Gå till innehåll

Relationen bankrulle/löneuttag


Grymme

Recommended Posts

Citat:

Ursprungligen postat av Stinkbock

spelar ganska mycket och siktar på ~$30k/månad om jag håller mig till $2/4)!

 

Är det bara jag som tycker detta är väldigt imponerande? Har lirat 1/2$ i ca 2 år, (förvisso i väldigt ojämn mängd då jag pluggar heltid) och min bästa månad nånsin (strax under 10k$) är bara ca 2/3 av vad du snittar (räknat i X antal BB för nivå alltså).

 

Verkar helt verklighetsfrånvänt. Men jag är den förste att erkänna fel om jag har det. Jag gör i alla fall inte de summorna ens på 5/10 sett över nästan ett år. Men multitablar killen 8 bord 24/7 så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest en skyddsmekanism för att påverkas mindre av de obligatoriska svängningarna i ens kapital.

Men det ger ju inte det minsta skydd. Det är bara självbedrägeri i bästa fall.

Sen kan det väl vara bra att ha klart för sig själv hur mycket pengar man är beredd att riskera på spel.

Problemet med det är att man inte vet om det förrän man faktiskt hamnar i en förlorande situation.

 

Jag tycker det ligger ganska nära situationen för en egenföretagare, åtminstone om man lever på poker, och där är väl knappast lön ett heltokigt begrepp.

Bortsett från de juridiska skillnaderna, som är gigantiska pga skatt och annat, så är det ett heltokigt begrepp för egenföretagare också. Situationen är egentligen inte det minsta lik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bortsett från de juridiska skillnaderna, som är gigantiska pga skatt och annat, så är det ett heltokigt begrepp för egenföretagare också. Situationen är egentligen inte det minsta lik.

 

tycker faktiskt att det är så gott samma sak, egenföretagarens uttag från företaget och pokerspelarens uttag från sin bankrulle skulle väl kunna kallas för lön.

Precis som de intäkterna den egnaföretagaren har som han inte tar ut kan också liknas vid de vinsterna pokerspelaren inte tagit ut, pengar de båda sparar i företaget/bankrullen för på sikt kunna tjäna ännu mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker faktiskt att det är så gott samma sak, egenföretagarens uttag från företaget och pokerspelarens uttag från sin bankrulle skulle väl kunna kallas för lön.

Precis som de intäkterna den egnaföretagaren har som han inte tar ut kan också liknas vid de vinsterna pokerspelaren inte tagit ut, pengar de båda sparar i företaget/bankrullen för på sikt kunna tjäna ännu mer pengar.

 

Det är ju bara en mental konstruktion, att som egenföretagare ge sig själv en fast lön är ju bara korkat.

 

Jag jobbade förut en del på revisionsbyrå och det finns knappt någon som sköter sitt företagande på det viset. Utdelning/lön från småföretaget styrs av skatter och lagar, tillgångar i bolaget, investeringsbehov och företagarens privata behov av pengar.

 

Du behöver en ny bil, företaget har pengar och du har inga, ska du gå till banken och låna då?

 

Du har pengar så det räcker och blir över, företaget har också pengar men varför ta ut lön och skatta bort massa deg helt i onödan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker faktiskt att det är så gott samma sak,

Juridiskt så har du helt enkelt fel. Det är inte samma sak.

 

Principiellt så är det lite samma sak, men då enbart i meningen att det är helgalet att tänka i termer av lön från sig själv till sig själv. Det är fan som att en arbetare skulle ge sig själv en veckopeng ur sin lön.

 

Vad ni borde tala om är budget, vilket är en helt annan sak än lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara en mental konstruktion, att som egenföretagare ge sig själv en fast lön är ju bara korkat.

 

Jag jobbade förut en del på revisionsbyrå och det finns knappt någon som sköter sitt företagande på det viset. Utdelning/lön från småföretaget styrs av skatter och lagar, tillgångar i bolaget, investeringsbehov och företagarens privata behov av pengar.

 

Du behöver en ny bil, företaget har pengar och du har inga, ska du gå till banken och låna då?

 

Du har pengar så det räcker och blir över, företaget har också pengar men varför ta ut lön och skatta bort massa deg helt i onödan?

 

Jag menade inte att man bör ta ut "fast lön" som pokerspelare eller att de flesta egnaföretagna gjorde det, ville bara påpeka att liknelsen mellan pokerspelarens uttag och hans bankrulle samt den egnaföretagens uttag och hans företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiskt så har du helt enkelt fel. Det är inte samma sak.

 

Principiellt så är det lite samma sak, men då enbart i meningen att det är helgalet att tänka i termer av lön från sig själv till sig själv. Det är fan som att en arbetare skulle ge sig själv en veckopeng ur sin lön.

 

Vad ni borde tala om är budget, vilket är en helt annan sak än lön.

 

Jag förstår/vet väl också att det juridiskt sett och helt annan sak men själva grundtanken är ju den samma. Poker spelar man för att vinna pengar, driver företag gör man för att vinna pengar. Tar man ut för mycket vinster från sin bankrulle eller företag blir det svårare och tjäna lika mycket pengar. Och det är det här jag tänkte på när jag skrev att jag tyckte det var samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men "ta ut" betyder ju inget i de här sammanhangen. Om jag ger mig själv 1000 kr i veckopeng så försvinner ju de pengarna inte förrän jag spenderat dem. Så länge de är tillgängliga så står det mig helt fritt att gambla med dem, varför det inte fungerar att säga att de är ur rullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men "ta ut" betyder ju inget i de här sammanhangen. Om jag ger mig själv 1000 kr i veckopeng så försvinner ju de pengarna inte förrän jag spenderat dem. Så länge de är tillgängliga så står det mig helt fritt att gambla med dem, varför det inte fungerar att säga att de är ur rullen.

 

Så är det dock inte riktigt för min del, om jag tar ut pengar så är det inte pokerpengar/bankrulle pengar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tycker att Hjort mfl hårddrar det lite för mycket. Tror att de flesta ser "lön" som "belöning" och att därmed är ett uttag (eller lön) något som man gör något med.

 

Inte som Hjort ser det, att en lön är att flytta från konto A till konto B, utan att det är att flytta från konto A till Elgiganten/Dressman/Harrys.

 

En alternativ benämning skulle ju vara att byta ut "lön" mot "belöning" överallt. Dvs, helt enkelt fråga: "Hur mycket pokerpengar bränner du på att leva livet?". Jag tycker inte frågan är särskilt dum, eftersom en stor andel av dom som just nu har en stor BR kommer att spela bort en hel del av den. Att sedan efter gulning säga "Jag hade 1 miljon!" gör dig inte särskilt glad, i jämförelse med "Jag har en 82" plasma!".

 

Tar du däremot ut en "lön" för att placera i aktier/bankkonto - då ligger det ju en hel del i Hjorts statement, för då ändras ju inte din BR, utan det är i teorin bara en ombalansering av din BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte vad nån snackar om...

är väl bara att göra upp en lista:

hyra 3000,-

mat 2000,-

kläder, klippning mm: 2000,-

nöje: 2000,-

 

sammanlagt är det alltså rimligt att bränna 9000,- i månaden

 

resten av pengarna investerar man bara (bil, hus, poker mm...)

 

liksom om jag tar ut 15000,- i månaden, vad ska jag då göra med det som blir över?kasta på strippor eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting är ju relativt gällande vad man har för mental uppfattning av ordet "lön". Men som jag kan sammanfatta det så handlar det inte om att flytta pengar från bankrullen till ett konto, den enda skillnaden då blir ju ändå bara mental. Skulle du busta din rulle så kommer du ju ändå ta pengar därifrån?

 

Tror att det viktiga är att överväga, Behöver jag pengar till något, eller behöver jag inte pengar? sen värderingarna får man väll själv sätta utifrån sin egna förutsättningar. Tänk dig bara för innan du gör dina "investingar" eller uttag till diverse "livskostnader" så ska nog allting lösa sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...