Blattanfejan Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Postad 19 Oktober , 2006 Jag spelade en 100 kr 10 manna regular SnG på SS och efter att jag slog ut en spelare så hade jag nästan hälften av markerna, en ca 2500 och 2 st 1250, tror blindsen låg på 75/150 eller 100/200. Som storstack har jag fått för mig att man ska vara aktiv och aggresiv men stämmer detta även på bubblan? Exempel, 83 eller godtycklig skithand, först in höjer 3BB, någon av shortstacken gör reraisar utan att gå all-in. Ax, pp eller KJ+ tänker jag då. Han är ju comittad så det lär väl bli en all-in oavsett hur floppen ser ut. Jag synar och checkar floppen och han pushar och jag foldar. Om jag minns rätt var potten ca 1400 och det kostar ca 650 att syna. Det slog mig att jag gjort massa fel men vill veta vilka som är mest fel. Både om det är spel på bubblan men också generellt spel då man är chipleader. 1, Är det fel att vara aggresiv med vilken hand som helst när markerfördelningen ser ut som den gör. 2, Är 3 BB för lite? 3, Fold eller push efter FI:s reraise 4, Check eller push på flop som inte hjälpte alls? 5, Fold eller syn på FI:s push? Själv lutar jag åt att mitt största fel var att höja ur position med denna hand, men vilka händer är då dugliga i en liknande situation? Spelet hade varit relativt passivt och tight sedan jag slog ut 5:an. Citera
-8A- Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Postad 19 Oktober , 2006 Här kommer mina tankar, men tänk på att jag bara spelar på $10+$1 nivån (visserligen med god ROI, men iaf), dvs du kommer förhoppningsvis få bättre svar av andra lirare. 1) Vilken hand som helst låter lite väl löst. Om jag är chipleader, och vi är på bubblan, brukar jag försöka sno blindsen 1-2ggr per varv, beroende på vad som händer kring bordet. Om jag har en medioker hand, och ingen har gått med tidigare, så brukar jag höja. Om något gått med tidigare, eller höjt standard (dvs 3BB), så går jag all in om jag har en någorlunda stark hand ((22-AA), AT+, KJ+, QJ). 2) Vet inte. Personligen varierar jag mellan 2BB-5BB, framförallt beroende på hur stor stack BB sitter på. Mot en riktig shortstack höjer jag oftast bara med 2BB och endast om jag sitter i bra position. Anledningen är att jag då kan vika mig om han går all in och jag sitter på typ total skit. Mot mellanstackarna brukar jag höja mer för att förmå dem att lägga sig. 3) Vet ej vad som är rätt, men jag hade foldat för att behålla möjligheten att trakasera de andra. Mvh, L Citera
Max Cady Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Postad 19 Oktober , 2006 Säger som jag alltid gör, läs Harrington. Hans böcker är fett bra även om de är för MTT. Citera
sulla Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Postad 19 Oktober , 2006 1. Nej, men inte FÖR ofta, de ska inte fatta att du pushar any. Dessutom gör du det helst med så få kvar innan blindsen, alltså i så sen pos som möjligt, potten ska dessutom vara ohöjd. 2. Lagom, men beroende på stackstorlek och synvilja kan 4 BB vara ok med. 3. Fold om du inte har pottodds att trycka honom allin, eller verkligen har en hand. 4. Detta läge hamnar du aldrig i, syn på re-raise finns inte, push eller fold pre om inte du miniraisade och han mini-reraisade och ni har djupa stackar. 5. Samma här, beslutet ska ha gjorts tidigare, har du bättre handen? Citera
eurythmech Postad 19 Oktober , 2006 Rapport Postad 19 Oktober , 2006 På 100/200 ställer du alla händer du spelar, vilka är rätt många. Citera
Blattanfejan Postad 20 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 20 Oktober , 2006 Säger som jag alltid gör, läs Harrington. Hans böcker är fett bra även om de är för MTT. Jo, jag har gjort det. I detta fall har ju ett gigantiskt M och då borde jag egentligen spela tight poker?? Citera
rob72 Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 Jo, jag har gjort det. I detta fall har ju ett gigantiskt M och då borde jag egentligen spela tight poker?? 1. Ditt M ligger runt 20 så gigantiskt är väl att ta i? 2. Ditt effektiva M är lägre (behandlas i Harrington 2). 3. Bubbelspel är annorlunda, behandlas oxo i Harrington 2. Jag tycker precis som eurythmech att du ska tvinga de andra att syna all-in med de händer du väljer att spela. Det behöver inte vara varje hand (83o är väl tveksam om du inte kastat många händer före denna), men din HD bör vara vid. Kom ihåg att du kan inte åka ut om du förlorar handen vid show down vilket de som synar kommer att göra. Citera
MannenMedH Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 Om det är någon gång man ska vara aggresiv är det som chippie på bubblan, helst då mot mellanstackar men om man som här har två likvärdiga shorties kan du vara ganska aggro mot allihop. 1 ja det är fel... 83 först in är fel. och att sedan syna hans reraise är jättedumt. Förslagsvis snor du blinds ca 2 ggr per varv, och då helst först in i sen position. Först in i SB kan du ställa med allt, inte annars. 2 tre BB är både för lite och för mycket... Helst ska du ställa in med en gång med så höga blinds. Och ska du inte ställa så räcker det med 2 BB för att få dom att lägga dom allmänna skräphänderna utan att slösa för mycket i onödan. 3 fold, han kan inte lägga sig där och du vill inte gå in med 83 när hans HD snittar en väldigt mycket bättre hand än så. 4 check fold, din hand är kass och han kan inte folda. 5 se 4 Citera
Myssion Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 EV- att applicera HoH på SnG-spel. Citera
Blattanfejan Postad 20 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 20 Oktober , 2006 EV- att applicera HoH på SnG-spel. Kan du utveckla? Alla andra, tack för bra svar. Om jag fattar rätt så ska jag ställa de andra all-in ca 2 ggr per varv? Gäller det även om man är marginell chippie? Om jag skulle torska en vända så är ju inte jättechippie längre. Är det då läge att sluta denna taktik? Och vilken HD bör jag ha då i det första fallet? Citera
Cyntax Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 På 100/200 ställer du alla händer du spelar, vilka är rätt många.??? Menar du preflop med any hand om ingen smetat in chips i potten ännu? Syftar du på sage? Har du läst hela trådskaparens inlägg? Citera
sulla Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 På 100/200 ställer du alla händer du spelar, vilka är rätt många. Tycker också det verkar väl offensivt... Citera
eurythmech Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 Vi 5k, fisar 2.5k 1.25k 1.25, blindar 100/200 Självklart ställer vi alla händer vi spelar. Citera
Sansrom Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 Självklart ställer vi alla händer vi spelar. Citera
eurythmech Postad 20 Oktober , 2006 Rapport Postad 20 Oktober , 2006 EV- att applicera HoH på SnG-spel. Kan du utveckla? M-tala mig hit och M-tala mig dit, det fyller ingen funktion i att tänka på M i SnG. Det du behöver tänka på (och speciellt då 3-5-handat) är följande: Ditt stackdjup, övriga spelares stackdjup, huruvida det finns antar, din position till övriga stackar. Motståndares tendenser. Din image. Jag ser inget M där. Det som kan vara relevant att veta här är, hur sitter vi i förhållande till chiptvpan? Citera
Max Cady Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 EV- att applicera HoH på SnG-spel. Kan du utveckla? M-tala mig hit och M-tala mig dit, det fyller ingen funktion i att tänka på M i SnG. Det du behöver tänka på (och speciellt då 3-5-handat) är följande: Ditt stackdjup, övriga spelares stackdjup, huruvida det finns antar, din position till övriga stackar. Motståndares tendenser. Din image. Jag ser inget M där. Det som kan vara relevant att veta här är, hur sitter vi i förhållande till chiptvpan? Men M är ju just stackdjup mätt i antal varv ens stack räcker och Q är ju en stack i förhållande till snittstacken? Jag vet att jag ALLTID tjatar om Harrington och att Myssion ALLTID påtalar att hans böcker är för MTT och inte är nå vidare för SnG's! Jag hävdar dock att "grundtänket" inte är heeelt fel. Det är ju inte direkt gott om böcker som rör SnG´s. Det enda jag läst i en bok om SnG's är i Fischman's Online Ace, där ett kapitel (som är mycket bra!) handlar om just SnG's. Citera
eurythmech Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Jag såg inte att jag nämnde antalet varv vi har kvar i stacken någonstans... Citera
Myssion Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Men M är ju just stackdjup mätt i antal varv ens stack räcker och Q är ju en stack i förhållande till snittstacken? Hur många varv din stack räcker är helt enkelt underordnat så många andra viktiga faktorer i en SnG, som inte existerar i en MTT. Det är därför meningslöst att känna till hur många varv din stack räcker, för det är inte en faktor när du tar beslut. Det är också helt meningslöst att känna till i vilken av Harringtons "zoner" man är i, eftersom det återigen är andra faktorer som är viktigare. Q är nog ännu mindre användbart, man ser ju rättså tydligt hur stackstorlekarna ser ut utan att räkna ut ett snitt och sedan jämföra sin stack med det och få fram ett decimaltal som säger absolut nada. Citera
Max Cady Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Okej boys. Ni är betydligt bättre och mer erfarna än vad jag är så jag böjer mig för det ni säger! Förbannat dumt att det inte finns några bra SnG-böcker... Citera
eurythmech Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Tror man lär sig mer på det här forumet och i SNGPT än i nån bok. Citera
Max Cady Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Det är bara det att både forumet och SNGPT är så förbannat svårt att ha med sig på muggen... Citera
MannenMedH Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Det är bara det att både forumet och SNGPT är så förbannat svårt att ha med sig på muggen... laptop på batteri och trådlöst nätverk? sen kan du sitta på toan hela dagen... Citera
Max Cady Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Postad 21 Oktober , 2006 Jo jag har haft det men har precis köpt en ny stationär och gett min laptop till min dotter. Kan se framför mig hur det skulle kunna låta: HERO: "gumman, pappa skulle behöva ha datorn en liten stund". Julia 9år: "men åhh, jag spelar ju häst-spelet nu ju!". HERO: "men gumman, pappsen är väldigt bajsnödig förstår du, jag MÅSTE ha datorn NU!" Ja ni hör, det funkar nog inte... Citera
Myssion Postad 22 Oktober , 2006 Rapport Postad 22 Oktober , 2006 Det är bara det att både forumet och SNGPT är så förbannat svårt att ha med sig på muggen... Note to self: Köp aldrig någonsin begagnade pokerböcker... Vad är det förresten för fel nuförtiden på att ta med sig ett big pack glass och en porrtidning med sig in på muggen när man ska klubba? Tre flugor i en smäll, liksom. Citera
Max Cady Postad 22 Oktober , 2006 Rapport Postad 22 Oktober , 2006 Det är bara det att både forumet och SNGPT är så förbannat svårt att ha med sig på muggen... Note to self: Köp aldrig någonsin begagnade pokerböcker... Vad är det förresten för fel nuförtiden på att ta med sig ett big pack glass och en porrtidning med sig in på muggen när man ska klubba? Tre flugor i en smäll, liksom. Det finns en anledning till att jag köper all kurslitteratur och alla pokerböcker (som jag köper alldeles för många!) nya! Citera
Recommended Posts