Gå till innehåll

bankrullekrav för MTT?


Valdin

Recommended Posts

Har mest spelat CG och SNG som jag nån gång varvat med en mindre MTT men nu börjar jag bli mer och mer sugen på att växla om från en liten del MTTs till en större del och minska övrigt spel.

 

Hur brukar man generellt sätta upp sina bankrullekrav om man spelar största delen MTT? Gissar att många blandar och inte bara spelar det men berätta gärna hur ni sätter era gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 inköp minimum.

 

Det hela beror egentligen på hur stora MTT du kör. Spelar man stora MTT med många deltagare så måste man självklart ha fler inköp. Ett sak som ofta är lönsamt är att köra satelliter till större turneringar och på så sätt få ner kostnaden för att spela dem.

 

 

Så om du vill spela $100 turneringar så kan det vara bra med en bankrulle på $10 000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

I turneringar med fler än 100 spelare, så finns det en idé om att 10% av spelarna ska få pris. Nu blir ju fördelningskurvorna lite olika om det är 100 spelare eller 1000 spelare, men risken att bli utan pengar och därför riskera att tära på sin bankrulle är ju i alla fall lika.

 

MTT:s med 11-100 spelare får fler än 10% pris. Att hamna utanför pengarna blir därför mindre sannolikt, och därför lägre risk. Så det borde nog gå att visa att man kan spela med en mindre bankrulle med en få-personers-MTT, om spelarna i snitt är lika bra i de små som i de stora turneringarna.

 

Sedan är ju också ens bankrullekrav beroende av ens relativa skicklighet jämfört med motståndet, och där kan jag tänka mig att stora MTT:s har högre värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad räknas som multitable? Är typ 18 pers (två bord) multitable?

Antag att jag har en bankrulle på 1 000 dollar. Vad borde buy in vara på:

1.ca 1 000 personers turneringar

2.180 personers sit and go

3.45 personers sit and go

4.27 personers sit and go

5.9 personers sit and go

 

1. $10

2. $10

3. $10

4. $10-20

5. $30

 

Det farliga är variansen - variansen kan göra att man kan spela över 8 enbords sit and go utan att komma ITM en enda gång - de spelare som detta aldrig hänt för har inte spelat tillräckligt många - så det gäller att ha en bankrulle som inte gör att man gular om man har otur under en period.

 

 

Notera att i ovanstående förutsätts att du är en vinnande spelare på de nivåer du spelar på - är du en forlorande spelare så gör det detsamma på vilka nivåer du spelar på - du kommer ändå gula. Det är inte fel och spela på nivåer under de nivåer som anges ovan - man bör spela på den nivå där man är en vinnande spelare.

 

Det är inte heller fel att i enstaka undantagsfall spela dyrare turneringar än vad som angivits ovan. Men gör man det regelbundet så kan det bli väldigt fort leda till att ens pokerrulle minskar oroväckande.

 

Målet är att vara en vinnande spelare och i öka på pokerrullen samtidigt som man har marginaler så att man undviker att gula under otursperioder. Alla pokerspelare har otursperioder - det gäller att kunna överleva dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. $10

2. $10

3. $10

4. $10-20

5. $30

 

Det farliga är variansen - variansen kan göra att man kan spela över 8 enbords sit and go utan att komma ITM en enda gång - de spelare som detta aldrig hänt för har inte spelat tillräckligt många - så det gäller att ha en bankrulle som inte gör att man gular om man har otur under en period.

 

 

Notera att i ovanstående förutsätts att du är en vinnande spelare på de nivåer du spelar på - är du en forlorande spelare så gör det detsamma på vilka nivåer du spelar på - du kommer ändå gula. Det är inte fel och spela på nivåer under de nivåer som anges ovan - man bör spela på den nivå där man är en vinnande spelare.

 

Det är inte heller fel att i enstaka undantagsfall spela dyrare turneringar än vad som angivits ovan. Men gör man det regelbundet så kan det bli väldigt fort leda till att ens pokerrulle minskar oroväckande.

 

Målet är att vara en vinnande spelare och i öka på pokerrullen samtidigt som man har marginaler så att man undviker att gula under otursperioder. Alla pokerspelare har otursperioder - det gäller att kunna överleva dem.

 

30 inköp vid SnG är inte vad jag skulle rekomendera direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad rekommenderar durå Conspiracy?

Tyckte också 30 inköp lät lite lite....

 

50 inköp för lägre nivåer (typ upp till $55) och därefter 100+. Beror ju på hur mkt man "orkar" förlora av rullen men eftersom 10-15 inköps swings inte är ovanligt (iaf inte för mig) så skulle jag aldrig klara av att spela med 30 inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...