Gå till innehåll

NLT - SH, KK


Woxxo

Recommended Posts

Jag har precis satt mig ner på bordet och så händer följande:

 

Jag har $396

FI har $576

 

Preflop: Hero on SB deals :heart: K :spade: K. SB post the blind $2

FI(UTG) raises to $12, 3 folds, Hero raises to $38, 1 folds, FI calls $28.

 

Flop: :club: Q :spade: 10 :club: 4

Hero bets $55, FI raises $110.

 

Vad gör vi nu???

 

obs att jag bara spelat en enda hand innan detta inträffar så vi har ingen read på FI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill ju inte folda KK hursomhelst mot nån man inte vet har en slagen här, men brädan är ju faktiskt rätt äcklig och jag funderar på vad push egentligen gör för oss mer än att vi slipper tänka? Är det inte en given wa/wb-situation? Jag menar, det enda tänkbara draget borde ju vara AKc, men skulle han verkligen min-raisa det? Givet en normal UTG-raise/omslagssyn range efter att vi slagit om i SB lär ju vara ganska snäv, kan vi anta AK/TT+ kanske? Händerna i den rangen känns ju faktiskt ganska kallt att bara ställa emot, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är en wa/wb-situation?

 

Way ahead, way behind. Alltså, antingen drar vi jävligt slim (mot AA/set) eller också drar han slim med typ JJ som han tomtar sig med.

 

Grattis till att du blivit avancerad skribent :D

 

Hmm, ja, tack I guess. :)

 

Vad spelar du på för nivåer när du spelar?

 

Inga alls för tillfället. Har heller aldrig ens spelat högre än NL600, så jag vet inte riktigt vad "Avancerad pokerskribent" betyder för min del. Men well well, jag kan ju bara fortsätta som vanligt antar jag. Får se om jag skriver ihop nån liten presentation i det forumet kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är en wa/wb-situation?

 

Way ahead, way behind. Alltså, antingen drar vi jävligt slim (mot AA/set) eller också drar han slim med typ JJ som han tomtar sig med.

 

Grattis till att du blivit avancerad skribent :D

 

Och om jag inte i mitt ölruset har fel så säger typ Sklansky någolunda så här (fast i mina egna ord):

 

Är det WA/WB så är det bäst att syna då du får betala när du är slagen och Fi foldar när du leder.

 

Om det är så i detta fall d.v.s.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om jag inte i mitt ölruset har fel så säger typ Sklansky någolunda så här (fast i mina egna ord):

 

Är det WA/WB så är det bäst att syna då du får betala när du är slagen och Fi foldar när du leder.

 

Mjo. Jag har iof inte läst ju Sklanskys definition av det, men applicerat på den här handen så tror jag nackdelarna är fler än fördelarna med en push. De enda fördelarna jag direkt kan tänka mig med en push är dels att mot en kass fi kanske vi kan få en syn av AQ och att vi kan göra likadant med typ AKc. En kompentent fi utan history på dig som maniac kommer ju dock släppa AQ i samma sekund ditt bet kommer (nåja). Fördelarna med en synlinje är desto fler som det verkar. Faktum är att jag nog hellre bara släpper än ställer, om jag skulle behöva välja mellan just dem två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mycket tveksam med detta beslut men efter några sekunder betänketid bestämde jag mig för att trycka allin.....

 

Fi synar med :diamond: Q :heart: Q

 

Turn: 3 :diamond:

 

River: 3 :spade:

 

Efter att jag analysera handen, känns det som att det var en fold!!!

 

Jag menar en mini raise där känns som en mycket stark hand.

de enda händer jah kan sätta han på efter en mini raise är AA QQ 1010 AQ lr färgdrag dom två sista händerna jag antyder på tror jag han hade spelat annorlunda om han nu hade dom..

 

AQ tror jah han hade bara synat på flop och ett färgdrag borde han om han nu känner för att gambla gå allin direkt istället för att mini höjja...

 

Vad tycker ni om mitt resenomang och om min allin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen sett två situationer där liknande händer spelats.

 

- I ena fallet satt FI på högt pocket för topptrissen.

 

- I andra fallet satt FI på AJ för toppparet på en Jx55 bräda på turn. Synen med överparet var rätt i det läget - (att det sedan kom en J på river så AJ vann är helt ovidkommande).

 

Så det här är en typisk WA/WB och hur man spelar är därför extremt read-beroende. Det aldra bästa är att helt enkelt försöka hålla nera pottstorleken för att undvika spela en stor pott när man inte vet var man står. Är Fi aggro och bluffar mycket så är det rätt och ställa in är Fi TAG så kan det kanske vara läge och fundera på att lägga sig.

 

Det är helt enkelt en hand som är svår att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om jag inte i mitt ölruset har fel så säger typ Sklansky någolunda så här (fast i mina egna ord):

 

Är det WA/WB så är det bäst att syna då du får betala när du är slagen och Fi foldar när du leder.

Har Sklansky verkligen skrivit om WA/WB för NL? (Jag säger inte att han inte har gjort det, hade bara fått för mig att han var mer fokuserad på FL-teori.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Fi aggro och bluffar mycket så är det rätt och ställa in.

 

Nej? Är fi aggro och bluffar mycket borde det väl vara bättre att bara syna och CRAI på turn oavsett kort?

 

I princip vad han än har så finns det en hel del kort som suger ut på turn så det är jäkligt riskabelt imo. Så mycket drag och vi blockar ju bara ett.

 

Tycker vetgirig gav en bra förklaring.

 

För övrigt har jag sett liknande miniraise med PP som missat flop för att ta reda på om hero har AK (antar jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip vad han än har så finns det en hel del kort som suger ut på turn så det är jäkligt riskabelt imo. Så mycket drag och vi blockar ju bara ett.

 

Förlåt, men tar du överhuvudtaget hänsyn till andra faktorer än den exakta brädan? Du tror väl inte sannolikheten för drag är lika stor som för en hand vi antingen är jättelångt före eller jättelångt efter? Dels är det ganska ovanligt att spela ett drag som han gör och givet preflopspelet (som du helt verkar bortse ifrån) så kommer fi's HD där vara ganska begränsad. Den rymmer t.ex ganska sällan händer som J9, KJ och vad du nu tycker är "så mycket drag". Inte för att vara dissig, och jag säger fortfarande inte att det är helt värdelöst att pusha, bara att jag tror det många gånger går att spela den bättre än så.

 

För övrigt har jag sett liknande miniraise med PP som missat flop för att ta reda på om hero har AK (antar jag).

 

Ja, och då är ju det bästa att vi bara lastar in allt så att vi är säkra på att berätta för honom att vi minsann inte har missat här inte. För övrigt har jag sett folk minraisa AA efter 3 limpers preflop, vad det nu skulle ha med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip vad han än har så finns det en hel del kort som suger ut på turn så det är jäkligt riskabelt imo. Så mycket drag och vi blockar ju bara ett.

 

Förlåt, men tar du överhuvudtaget hänsyn till andra faktorer än den exakta brädan? Du tror väl inte sannolikheten för drag är lika stor som för en hand vi antingen är jättelångt före eller jättelångt efter? Dels är det ganska ovanligt att spela ett drag som han gör och givet preflopspelet (som du helt verkar bortse ifrån) så kommer fi's HD där vara ganska begränsad. Den rymmer t.ex ganska sällan händer som J9, KJ och vad du nu tycker är "så mycket drag". Inte för att vara dissig, och jag säger fortfarande inte att det är helt värdelöst att pusha, bara att jag tror det många gånger går att spela den bättre än så.

 

För övrigt har jag sett liknande miniraise med PP som missat flop för att ta reda på om hero har AK (antar jag).

 

Ja, och då är ju det bästa att vi bara lastar in allt så att vi är säkra på att berätta för honom att vi minsann inte har missat här inte. För övrigt har jag sett folk minraisa AA efter 3 limpers preflop, vad det nu skulle ha med saken att göra.

 

Alltså visst han har säkert inte J9 eller ens KJ för den delen, men de händer som kan göra raisen pre är AK-AQ, AA, QQ, JJ, TT. Vad händer om klöver jack landar på turn? Då har vi 3 möjliga sets, en flush, en stege. Vi slår då alltså AQ, som förvisso kan ha klöver A vilket ger honom outs. Ska vi göra ett move säger jag floppen. Men fold känns mycket bättre i det här läget. Dels är vi slagna redan här av fler händer än vi slår, och vi har ju bara ett par på hand.

 

För övrigt gillar jag din kritik, tar inte ille upp eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...