Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Hand är från World Px NL100. Bordet är hyffsat tight och spelaren i fråga är lös/passiv. Han förlorade en stor pott med tvåpar vs. set mot mig ungefär 10 min tidigare.

***** Hand history (v1.2) *****

Hand ID 70543750

NL $100 Texas Hold'em (No Limit) - 08:05:19 09-11-2006 ET

Table 'Ride Along (6 Max)', 6 seats max, Real money

Seat 0 is the button. Small Blind $0.50, Big Blind $1

Note: seat IDs range from 0 to 5

Seat 0 (playing) : Player 0 (158707), amount $206.90, amount bet $0, penalty (None)

Seat 1 (joined) : Player 1 (180326), amount $100, amount bet $0, penalty (None)

Seat 2 (playing) : Player 2 (117499), amount $140.88, amount bet $0, penalty (None)

Seat 3 (playing) : Bogust (203592), amount $206.95, amount bet $0, penalty (None)

Seat 4 (playing) : Player 4 (204487), amount $73.75, amount bet $0, penalty (None)

Seat 5 (playing) : Player 5 (43077), amount $69.92, amount bet $0, penalty (None)

Player 2: Small Blind ($0.50)

Bogust: Big Blind ($1)

** Dealing Down Cards **

Dealt to Bogust: [Kh, Kc] --- --- Standardraise med KK från BB. Endast SB synar.

Player 4: Fold

Player 5: Fold

Player 0: Fold

Player 2: Call ($0.50)

Bogust: Raise ($4)

Player 2: Call ($3)

** Dealing Flop **

Community cards: [Js, Th, 8h] --- Väldigt dragig flopp. Kan redan finnas en färdig stege, samt färgdrag.

Player 2: Bet ($4)

Bogust: Raise ($13) ---- Fi bettar ut och jag väljer att raisa upp hans bet ungefär 3x. Om han drar till färg eller stege vill jag göra det dyrt för honom här. Finns dock en chans att jag redan är slagen av tvåpar eller stege. Om fi re-raisar mig hade jag nog vikt, men han synar bara.

Player 2: Call ($9)

** Dealing Turn **

Community cards: [6c] --- Turnen ser ofarlig ut och jag väljer att beta ungefär 2/3 pott. Borde jag ha checkat här istället? Lär ju knappast få syn av en färdig hand som är sämre än min. Samtidigt vill man ju inte ge ett frikort om FI är på drag.

Player 2: Check ($0)

Bogust: Bet ($22)

Player 2: Call ($22) --- Mitt bet synas ganska snabbt.

** Dealing River **

Community cards: [7s] --- Om FI har dragit med en 9:a har han nu fyllt sin stege. Han väljer att beta ut 51$ och jag känner mig slagen. Känns som att han mycket väl kan ha en färdig stege eller ev. tvåpar. Dock känns det senare inte lika säkert eftersom han förra gången slog om ganska hårt mot mig med sina tvåpar.

Player 2: Bet ($51) --- Men hur som helst kan man syna här? Och hur ser spelet i övrigt ut i den här handen?

[/i]

Postad
Orka beta turn, håll potten nere istället.

KK är ju typ inte direkt nöten på det brädet ba va liksom, brushan!

och ge Fi gratiskort?

Ja?

Vad är problemet?

Mot en kompetent Fi förlorar du så jävla mycket pengar på att beta turn så att det bara är sjukt. En kompetent Fi bluffar hem potten på rivern på ungefär halva leken (eller så har han dig redan), du gör ett misstag i att autosyna rivern om det kommer ett steg- eller färgkort vilket är halva leken nästan.

Postad

Bra spelat men slå om mer på flopp, betta pot (runt 30) på turn och var beredd att vika om fi betar hårt på river. Självklart ska du beta turn, det ligger färgdrag och stegdrag ute och ett av de bättre korten för dig kommer på turn samt att du har position? Checka bakom finns inte. Parre snackar om kompetent fi hit o dit, det är 0.5/1 vi pratar om.

Postad
Bra spelat men slå om mer på flopp, betta pot (runt 30) på turn och var beredd att vika om fi betar hårt på river. Självklart ska du beta turn, Parre snackar om kompetent fi hit o dit, det är 0.5/1 vi pratar om.

Varför i hela fridens namn ska han beta pott på turn?

Håller med parre...

Postad

På floppen så leder vi antingen marginellt eller så ligger vi tokefter och drar i bästa fall till två outs. Vi har ingen som helst anledning att få potten stor, med KK på den brädan VILL vi hålla nere potten.

Beta flop är rätt - standard contbet.

På turn ska vi checka bakom. Skit i det där jävla gratiskortet. Håll potten nere. Detta av två viktiga anledningar:

1) Om vi checkar bakom på turn så underrepresenterar vi vår hand, vilket får Fi att både bluffa mer på rivern liksom försöka värdebeta händer som AJ på rivern och så vidare. Det tjänar vi långt mer på än att beta turn.

2) Om vi checkar bakom på turn blir riverbetet mindre, vi kan syna det oftare eftersom det kostar mindre liksom för att Fi bluffar oftare.

Vaddå, är planen att beta turn och sen syna alla riverbetar från Fi? Det är inte bra, då blir vi söndervärdebetade.

Är planen att beta turn och sedan syna alla riverbetar från Fi om inte färgen eller fyrstegen kommer? Förutom att vi får passa på nästan halva leken på rivern så blir vi sönderbetade av Fi:s som vågar värdebeta tunt på rivern (eller åsnor som tror att de bluffar bottentvå).

Postad
Bra spelat men slå om mer på flopp, betta pot (runt 30) på turn och var beredd att vika om fi betar hårt på river. Självklart ska du beta turn, Parre snackar om kompetent fi hit o dit, det är 0.5/1 vi pratar om.

Håller med parre...

För att han har bästa handen, brädan är väldigt dragvänlig, fi är lös, och för att man har bästa handen!")="

Kan vara rätt att checka bakom i andra fall med samma hand men då ska brädan vara torrare osv, här finns ingen anledning.

Postad

Håller med parre...

För att han har bästa handen, brädan är väldigt dragvänlig, fi är lös, och för att man har bästa handen!")="

Kan vara rätt att checka bakom i andra fall med samma hand men då ska brädan vara torrare osv, här finns ingen anledning.

'

Men sluta derra, du är fan en av få spelare som är minus mot mig HU på Sviten (vad jag minns iaf), så du ska fan hålla käften ;)

Du som tycker att vi ska bomba rakt ut - ge mig en förklaring vad vi gör om:

1) River blankar. Fi betar 2/3-pott.

2) Fyrstege kommer på river. Fi betar 2/3-pott.

3) Färg kommer. Fi betar 2/3-pott.

4) A som inte ger färg/stege kommer. Fi betar 2/3-pott.

Förstår du vad jag försöker komma fram till?

Postad

Skulle handen utspelats på ett 5/10 eller högre bord med djupa stackar checkar jag eventuellt bakom för att slippa checkraise när fi sitter med multipla drag. På 0.5/1 handlar det bara om att beta med bästa handen, folk synar ändå ner med skit alltid.

Postad
Att ställa rakt av på turn skulle vara mycket bättre än att beta pott isf...

? Ja det måste iaf vara det absolut sämsta alternativet.

Suck...

Varför det? Du har ju redan konstaterat att hero har bäst hand, man slipper på så vis ett svårt beslut på rivern och "folk synar ju ändå ner med skit"...

Svara gärna på argumenten parre la upp på bordet också.

Postad
Skulle handen utspelats på ett 5/10 eller högre bord med djupa stackar checkar jag eventuellt bakom för att slippa checkraise när fi sitter med multipla drag. På 0.5/1 handlar det bara om att beta med bästa handen, folk synar ändå ner med skit alltid.

Vem säger att vi har bäst hand?

Hans donkbet på flop är ju antingen jättestålet eller draget...

Postad

1) River blankar. Fi betar 2/3-pott.

2) Fyrstege kommer på river. Fi betar 2/3-pott.

3) Färg kommer. Fi betar 2/3-pott.

4) A som inte ger färg/stege kommer. Fi betar 2/3-pott.

Förstår du vad jag försöker komma fram till?

1) Om vi har betat pot på turn och fi bara synat? Megasyn på river isf.

2) Beroende på read, men förmodligen fold/kvidsyn.

3) Beroende på read, men förmodligen fold/kvidsyn.

4) Förmodligen syn, varför skulle fi beta ut bara för han träffar par/tvåpar efter vi betat hårt hela vägen? Möjligtvis om han har AJ, men tror jag synar.

Postad
Att ställa rakt av på turn skulle vara mycket bättre än att beta pott isf...

? Ja det måste iaf vara det absolut sämsta alternativet.

Suck...

Varför det? Du har ju redan konstaterat att hero har bäst hand, man slipper på så vis ett svårt beslut på rivern och "folk synar ju ändå ner med skit"...

Svara gärna på argumenten parre la upp på bordet också.

Och du ska ha uppfunnit glödlampan?

Känns meningslöst att ens svara på detta men ok jag gör ett försök, hela poängen med att beta hårt på varje gata är för att brädan är så DRAGVÄNLIG. Dvs vi sätter motståndaren på steg/färgdrag och vill ta betalt med bästa handen. Inte ens tomtarna på 0.5/1 synar en jätteöverbet med ett drag på turn..

Postad

FYI uppfann inte Thomas Edison glödlampan, han förbättrade den bara så att den blev praktiskt användbar. Dessutom dog han 1931 så du är nog ute och cyklar lite nu.

Jag sa inte heller att jag förespråkar AI, utan bara att jag hellre hade betat AI än ett pottbet.

2) Om vi checkar bakom på turn blir riverbetet mindre, vi kan syna det oftare eftersom det kostar mindre liksom för att Fi bluffar oftare.

Vaddå, är planen att beta turn och sen syna alla riverbetar från Fi? Det är inte bra, då blir vi söndervärdebetade.

Postad

Tack för alla svar! :)

Håller nog själv mest med dom som säger att en check på turn är rätt, ansåg nästan direkt att mitt bet inte var till nytta.

Men.....

Låt oss säga att brädan sett ut så här istället. JhTs3h.

Hade det då varit rätt med en bet på turnen om den blankar? Fi kan ju inte ha en färdig stege här och sannolikheten att han drar är ju mycket större här. Visst finns chansen för tvåpar ännu, men ändå...