrush sitter på plats 3 med 2306.50 SimonSteed sitter på plats 4 med 2178.95 NickLeeson sitter på plats 5 med 1090.65 SimonSteed satsar s mörken 10.00 Guybrush satsar l mörken 5.00 Guybrush: --, -- SimonSteed: --, -- NickLeeson: Ks, Qd Casper: --, -- ttusen: --, -- Pre-flop: NickLeeson: Höj 30.00 Casper: Lägger mig ttusen: Lägger mig Guybrush: Syna 30.00 SimonSteed: Syna 30.00 Flop (Board: 9s, Jd, 9h): Guybrush: Passa SimonSteed: Passa NickLeeson: Passa Turn (Board: 9s, Jd, 9h, Ad): Guybrush: Passa SimonSteed: Passa NickLeeson: Passa River (Board: 9s, Jd, 9h, Ad, 10c): Guybrush: Satsa 80.00 SimonSteed: Lägger mig Citera
Samedi Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Är det dollar, euro eller kronor ni spelar om? Hur som helst så verkar en syn vara bäst. Tror knappast att du blir synad av en sämre hand om du höjer. Citera
kfluffie Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Är det dollar, euro eller kronor ni spelar om? Hur som helst så verkar en syn vara bäst. Tror knappast att du blir synad av en sämre hand om du höjer. Han kan ju lika gärna valuebetta att Äss, 9x eller whatever. Skulle iaf ha raisat upp till 200-240. Vid omslag så får man ju tänka om. Frågan är ju ändå om man enbart tror att man får syn av kåken och att han slänger alla Äss, 9x, lågstege etc. etc. Kan t.o.m. vara en ren steal (tror inte det iofs men inte en omöjlighet) Jag tror inte det ... Mvh, KF! Citera
conny Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Jag hade nöjt mig med att syna. Det enda jag tror att han betalar av med är en nia, och då gäller det att han inte har träffat kåken med sin kicker. Citera
Samedi Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Att han synar med triss i nior då han checkat med dem hela vägen köper jag nog ändå. Sånt brukar man se följt av frustrerat gnäll i chatten. Men nja, det jag lutar mot en syn för min del trots allt. Höj gärna till 40 preflop förresten, NickLeeson. Citera
Verdi Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Continuation bet på floppen! Som spelat är det en given höjning på river. Den enda rimliga hand som vi är rädda för är TT. Alla andra kåkhänder borde han rimligtvis ha betat tidigare. Citera
NickLeeson Postad 27 November , 2006 Författare Rapport Postad 27 November , 2006 Bra synpunkter! För det första så bör jag ju beta 4xBB preflop, håller med Samedi där. Varierar normalt mellan 3xBB och 4xBB där. Vad hände då? Jag valde efter viss tvekan att värdebeta min hand. Men jag ångrade mig direkt när han svarade med att gå allin. Det var ju risken. Killen är TAG, jag skulle uppskatta att jag är slagen i 80% av fallen så jag la mig. Jag skulle bara synat ned handen. River (Board: 9s, Jd, 9h, Ad, 10c): Guybrush: Satsa 80.00 SimonSteed: Lägger mig NickLeeson: Höj 220.00 Guybrush: All in NickLeeson: Lägger mig Tack för synpunkterna! Gå även hit: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=628164#628164 Citera
Sommar Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Måste värdebeta där annars kommer du tappa massa massa massa värde. Edit: Raisa Citera
oggeking Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Gillar flopchecken i detta fall. Beta turn dock. Citera
psatiw Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Måste värdebeta där annars kommer du tappa massa massa massa värde. Sjukt. Jag tänkte precis säga att det var tvärtom. Citera
Waggho Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Lätt värdehöjning IMO. Spelet är femhandat ffs, man kan inte gå runt och se spöken som inte finns när fi ofta betalar av med alla ess, alla knektar, tior och eventuellt diverse pocketpar. psatiw eller någon annan får gärna argumentera emot. Ser heller ingen anledning att inte betta floppen. Citera
jojje2k Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Är det inte en vädligt lätt höjning? Citera
psatiw Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 psatiw eller någon annan får gärna argumentera emot. Tja, tanken är väl typ att vi inte särskilt ofta får en syn från sämre händer om vi slår om. Mot vissa spelare, både dåliga och bra, riskerar vi dessutom ett äckligt omslag som kan trycka oss ur potten med bäst hand (eftersom jag inte tror vi kan syna). En spelare av kalibern du beskriver (som synar ett omslag med typ minsta lilla par på den här brädan) kan ju antagligen också trebetta river AI för värde med med en naken 9:a (och allting bättre förstås) och vi kommer vara tvugna att folda - eller vill du syna en push också? I tillägg till det kan en å andra sidan jävligt trixig spelare, med tanke på stackdjup, ibland 3betta oss AI tom (eller med en 9a, när han misstänker den vara slagen), eftersom vår enda rimliga kåkhand givet spelet borde vara TT och det borde vara ett profitabelt spel för fi om vi värdehöjer både stege och TT här och dessutom ibland slår om som bluff. För övrigt tycker jag det känns en aning optimistiskt att tro att alla par betalar av som du beskrev givet "readen" som var "Fi (TAG)". Merparten av dem fungerar ju endast som bluffcatcher i det här läget och han skulle då först bluffa själv och sen få för sig att du rebluffade och syna. Känns aningen overkligt om du frågar mig. Iaf att det skulle hända särskilt frekvent. De övriga gatorna gillar jag checken på floppen, men vi ska nog betta turn. Citera
Gyre Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 De övriga gatorna gillar jag checken på floppen, men vi ska nog betta turn. Floppen kan man ju skjuta lite ibland och checka ibland, beror väl lite på sin image och folket i mörkarna. Turn tycker jag vi måste skjuta. Perfekt kort för att få mellan-pp att lägga och ett väldigt jobbigt kort för dem att bluffa på. River tycker jag lutar åt syn, en TAG bör betta en hand som kan syna ett omslag tidigare i handen. Tror inte det är speciellt ofta vi får syn av en sämre hand mot en TAGish spelare. Han kan ju ha försökt CR turn med en 9:a eftersom vi antagligen ofta bettar esset men det är en läskig bräda med en naken nia på turn, any broad way eller är ju inget vackert kort att se på river direkt. Citera
Waggho Postad 28 November , 2006 Rapport Postad 28 November , 2006 Nej, jag vill inte syna ett omslag. Däremot tror jag att det är väldigt liten risk att vi åker på en trebetsbluff i det här läget med tanke på hur handen har utspelat sig, så jag tror att det värde vi förlorar på att riskera att bli utbluffade är väldigt marginellt. Visst är min syn-hand range väldigt optimistisk, men jag menade inte att man alltid får syn av dessa händer. Det är dock inte direkt uppenbart vad vi har för hand och vår bettingsekvens kan sätta griller i huvudet på fi. I hans ögon har vi förmodligen antingen träffat kåken eller insett att vi aldrig kommer vinna en showdown och lägger därmed relativt ofta in en bluff. Jag tror att fi har svårt att lägga en nia eller ett hyfsat ess här och att han ganska ofta synar även med andra händer (iaf tillräckligt för att det ska göra skillnad). Om vi lägger för omslag och det omslaget väldigt sällan är bluff kommer ju det hela ner till hur ofta han har träffat kåken gentemot hur ofta han synar med en sämre hand. Jag skulle grovt uppskatta att han har kåken i max 20 % av fallen med tanke på hur handen har utspelat sig (ingen har visat någon som helst styrka). Av de 80 % där han har en sämre hand behöver han alltså betala av med mer än en fjärdedel för att ett omslag ska löna sig, vilket jag tror att han gör med god marginal. För övrigt tycker jag det känns en aning optimistiskt att tro att alla par betalar av som du beskrev givet "readen" som var "Fi (TAG)". Merparten av dem fungerar ju endast som bluffcatcher i det här läget och han skulle då först bluffa själv När hela handen har checkats ner skulle jag inte se ett bet med exempelvis en knekt eller ett ess som en bluff. Ett bet med en hand som 44 däremot skulle väl vara mer åt bluffhållet. Mer overklig skulle jag som sagt tycka att en trebetsbluff från fi är. Citera
Stinkbock Postad 28 November , 2006 Rapport Postad 28 November , 2006 lätt raise som några sagt Citera
Sommar Postad 28 November , 2006 Rapport Postad 28 November , 2006 Bara för att fi är TAG så kan han försöka vinna potten på river med ett alla A och kommer säkerligen att syna en höjning med de flesta A. En 9:a sitter han knappast med, jävligt underligt spelat i så fall. men kanske AT, AJ. HÖJ Citera
psatiw Postad 28 November , 2006 Rapport Postad 28 November , 2006 @ Waggho Jag antar att du har rätt när du säger att vi inte särskilt frekvent blir bluffade här givet den här nivån, eftersom riverbluffar av det slaget faktiskt är ganska ovanliga på annat än lite högre nivåer. (Om vi t.ex jämför med att CR:a river så har spelare på lägre nivå ofta en alldeles för låg bluff-frekvens där, och det här läget är antagligen ännu mindre frekvent att det bluffas i på den här nivån, när jag tänker på det). Iom det närmar vi oss nog ett värdeomslag en aning, men jag undrar fortfarande om det inte är jävligt marginellt faktiskt. Jag ska inte stånga mig blodig i saken eftersom jag inte känner mig helt sådär jätteövertygad, men jag känner mig fortfarande lite osäker på att det skulle vara ett helt givet omslag här. Jag tror dessutom att du och jag lite diskuterar olika typer av fi's - du verkar mera vara inriktad på riktiga donks, medans jag oftast försöker utgå från det bästa spelet mot en stark och kompetent fi (inte första gången jag hamnar i "konflikt" pga av det isåfall). Jag skulle grovt uppskatta att han har kåken i max 20 % av fallen med tanke på hur handen har utspelat sig (ingen har visat någon som helst styrka). Av de 80 % där han har en sämre hand behöver han alltså betala av med mer än en fjärdedel för att ett omslag ska löna sig, vilket jag tror att han gör med god marginal. Om vi HELT tar bort risken att bli utbluffade, eller att en donk som du beskriver kan få för sig att pusha en naken 9:a i tron att den är bäst hand, så känns det fortfarande lite främmande för mig att vi skulle hitta nåt särskilt +EV, givet det där. Dessutom undrar jag om kåken bara är 20%, men oavsett det så tror jag inte andra, svagare händer än en naken 9:a nånsin skulle både värdebetta river här och ännu mindre syna ett omslag. Om vi sen lägger till en bra bluff-frekvens för fi, så undrar jag verkligen om vi ändå kan få det att gå ihop. När hela handen har checkats ner skulle jag inte se ett bet med exempelvis en knekt eller ett ess som en bluff. Jag skulle se båda som en bluff och dessutom som osannolika händer att värdebetta med, givet att det fortfarande är två spelare kvar bakom, varav den ena har raisat pre och när en ganska kordinerat riverkort har landat. Men det verkar vara bara jag som gör. Citera
Waggho Postad 29 November , 2006 Rapport Postad 29 November , 2006 Ja, jag tror du har hittat anledningarna till att vi har olika uppfattning i frågan. Hade handen utspelats på NL1000 eller så och motspelaren var uttalat kompetent hade jag varit inne på din linje. Ja, jag utgår från att motståndarna är rätt kassa och att fi enligt OP är Tag betyder ju inte att han är bra. Dessutom gör ju alla misstag då och då och här är en chans att framkalla ett iom att fi borde ha väldigt svårt att veta var han står så länge han inte har kåk. Men som sagt, om fi är en duktig spelare är nog en syn att föredra. Citera
Sommar Postad 29 November , 2006 Rapport Postad 29 November , 2006 Efter noga övervägande/analyserande (psatiw ) så har jag nog ändrat mig och tycker att syn nog är att föredra. Dom gånger Fi sitter med kåk så är det inte så roligt för oss Däremot tror jag fi likagärna kan slöspela en 9:a och syna oss om vi höjer honom på river. Antagligen med AT/AJ också. Citera
Recommended Posts