Gå till innehåll

cell och Jennez diskuterar religion m.m.


cell

Recommended Posts

  • Svars 132
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Måste man verkligen vara med på skolavslutningarna? Trodde i min enfald att det var en självklarhet att det var frivillig i.o.m. att den hålls i kyrkan.

Har svårt att tänka mig att dagens skolor skulle tvärneka till alternativ för de som på skälig grund verkligen vill ha en alternativ ceremoni. Men det kanske beror på att jag kommer från en liten ort där allt är frid och fröjd?

 

Det är inte det som är problemet. Skolan skall inte ha någon som helst sammankoppling med religion. Det finns säkert muslimer som tycker att det är ok med skolavslutning i kyrkan. Jag själv (som är svensk och ateist) har inte lidit av det särskilt mycket heller men det är principiellt fel. Jag är också övertygad om att man slipper gå i kyrkan om man vill men då missar man ju också ett socialt evenemang. Denna sociala bit skall skolan kunna tillhandahålla alla vilket de inte kan så länge verksamheten bedrivs i kyrkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det som är problemet. Skolan skall inte ha någon som helst sammankoppling med religion.

Den där premissen verkar lite märklig. Varför då?

 

Eftersom vi har religionsfrihet. Dvs en frihet att utöva eller inte utöva religion. Vi har också skolplikt vilket innebär en skyldighet att gå i skolan.

 

Naturligtvis skall religionskunskap vara en del av utbildningen men att tvingas att deltaga i religiösa ceremonier samt att sjunga religiösa sånger är väl aningen magstarkt? Ok att en niondeklassare säkert kan skippa avslutningen utan konsekvenser om han eller hon vill det men när sjuåringar skall sjunga psalmer i kör (vilket säkerligen även upptar x antal repetitionstimmar) går det lite för långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har religionsfrihet. Dvs en frihet att utöva eller inte utöva religion. Vi har också skolplikt vilket innebär en skyldighet att gå i skolan.

Därav följer ju inte att skolan inte ska ha med kyrkan att göra. Bara att ingen ska tvingas att gå i kyrkan. Exempelvis vore det helt ok för skolan att lägga ut en bit av religionskunskapen på kyrkan utan att det vore ett problem så länge det inte är obligatoriskt.

 

Naturligtvis skall religionskunskap vara en del av utbildningen

Här håller jag väl inte riktigt med. Detaljkunskap om sagor förefaller en aning onödigt, även om en massa människor faktiskt tror på dem. Vi har begränsad tid att lära oss olika saker på och det verkar grymt ineffektivt att lägga en del av den på saker som är irrelevanta.

 

men att tvingas att deltaga i religiösa ceremonier samt att sjunga religiösa sånger är väl aningen magstarkt?

Det gör de ju då inte.

 

Ok att en niondeklassare säkert kan skippa avslutningen utan konsekvenser om han eller hon vill det men när sjuåringar skall sjunga psalmer i kör (vilket säkerligen även upptar x antal repetitionstimmar) går det lite för långt.
Visst, musikurvalet suger. Men det är inte mer religiöst än exempelvis Marilyn Manson är satanist.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi har religionsfrihet. Dvs en frihet att utöva eller inte utöva religion. Vi har också skolplikt vilket innebär en skyldighet att gå i skolan.

Därav följer ju inte att skolan inte ska ha med kyrkan att göra. Bara att ingen ska tvingas att gå i kyrkan. Exempelvis vore det helt ok för skolan att lägga ut en bit av religionskunskapen på kyrkan utan att det vore ett problem så länge det inte är obligatoriskt.

Man skall inte ens behöva utsättas för valet.

Naturligtvis skall religionskunskap vara en del av utbildningen

Här håller jag väl inte riktigt med. Detaljkunskap om sagor förefaller en aning onödigt, även om en massa människor faktiskt tror på dem. Vi har begränsad tid att lära oss olika saker på och det verkar grymt ineffektivt att lägga en del av den på saker som är irrelevanta.

Det där är en fråga om läroplan, inte vilka ämnen som skall läsas i skolan eller ens om kyrkans involvering i den svenska skolan.

[
men att tvingas att deltaga i religiösa ceremonier samt att sjunga religiösa sånger är väl aningen magstarkt?

Det gör de ju då inte.

Tja, man kan ju tokvägra allt. Återigen, valet skall inte ens finnas, lika lite som att jag skall behöva tacka nej till att lära mig den pakistanska nationalhymnen.

 

Ok att en niondeklassare säkert kan skippa avslutningen utan konsekvenser om han eller hon vill det men när sjuåringar skall sjunga psalmer i kör (vilket säkerligen även upptar x antal repetitionstimmar) går det lite för långt.
Visst, musikurvalet suger. Men det är inte mer religiöst än exempelvis Marilyn Manson är satanist.

Hur stanistisk Marilyn Manson är kan jag inte svara på. Sångerna i fråga är dock hämtade ur den svenska psalmboken. Kan knappast bli starkare religiös koppling än så även om sångerna inte betyder detsamma för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara hoppkopplat olika mycket. Så gott som ingen känner någon samhörighet till gud eller tänker på Jesus när de sjunger DBNK. Bara för att texten innehåller "gud" är den inte särskilt religiös.

Nu råkar det ju vara en psalm, per definition religös. Sen är det klart att det varierar från person till person hur det känns att behöva sjunga om den kristna Guden på en skolavslutning. Vissa bryr sig inte, andra tar avstånd från t ex kristendom alternativt från all form av religionsutövning.

 

Samma sak med kyrkgrejen egentligen. Väldigt få av de som går dit på en skolavslutning är religiösa eller har egentligen en aning om vad kristendom handlar om.

Jag vet inte hur det såg ut på din privatskola eller på patetias byskola, men runt om i landets skolor finns det definitivt barn med olika religiös bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här håller jag väl inte riktigt med. Detaljkunskap om sagor förefaller en aning onödigt, även om en massa människor faktiskt tror på dem. Vi har begränsad tid att lära oss olika saker på och det verkar grymt ineffektivt att lägga en del av den på saker som är irrelevanta.

 

Om vi maste lara oss Historia och Samhallskunskap sa borde vi lara oss Religionskunskap ocksa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu råkar det ju vara en psalm, per definition religös.
Nej det är den inte. Precis som ett citat ur bibeln inte per definition är religiöst. Det är religiöst om man avser det religiöst, annars inte. "Den Blomstertid nu Kommer" avses i stort sett aldrig religiöst.

 

Jag vet inte hur det såg ut på din privatskola eller på patetias byskola, men runt om i landets skolor finns det definitivt barn med olika religiös bakgrund.
Ja, det innebär att man behöver lära sig om hur de beter sig. Inte vilka sagor de tror på. En religions innehåll har inget intressant att säga.

 

Om vi maste lara oss Historia och Samhallskunskap sa borde vi lara oss Religionskunskap ocksa.
Eller så kan man lägga tiden som slösas bort på sofisteri på att faktiskt lära sig något om verkligheten. Såsom historia och samhällskunskap.

 

Allt man behöver veta om religion är: "en massa text utan verklighetskontakt som ibland används för att motivera lite olika saker". Fokusera på vad religiösa människor gör, inte vad de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det inte vara religiöst att sjunga

 

Den blomstertid nu kommer

Med lust och fägring stor:

Du nalkas, ljuva sommar,

Då gräs och gröda gror.

Med blid och livlig värma

Till allt som varit dött

Sig solens strålar närma,

Och allt blir återfött.

 

De fagra blomsterängar

Och åkerns ädla säd,

De rika örtesängar

Och lundens gröna träd,

De skola oss påminna

Guds godhets rikedom

Att vi den nåd besinna,

Som räcker året om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt man behöver veta om religion är: "en massa text utan verklighetskontakt som ibland används för att motivera lite olika saker". Fokusera på vad religiösa människor gör, inte vad de säger.

 

:shock: "we hillbilly dun like tha innernet"

Oavsett vilka åsikter man har om religion ska du lära dig det för att förstå andra människor. Det är det som är syftet med undervisningen i skolan, inte att fösöka få människor att själva bli religösa.

Att fokusera på vad människor gör har man inte mycket glädje av om man inte ser bakgrunden till varför dom gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fokusera på vad religiösa människor gör, inte vad de säger.

 

Förutom att bristande kunskaper om religion ger sämre förståelse för varför världen ser ut som den gör ger det också riktigt dåliga förutsättningar för att förstå varför människor agerar som de gör. Rent objektivt, genom att studera beteenden, så kanske vi ska diagnosticera en betydande del av världens befolkning som psykotiska. De hallucinerar och har vanföreställningar, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte ha en frivillig skolavslutning i kyrkan. De som uteblir har då tvingats till ett trosmässigt ställningstagande, vilket strider mot religionsfriheten (i alla fall så länge skolan är offentligt finansierad och driven). Jag personligen har inga problem med att skrika ut mina åsikter högt och tydligt - vilket min högstadielärare bittert fick veta i juletider - men man kan ju ha massvis med skäl, som vi inte har någon rätt att ogiltifförklara, till att man inte vill bekänna sig till en viss trosuppfattning offentligt.

 

 

Måste grannen stenas…?

 

Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt. Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris? I Tredje Moseboken 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU. Kan han ha rätt?

Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt Andra Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt Tredje Moseboken 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och det vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja att träna fotboll i IFK Värnamo då Tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot Tredje Moseboken 19:19. Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen bomull och polyester).Är det nu nödvändigt att samla hela Tönnöbyn för att stena dem? (Tredje Moseboken 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (Tredje Moseboken 20:14)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar. Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Magnus Samuelsson, Tånnö”

 

Viktig poäng. Men den där Magnus borde åtalas för upphovsrättsbrott. Jag ska meddela Jed Bartlet och Aaron Sorkin om hans textstöld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wingman skrev:

we hillbilly dun like tha innernet"

Oavsett vilka åsikter man har om religion ska du lära dig det för att förstå andra människor. Det är det som är syftet med undervisningen i skolan, inte att fösöka få människor att själva bli religösa.

Att fokusera på vad människor gör har man inte mycket glädje av om man inte ser bakgrunden till varför dom gör det.

 

håller med fullt ut på detta. för om det är kränkande mot mänskliga rättigheter att lära ut religion. hur många gånger har jehovas vittnen som ständigt knakar på ens dörr inte brytit mot det :D

 

funderar ibland på att fixa sådan skylt som man har mot tidningsreklam no religion converting or commercial please :)

 

sen det där med kyrkan vet jag inte om jag led igenom allt för mycket under sista åren i högstadiet i vart fall. (trots att jag nog kan kalla mig ateist) kan iofs bero på att jag vid det tillfället var ganska borta de dagarna ;).

Men ska jag sammanfatta detta så får det bli att jag tror inte att barn/undommar (som jag själv) idag inte bryr sig allt för mycket vad de släppas in i på avlsutningsdagen. så länge sommar/vinterlovet kommer efter hade jag kunnat sitta i vars en tunna om det skulle vara så tvunget.

 

enligt mig skulle skulle vi gärna kunnat skippa både kyrkan m.m på skolavslutningen. men förstår att de som tror på sin religion kan tänkas vilja hålla kvar på traditioner och allt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sa det ar inte allmanbildande att lara sig om andra kulturer?

Du lär dig inte särskilt mycket om andra kulturer genom att studera deras religiösa texter. Du kan ju försöka börja med bibeln och derivera dig fram till USA om du vill. Lägger man också till allt PK-trams som förekommer i undervisningen om olika religioner för att dämpa hur galna de är så är det värre än värdelöst att studera deras texter och allmäna villfarelser. Bättre att hålla sig till realpolitik och titta på faktiskt beteende.

 

I övrigt är det allmänbildande att se alla säsonger av MASH, fortfarande inget lämpligt skolämne.

 

Förutom att bristande kunskaper om religion ger sämre förståelse för varför världen ser ut som den gör ger det också riktigt dåliga förutsättningar för att förstå varför människor agerar som de gör.

Trams, de flesta människor som anser sig som religiösa förstår inte sina egna texter särskilt väl och utgår inte heller från dem. Koranen är inget lämpligt medel för att förstå eller förutse hur muslimer beter sig helt enkelt för att muslimer inte följer den och en bra bit över 90% har knappast någon koll på den alls.

 

De hallucinerar och har vanföreställningar, eller?

Det stämmer ju. Som tur är är det ju bara en minoritet som är så pass skadade att de tar sin religion på allvar och faktiskt följer texterna.

 

Jag skulle kunna tänka mig att studera religion på ett sakligt sätt. Men det skulle ju anses som djupt kränkande av såg gott som alla religioner så det kommer ju knappast ske.

 

Man kan inte ha en frivillig skolavslutning i kyrkan. De som uteblir har då tvingats till ett trosmässigt ställningstagande, vilket strider mot religionsfriheten (i alla fall så länge skolan är offentligt finansierad och driven).

Kom igen, att bli stenad för att man bytt skägg i himlen att tro på handlar om religiöst tvång att sjunga en psalm vars text ingen tänker på är inte ett problem och handlar inte om religion.

 

Viktig poäng. Men den där Magnus borde åtalas för upphovsrättsbrott. Jag ska meddela Jed Bartlet och Aaron Sorkin om hans textstöld.

Jag är rätt säker på att det inte är Sorkin som är upphovsman då jag hört varianter rätt lång tid tillbaka. Men det visar ju för övrigt fint min poäng om att religiösa människor inte kan förstås utifrån sina texter och att studier av dessa texter är bortkastad tid. Dessutom är det rätt tråkigt.

 

Hur kan det inte vara religiöst att sjunga

Herregud vad du missar min poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det inte vara religiöst att sjunga

Herregud vad du missar min poäng.

 

Din poäng med följande?

 

Nej det är den inte. Precis som ett citat ur bibeln inte per definition är religiöst. Det är religiöst om man avser det religiöst, annars inte. "Den Blomstertid nu Kommer" avses i stort sett aldrig religiöst.

 

Ja, den har jag missat helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl helt enkelt bryta in med en liten snabbis för att lätta upp stämningen. Läste lite snack om Sverigedemokrater, rasism och annat om att vi svenskar egentligen "ser ner på utlänningar" fast att vi egentligen står och småler och håller masken om vartannat. Jag trivs för övrigt mycket med utlänningar och frågade igår en utlänning om vad de tycker om oss svenska och rasism. Han sa att svenskar släpper inte in "oss" så tätt inpå då svenskar gillar att ha som en sköld runt omkring sig och inte gillar förändringar bl.a. Han sa däremot att det var värre med de olika länderna som de kommer från. Han jag frågade är själv från forna Jugoslavien, så jag frågade lite vad han tycker om albaner m.fl. , därav gav han ett ganska roligt svar; " De är mycket snälla och pålitliga, ......... när de sover. Han sa att anledningen till rasism i Sverige är att om t.ex. en svenska skulle hamna i bråk med en utlänning, så drar denne sedan alla över en kam och blir så småningom fientlig mot alla utlänningar i hela vida Sverige. Han jag pratade med sa att det var den största anledningen till att vi aldrig blir riktigt accepterade som vi är, utan vi är mer som "det svarta folket som ingen riktigt håller reda på."

 

Jag var bara tvungen att skriva detta, druckit för mycket energidrycker så kände mig i skrivartagen.

 

Lycka till med debatten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen, att bli stenad för att man bytt skägg i himlen att tro på handlar om religiöst tvång att sjunga en psalm vars text ingen tänker på är inte ett problem och handlar inte om religion.

 

Eh, jo, det ar ett problem. Vissa har problem med att sjunga psalmer och att vistas i en kyrka under skolavslutningar. Hela denna debatten visar val det om inte annat.

 

Och nej, det ar inte samma sak som att exempelvis tvingas att ga i skolan. Skolplikt ar lagstadgad liksom religionsfrihet. Vet inte hur manga ganger jag ska behova skriva det men ingen skall enligt lag tvingas att deltaga i religiosa aktiviteter och ingen skall tvingas att stalla sig utanfor skolans verksamhet pga religion (eller brist pa detsamma), ras, hudfarg, sexuella preferenser eller what not. Kan vi vara overens om att lagen ser sadan ut?

 

Huruvida man sedan bor bryta mot lagen eller inte ar en helt annan debatt och hor nog battre hemma pa Kpml®s forum eller varfor inte nationaldemokraternas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen, att bli stenad för att man bytt skägg i himlen att tro på handlar om religiöst tvång att sjunga en psalm vars text ingen tänker på är inte ett problem och handlar inte om religion.

Säger du, ja. Om jag säger att det handlar om religiöst tvång, så är det en minst lika giltig poäng. Fortfarande är den kanske viktigaste delen av religionsfriheten friheten FRÅN religion. Nybyggarna i USA flydde inte bara för att de inte fick praktisera sin religion, utan också för att de tvingades praktisera en annan.

 

Jag är rätt säker på att det inte är Sorkin som är upphovsman då jag hört varianter rätt lång tid tillbaka.

Det är möjligt

 

Men det visar ju för övrigt fint min poäng om att religiösa människor inte kan förstås utifrån sina texter och att studier av dessa texter är bortkastad tid. Dessutom är det rätt tråkigt.

Jag vet inte vad man ska bedöma troende människor utifrån annat än vad de tror på. Där har böckerna en viss relevans, serru.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...