Gå till innehåll

Skattefria pokersajter inom EU?


Cyklop

Recommended Posts

  • Svars 208
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Expressen:

Verkar som att de anser att gibraltar är skattefritt:

http://expressen.se/index.jsp?a=429175

 

de här länderna slipper du vinstskatt:

Belgien

Cypern

Danmark

Estland

Finland

Frankrike

Grekland

Gibraltar

Irland

Island

Italien

Lettland

Liechtenstein

Litauen

Luxemburg

Malta

Nederländerna

Norge

Polen

Portugal

Schweiz

Slovakien

Slovenien

Spanien

Storbritannien

Sverige

Tjeckien

Tyskland

Ungern

Österrike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet hur Interpoker ligger till

 

Ligger på Cypern. Inom EU.

 

Nej, enligt deras egen support ligger det nånstans i karibien om jag minns rätt. Jag har själv bytt site pga. detta och jag vet andra som gjort samma sak. Han som frågade supporten var "VIP-spelare" där och bad om att de skulle kolla upp det till hundra procent säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och enligt följande artkel ska Gibraltar vara skattefritt:

http://expressen.se/index.jsp?a=429175

Till det kommer en prejudicerande dom skall man nog vara försiktig med att ha en artikel som grund...

 

Jag kontaktade skatteverket och fick följande svar ang siter som ligger i Gibraltar:

 

"Den brittiska kolonin Gibraltar är med i EU. Gibraltar gick med i

dåvarande EG samtidigt med Storbritannien 1973. Men i Storbritanniens

anslutsningsfördrag finns en särskild avdelning som ger Gibraltar undantag från EG-fördragets bestämmelser om skatter, tullunionen och

jordbrukspolitik. Däremot omfattas invånarna i Gibraltar av den fri

rörligheten inom EES-området.

 

I och med att Gibraltar ingår i EES området blir lottervinster som utfaller

på lotterier anordnade i Gibraltar ej skattepliktiga."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TANDEMCYKELN skrev:

Panzar skrev:

Är det nån som vet hur Interpoker ligger till

 

 

Ligger på Cypern. Inom EU.

 

Är det inte så att bolaget är registrerat på cypern medan spelservern för hela cryptologicsnätverket ligger i Curacao?

 

Jag tror och hoppas att det är var bolaget är registrerat som räknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TANDEMCYKELN skrev:

Panzar skrev:

Är det nån som vet hur Interpoker ligger till

 

 

Ligger på Cypern. Inom EU.

 

Är det inte så att bolaget är registrerat på cypern medan spelservern för hela cryptologicsnätverket ligger i Curacao?

 

Jag tror och hoppas att det är var bolaget är registrerat som räknas.

 

Nej, det har inget med servrarna att göra. Och Interpoker är fortfarande registrerat i Karibien såvida de inte nyss flyttat (senaste månaden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Spelar det egentligen någon roll när det gäller de olika Cyptositerna? Om det blir trubbel med skattmasen så kommer det ju att stå "ECash Direct" på alla kontoutdrag i vilket fall. Då handlar det väl snarare om vart ECash Direct har sitt säte.

 

Edit:

 

Från ECash Directs hemsida, här är deras adress (under Contact Us):

 

http://www.ecashdirect.net/contact.html

ECash Direct

Nimeli Court

41-49 Agiou Nicolaou Street

Block A, 3rd Floor

Engomi, 2408 Nicosia, Cyprus

 

Så, alla betalningar kommer med andra ord till och från ett företag beläget på Cypern. Tror ni detta är värt någonting ur juridisk synpunkt? Om Skatteverket begär att jag ska visa transaktionshistorik i mitt NETeller-konto, och detta visar på betalningar gjorda från ECash Direct, med kompletterande papper på att ECash Direct är beläget på Cypern så borde detta väl rimligtvis innebära att dessa pengar är skattefria?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

(postar här också eftersom jag inte får något svar i sajt-tråden)

 

Saxat från hemsidan:

 

Unibet (International) Ltd, registrerades under Maltas lagar den 28 mars 2000 med registreringsnumret C 26127; med adressen: The Plaza Complex, Bisazza Street, Sliema SLM 15, Malta; Tel +356 2133 3532; Fax +356 2133 3577; http://www.unibet.com

 

och lite mer lösryckt: "Företaget har kontor i London i Storbritannien och i Sliema på Malta."

 

Vilka är förutsättningarna för att ett lotteri ska anses ha ”anordnats” i ett EU/EES-land?

 

och skatteverket säger:

 

 

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.

 

Någon som säger något annat än att unibet är skattefritt?

 

Det står ju svart på vitt att lotteriet skall tillhandahållas av en fysisk eller juridisk person inom landet för att det skall räknas som hemmahörande i just det landet. I detta fall är det en juridisk person, unibet ltd, och därmed ska unibet vara skattefritt. Varför skulle spellicensen ha någon betydelse? Isf får nån förklara det för mig. Att serverns placering inte har någon betydelse är iaf klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har framföralltlirat på dessa sidor.

 

Party

Empire

24hpoker

heypoker

 

Vad jag förstått så är Party och Empire ganska lugna pga Gibraltar. Dock inte de på b2b. Jag har dock även lirat lite smått på andra sidor typ Interpoker och några till. Om jag nu gör en banköverföring från Neteller kan jag då bli tvingad att betala vinstskatt på endel av det jag för över eller kan det bli så att jag får skatta på rubbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överföringen via neteller spelar mindre roll. Om skatteverket väljer ut dig för kontroll så vill de veta vart pengarna kommer ifrån och i detta fall är neteller endast en förmedlare. Dvs du måste visa upp att pengarna kommer ifrån poker genom transaktionshistorik och dylikt. Jag har dock inte hört om någon som har blivit tvingad att visa upp sådan historik så jag vet inte vilken nivå av information som förväntas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som säger något annat än att unibet är skattefritt?

 

Det står ju svart på vitt att lotteriet skall tillhandahållas av en fysisk eller juridisk person inom landet för att det skall räknas som hemmahörande i just det landet. I detta fall är det en juridisk person, unibet ltd, och därmed ska unibet vara skattefritt. Varför skulle spellicensen ha någon betydelse? Isf får nån förklara det för mig. Att serverns placering inte har någon betydelse är iaf klart.

 

Betyder det att det spelar roll vart skalen är registrerade?

 

Hur är det i så fall med bolag som bestpoker och andra bolag inom 24hnetwork?

 

Hur funkar det tex om man spelar på svenskägda 24hnetwork skal?

 

Trode bara skalen marknadsförde 24hnetwork och inte i sig själva tillhandahöll pokerspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som säger något annat än att unibet är skattefritt?

 

Det står ju svart på vitt att lotteriet skall tillhandahållas av en fysisk eller juridisk person inom landet för att det skall räknas som hemmahörande i just det landet. I detta fall är det en juridisk person, unibet ltd, och därmed ska unibet vara skattefritt. Varför skulle spellicensen ha någon betydelse? Isf får nån förklara det för mig. Att serverns placering inte har någon betydelse är iaf klart.

 

Betyder det att det spelar roll vart skalen är registrerade?

 

Så vitt jag förstår så är det bara vart skalet finns som är avgörande. Det är med skalet som juridisk person som du handlar. Vart deras 'underleverantörer' huserar är ingenting du kan förväntas hålla reda på. (För den delen kan det vara fullkomligt omöjligt i många fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade med 24hPoker idag. Costa Rica. Problemet med de B2B-sidor jag kollat på är att det inte står någonstans på hemsidan var de är licensierade. Ett medvetet val?

 

Om du inte kan hitta vart en site hör hemma, så ska du skriva ner sitens/företagets namn och dina vinster på deklarationen. Sen är det upp till skatteverket att leta rätt på var de hör hemma. På detta sätt så ska du slippa straffskatt om siten visar sig ligga utanför EU (dock kommer du givetvis få kvarskatt om det nu är fallet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...