Gå till innehåll

heltok - en NLT400böckling på äventyr i Thailand

Recommended Posts

• Svars 609
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

jag håller nog med donner lite. tycker pattis verkar ha sin charm under ytan. inte lika mycket bullshit utan mer rakt på sak.

visst PK och JV etc hatar ju det för vad det är. men man måste ju inte köpa hor bara för att man är i pattis. vill man göra det är pattis säkert nöten.

sägs att de ska ha bra golf, racingbanor bra resturanger etc. dessutom är maffian mer subtil än i phuket så man kan ta sig runt billigt utan att bli rövknullad av en tuktukförare varje gång man ska över gatan. och så luktar ju inte walkingstreet bajs heller, en liten bonus. att det liggger nära bangkok är ju trevligt med.

hängde en del på stranden och tyckte att de feta gubbarna med sina bartjejer+familj verkade glada och nöjda med sina liv när de satt och käkade middag tillsammans på stranden.

jomtien må vara ett böghak, men funkar säkert okej för alla som mår illa av att se vackra tjejer sälja sina tjänster hela dagarna. finns väl en del orter till kring som ska vara bra också.

så min vote går nog till patong som thailands rövhål.

Postad

vill bara slå ett litet slag för phuket, som faktiskt är mer än bara Patong. Faktiskt mer än Kata och Karon också, tycker man kan ha det rätt mysigt i Phuket utan att trängas konstant med charter-Göran och stortysken Greger... dock inte varit på så många andra ställen i thailand men måste säga att jag trivs bra i phuket. Patong däremot, dit åker jag bara för att handla en och annan dvd eller hälsa på immigration office varannan månad. Många verkar dock nöja sig med att trängas med sluskarna i Patong och är inte intresserade av annat...

Postad

en tanke som slog mig idag på min snorklingstur till ang thong national marine park var:

bangkok är grymt underskattat.

någon som kan motivera vad som gör något annat(läs phuket) bättre än bangkok? får lite känslan att bangkok är bättre på alla phunkter än phuket.

börjar mer och mer bli övertygad om att bo i bangkok med weekendresor 1-2ggr per månad till lamaiwanta eller andra oaser är nöten.

Postad

Tycker man får ta phuket o pattaya för vad det faktiskt är, turistorter knökfulla med turister. Gillar man inte det upplägget finns det andra ställen att dra till.

Kan lista några grejor som skiljer sig mellan ställena.

Bad är mycket bättre i phuket. Stranden i Pattaya är vidrig. Stinker kloak om vattnet o stranden e så smal så man får ligga med fötterna i vattnet o huvudet på vägen o så många feta snuskgubbar så man blir spyfärdig. Stranden vid Jomtien som heltok nämnde, 5 mins bahtbussresa bort för 4kr, funkar.

Phuket är överlag mycket dyrare än Pattaya. Rum, mat, solstolar...allting.

Och sen phukets tuk-tukmaffia. Går sjukt mycket pengar på att bara röra sig runt lokalt på stränderna.

Slutligen går det inte att komma ifrån att Pattaya e snuskigare. På Phuket är snusket i princip koncentrerat till en gata med tillhörande gränder i Patong. Hela Pattaya e i princip snusk. Soi snusk från 1-100 + walkingstreet typ.

Hinner inte blaja mer nu, regeringen kallar :oops:

Postad
luften

mjo, men det är ju bara typ feb-maj som den är jobbigt dålig.

roligt sagt angående pisaks inlägg:

"hundbajs är gott, har dock aldrig ätit nått annat"

någon som kan ge en snabbrecension och mattips på den där brasilianska resturangen med massa söta tjejer i fjädrar i chaweng?

zico-food.jpg

Postad

Zico är nötresturangen i Chaweng.

Oändligt med kött av ALLA sorter.

Grymt god sallad och oliver.

Massor med ladyboys och bögar som dansar.

Helt bisarrt skillad bartender.

Man får en polett med ena sidan "jag är hungrig mata mig" och en "jag vill inte bli störd" så man bara vänder på om man vill ha mer kött eller vill dricka i lugn och ro.

Caprinha, chiliensk vin, förrätt, salllad, kött, vatten etc... 2700baht för 2. Fett övervärde där. Tips kom runt klockan 20.00 och var hungriga..... räkna inte med att kunna göra något timmarna efter =)

Postad
roligt sagt angående pisaks inlägg:

"hundbajs är gott, har dock aldrig ätit nått annat"

ja det var roligt..

jag har för övrigt varit på khao san road en gång... insåg därmed att bangkok är thailands sämsta plats. zzz...

Postad

jag har för övrigt varit på khao san road en gång... insåg därmed att bangkok är thailands sämsta plats. zzz...

Hmmm... Du har inte sett det bra med Bangkok.

Jag gillar iofs Khao San, men det är nog mest på grund av gamla trevliga minnen

Postad

Citat:

Ursprungligen postat av pisak84 Visa inlägg

Hmmm... Du har inte sett det bra med Bangkok.

Jag gillar iofs Khao San, men det är nog mest på grund av gamla trevliga minnen

nä sanningen är att jag sett lite mer än jag sa, jag gillar bangkok... försökte bara dra en liknelse med hur folk avfärdar phuket för att patong suger

Postad
Zico är nötresturangen i Chaweng.

Oändligt med kött av ALLA sorter.

Grymt god sallad och oliver.

Massor med ladyboys och bögar som dansar.

Helt bisarrt skillad bartender.

Man får en polett med ena sidan "jag är hungrig mata mig" och en "jag vill inte bli störd" så man bara vänder på om man vill ha mer kött eller vill dricka i lugn och ro.

Caprinha, chiliensk vin, förrätt, salllad, kött, vatten etc... 2700baht för 2. Fett övervärde där. Tips kom runt klockan 20.00 och var hungriga..... räkna inte med att kunna göra något timmarna efter =)

Haha vi var också där igår :D riktigt god mat var det, sjukt mycket kött.

Bartendern som var där och kastade med flaskor var inte så dålig..sinnes.. Det är lätt nöten om man är riktigt hungrig o sugen på kött iaf.

För övrigt så håller jag med om att Lamaiwanta är nöten, riktigt bra nät. Synd bara att vi bor i det sämsta stället på hela ön, Banrak..

Postad
Haha vi var också där igår :D riktigt god mat var det, sjukt mycket kött.

Bartendern som var där och kastade med flaskor var inte så dålig..sinnes.. Det är lätt nöten om man är riktigt hungrig o sugen på kött iaf.

För övrigt så håller jag med om att Lamaiwanta är nöten, riktigt bra nät. Synd bara att vi bor i det sämsta stället på hela ön, Banrak..

men dubbel-lol. var satt ni? längst in? var ett rejält gäng svennar som verkade rätt noobiga(overheard conversation "det här är första gången jag ser en ladyboy"). var i banrak igår med. passerade på en skabbig snorklingstur som jag inte rekommenderar någon. varför bor man där?

som sagt. zico måste provas om man är i chaweng. någon som vet om ladyboysen jobbar dubblet på zico och christie cabaret? tyckte de såg rätt lika ut.... :P

jag börjar lessna lite på chaweng. kanske byter till lamai. funderar också på att göra en visarun till singapore med de olika alterntiven att skaffa turistvisum eller 1year multiple entry. priskillnaden känns försumbar om jag antar att jag kommer att behöva minst 1 till turistvisum inom 15månder vilket känns som en överpar vs gutshot.

pisak84: ironin var inte glasklar, men fattade ändå. håller helt klart men, man kan inte dömma områden efter orter. och det mesta whineandet är alltid generaliserande och oftast är anledningen att man ogillar något ens eget fel. är ju lätt att vårat bangkok-rant/phuketwhine uppfattas "vi är bättre på thaialnd än er, det ni älskar är dåligt". när vi skriver sånt är det mest skitsnack bland kollodeltagarna där alla var hyfsat homogena/sexuella och ingen tar illa vid.

kul med diskussioner. och kul att få lite nya pärlor man kan besöka. rätt synd att nästan alla åker till phuket enbart och så få ger de stora ställena typ Bangkok, Isaarn, Trang, Krabi(province), Northern Province, Surin etc någon riktig chans. Vi är alla olika så därför tvivlar jag på att phuket är rätt för 99% av turisterna.

btw, kanske lite av kommentarerna kan tas i skitsnackstråden istället:

http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=29443

Postad
men dubbel-lol. var satt ni? längst in? var ett rejält gäng svennar som verkade rätt noobiga(overheard conversation "det här är första gången jag ser en ladyboy"). var i banrak igår med. passerade på en skabbig snorklingstur som jag inte rekommenderar någon. varför bor man där?

som sagt. zico måste provas om man är i chaweng. någon som vet om ladyboysen jobbar dubblet på zico och christie cabaret? tyckte de såg rätt lika ut.... :P[/url]

Ne vi satt på andra sidan, där bartendern hade show. Varför vi bor i Banrak hmm.... Vi var 8 pers som skulle ha boende och så bestämde vi oss för hus och tog det första bästa. Var inte så bra val av oss men inget att göra åt.

Håller med om att snorklingsturerna här är skit, samma fiskar överallt o "grumligt" vatten. Hur som helst Banrak är inte nöten för grind. Blir lite mer tryck i Bangkok om en vecka.

Postad

Åk till Koh Tao om ni vill snorkla. Går dagsturer dit varje dag. Riktigt bra snorkling och inte så slitna koraller som det kan vara på en del ställen. Mycket fisk och klart vatten var det när vi var där för en månad sedan.

Postad
Åk till Koh Tao om ni vill snorkla. Går dagsturer dit varje dag. Riktigt bra snorkling och inte så slitna koraller som det kan vara på en del ställen. Mycket fisk och klart vatten var det när vi var där för en månad sedan.

jag tyckte snorklingen på koh tao sög. :-/

om jag ska betygsätta min snorkling i och kring thailand blir det:

perhentian island: 10/10. helt sagolikt. 100tals stora sköldpaddor, hajjar, clowfisk, etc

koh lanta: 8/10 helt okej

koh phihi: 7/10, lite samma som lanta

phuket: 6/10 lite samma som phiphi

koh tao: grumligt

koh phangan: 4/10 småtrist

koh samui: 1/10 rätt värdelöst

rent allmänt tycker jag att snorklingen på perhentian slår all dykning jag har gjort(~30dyk i asien). christer: hur går det med bihålorna?

Postad

perhentian island: 10/10. helt sagolikt. 100tals stora sköldpaddor, hajjar, clowfisk, etc

rent allmänt tycker jag att snorklingen på perhentian slår all dykning jag har gjort(~30dyk i asien). christer: hur går det med bihålorna?

När var du på Perhentian? Jag var där för exakt ett år sedan och det var riktigt bra dykning/snorkling. Men det har ju precis blivit säsong där? öppnar väl i februari eller nått? Sen lät det nycjet ned 100tals stora sköldpaddor? Jag såg typ 3.4 stycken jättesköldpaddor och en haj som stack iväg nästan direkt... Men det gäller väl att ha tur antar jag...

Postad

Håller med dig i stort med din lista. Perhentian är i toppen hos mig också. Ser fram emot en tripp tillbaka dit i slutet av april. Vill bara skjuta in Koh Lipe också som hade sagolik snorkling 9/10 samt Ko Chang's grannöar där det var mycket bra sikt o friska koraller (8.5/10). Sedan undrar jag var du har gjort av Borneo? En tia eller?

Är just nu Chiang Mai och hårdtestar mina luftrör. Viangbua Mansion är sjukt nice för övrigt - Tack för tipset!

Postad

Jag har ju förstått att du är i Thailand och har varit där ett bra tag och kommer därför med en liten fundering. Det är så att jag hört att man i Thailand endast får vistats i en månad, och att man annars måste ha visum eller liknande för att få vistas i landet längre. Stämmer detta? Och hur gör ni i sådana fall?

Postad
Jag har ju förstått att du är i Thailand och har varit där ett bra tag och kommer därför med en liten fundering. Det är så att jag hört att man i Thailand endast får vistats i en månad, och att man annars måste ha visum eller liknande för att få vistas i landet längre. Stämmer detta? Och hur gör ni i sådana fall?

Fixar visum i Sverige innan man drar, visaruns och fixar nya visum i grannländerna.

Om du orkar söka lite i forumet så finns svaret i typ femtioelva olika trådar. Den här t.ex http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=26346&highlight=visum

Postad

de flesta av oss kör turistvisum+utökning och sedan visaruns. 90+30+30+30 och sedan en ny likadan. kolla #2 här:

http://pokerkollo.blogspot.com/2006/08/faq-s-pokrar-man-i-thailand.html