Gå till innehåll

Relationen bankrulle/löneuttag


Grymme

Recommended Posts

Hej

 

Ser ganska mycket folk som fort spelar upp sig från microlimit upp till 400NL och mer. Men man ser aldrig någon diskussion om vilka löner folk tar ut och hur den är relaterad till vinsten/bankrullen. Det skulle ju kännas rätt meningslöst att spela poker om man inte vann några pengar som man faktiskt använde.

 

Tänkte därför bara höra hur folk har det ungefär. Hur stor procent av vinsten tar ni ut?, för ni bok över uttagen? finns det någon närmare plan? mm. alla tankar är välkomna.

 

Själv spelar jag NL100-200$ och har för närvarande ca 80 inköp på NL100. Sedan jag började spela poker har jag tagt ut ca 42K SEK. Detta ger en bankrulle på cirka 1,37-1 i relation till uttagen. Tar för närvarande ut ca 2K SEK-7K SEK/månad på 30 h spel

 

Mitt första mål är att uttagen skall matcha bankrullen. Sedan är tanken att uttagen skall konstant skall vara något högre än bankrullen så att jag med tiden känner att jag faktiskt har tjänat rejält på min poker även om jag någon gång i framtiden skulle gå på tilt och förlora allt. Pengarna i bankrullen är ju egentligen inte tjänade förrän man tar ut dem ur spelet.

 

babbla på, om nu någon är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. För mig så hänger beslutet om man ska casha ut lite eller inte på om man siktar på att flytta upp i nivåer eller inte. Jag har tex nyss flyttat upp till 4/8 7CS och det har gått över förväntan. Jag känner dock att jag vill ha lite fler händer där innan jag flyttar upp ytterligare därför har jag hållit rullen konstant kring 300 bb ett tag och cashat resten. Denna bedömning grundar sig i att jag vill vänja mig ordentligt vid den nya nivån och på hur min övriga ekonomi ser ut. Jag vill att alla andra konton ska vara riktigt välfyllda innan jag bygger rulle. Självklart för jag bok över uttag. Det intressanta är ju hur mkt man degat in från början i relation till hur mkt man cashat ut totalt om man vill veta hur mkt man tjänat alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv spelar jag NL100-200$ och har för närvarande ca 80 inköp på NL100.

 

Hmmm, är inte NL100-200$ rätt högt, alltså att blindsen är 100-200?

Men sedan skriver du hur många inköp du har på NL100 (som är en mycket lägre nivå, väl?)... NL100 är väl med blindsen 0,5-1$?

 

Blir lite förvirrad bara... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv spelar jag NL100-200$ och har för närvarande ca 80 inköp på NL100.

 

Hmmm, är inte NL100-200$ rätt högt, alltså att blindsen är 100-200?

Men sedan skriver du hur många inköp du har på NL100 (som är en mycket lägre nivå, väl?)... NL100 är väl med blindsen 0,5-1$?

 

Blir lite förvirrad bara... :)

 

 

Du hänger sjukt mkt på pf, har skrivit över 800 inlägg och fattar inte att han menar att han spelar 0,5-1 och 1-2? Du måste vara dummare än jag trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

Jag har haft det som så att jag plockar ut allt jag tjänat under året i slutet av året och börjar om från början kommande året, där jag slutade(nivåer etc, har funkat hitills).

 

Allt som jag vunnit spenderas då på allt möjligt skit.

Detta blir mitt tredje år. Och har plussat hittils alla 3 som det ser ut idag. Har givetvis inte allt på pokerkontot utan kanske 3-7inköp.

 

Poker för mig är bara ett tidsfördriv när inget annat av större vikt kallar. Att det sedan ger bra kling i kassan är ju en bonus.

 

Beror väl på vad du ha för ambitioner med ditt pokerspelande? Ska du bli "proffs" så måste ditt spelande betala brödet och vatnnet också varje månad --> måste du plocka ut en lön.

 

Annars ser jag ingen mening med att plocka ut om du inte vill unna dig ngt och inte har råd med det annars!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det var Ola (gdaily) som skrev en kolumn / artikel ang detta en gång.

 

Kommer inte ihåg exakt hur procent satserna var. Men jag gör ungefär som han föreslog!

 

- 40% av månades vinster tar jag ut (direkt till banken)

- 10% till en MTT (klonkar man där så är d super)

- 10% skottar jag med (detta kan man väl typ skita i, eller ta mer. Ungefär hur man själv känner)

 

FÖr och ta månadens exempel, vilket lär bli lätt då jag vunnit lite mer än 10k under OKT månad.(ÄN SÅ LÄNGE)

 

- Jag har tänkt ta ut runt 4000 - 4500.

- 1000 till en "större" MTT

- 1000 skotta på nivån över jag spelar

 

Som sagt... var ett tag sedan jag läste artikeln så det är inte EXAKTA summor. Jag har säkert förvrängt dom längst vägen. Men du lär juh förstå principen. Preocentsatserna kan man juh själv sätta.

Har tex en polare som tar ut 70% av sina vinster och skiter i skotta / MTT.

Han lirar juh enbart MTT, jag själv lirar bara cashgames. Då kan det vara roligt o klonka nån turre me större inköp =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tar jag itne ut någonting. Känner att det är bättre att Satsa på en rejäl rulle och gå upp till en Nivå där det ger lite mer kännbara pengar än att ta ut några tusen då och då. Har tagit ut en gång för att iaf ha vunnit på pokern som någon nämnde tidigare. Har tagit ut 3,5k mer än jag satt in(vilket iof bara var freerollpengar).

Har väl en tanke på att börja ta ut kanske 50% i månaden när jag kommit upp en nivå till orde vara lagom för att ge lite Pengar varje månad. Så kan man kanske resa lite eller köpa en datorskärm.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälften av alla vinster tillfaller statskassan, d.v.s. hushållet, och hälften tillfaller pokerullen, även om det mest handlar om en mental pryl nu. Pokerullen ligger på 375 inköp nu och det blir knappast aktuellt att "använda" allt det. Jag ser det mer som pengar som teoretiskt sett skulle kunna gå till spel eller som jag bestämmer helt enväldigt över. Vi har gemensam ekonomi hemma, men de pengarna är MINA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar NL med 100$ och 200$ inköp om det nu rådde tveksamhet :)

 

Kul att folk var lite intresserade ändå. Känns lite som om en del "unga entusiaster" gärna håller inne med uttagen för att de tror att de snabbare kommer till miljonvinsten. Kan iofs kanske hålla med om att det inte är så stor mening om man spelar NL10 till NL25. Men sedan börjar det ju faktist röra sig om riktiga hundralappar.

 

Risken med att inte ta ut några pengar är ju att man spelar ihop ett par hundratusen, sedan råkar på motstånd och förlorar allt. Då har man kanske spelat ett år och inte haft något utbyte av det överhuvudtaget. Måste kännas jobbigt.

 

En annan tanke som jag har är att man inte skall lägga in MTT klonks i rullen. Resonemanget bakom är att cashgamerullen skall baseras på svett, möda och erfarenhet. Klonkar man helt plötsligt en 5-20K $ så får man ju helt plötsligt rulle för en nivå som man inte erfarenhetsmässigt har förmåga att spela på (har ju sett exempel på detta på forumet också). Bättre då att ha kul och shoppa upp pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant topic som berör mig. Spelar NL100 och tar ut rakebacken som "lön" varje månad. Detta uppmuntrar mig att fortsätta spela poker och så länge jag spelar lika många timmar varje månad så är min lön konstant. Tror inte jag är ensam om att göra detta.

 

På detta vis så kan rullen också växa stadigt. Detta är givetvis förutsatt att man spelar rätt mycket varje månad, annars blir inte "lönen" speciellt saftig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag lever på poker i Argentina och delar en lägenhet med en engelsk lodis. Spelar $400 nl och $600 nl. 50 000 kr går till sparingskontot varje månad (mor och far övertalade mig till det innan jag flyttade hit, och jag måste säga att det känns väldigt bra att ha en hyfsad summa undanstoppad vad som än händer) och jag tar ut så mycket jag behöver för att leva.

 

Det funkar bra... Jag kan leva ett gott liv (allting är dessutom ca 1/2 så billigt här borta :D) och rullen växer stadigt (spelar ganska mycket och siktar på ~$30k/månad om jag håller mig till $2/4)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar allvarligt talat inte nyttan eller hur sjutton ni tänker i den här tråden.

 

Det hela är väldigt enkelt. Om du spelar så pass högt att en förlust kraftigt begränsar din inkomstpotential har du problem. Om du konsumerar så mycket att din inkomstpotential kraftigt begränsas har du problem. Allt annat är skit samma.

 

Om ni stoppar pengar i påse A eller påse B spelar ingen som helst roll, annat än de inneboende riskerna med att ha pengarna i respektive påse. Investering och likviditet samt säkerhet hos investeringar spelar däremot väldigt stor roll om man tjänar rejält med pengar, men det är det ju ingen som talar om här.

 

"Lön" är bara ett heltokigt koncept i de här sammanhangen. Det betyder mindre än ingenting och orsakar bara förvirring. Att tänka att man på något sätt betalar sig själv är som att se det s

 

om att man betalar sig själv om man tar pengar från under madrassen och lägger i kassaskåpet.

 

När du ska köpa något:

 

1) Avgör hur mycket pengar du har

2) Avgör om det finns något mer nyttigt att lägga pengarna på som utesluts av det här köpet.

3) Gör en skattning på risk det är att din inkomst går i putten om du genomför köpet jämfört med om du inte gör det.

 

De flesta köp är det här inte särskilt relevant för och därför är det bättre att göra klumpuppskattningar på vad som är en rimlig utgiftsnivå per månad.

 

Så vad ni bör tala om är månadsutgift kontra förväntad inkomst, inte "lön" kontra rulle. Btw så kommer cirka 102% felskatta er förväntade månadsinkomst åt det optimistiska hållet.

 

För de flesta 20-åringar så är det inte särskilt rimligt att ha månadskostnader på över 15-20 papp, den extra roligheten man får av pengarna kontra nyttan de skulle göra som investering (tänk på att köp av boende är en investering) är så gott som alltid för liten om man inte tjänar löjligt bra. Det hela beror så klart på vart man bor osv och är tämeligen töjbart uppåt och nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lön" är bara ett heltokigt koncept i de här sammanhangen. Det betyder mindre än ingenting och orsakar bara förvirring. Att tänka att man på något sätt betalar sig själv är som att se det som att man betalar sig själv om man tar pengar från under madrassen och lägger i kassaskåpet.

 

Det är väl mest en skyddsmekanism för att påverkas mindre av de obligatoriska svängningarna i ens kapital. Sen kan det väl vara bra att ha klart för sig själv hur mycket pengar man är beredd att riskera på spel.

 

Jag tycker det ligger ganska nära situationen för en egenföretagare, åtminstone om man lever på poker, och där är väl knappast lön ett heltokigt begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
spelar ganska mycket och siktar på ~$30k/månad om jag håller mig till $2/4)!

 

Är det bara jag som tycker detta är väldigt imponerande? Har lirat 1/2$ i ca 2 år, (förvisso i väldigt ojämn mängd då jag pluggar heltid) och min bästa månad nånsin (strax under 10k$) är bara ca 2/3 av vad du snittar (räknat i X antal BB för nivå alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Citat:

Ursprungligen postat av Stinkbock

spelar ganska mycket och siktar på ~$30k/månad om jag håller mig till $2/4)!

 

Är det bara jag som tycker detta är väldigt imponerande? Har lirat 1/2$ i ca 2 år, (förvisso i väldigt ojämn mängd då jag pluggar heltid) och min bästa månad nånsin (strax under 10k$) är bara ca 2/3 av vad du snittar (räknat i X antal BB för nivå alltså).

__________________

Läst i railchatten på 100/200$

 

[Observer]ThePokerNut> I've spent, to date, over $2000 on poker cheat software, and NONE, not a single one, worked.... I gave up...

 

[Observer]ThePokerNut> it's sad that people can get away with scamming

 

 

Och förmodligen inte sant..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...