Gå till innehåll

NLT - Generell hand, SB vs BB


listig

Recommended Posts

Här kommer en HH med lite generella frågor.

 

Vi spelar NL$100 ($.5/1) på något av OnGames skin och har suttit vid bordet ett tag och spelat ihop nästan två inköp. Fi är för oss okänd och vi har endast irrelevant statistik på 6 händer från honom. Det vi som hjälten lägger märke till är att fi inte har full stack samt att vi befinner oss i SB och fi i BB där det ibland kan uppstå sk blindskrig.

 

Seat 2: Fi2 ($100.00 in chips)

Seat 5: Fi3 ($100.50 in chips)

Seat 6: Fi4 ($115.15 in chips)

Seat 8: HERO [ ?, ? ] ($174.60 in chips)

Seat 9: Fi ($91.95 in chips)

 

ANTES/BLINDS

HERO posts blind ($0.50), Fi posts blind ($1).

 

PRE-FLOP

Fi2 folds, Fi3 folds, Fi4 folds, HERO bets $3, Fi calls $2.50.

 

* Vi höjer till 3,5 BB som motsvarar $3.5. Fi synar.

 

FLOP [board cards 4D,9C,6C ]

HERO bets $7, Fi bets $14, HERO calls $7.

 

* Låg flop, dragrik med både steg- och klöverdrag. Vi ~pottar, fi minihöjer och vi steksynar.

 

TURN [board cards 4D,9C,6C,9S ]

HERO checks, Fi checks.

 

* Brädan parar högsta kortet och vi väljer att checka då fi återtagit initiativet och blir smått överraskade när han checkar bakom.

 

RIVER [board cards 4D,9C,6C,9S,2H ]

?

 

* Rivern blankar. Ingen färg finns ute, dock en möjlig stege med 53.

 

Som ni noterat saknar vi vår egen hand, detta för att kunna göra frågeställningarna så generella som möjligt. Nu till frågorna.

 

Vad kan vi sätta fi på för HD givet hans betsekvens? (Eller indirekt, vilka händer värdebetar vi?)

 

Ponera att vi betar ut $20 (pott är ca $35), vilka händer får vi syn av? Kan man tänka sig att fi orkar syna med A hög? AK hög?

 

Vad sätter fi oss på? Verkar detta vara ett bra läge för honom att donkraisa river för att vi är svaga?

 

Vad synar/raisar vi med om vi får en miniraise i ansiktet?

 

Min analys av handen postas när ett par svar ramlat in så ni inte blir färgade av det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyst som i graven, det bekräftar väl att folk har lite svårt för generella resonemang och inte finner det särskilt underhållande. Eller så sög frågorna. Hur som helst, här kommer min analys av handen.

 

Fi:s syn i BB preflop är vanligt och kan ha en oerhört bred HD för att göra denna, men den smalnas väl av något från alla 169 händer man kan plocka upp. AA/KK/QQ brukar ofta reraisas här så jag klipper bort dem lite halvt åtminstone. Fi kan alltid spela jätteluft för att bluffa så det behålls i HD:n handen igenom.

 

Vi betar ~pott på en dragrik flop och blir minihöjda. Enligt min erfarenhet på dessa nivåer indikerar det en hand som fi vill "pröva", dvs en informationsraise (ja tänka sig vad folk försöker med), eller TPXK/drag/set/tvåpar. Således har vi smalnat av HD:n något från preflop och vi har kvar typ 22-JJ, 9X, XcXc, 87 och 96.

 

När fi checkar bakom på turn kapar jag generellt 9X (dvs 99 och 96 också) från HD:n då jag (endast) givet att fi inte startade med full stack antar att han inte är så pass trixig. 22-JJ som inte blivit båtar/quads nu är kvar i HD:n, då jag tror fi skulle välja att mjölkbeta med sådana. Kvar finns också 87 eller XcXc vilka båda börjar kännas rätt troliga.

 

När rivern då blankar vet jag att ingen av fi:s möjliga drag (87, XcXc) gick in varför jag har honom på antingen luft, bustat drag (luft) eller 22-JJ (utom 44/66/99) där vi inser att 22 nu också blivit båt.

 

Detta lämnar oss med en ganska smal HD och vi kan välja att värdebeta våra händer som vi anser är starkare än denna (dock inte sagt att detta är ett bättre spel än att checksyna/checkraisa för bluffvärde). Jag väljer nog att värdebeta alla båtar, quads, TT-AA, trips här, men skulle inte försöka bluffbeta rivern med luft/A hög.

 

Ponera nu att vi betar ut $20 som frågan lyder. Jag tror vi får syn av en relativt bred HD då, till och med AK hög, pga att vi har sett rätt svaga (skulle kunna se ut som stål dock) ut i handen då vi betsynat flop, och checkat turn.

 

Detta leder mig också till slutsatsen att det är ett bra läge för fi att donkraisa rivern om vi väljer att beta $20, ty det verkar troligt att vi lägger ex TT och sånt mot ett ställ av fi på rivern.

 

Just pga att vi är medvetna om att vi kan ha tolkats svaga i denna hand kan vi bredda vår syn-HD på raisar på rivern. TT blir ett gränsfall då det endast slår bluff och det skulle avgöras bäst givet oddsen fi ger oss.

 

Ett alternativ blir att checksyna/checkraisa rivern, men då vill vi vara säkra på att fi verkligen betar också, givet att vi väljer mellan att värdebeta och värdechecksyna/raisa.

 

Har vi en marginell värdebet är nog en checksyn att föredra på river då det håller oss från svåra beslut om vi blir raisade.

 

Om någon är intresserad kan jag posta resultatet från den riktiga handen senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, vad jobbigt. Kan vi inte bara folda pre, så slipper vi?

 

...men ok.

 

Allvarligt, jag gillar att du tagit dig tid att resonera kring detta, men jag är lite för seg för att "hoppa på tåget". Typ. Men spontant tycker jag de här "blindskrigen" det brukar talas så mycket om inte riktigt har så stort värde att analysera i CG faktiskt. Personligen finns det bara typ bara några få specifika anledninger att jag höjer nåt halvjunkigt i SB om det är foldat fram till mig, och det är om jag vet att BB är typ uberultratight (släpper typ 85%) eller om jag behöver bättra på min image (jag har varit lite för tight på sistone). Annars fattar jag faktiskt inte varför man ens ska orka bomba på oop med typ Kx och dylikt som vissa gör.

 

Nåja.

 

Jag tror iaf - antar att det är det jag vill ha sagt - att det finns fler spelare som FÖRLORAR mer än de vinner på att loosa up i blindarna, helt enkelt eftersom så väldigt många resonerar i banorna "vafan, det är ju blindskrig, jag har TPNK, den lär ju leda PLENTY här - jag ska rererereraisa hans jävla fiskbet" och tenderar att tro att bara för att man börjar slåss i ett "blindskrig" så gäller inte den fortsatta, "normala" logiken senare i handen. Detta är inget jag VET, men jag tycker men läst en hel del poster där man kunnat tolka detta mellan raderna.

 

Anyway, kan sätta pengar på att det finns spaltmil om detta på SSNL/MSNL 2+2 om du skulle känna dig manad att leta i arkiven. Kanske t.o.m att nån snäll pf-are kan hjälpa dig med en länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte läsa igenom allt, det var alldeles för rörigt.

 

Vad menar du med förresten med "donkraisa"?

 

Jag tycker inte att fi alltför stor anledning att tro att vi är särskilt svaga här. Visst kan vi ha sprucket färgdrag t.ex., men vi kan ha många andra händer också.

 

Jag är alldeles för trött nu, imorgon kanske jag läser/svarar mer noggrannt. Just nu finns risk att jag fick allt om bakfoten...

 

*Zzzzzz*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men spontant tycker jag de här "blindskrigen" det brukar talas så mycket om inte riktigt har så stort värde att analysera i CG faktiskt.

Varför skulle de ha mindre värde att analysera än någon annan typhand?

 

Personligen finns det bara typ bara några få specifika anledninger att jag höjer nåt halvjunkigt i SB om det är foldat fram till mig, och det är om jag vet att BB är typ uberultratight (släpper typ 85%) eller om jag behöver bättra på min image (jag har varit lite för tight på sistone). Annars fattar jag faktiskt inte varför man ens ska orka bomba på oop med typ Kx och dylikt som vissa gör.

Instämmer till fullo.

 

Då kan det vara på plats att vi lägger till ett villkor i handen, nämligen det att vi som hjälten inte är någon blindskrigartomte, utan vår raise-HD i SB är nära den genomsnittliga raise-HD:n ur övriga positioner (vi spelar 5-handat).

 

"vafan, det är ju blindskrig, jag har TPNK, den lär ju leda PLENTY här - jag ska rererereraisa hans jävla fiskbet"

Det är precis sånt vi vill exploatera i händer som dessa, och därför öppnar vi inte särdeles ofta utan en lagom stark hand.

 

Anyway, kan sätta pengar på att det finns spaltmil om detta på SSNL/MSNL 2+2 om du skulle känna dig manad att leta i arkiven. Kanske t.o.m att nån snäll pf-are kan hjälpa dig med en länk?

I'm sure. Men ta dig i kragen och tänk över situationen lite nu. Vi kan väl prestera bättre här än 2+2:s SSNL-tomtar?

 

I dont follow. 7,5BB skulle väll va $7,5?

Rätt. Jag menade 3,5 BB motsv $3.5.

 

Vad menar du med förresten med "donkraisa"?

Att göra en mer eller mindre plump raise, dvs raisa så mycket så att man nästan bara får syn av bättre händer, för att skära ned på fi:s syn-HD när han har en marginell hand (kan lätt få motsatt effekt dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ listig

 

Hmm, insåg att jag nog lät lite mer dissig än jag borde gjort när jag av nån sjuk mörk okontrollerbar yttre kraft "tvingades" att ge mig in och kommentera ett inlägg jag vid tillfället egentligen inte hade nåt vettigt att tillföra och borde sålunda avstått. Men så är det att vara demoniserad. ;)

 

Anyway, ska iaf kommentera lite kort det du skrev.

 

Men spontant tycker jag de här "blindskrigen" det brukar talas så mycket om inte riktigt har så stort värde att analysera i CG faktiskt.

Varför skulle de ha mindre värde att analysera än någon annan typhand?

 

Du har rätt, det är de inte - givet de premisser du gav nedan. Jag fick intrycket att det du ville ta upp var att vi skulle själva "go crazy" i blindarna av anledningen jag beskrev med att vi "var i ett blindskrig" och då "sitter ju aldrig fi så fett". Men det var puckat av mig. Att resonera hur man ska dra nytta av att en dålig fi övervärderar sin hand på det sättet, det fyller helt klart en funktion.

 

Då kan det vara på plats att vi lägger till ett villkor i handen, nämligen det att vi som hjälten inte är någon blindskrigartomte, utan vår raise-HD i SB är nära den genomsnittliga raise-HD:n ur övriga positioner (vi spelar 5-handat).

 

"vafan, det är ju blindskrig, jag har TPNK, den lär ju leda PLENTY här - jag ska rererereraisa hans jävla fiskbet"

Det är precis sånt vi vill exploatera i händer som dessa, och därför öppnar vi inte särdeles ofta utan en lagom stark hand.

 

Det var dessa premisser jag lite missade. Och my bad som sagt.

 

Men ta dig i kragen och tänk över situationen lite nu. Vi kan väl prestera bättre här än 2+2:s SSNL-tomtar?

 

Det fanns inget nedlåtande i min referens till SSNL/MSNL-länkandet, men det hoppades jag att du förstod. Tänkte bara att det fanns en hel del (läsvärd) information i ämnet där om du ville läsa något redan skrivet.

 

Jag vetefan om jag har så mycket att säga själv i ämnet, men eftersom jag blajat så jävla mycket i din post nu (att man aldrig bara kan hålla käft liksom) så ska jag iaf läsa igenom frågeställningen mer noga och se om jag kan komma med nån typ av input lite senare, när jag får en stund över, vad det nu kan vara värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...